Kirjoittaja Aihe: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti  (Luettu 8917 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

keijokos

  • Vieras
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 306 - Johdon läpivienti konetilasta matkustamoon


Ongelma:

Auto: 1999 306 1,6 (porrasperä).

Olisiko vinkkejä mistä helpoiten saa sisälämmittimen johdon hyttiin?

Ratkaisu:

Autossa on ilmastointi ja sain johdon ahdettua hukkaputken läpiviennistä tuhoamalla ko. kumin.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti
« Vastaus #1 : 12.10.2006, 14:19:03 »
Liitteenä olevassa kuvassa näkyy sisätilalämmittimen kaapelin läpivienti vuosimallin 1995 306:ssa etumatkustajan puolella rintapellissä. Kaapeli on asennettu todennäköisesti myyjäliikkeen toimesta. En tiedä, onko autossa ollut ko. kohtaa läpivientireikä tehdasvalmiina vai onko se porattu asennuksen yhteydessä.

Kannattaa toki miettiä myös auton sisäpuolelta tarkasteltuna tuota reiän kohtaa samalla, kun varmistaa, ettei siellä ole mitään ylimääräistä takana. En osaa sanoa, kuinka hyvässä kohdassa se on tuossa kuvan autossa.



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.
« Viimeksi muokattu: 08.10.2008, 10:30:37 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti
« Vastaus #2 : 12.10.2006, 15:05:15 »
Reikää ei pitäisi olla tehdasvalmiina. Omaani tein noin 10 cm alemmas ja hieman keskemmälle läpivientireiän.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti
« Vastaus #3 : 16.11.2007, 12:26:08 »
Auto: 1995 306 ST 1,8 (sedan).

Pitäisi asentaa Defa Termini 2100 ko. autoon (aiempaa keskustelua); sisäpistoke oli asennettu jo aiemman omistajan toimesta. Miten muut 306:n omistajat ovat ratkaisseet sisätilanlämmittimen kiinnityksen? Toki myös muiden automallien kiinnitysratkaisut kiinnostaisivat. Kuvia ja tietoa käytetyistä ratkaisuista olisi mukava saada. Muutamia kuvia:



Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.

Lähtökohta olisi se, ettei reikiä tehtäisi ainakaan näkyviin paikkoihin. Toisaalta, keskikonsolin tumman muoviosan (lokero vaihdekepin edessä) sivussa olevaa kahta aiemmin tehtyä reikää voisi mahdollisesti hyödyntää, samoin pistorasin kahta kiinnitysreikää. Eräs vaihtoehto olisi irrottaa tuo lokero ja tehdä pellistä/lattaraudasta sen alle kiinnittyvä kiinnike. Matolla päällystetty keskikonsolin alaosa (jossa ilmasuutin) on myöskin muovia ja siihen voisi jopa harkita kiinnittävänsä jotain pienillä pulteilla, koska reiät jäävät melko hyvin piiloon.

Keskikonsolin yläosan sivuun (hansikaslokeron vieressä) ei ainakaan mitään pysyviä vaurioita aiheuttavia kiinnitysmenetelmiä tulla soveltamaan. Siispä kiinnitystelineen asennuskohdaksi määräytyisi nimenomaan tuo ilmasuuttimen ja pistorasian välinen alue. Korkeuden ja kulman voi toki siinäkin tapauksessa kiinnitysratkaisusta riippuen valita siten, että lämmitin asettuisi melko ylös ja optimaaliseen asentoon.

Lämmittimen pohjassa on pikakiinnityksellä varustettu muovinen asennuslevy, joten lämmittimen saa tarvittaessa helposti irrotettua pois tieltä.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2011, 17:58:06 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti
« Vastaus #4 : 16.11.2007, 12:54:04 »
Ruuvasin omassa ja vaimon autossa vastaavaan paikkaan eli tuon suuttimen ja pistorasian väliin puhaltamaan noin 45 astetta ylöspäin. Kummassakin autossa siinä on pelkästään ohutta muovia, mutta ovat ne pysyneet.

Minullakin on kahdessa 306:ssa juuri samassa paikassa ja ihan normi ruuveilla pysyy kiinni se asennuslevy (ja itse tuuletinkin).

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti
« Vastaus #5 : 09.01.2009, 07:50:22 »
Ei siellä minusta ihan lähellä tuota laitaa pitäisi muuta olla takana kuin niitä jalkasuuttimien ilmakanavia. Jos autossa on hälytin voi se olla esimerkiksi sinne piilotettu ja airbagin ohjausyksikkö (tai joku muu vastaava purkki) on pultattu lattiaan vaihdekepin etupuolelle, mutta siihen on tuosta laidasta jo matkaa.

Ainakin FL malleissa pystyy muovia raottamaankin altapäin ja kokeilemaan josko takana on jotain. Ja saa tuon keskikonsolinkin saa kohtuu vaivattomasti kokonaan irtikin.

Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Sisätilanlämmittimen asennus ja johdon läpivienti
« Vastaus #6 : 10.01.2009, 02:58:48 »
Auto: 1995 306 ST 1,8 (sedan).

Asensin Defa Termini 2100 -sisätilanlämmittimen 306:n keskikonsolin alaosaan.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.





