Vuosimallista ja varustetasosta riippuen on käytetty erilaisia kattokonsoleita ja näiden irrotus poikkeaa toisistaan:
306 (1. mallisarja), kattokonsoli306 (1. mallisarja), sisävalo306 (2. mallisarja), kattokonsoli306 (2. mallisarja), sisävaloHuom! Venäläisessä varaosaluettelossa on puutteita 2. mallisarjan autojen osalta (kaikkia osia ei ole listattu). Peugeot Service Box sen sijaan näyttää kaikki osat.
Nämä kuvat ovat vuosimallin 1995 306 1,8 ST:stä, jossa on kaukosäätöinen keskuslukitus:
Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
Kartanlukuvalo irtoaa helposti kampeamalla ruuvimeisselillä kolosta, joka on valaisimen takareunan keskellä (näkyy kuvassa). Kartanlukuvalon irrotus ei kuitenkaan auta sisävalon irrottamisessa.
Sisävalon irrotus on vaikeampi tapaus. Sen ilmeisesti pitäisi irrota kampeamalla varovasti kolosta, joka on oikean reunan keskellä. Kolon reunoilla valaisimessa on metallinen klipsi, joka lukitsee sen kattokonsolin pintakehikkoon. Kolosta ei kuitenkaan pääse metalliliuskoihin käsiksi, koska valaisimen aukko on ahdas, joten ilmeisesti ainoaksi vaihtoehdoksi jää kammeta valaisinta alaspäin ja toivoa, että lukitus antaa periksi ennen kuin valaisin hajoaa. Sisävalo on usein niin kovin kiinni, että em. kohtaa ruuvimeisselillä kampeaminen irrottaa/rikkoo läpinäkyvän muoviosan. Yritin päästä painamaan metalliliuskoja myös ohuella pellinpalalla, mutta tuloksetta. Valaisin ei myöskään irronnut, vaikka työkaluilla pääsi kampeamaan valaisimen runko-osan reunan alta. Saattaa olla, että liuskat ovat päässeet taittumaan kehikon reunan päälle ja siten estävät tehokkaasti valaisimen irottamisen
Kattokonsolin pintakehikon irrotus vaatii ensin sisävalon irrotuksen, koska se on kiinni vielä toisessa kehikossa kahdella ruuvilla, jotka ovat valaisimen alla. Eli pintakehikkoa on turha yrittää väkisin repiä irti ennen valaisin irrotusta (menee rikki).
Itse olen yhden sisävalon jo aiemmin rikkonut ja äsken yritettyäni irrotusta noin tunnin verran kaikilla keksimilläni tavoilla ja työvälineillä, olin vähällä rikkoa jo toisenkin. Jäi siis irrottamatta. Sanomattakin on selvää, ettei tuo sisävalo irtoa ruuvimeisselillä kolosta varovasti kampeamalla kuten ilmeisesti on suunniteltu. Kyseessä lienee jonkinasteinen suunnittelu- tai valmistusvirhe tai sitten irrottamiseen vaaditaan sopivaa "erikoistyökalua" tai juuri oikeanlaista menetelmää. Ehkä rakennetta on muutettu uudemmissa malleissa helpommin avattavaksi.