Kirjoittaja Aihe: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto  (Luettu 9293 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

aylaoutinen

  • Vieras
205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« : 29.06.2007, 22:54:25 »
Ongelma:

Auto: 1990 309 1,6 (yksipistesuihkutus).

Huomasin oikean puoleisessa suojakumissa lyijykynän mentävän reiän. Vetoakseli on nyt irrotettu navasta, mutta eräs tuttavani mainitsi tänään jostain erikoisvenyvästä suojakumista jonka saisi jonkin apukartion avulla vedettyä vetonivelen yli. Itse en ole tuollaisesta ennen kuullutkaan, onko jollain kokemuksia?

Jollei tuollainen onnistu, niin sitten on varmaan irrotettava koko vetoakseli. Onko tuossa muuta huomioitavaa kuin avaa tukilaakerin pultteja ja nykäisee akselin irti? Öljythän sieltä varmaan tulee pihalle kanssa?

Ratkaisu:

Suojakumi  on vaihdettu. Päädyin ostamaan tuollaisen ylivedettävän neopreenikumin. Alkuun olin aika epäluuloinen, miten niin pieni reikä voisi mitenkään venyä vetonivelpaketin yli mutta venyihän se. Iso plussa Lappeenrannan Autotarvikkeelle, joka ystävällisesti lainasi tuota apukartiota (olisi maksanut 13 e).

Homma oli todella helppo, en edes irrottanut vetoakselia vaan pelkästään navasta akseli irti -> vanha kumi puukon kanssa pois -> puhdistus -> uusi kumi paikalleen, rasvat, kiristys ja homma valmis. En varmasti tule ikinä enää käyttämään muunlaisia kumeja kuin noita ylivedettäviä, sen verta helposti onnistuu tuo vaihto.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #1 : 29.06.2007, 23:39:33 »
http://www.kaiknuutila.fi myi ainakin takavuosina sisempiäkin suojakumeja, tulee mukana se pelti osa joka on samalla osa sisemmän mukin ulkokuorta. Vaihtamisessa ei ole mitään muuta erikoista kuin se että akseli purkautuu väärästä päästä (sisäpää) ja peltikuori "naputellaan" reunasta kiinni (lukitaan paikalleen).

Muutenkin molemmat kumit vaan vaihtoon jos nivelet on ehjät vielä, jos toinen on nyt hajalla niin kohta hajoaa toinen, ne kun sattuu olemaan saman ikäisiä.

Jos suojakumeja on ennenkin vaihtanut ja on asialliset työkalut niin aikaa per puoli menee vain muutama tunti.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 19:48:15 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

jlyytikainen

  • Vieras
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #2 : 26.08.2007, 12:29:04 »
Auto: 1989 205 1,4 XS (TU3).

Rupesin tässä sunnuntaipäivän puuhasteluna vaihtamaan ulomman vetonivelen suojakumia. Katsastus kun kesäkuussa mainitsi pienestä reiästä suojakumissa. Mutta ei silloin mitään muuta aiheuttanut. Suojakumissa näkyi tosiaan pienen siisti repeämä josta rasvaa on tullut ulos mutta tuskin siitä likaa ja hiekkaa on päässyt nivelelle. Uuden kumin hommasin viime viikolla motonetistä.

Hämmästyin vähän kun huomasin vanhan kumin irroitettuani että vetoakseli näyttää olevan osa ulonpaa vetonakselin niveltä joten pitäisi irroitta koko vetoakseli kumin vaihtamiseski. Jos vetonivelen saisi purettua niin suojakumin voisi saada vedettyä nivelen sisemmän osan yli? Onko joku tälläistä ratkaisua kokeillut?

Tällä palstalla mainittiin että olisi saatavana myös koko ulomman vetonivelen yli vedettäviä suojakumeja.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #3 : 26.08.2007, 13:02:29 »
Noiden vanhempien pikku pösöjen vetarit purkautuu sisäpäästä. Kaiknuutilalta sai joskus niitä sisäpään kumeja joissa kumi on kiinni peltikauluksessa.
« Viimeksi muokattu: 29.08.2011, 19:50:14 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Benkku

  • Vieras
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #4 : 26.08.2007, 21:05:18 »
...ylivedettäviä vetonivelen suojakumeja. Mutta saakos ulomman vetonivelen purettua paikkallaan jos tulee tarve tehdä tälläinen operaatio?

