Kirjoittaja Aihe: 207 - Täristävä kytkin  (Luettu 15795 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Legge

  • Vieras
207 - Täristävä kytkin
« : 16.10.2007, 17:16:48 »
Auto: 2006 207 1,6 110 Sport.

Olen huomannut, että 207:n kytkin tahtoo yön jälkeen kylmänä hieman täristää lähdössä. Parin liikkeellelähdön jälkeen toimii esimerkillisesti. Onko muilla samoja havaintoja? Onko tässä vain nopeasti lasittuvat levyt vai enteileekö tämä jotain suurempaa? Uutena ei kyllä moista tehnyt.

Legge

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #1 : 16.10.2007, 17:27:33 »
405 tekee samaa, veikkaan kosteutta vauhtipyörässä ja kytkinlevyssä. Kostealla kelillä tuntuu parhaiten tuo täristys eikä tosiaan vaivaa kuin aamuisin.

Sopisi melko hyvin kuvaan, koska näin kosteina syksyisinä aamuina tärinä korostuu. Ja vaatii tosiaan hieman pidemmän seisonnan; esim. töistä lähtiessä ei täristä, kun auto seisonut vain max. 8 tuntia.

Benkku

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #2 : 17.10.2007, 13:52:22 »
Taitaa olla sukuvika joka liittyy moottorin tukikumeihin.

Kytkimen ravistaessa (sitä irroitettaessa l. poljin nostettaessa) on vika pääsääntöisesti vauhtipyörän ja/tai kytkinlevyn/paine-asetelman kitkapintojen kohtisuoruudessa. Aiheuttajana useinmiten 'luistatuksen' aiheuttama paikallisesti voimakas lämpölaajeneminen, joka mahdollisesti aiheuttaa jopa vauhtipyörän säröytymisen -> tarraaminen entisestään pahenee.

Yleensä 'halvalla/ammattitaidottomasti tehden' kytkinremontin yhteydessä paine-asetelman vialliseen kitkapintaan ei kiinnitetä huomiota, vaan kylmästi lätkäistään mekanismi uusilla osilla (paine-asetelma, kytkinlevy, painelaakeri) kiinni. Jaa että - toimiiko kytkin moisen korjauksen jälkeen, ei kovin pitkään.

Benkku

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #3 : 18.10.2007, 11:53:26 »
Vauhtipyörän kitkapinnan voi sorvaamalla oikaista (mikäli ei ole säröytynyt), muussa tapauksessa myös vauhtipyörä tulee/tulisi vaihtaa.

Miltä muuten tuo säröytyminen näyttää, eli voiko sen tavallinen tolvanakin helposti huomata, kun tietää vain katsoa?

Toki pintaviat ovat nähtävissä ja usein myös vaikkapa kynnellä (särön reuna koholla) todettavissa.

Trendy207

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #4 : 21.10.2007, 16:58:55 »
Meidän 207:ssä on ilmennyt nyt 20000 km ajettuna aivan samanlaista vikaa, eli pidemmän seisomisen jälkeen kylmän aamustartin jälkeen kytkin täristää silloin tällöin. Jotenkin tuntuu, että ilmiö vaatii jonkin tietyn asennon kytkinlevyssä, koska asia tapahtuu harvoin. Saa nähdä nyt mitä tapahtuu tapahtuu talvella.

Voiko olla käytövika? Auto oli lainassa tuttavalla ja sen jälkeen ilmiö alkoi. Sama tuttava on lainannut aiemminkin autoja meiltä, eikä moisia ongelmia ole ilmaantunut.

Legge

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #5 : 21.10.2007, 23:56:31 »
Nyt, kun on ollut pari kuivaa pakkaspäivää, niin mitään tärinää ei ole esiintynyt, vaikka suorastaan yrittäisi saada sitä esiin.

Jarzy

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #6 : 30.10.2007, 13:05:31 »
Olen huomannut saman ilmiön kytkimessä. Aluksi luulin että mä kuvittelin sen tärinän. Mulla 207:n tärinä ilmenee just kostealla ja peruuttaessa.

