Kirjoittaja Aihe: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto  (Luettu 26847 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« : 02.11.2005, 21:15:47 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: Ohjaustehostinnesteet


Lainaus käyttäjältä: Mapi80
Millainen homma ohjaustehostimen nesteiden vaihto on ja riittääkö litran pönikkä?

Paluuletku irti säiliöstä ja letkun pää tyhjään kannuun (esim. tyhjä 4 ltr öljykannu tmv.)

- käynnistä auto, käännä ohjaus sopivan hitaalla nopeudella laidasta laitaan samalla avustajan kaataessa tuoretta nestettä säiliöön.
- paluuletku kiinni säiliöön.
- nestetaon tarkastus (auto käyntiin ja ohjaus muutaman kerran hitaasti laidasta laitaan) ja tarvittaessa lisäys.

Nestettä operaatioon kannattaa varata 2-3 litraa.

Lisäksi:

Näissä hydrauliservo ohjattujen mallien tehostimissa (tietyt 406, 605 mallit jne.) on hydrauliyksikön menopuolella (juntturissa) suodatin, joka tulisi vaihtaa/puhdistaa. Puhdista myös tehostinnestesäiliön korkin magneetti ja sipaise siihen hiukan Mos2 tmv. vaseliinia.

ippes

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #1 : 07.02.2006, 09:33:08 »
Lainaus
Onko paha homma itte vaihtaa öljyt tehostimeen? Saako tota Totalin DA:ta muualta kuin pösöltä?

Kyllä tuo operaatio aika helppo on, säiliön vierestä paluuletku irti, siihen joku jatkoletku (esim. puutarhaletkusta yms) kiinni , letku kanisteriin, auto käyntiin todella vähäksi aikaa ja varovasti kääntelee rattia, sammuttaa auton heti kun ratti on jäykkä. Suurin osa öljyistä poistuu, mutta olisi hyvä vielä huuhdella järjestelmää (varsinkin jos nesteen merkki vaihtuu), joten säiliö täyteen uutta ainetta ja sama homma uudestaan. Nestettä ei oikein ehdi kaataan sitä mukaa kun pumppu sitä pumppaa kanisteriin, lisäksi säiliön korkki kannattaa pitää kiinni kun autoa käyttää ja rattia kääntelee, voi roiskia sieltä seinille öljyt, jonkun verran tuota  paluupainettakin kuitekin on. Apumies on käteävä tässäkin jutussa.
Jos minulla olisi nosturi käytettävissä, itse irrottaisin paluupuolen letkun auton alta, mutta harvalla nosturi tallista löytyy, joten tuon säiliön letkun irrotus ehkä helpointa, klemmari siihen kannattaa myös varuksi uusia.

Nestettä tohon olisi hyvä varata 1-3 litraa,pelkästään imemällä säiliön tyhjäksi ei oikein vaihtoa täysin voi suorittaa...   

Tämä oli tälläiset amatööri ohjeet, ei mitään hajua kuinka tuo oikeaoppisesti pitäisi tehdä.  :o

Epäilen että Totalin DA nestettä ei saa kuin citikältä ja pösöltä, korjatkaa jos olen väärässä, hintaa sillä oli jotai 18€  / l, joten aika arvokasta on huuhteluun...

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #2 : 07.02.2006, 10:49:09 »
Lainaus
Onko paha homma itte vaihtaa öljyt tehostimeen? Saako tota Totalin DA:ta muualta kuin pösöltä?

Nestettä tohon olisi hyvä varata 1-3 litraa,pelkästään imemällä säiliön tyhjäksi ei oikein vaihtoa täysin voi suorittaa...   

Tämä oli tälläiset amatööri ohjeet, ei mitään hajua kuinka tuo oikeaoppisesti pitäisi tehdä.  :o

Epäilen että Totalin DA nestettä ei saa kuin citikältä ja pösöltä, korjatkaa jos olen väärässä, hintaa sillä oli jotai 18€  / l, joten aika arvokasta on huuhteluun...

Automaan huoltopäälikön ja Haynesin mukaan nesteiden vaihto suoritetaan irroittamalla painepuolen putki tehostimen työyksiköstä. Rattia kääntelemällä systeemi tyhjenee (lähes) täysin. Ei kuulemma vaadi uusia tiivisteitä tms.

Täyttö tehdään putken kiinnityksen jälkeen säiliöön, jota täytetään kunnes pinta ei enää laske rattia käännellessä kone käynnissä.

