Kirjoittaja Aihe: 407 - Ilmoitus "Brake pads worn" jarrupalojen vaihdon jälkeen (kuluneisuudentunnistimen johdot)  (Luettu 8456 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fi4600

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Ilmoitus "Brake pads worn" jarrupalojen vaihdon jälkeen (jarrunesteen taso)
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Jarrupalojen kuluneisuudentunnistimen johdot



Ongelma:

Auto: 2005 407 SW 2,2.

Vaihdoin kyseiseen autoon jarrupalat eteen ja ilmottelee tuommoista herjaa brake pads warn. Viittaa ilmeisesti tuohon palan kuluneisuus anturiin. Kun onnistuin yhden irroittamaan asennus vaiheessa. Anturi nyt irrallaan piuha kiinni pistokkeessa. Osuukohan anturi nyt johonkin kun herjaa välillä? Onkohan pistokkeiden värimerkeillä väliä kun näkyy olevan musta ja valkoinen. Meinaan jos laitan vanhasta palasta anturin valkoisen merkityn auton mustaan pistokkeeseen. Kun nuo vanhat mustat näkyy olevan sököjä.

Ratkaisu:

Katselin nuo palat vielä läpi ja yhdestä johdosta oli hankautunut pinta rikki. Teippasin sen, eikä tuo sen jälkeen ole herjaillut.

fi4600

  • Vieras
Jos tuo jarrupaloitten kulutuksesta ilmoittava varoitus kerkisi tulla ennen kuin vaihdoit palat. Eli tarkoitan sitä, että tuo anturi kerkisi hinkata itsensä jarrulevyyn --> varoitus jarrupaloitten kuluneisuudesta. Niin joudut vaihtamaan uuden anturin.

Ilmoitus tuli vasta palojen vaihdon jälkeen eli ei ole anturi hankautunut.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Sivistäkääpäs minua, mistä ihmeen "anturista" puhutte? Kenties jarrupalassa olevasta pienestä "hankauspalasta" johon tulee johto?

Ja mitä: "Meinaan jos laitan vanhasta palasta anturin valkoisen merkityn auton mustaan pistokkeeseen." oikein täsmällisesti ottaen tarkoittaa?

Eikö jarrupalojen kuluneisuus selviä autolle vain siitä että palassa oleva kohta, johon johto tulee, alkaa ottaa kiinni levyyn, kun palan varsinainen kitkaosa kuluu tarpeeksi ohueksi. Tuolloin virtapiiri yhdistyy ja sähkö kulkee. Kun uusi pala laitetaan paikalleen ei tuota kontaktia enää tule, eli virtapiiri on avoin ja kuluneisuusilmoitus häviää (vai pitääkö nollata jotenkin erikseen?).

Vikailmoitus kuluneisuudesta voisi tulla siitä että laitoit johdot jotenkin ristiin niin että virtapiiri on suljettu jatkuvasti. Toinen mahdollisuus voisi olla että laitoit kunnossa olevalla puolella johdon sisältävän jarrupalan ulommaksi palaksi ja se hankaa levyyn (kevyesti) jatkuvasti. Muistaakseni johdon pitäisi tulla sisempään palaan? Toki kai se sisempikin pala voisi ottaa levyyn kiinni jatkuvasti nyt kun palat ovat paksummat. Kai herkistit palat ja jarrusatulan samalla kun paikan avasit.

Jos haluat että kuluneisuusilmoitin toimii jatkossakin, täytyy jarrupalan olla tietenkin ehjä tuoltakin osin. Jos varoitusta et halua, voit vaikka katkoa johdot (niinkuin minun autoon oli tehty jo ennen luovutusta). Omastani on tavalliseen tapaan auton puolella oleva johto jo hapettunut poikki joten sitä ei saisikaan toimimaan ihan helposti.

Jos sulla on siellä nyt jokin irrallinen johto tms. niin ilmoitus tulee varmaan jos se saa sähköisen kontaktin runkoon. Sielllä on niin paljon likaa ja muuta mönjää että ihmettelen jos sähköinen kontakti syntyy muualle kuin jarrulevyyn. Irrallinen johto tms. ei kyllä ole jarrujen toiminnan kannalta kovin turvallinen, vaikkei se palan ja levyn väliin menisikään.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JJKK

  • Vieras
Siinä jarrupalan kuluneisuus anturin pinnassa on muovikerros ja sen sisällä on metalli, joka koskettaa sitten jarrulevyä. Kun se muovi kuluu puhki niin anturi on valmis roskikseen. Voitko selventää fi4600 tuota pistoke juttua? Voi olla mahdollista, että jarrupalan kulutusanturin johto on hankautunut ja lyö itä kautta läpi. Jolloin tulee jarrupaloitten kuluneisuus varoitus. Näin kävi mulla BMW E46:ssa. Pemarissa nollautu varoitus automaattisesti kun vääsi avaimesta virrat päälle ja odotti 30 sekuntia. Niin silloin oli tietenkin uudet palat ja anturit paikalla. Toivottavasti on tämän tyyppinen homma myös Peugeotissa niin ei tarvitsisi käyttää piuhan nokassa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Ok, en olekaan älynnyt että siinä on muovipinnoite. Sinänsä ymmärrettävää, muuten suolavesi aiheuttaisi varmasti vikahälytyksiä.

Voisi varmaan myös kokeilla irroittamalla johdot liittimistä (molemmat puolet yhtä aikaa) ja katsomalla häviääkö vikailmoitus?
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

samitala

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 2005 407 SW V6 3,0.

Tuli kans tommoinen varoitus ruutuun eilen. Palat vaihdettu vuosi sitten, et pintaa luulis löytyvän. Jos vika on johdoissa, niin lakkaako herjaamasta jos laitan johdot poikki?

Ratkaisu:

Johtohan siellä oli poikki menossa, joten katkaisin johdon kokonaan. Nyt ei herjaa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Mulla on johdot katkaistu eikä ainakaan sen takia herjaa tule. Voit kokeilla ensin johtoja katkomatta, koska siinä pitäisi olla liittimet ihan palojen lähituntumassa. On kai teoriassa mahdollista että sun vikailmoitus tulee jostain muusta jutusta, jos useampia vikoja on yhdistetty samaan vikailmoitukseen.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207