Sisäpistoke oli asennettu jo aiemman omistajan toimesta ja joku oli myös tehnyt rumat reiät keskikonsolin muoviosaan (todennäköisesti puhelimen asennusta varten 1990-luvulla).

Defa Termini 2100:ssa on katkaisijalla valittavissa kaksi eri lämmitystehoa, 1300 tai 2100 W. Se on erittäin pienikokoinen, joten sen asennuspaikan valinta on helpompaa kuin ns. täysikokoisen lämmittimen tapauksessa. Se ei myöskään vaadi paljon tilaa jalkatilasta, joten se ei juuri häiritse etumatkustajaa. Mitoiksi 2100 W:n mallille ilmoitetaan n. 182x138x45 mm ja pienempi 1350 W:n malli on vieläkin ohuempi (36 mm). Perinteinen Defa Termina 1700S on selvästi suurempi (n. 200x200x90 mm).





Ainakin tämän 1. mallisarjan 306:n keskikonsolin alaosan takana on runsaasti tyhjää tilaa, joten vaaraa kiinnitysruuvien osumisesta esim. sähköjohtoihin ei pitäisi olla. Ko. tilasta löytyy tässä tapauksessa vain pyroteknisten turvavyönkiristimien ohjausyksikkö. Auton tehdas- tai jälkiasenteisista varusteista riippuen siellä voi kuitenkin olla laitteita tai kulkea johtoja, joten ehkä on järkevää irrottaa osa ja varmistaa asia. Lämmittimen mukana tulevat ruuvit saattavat olla tarpeettoman pitkiä, jolloin ne kannattaa korvata lyhyemmillä.

Keskikonsolin alaosan matolla verhoillun osankin takana on muovirunko, joten ruuvit pysyvät siinä kohtuullisen hyvin kiinni. Tehtyjä reikiä ei myöskään kovin helposti havaitse verhoilusta, joten sisustan ulkonäkö ei kärsi, vaikka lämmittimen kiinnityksen joskus poistaisikin. Auton johtosarjat kulkevat keskitunnelin kohdalla lattiamaton alla.





Tein alumiinilevystä pistorasian kiinnitysreikiä hyödyntävän telineen lämmittimen kiinnityslevylle. Telineen mittojen ja muotojen etsimisessä käytin apuna pahvista tehtyä mallia. Kuvassa näkyvään levynpalaan on piirretty lämmittimen, sen kiinnityslevyn ja pistorasian paikat sekä porattu kiinnitysreiät. Pistorasian kiinnitysreiät mahdollistavat telineelle pienen pystysuuntaisen säätövaran ennen lopullista asennusta. Alumiinilevy on lisäksi muotoiltu vastaamaan asennuspaikan hieman kaarevia muotoja.



Muovinen kiinnityslevy on kiinnitetty alumiinilevyyn neljällä läpipultilla (kolme ylhäällä ja yksi alhaalla). Teline kiinnittyy ruuveilla keskikonsoliin pistorasian kiinnitysreikien lisäksi kahdesta alimmaisesta kiinnityslevyn reiästä. Neljän ruuvin kiinnitys pitää telineen tukevasti paikallaan. Muoviseen yläreunaan ei tarvinnut tehdä reikiä, joten telineen poistamisenkaan jälkeen ei jää näkyville kiinnitysreikiä.

Tyhjää telinettä ei juuri havaitse kuljettajan istuimelta. Jos kesän ajaksi haluaa irrottaa pikakiinnityksellä varustetun lämmittimen lisäksi telineenkin, voi sen kiinnitystä muuttaa siten, että ruuvien sijasta keskikonsoliin kiinnitetään neljä pulttia sisältä ulos, jolloin telineen irrottamisen jälkeen näkyville jäävät vain aluslevyt, mutterit ja lyhyet pätkät pultteja, joihin teline kiinnitetään. Ohuessa muovissa olevat reiät eivät kestä toistuvia ruuvien kiristyksiä.

Jollei hyödynnä valmiita pistorasian kiinnitysreikiä, riittää pienempikin teline. Muovisen kiinnityslevyn voi kiinnittää mahdollisesti myös suoraan keskikonsolin matolla verhoiltuun osaan, mutta tällöin lämmittimen asentoa ei saa valittua niin vapaasti kuin telineen avulla, jos ei halua tehdä kiinnitysreikiä näkyvään muoviosaan. Myös käytetty lämmitinmalli vaikuttaa kiinnitystavan valintaan.





Lämmittimen asennus on tehty huomioiden valmistajan ilmoittamat turvaetäisyydet ja asennon pitäisi olla lähellä optimaalista ajatellen lämmityksen tehokkuutta. Lämmitin ei myöskään ole jalkatilassa sijaitsevien auton lämmityslaitteen puhallusaukkojen edessä ja etuistuimen reunakin pysyy riittävän etäällä, vaikka istuinta olisikin siirretty reilusti eteenpäin (kuvissa istuin on taka-asennossa). Pikakiinnitysmekanismilla varustettu lämmitin on helppo irrottaa kesän ajaksi.
« Viimeksi muokattu: 10.01.2009, 03:34:42 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info