Ylivedettävän suojakumin tapauksessa, ei niveltä ole tarvetta päästä purkamaan irti veto-akselista.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #5 : 27.08.2007, 00:59:16 »
Näistä 309:n vetoakselikuvista voi olla hyötyä, jos sattuvat olemaan tuossa mallissa samanlaiset.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #6 : 27.08.2007, 18:55:16 »
Ei ollut ylivedettäviä suojakumeja Kai Knuutilalla eikä Maan Autossa. Maan Autossa oli muutama vuosi sitten ollut, mutta ei enää. Tietäisikö joku mistä voisi viellä kysellä?

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=16054.msg89767#msg89767

Iso plussa Lappeenrannan Autotarvikkeelle, joka ystävällisesti lainasi tuota apukartiota (olisi maksanut 13e). Homma oli todella helppo, en edes irrottanut vetoakselia vaan pelkästään navasta akseli irti -> vanha kumi puukon kanssa pois -> puhdistus -> uusi kumi paikalleen, rasvat, kiristys ja homma valmis! En varmasti tule ikinä enää käyttämään muunlaisia kumeja kuin noita ylivedettäviä, sen verta helposti onnistuu tuo vaihto.

http://www.osaset.fi/myymalat/?num=32
« Viimeksi muokattu: 19.04.2011, 09:03:53 kirjoittanut ToniL »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

kmk

  • Vieras
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #7 : 29.11.2007, 21:49:32 »
Auto: 1988 309 1,6.

Ostin vasemman ulomman suojakumin (ns. päälle vedettävä). Kuka on aiemmin sellaisen asentanut? Itse en ole, vaikka luulen sen onnistuvan.

Hyviä ohjeita ja linkkejä; nyt on "vetari" irrotettu. Jos vaihtaisin esim. molempien nivelten suojakumit niin, ei selvinnyt kuinka ulompi nivel avataan. Onko helppo? Minulla on uloimpaan päällevedettävä universaali (yleisesti sopiva) suojakumi, mutta jos nyt akselin irtiollessa sen toisenkin vaihtaisi. Minulla tuon akselin sisempi pää on ns. peltinen, ei tuon kuvanmukainen. Niitä on molempia.

Jallupoika

  • Vieras
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #8 : 30.11.2007, 18:13:40 »
Irrota se suojakumi ja napauta vaikka vasaralla kevyesti niveleen, siihen akselin juureen ja se irtoaa akselista. Sitten käännä se kuulia pitelevä häkki ja nivelen keskiosa "poikittain", niin kuulat tippuvat ulos ja nivel purkautuu. Putsaa osat ja pakkaa huolella uudella vaseliinilla, mieluiten sillä  joka tulee suojakumin mukana, se sopii niveleen ja sitten vain päinvastaisessa järjestyksessä kuula kerrallaan takaisin ja kumi paikoilleen. Onnittelen, olet juuri antanut nivelelle monta onnellista elinvuotta lisää!

Benkku

  • Vieras
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #9 : 30.11.2007, 18:35:30 »
Tuota yksi pikku lisäys nivelen osiin purkamisen suhteen, nimittäin...

Kannattaa katsoa missä asennossa (6 eri kulma-asento mahdollisuutta) kuulakehä suhteessa nivelen kuoreen on asennettu. Sama pätee kuuliinkiin niiden halkaisijoissa voi olla mikronien tai hieman suurempikin ero.

Sinänsä suojakumin vaihto ja nivelen pesu/rasvan vaihtokaan ei vaadi nivelen purkamista osiin.

petrile_83

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 137
Vs: 205/309 - Vetonivelen suojakumin vaihto
« Vastaus #10 : 01.07.2009, 17:56:35 »
Auto: 1991 309 1,4 (TU3).

Miten sisäpään nivelien suojakumien vaihto onnistuu? Nivelen suojakuori on ilmeisesti toisesta päästä hakattu lyttyyn niin, että se pysyy paikallaan.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
« Viimeksi muokattu: 19.04.2011, 09:04:35 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info