Kirjoittaja Aihe: 306 - Moottorin vikavalo palaa  (Luettu 2675 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Antsa

  • Vieras
306 - Moottorin vikavalo palaa
« : 10.10.2014, 19:02:46 »
Auto: 1995 306 1,4 (yksipistesuihkutus, 220 000 km).

Päästöt oli kesällä katsastuksessa hyvät, elokuussa alkoi vikavalo syttyä silloin tällöin, yleensä n. 15 km ajettua ja sammui hetken kuluttua, lisäksi bensaa alkoi kulua selvästi enemmän. Päästömittaus näytti hirveitä.

Autossani on pieni diagnoosipistoke konehuoneessa ja vain merkkiliikkeessä pystyivät lukemaan vikakoodin: vika lamda-anturissa. Ostin tarvikeliikkeestä uuden lamdan ja tyhjäkäyntimoottorin, jotka vaihdoin. Vanhassa tyhjäkäyntimoottorissa karan kärki oli selvästi kulunut ja pahoin pikittynyt. Vaihdon jälkeen testiin ja rumalta näytti: CO 3,96 ja 7,49,  HC 247 ja 261, lamda 0,82,  O2 3,20 ja 0,71.

Vein auton merkkiliikkeeseen, kokeilivat omalla kokeiluanturillaan ja päästöt olivat paremmat. Uutta lamdaa heillä ei ollut, joten sen heiltä tilasin ja asensin, päästöjä en saanut perjantai-iltana mittautettua. Mittasin jokaisen lamdan jännitteen, se heilui 0-1V, alkuperäisellä vaihtelu oli vähän pienempää. Kaikki anturit oli Boschin, mutta epäilyksiä alkoi herätä, kun tutkin anturien merkintöjä: Uudet olivat LSH24-tyyppiä, alkuperäinen LSH6. Olisiko syy tässä?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #1 : 10.10.2014, 19:23:51 »
Ilmoittaisitko autosi VF3-alkuisen valmistenumeron tässä tai yksityisviestillä, niin voin selvittää, mikä lambda-anturi autoosi kuuluu? Homma menee niin, että valmistenumeron avulla etsitään Service Box -palvelusta autoon kuuluvan alkup. varaosan numero, jonka jälkeen Boschin osaluettelosta etsitään ko. osanumerolla vastaavat osat. Niitä voi sitten vertailla ostamiesi antureiden osanumeroihin ja tutkia, ovatko osat sopivia autoosi.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #2 : 10.10.2014, 21:33:43 »
Kiitos avusta. Auton valmistenumero on VF37AKDX230767597.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #3 : 12.10.2014, 21:16:47 »
Valmistenumeron perusteella autoosi sopii lambda-anturi:

1628 9W, POLLUTION CONTROL OXYGEN PROBE, 12W LONG 400MM, 206,00 e

Service Box:n dokumentin LE-2010 mukaan ko. osa voidaan korvata myös anturilla  1628 9T (218,00 e), jonka johdon ylimääräinen pituus kiinnitetään nippusiteellä.

Boschin luettelo: http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/

1628 9W = 0 258 003 716: LSH-6W, 410 mm, korvattavissa yleismallisella anturilla 0 258 986 506
1628 9T = 0 258 003 719: LSH-6W, 1510 mm, korvattavissa yleismallisella anturilla 0 258 986 506

0 258 003 716:
http://www.rexbo.eu/bosch/lambda-sensor-258003716

0 258 003 719:
http://www.rexbo.eu/bosch/lambda-sensor-258003719

0 258 986 506:
http://www.rexbo.eu/bosch/lambda-sensor-258986506
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #4 : 12.10.2014, 21:23:21 »
Kaikki anturit oli Boschin, mutta epäilyksiä alkoi herätä, kun tutkin anturien merkintöjä: Uudet olivat LSH24-tyyppiä, alkuperäinen LSH6. Olisiko syy tässä?

Tuossa aiemmin viestini listalla automallikohtaiset anturit ovat tyyppiä LSH-6W ja Boschin mukaan niiden sijasta voidaan käyttää anturia, jonka tyyppi on LSH-24. En tarkemmin noista mallimerkintöjen eroista osaa sanoa, mutta todennäköisesti anturit ovat täsmälleen samanlaisia. Tiedätkö, mikä on sen uusimman anturin tuotenumero, joka autoosi on asennettu?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #5 : 12.10.2014, 21:40:06 »
Anturien merkinnät:
Merkkiliikkeestä   Bosch LSH 24   0258003719   418211
Tarvikeliikkeestä  Bosch LSH 24   0258003716   418051
Alkuperäinen       Bosch LSH 6     0258003667   563012

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #6 : 12.10.2014, 22:41:29 »
Autossani on pieni diagnoosipistoke konehuoneessa ja vain merkkiliikkeessä pystyivät lukemaan vikakoodin: vika lamda-anturissa.

