Auto: 1995 306 ST 1,8 (XU7JP, porrasperä).
Autoon vaihdettiin
Menovehkeessä taka-akselisto syyskuussa 2006, kun autolla oli ajettu 210 000 km (ks.
lisätiedot). Akseliston hinta 390 e ja vaihtotyö 160 e.
Nyt 233 000 km:n kohdalla irrotin taka-akseliston auton pohjan ruostevaurioiden kunnostamisen edestä pois ja kävi ilmi, että autoon on Menovehkeessä asennettu luultavasti tähän malliin kuulumaton taka-akselisto. :-( Nimittäin vääntösauvojen paksuus on vain 18,7 mm (punaisissa sauvoissa merkintänä yksi keltainen viiva ja toisessa kaksi). Peugeot Service Boxin mukaan tässä porrasperämallissa pitäisi kuitenkin olla 19,3 mm paksut vääntösauvat (violetti värimerkintä) ja 19 mm paksu kallistuksenvaimennin. Akseliputken sisällä olevan kallistuksenvaimentimen paksuutta en ole mitannut vielä, koska se vaatii purkamista. Todennäköisesti se on kuitenkin samaa paria vääntösauvojen kanssa eli vain 18 mm.
Muutamia 306-malleissa käytettyjä vääntösauva- ja kallistuksenvaimenninkokoonpanoja:
5150 55, LEFT, DIAM 18,7 JAUNE (keltainen)
5150 58, RIGHT, DIAM 18,7 JAUNE
5170 81, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 18
5150 57, TORSION BAR, LEFT, DIAM 19,3 VIOLET (violetti)
5150 60, TORSION BAR, RIGHT, DIAM 19,3 VIOLET
5170 80, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 19
5150 56, TORSION BAR, LEFT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION (harmaa)
5150 59, TORSION BAR, RIGHT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION
5170 82, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 20, HEAVY DUTY SUSPENSION
5150 81, LEFT, DIAM 21 VERT CLAIR (vihreä)
5150 82, RIGHT, DIAM 21 VERT CLAIR
5170 84, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 21
5150 56, TORSION BAR, LEFT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION (harmaa)
5150 59, TORSION BAR, RIGHT, DIAM 20 GRIS, HEAVY DUTY SUSPENSION
5170 83, R/ANTI-ROLL BAR, DIAM 24
Paksuudet ovat tuossa, mutta muitakin erilaisia osien yhdistelmiä on; osassa kallistuksenvaimennin on ohuempi kuin vääntösauvat. Porrasperämalleissa käytetyt ohuimmat vääntösauvat ovat halkaisijaltaan 19,3 mm ja kallistuksenvaimentimet 19 mm. 1. mallisarjan porrasperän "heavy duty" -jousituksessa 20/20 mm ja 2. mallisarjassa vastaavasti 20/21 mm.
Kuvittelin, että Menovehje on ammattitaitoisesti osannut vaihtaa autoon vastaavan taka-akseliston kuin siinä olikin, mutta olin ilmeisesti väärässä. Nyt jälkikäteen ajatellen tuo voisi selittää sen, miksi auton perä on erityisesti kuormattuna tuntunut liiankin löysältä ja painunut helposti alas. Otan yhteyttä Menovehkeeseen ja tiedustelen mahdollisen virheen korjaamista heidän laskuunsa. Autolla on tarkoitus vetää mm. peräkärryä, joten kuormankanto-ominaisuuksista en halua tinkiä alkuperäiseen verrattuna ja muutenkaan ajatus tähän autoon kuulumattomasta suunniteltua "heikommasta" alustasta ei miellytä.
Osaako joku sanoa, kuinka suuri ero käytännössä eri jousitusyhdistelmillä on? Tuskin niin monia vaihtoehtoja ihan turhaan on. Jos nuo nyt vaihdetaan, niin samalla voisi kenties harkita noita halkaisijaltaan 20 mm olevia osia, jolleivät ne tee jousituksesta liian kovaa kevyellä kuormalla.
Uudet vääntösauvat ja kallistuksenvaimentimet maksavat Automaassa n. 120-130 euroa ja ovat suurimmaksi osaksi tehdastilaustavaraa.