Itse aioin laittaa tätä:
https://www.valvoline-technology.com/data/valv/prodinfo.nsf/0/85256AE300727D2BC1257082004438BF/$file/SynPower+Power+Steering+Fluid.pdf?OpenElement

Hinta Espoon MiniManissa 6,90 €/l , käy Pösöön maahantuojan mukaan ja speksit lähes identtiset (tosin väri vihreä) Totalin kanssa:
http://www.lubadmin.com/upload/produit/FichePDF/lang_6/2230.pdf
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #3 : 07.02.2006, 13:23:55 »
Automaan huoltopäälikön ja Haynesin mukaan nesteiden vaihto suoritetaan irroittamalla painepuolen putki tehostimen työyksiköstä. Rattia kääntelemällä systeemi tyhjenee (lähes) täysin. Ei kuulemma vaadi uusia tiivisteitä tms.

Täyttö tehdään putken kiinnityksen jälkeen säiliöön, jota täytetään kunnes pinta ei enää laske rattia käännellessä kone käynnissä.

Voihan sen noinkin vaikeasti tehdä, mutta helpompaa on irroittaa säiliöön tuleva paluuletku ja ohjata vanha neste esim. tyhjään 4 litran öljykannuun.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #4 : 08.02.2007, 07:43:43 »
onko minkälainen homma vaihtaa öljyt? mistä kannattaa tyhjätä? auto 306

Ohjaustehostinnesteen säiliö irti ja asetetaan se kallelleen niin että voidaan irroittaa säiliön paluuletku (öljyt ei saa valua pois säiliöstä), joka laitetaan tyhjään astiaan. Asentaja #1 pitää irroitetusta letkusta kiinni ja pitää sitä tyhjässä astiassa sillä välin kun asentaja #2 käynnistää auton ja kääntää ratin laidasta laitaan tai siihen asti kunnes järjestelmä on pumpannut nesteet ulos. Irroitetusta letkusta kiinni pitävä asentaja #1 voi huutaa sitten kun auton ohjaustehostimen säiliö on tyhjä, ettei pumppu saa suotta ilmaa. Täytetään säiliö uudella öljyllä ja tehdään homma vielä kerran uudestaan, niin että vanhat nesteet ovat 99%:sti ulostautuneet järjestelmästä.

Kiinnitä letku ja säiliö.
Audi A4 Tdi Q

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #5 : 08.02.2007, 12:29:53 »
...Huollot kuulemma vaihtavat jarrunesteetkin tuolla tavalla, ja jarruneste ei kierrä ainakaan yhtään. Ymmärtääkseni tehostimen öljy sentään kiertää jonkin verran.

Imin säiliön tyhjäksi, täytin uudella öljyllä. Ajoin autolla muutaman päivän ja uusin toimenpiteen. Kaikki öljy ei tietenkään vaihtunut, mutta tulihan uutta öljyä sekaan rutkasti. Ei tarvinnut sotkea paikkoja ja availla liitoksia.

Nestevaihdon tarkoitus menee/menisi moisessa 'huollossa' pilalle. Vesi-öljy seoksen konsentraatio kyllä laimenee, mutta parempi keino on pumppauttaa tehostinpumpulla vanha öljy erilliseen kannuun.

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #6 : 03.08.2007, 14:58:12 »
Pikkuveljen ohjeiden mukaisesti tein öljyjen vaihdon ja oli todella helppo ja nopea toimenpide. Sama ohje pelaa myös muihin malleihin.

Tarvittavat välinneet, 1dl injektioruisku jossa n.20cm ja 6mm letku. Jäteöljyastia ja 2l uutta öljyä. Sekä tietysti paperia ym. Auton lokasuoja ja pumppun ympärys kannattaa suojata paperilla koska täyttöaukosta roiskuu pieniä roiskeita kun pumppu rupeaa imemään ilmaa.

Auto käynnissä imetään injektiopumpulla, (mikä tahansa muukin pumppu käy) öljyn paluupuolen kaukalosta. Öljy palaa omaan kaukaloon säiliön sisällä jonka pohjalle saa helposti työnnettyä noin 6mm kumiletkun, paluu kuppi on korkista katsoen moottorinpuolella seinämällä erotettu muusta säiliöstä. Öljyä riittään n. 1,2 litraa, huom. öljy kuohaantuu ja muuttuu vaalemmaksi siinä vaiheessa kun pumppu rupeaa imemään ilmaa, samalla myös pumppu rupeaa pitämään erilaista ääntä, tästä ei kuitenkaan ole mitään haittaa. Kun kuppi tyhjä käännetään rattia edestakaisin muutaman kerran jolloin öljyä ilmestyy vielä n.1-2dl lisää. Tämän jälkeen kaadetaan uutta öljyä pari desiä ja imetään se pois ja toistetaan sama uudelleen, tässä vaiheessa voi myös käännellä rattia, tämä tehdään järjestelmän huuhtelemiseksi.

Tämän jälkeen auton voi sammuttaa ja täyttää säiliön maksimiin, korkki kiinni ja auto hetkeksi käyntiin, mutta ei kannata kääntää rattia. Sen jälkeen moottori seis ja uudestaan tarkistetaan öljy ja täytetään maksimiin jos tarvitsee. Tämän jälkeen auto käyntiin ja rattia ääriasennosta toiseen muutaman kerran jonka jälkeen taas moottori seis ja lisää öljyä jos tarvii.