Autostasi pitäisi pystyä lukemaan vikakoodit myös ilman testilaitetta eli moottorin vikavalon vilkuttamisen avulla: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=39704.0

Autossasi pitäisi olla ilmeisesti Magneti Marelli G6 -polttoaineensuihkutusjärjestelmä, jonka vikakoodit löytyvät täältä: http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=38804.0

Vikakoodi on todennäköisesti 52, mutta sen voi aiheuttaa muukin ongelma seoksen säätämisessä kuin pelkkä lambda-anturi (esim. sylinterikannen ja pakosarjan välinen ilmavuoto, joka sekoittaa mittauksen):

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=17870.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=33811.msg158683#msg158683
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=29591.msg141778#msg141778

Vikakoodi 52:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51853.msg200562#msg200562
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=51849.msg214906#msg214906
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=65057.msg321830#msg321830
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #7 : 13.10.2014, 11:18:45 »
Jatkoa: Vaihdoin alkuperäisen lamdan, löysin jostakin Pösö-foorumista nollausohjeen: Akku irti 15 min, virrat päällä 2 min, että lamda lämpiää, pelkkää tyhjäkäyntiä 5 min, sitten kenkää lujasti. Menin aamula testiin ja päästöt oli kuin uudessa autossa:
CO 0,00 ja 0,03,  HC 8 ja 25, lamda 1,00 + ilon kyyneleitä!
Vaihdoin siellä uuden anturin LSH24  0258003719 ja testiin:
CO 0,07 ja 0,15,  HC 80-120 (heilui) ja 50, lamda 0,92-106, eli eroja oli.
Auttoiko nollaus ja ns. sopeuttaminen, mikä on vanhalle äijälle outo asia (edellinen auto oli m. -84), vai alkoiko tyhjäkäyntisäädin vasta nyt toimimaan kunnolla. Niinkuin edellä mainitsin, sen nokka oli pikittynyt pahasti. Säädintä vaihtaessa työnsin tikun karan reikään ja pyörittelin ja moottorin käydessä ruiskutin hiljalleen ruokalusikallisen pensaa tyhjäkäynnin imuilma letkuun liottamaan karstoja.
Housut ja rahaa kului, nyt mulla on varaosina kaksi lamda-anturia, yht. 350e, mutta loppu hyvin, kaikki hyvin. Kiitoksia Tonille avusta.
 

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #8 : 13.10.2014, 12:23:57 »
Hyvä, että auto toimii taas. Kumma juttu kylläkin, kunnei sen lambda-anturin vaihdon pitäisi vaatia mitään moottorinohjausyksikön nollausta tai sopeutusta ja arvojenkin pitäisi olla kohdillaan myös (tai varsinkin) uudella anturilla.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #9 : 13.10.2014, 18:36:32 »
Testauksessa ihmettelimme kauan aikaa uudella lamdalla arvojen humppausta, mitä se ei alkuperäisellä anturilla tehnyt. Aika näyttää onko kyseessä piilevä esim. johtimen liitinvika.

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #10 : 17.10.2014, 20:15:43 »
Merkkiliike oli reilu ja antoi lamdasta rahat takaisin.

Antsa

  • Vieras
Vs: 306 - Moottorin vikavalo palaa
« Vastaus #11 : 21.01.2015, 21:52:38 »
Jatkoa syksyiseen, Pösö on pelannut hienosti, mutta nyt usean kuukauden kuluttua alkoi vikavalo palaa kuin ennenkin, vikakoodi: lamda-anturi. Mittasin viisarimittarilla lamdan jännitettä, se pysyi kaasua painettaessa n. 1 V:ssa, eli lamda viallinen? Raapin päätäni ja ahaa-elämyksen jälkeen mittasin lamda-anturin maa-puolen johtoa, ja siellä oli n. 0,5V muuttuva jännite, eli lamdan maajohto poikki tai huono kosketus! Tinasin maajohtoon haaran, jonka kytkin runkoon, ja lamdan plussa-johdon jännite muuttuili nyt hienosti 0,5V kahden puolen. Eli vika on ollut koko ajan johtosarjassa ja katkeaman kosketus muuttunut, kun anturia on vaihdeltu. Pakkaset estivät johtosarjan tarkemman tarkastelun, mutta totesin sen nojaavan vaihdelaatikkoon, todennäköisesti siitä hankautunut rikki, panin vaahtomuovin palasen väliin.Loppu hyvin, kaikki hyvin.