Trendy207

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #7 : 31.10.2007, 08:28:56 »
Nypytys on ehkä parempi ilmaisu kuin tärinä, mutta kun sitä ilmenee, niin aika on selvästi enemmän kuin sekunti, ehkä 5 - 10 s. Aluksi tapahtuu jokaisessa vaihteen vaihdossa (1-2-3) matalilla kierroksilla, mutta kun paikat lämpenee, niin koko ilmiö haviää. Kuivilla keleillä ei ilmiötä esiinny, eikä jos koneen kierrokset pitää hieman normaalia korkeammalla, eli ei yritä vedättää alakierroksilla.

Legge

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #8 : 31.10.2007, 11:11:20 »
Onkohan "täristävä" liian vahva imaisu? Ainakin omassa tapauksessani (407) on. Ennemminkin sellaista pientä nypytystä max yksi sekunti, kun lähtee sopivilla kierroksilla (n. 1500?) ja kevyellä kuormalla (ei esim. ylämäkeen) liikkeelle. Ei aina.

Juu, ei se mitään hampaat suusta riuhtovaa tärinää ole. Mulla esiintyy vain liikkeelle lähtiessä, ei enää vaihteita ylöspäin vaihtaessa. Riippuu tietty varmaan siitä, miten kytkintä käyttelee.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #9 : 31.10.2007, 14:17:05 »
Niinpä, ei minullakaan kytkin enää juuri luista lähdön jälkeen seuraavissa vaihdoissa. Taitaa olla nykyisten materiaalien ominaisuus.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Oldis

  • Vieras
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #10 : 25.12.2012, 19:03:20 »
Auto: 2006 207 1,6 Sport.

Meidän 207 1.6 ssa kytkin käyttäytyy pikkasen oudosti, kun jalan laittaa kykimelle ja painaa siitä, niin jalassa tuntuu pieni tärinä, jos autolla vedättää tonne 4500 kiekkaan asti niin kytkin ei enää irrota, vaan vaihteey etenkään  3, 4 ja 5 eivät tahdo kytkeytä. Voisko olla jumittava painelaakeri kyseessä? Poljin painuu kylä pohjaan asti. Ei kai noissa 80 KW moottoreissa ole kaksoimassa vauhtipyörää?

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #11 : 06.07.2015, 21:11:29 »
Olisiko tuollainen täristävä kytkin hyvä  laittaa hyvissä ajoin kuntoon, vaikka mitään luistamista, ylimäärisiä ääniä tms ei tapahdu? Voiko siis vaurioittaa  miten herkästi esim vauhtipyörää tai vaihteistoa?
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #12 : 07.07.2015, 07:22:41 »
Kahdesta autosta on löytynyt viallinen paineasetelma täristämisen syyksi, nopealla korjauksella ei mene vauhtipyöräkin vaihtoon.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

buusba

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 182
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #13 : 07.07.2015, 22:26:04 »
No pitääpä varmaan syyskussa laittaa kytkin vaihtoon. Pitää nyt kesällä varmaan tuulilasi vaihtaa kun edellinen omistaja ajanut jossain hiekan keskellä kun on ihan hiekkapuhallettu + pari isompaa kiven iskeymää. Mutta eipä ole vieläkään yhdestäkään omasta autosta tuulilasi haljennut omassa käytössä 10v aikana.
Nykyisin: Citroen C4 Grand Spacetourer bluehdi 130 EAT8 -21 / Peugeot 108 e-vti 68 -16 / Citroen 2CV 0,6 -71

Ex PSA:  Peugeot 206 GTI -00 / Peugeot 2008 VTI 82 -13 / Citroen C4 Picasso puretech 130 A -18 / Citroen Grand C4 Picasso e-THP 165 A -15 / Peugeot 207 SW VTI 120 -08 / Peugeot 308 II SW Puretech 130 -14, Peugeot 306 1,6 -98, Peugeot 308 SW 1,6 HDI -10, Peugeot 406 V6 GW -03, Peugeot 206 1,4 -99 , Citroen Xsara 2,0 HDI -01, Peugeot 406 V6 -98, Peugeot 406 2,0 -97

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 207 - Täristävä kytkin
« Vastaus #14 : 08.07.2015, 08:36:59 »
Tossa ylhäällä on ihan hyviä neuvoja, jos vähänkin epäilyttää sen vauhtipyörän suoruus, voi sen koneistaa ylläolevin edellytyksin, muuten uusi osa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.