Ja siinä se, aikaa kului kaiken kaikkiaan tollaiset 20min ja siitäkin osa putsaukseen ym. Eikä tarvi irrotella mitään letkuja tms. kannattaa ehdottomasti tehdä jos ei ole tietoa koska vaihdettu, omassanikin oli öljy kyllä sen näköista soppaa että näinköhän on alkuperäiset öljyt olleet kyseessä.

Itse käytin tehtaan alkuperäistä öljyä mutta varmasti muitakin hyviä vaihtoehtoja on. Alkuperräinen öljy on kyllä turhan kallista 25€/l. Shell Donax TA on ainakin edullisempi ja varmasti hyvä vaihtoehto.
« Viimeksi muokattu: 03.08.2007, 15:39:03 kirjoittanut KTA »

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #7 : 03.08.2007, 23:05:52 »
Paluuletkun itsekin irroitan, mutta laitan siihen jatkon ja lasken vanhan öljyn kannuun.

Tuohon alkuperäiseen ohjeeseen lisäisin vielä.

- nestesäiliön korkin magneetin puhdistuksen sekä rasvauksen eli magneetin ympärille kannattaa sipaista esim. molykote rasvaa
- servoventtiilillä varustetut ohjauslaitteistot, suodattimen puhdistus

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #8 : 04.02.2008, 00:11:39 »
No viimeistään mainitunkaltaisten oireiden ilmaantuessa. :) Mieluummin hieman aikaisemmin. Itse olen omissani pitänyt maksimina vaihtovälinä 50 tkm tai 2 vuotta tai värin muuttuessa.


3279

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 515
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #9 : 04.02.2008, 18:22:51 »
Kesällä "vaihdoin" tehostajan öljyn siten, että imin säiliön tyhjäksi öljynvaihtoimurilla, täytin uudella öljyllä, ajoin muutaman päivän ja uusin saman operaation. Ei tarvinnut peuhata letkujen irroituksilla ym.

Alf

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 84
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #10 : 05.02.2008, 09:16:16 »
Näissä hydrauliservo ohjattujen mallien tehostimissa (tietyt 406, 605 mallit jne.) on hydrauliyksikön menopuolella (juntturissa) suodatin, joka tulisi vaihtaa/puhdistaa.

Missäs tämä suodatin asuu? Pörhön huoltotiskillä kun kysyin asiasta, niin vastauksena oli ettei järjestelmässä ole suodatinta.

Itselläni meinaa joskus pakkaskeleillä puskea nestettä ulos korkissa olevasta reiästä, ihan kuin säiliö tulisi täyteen -> menopuoli ei vedä ?
Köyhän miehen aristokatti 406 2.0 ST Executive GW 12/2003

Benkku

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #11 : 05.02.2008, 13:19:07 »
Missäs tämä suodatin asuu?

<clip>
...hydrauliservo ohjattujen mallien tehostimissa on hydrauliyksikön menopuolella (juntturissa) suodatin
</clip>

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #12 : 05.02.2008, 23:14:07 »
Tapahtuuko 306 nesteen vaihto samalla tavalla?

Kyllä periaate taitaa olla ko. malleissa sama. Juuri n. viikko sitten vaihdoin yhden 306:n ohjaustehostimen nesteet.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

kilroy

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 342
  • L'herbe est toujours plus verte de l'autre côté.
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #13 : 19.11.2009, 21:27:05 »
Auto: 2003 406 2,0 ST Executive.

Kumpikos letkuista on paluu? Ylä- vai alapuolinen?

Nestesäiliön ylempi letku.

sisur142

  • Vieras
Vs: 406 - Ohjaustehostinnesteen vaihto
« Vastaus #14 : 18.02.2013, 14:18:45 »
Pikku varoitus paikallaan tehostimen öljyjen vaihdon tärkeydestä! Useampi tapaus tiedossa, jossa ohjausliikken jälkeen tai pyörän osuttua kuoppaan tms. tehostin -hammastankoyhdistelmä tekee vaarallisen riuhtaisun yleensä ojan puolelle. Kaikissa tapauksissa syyksi ilmeni pilalle mennyt tehostinneste! Vanhat pois, uutta tilalle, käyttöä ja sama uudestaan, ongelmat poistuivat pysyvästi. Ainoastaa tiedossa yksi auto, joka suistunut tieltä tuon takia (onneksi). Vaan kyllä omassa 306 HDI:ssäkin kylmä hiki selkään nousi kun jäisellä maalaistiellä ohjaus suoritti omia nykäyksiään. Samaa Saginavin pumppua on käytössä valtaosassa, hihnapyörämuutoksin jne. perusrunko usein sama. Todennäköisimminhän vika kuitenkin oli hammastangon suunnalla...Siellähän se suodatinkin on.