Kirjoittaja Aihe: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi  (Luettu 38887 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

matias123

  • Vieras
Vs: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #60 : 21.01.2020, 08:53:56 »
4- nopeudella puhallin on todella äänekäs, että kyllä sen kuulisi ja sitä ei viitsisi kovin pitkään pitää sillä asetuksella. Tuuletin voi olla loppu, kun ei jaksa pyöriä. Yleensä polttaa kyllä säätövastuksesta lämpösulakkeen, että erikoista sinällään että edes pyörii jotenkin. Ja tietysti eka juttu olis tutkia onko ilmanottoaukko sitten tukossa.

Noin vanhaan autoon voi olla joku keksinyt oman patenttiratkaisun. Poltteli paljon säästövastuksia vaikka itse tuuletin oli toimiva. Lienee ollut tämän Pösö-mallin sähkövika, että lämpösulake oli alimitoitettu. Liekö sitten itse säätövastus viallinen. Itse tuuletinhan tähän maksaa vähän liikaa, että miltei jos itse pystyy kunnostamaan niin sitäkin kannattaa tutkia.

peugeot 306

  • Vieras
Vs: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #61 : 29.08.2020, 08:28:18 »
Auto: xxxx 306 x,x (ilmastointi, porrasperä).

Mikähän mahtaa olla vikana kun lämmityslaite on täysin mykkä? Olisiko etuvastus kärähtänyt, vai onko mahdollisesti puhaltimen moottori?? Autossa on ilmastointi!

-Mika-

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 42
Vs: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #62 : 13.09.2020, 14:09:14 »
Etuvastuksen yhteydessä oleva lämpösulke on todennäköisesti poikki.
Näin käy, kun lämppärin teho pikkuhiljaa hiipuu ja etuvastus ei enää jäähdy kunnolla. Se etuvastushan on siellä imukanavassa, jonka kautta flekti imee raitista ilmaa.

Lämpösulaketta ei ole tehty vaihdettavaksi, vaan koko etuvastuspaketti pitäisi vaihtaa. Itse olen kyllä vaihtanut pelkän lämpösulakkeen.

-M-

pollub

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #63 : 20.10.2022, 10:02:22 »
Samaa ongelmaa rahikaisella. 1997 ensirekisteröity phase 1 306 Style.Ostin käytettynä pari päivää sitten kyseisen yksilön ensiautoksi, ja kun rupesin rassailemaan huomasin että releen kanta on palanut aika pahasti karrelle.

Muutama kysymys tumplelolta:

  • Tuohon ei taida olla kovin turvallista enää relettä kytkeä?
  • Mikähän tuon on voinut noin pahasti polttaa?

Moottorin otin irti, ja pyöri ihan nätisti. Vastuksia en vielä ole kurkkinut läpi, mutta sekin on tänään edessä. Pitänee hakea motonetista yleismittari ja ruveta mittailemaan.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2022, 10:10:47 kirjoittanut pollub »

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
Vs: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #64 : 20.10.2022, 12:32:03 »
Ei tuohon enää voi relettä laittaa. Liittimessä on ollut hapettumaa tai muusta syystä huono kontakti. Jos virralle ei ole tarpeeksi poikkipinta-alaa kuljettavaksi, niin huonoimmin johtava kohta alkaa kuumeta ja lopulta palaa poikki. Näinhän se sulakekin toimii, ohut lanka menee poikki virran noustessa tarpeeksi. Itsellä ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia puhaltimien kanssa, kun harvoin käytän suurinta puhallusnopeutta, niin rasituskin pysyy pienempänä.

pollub

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #65 : 20.10.2022, 13:25:02 »
Näimpä ajattelinkin.

Varmaan helpoin operaatio on purkaa tuo vanha paska pois, ja asentaa tilalle uusi nelinastainen relekanta?

pollub

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 3
Vs: 306 - Lämmityslaitteen puhallin ei toimi
« Vastaus #66 : 22.10.2022, 15:03:38 »
Samaa ongelmaa rahikaisella. 1997 ensirekisteröity phase 1 306 Style.Ostin käytettynä pari päivää sitten kyseisen yksilön ensiautoksi, ja kun rupesin rassailemaan huomasin että releen kanta on palanut aika pahasti karrelle.

Muutama kysymys tumplelolta:

  • Tuohon ei taida olla kovin turvallista enää relettä kytkeä?
  • Mikähän tuon on voinut noin pahasti polttaa?

Moottorin otin irti, ja pyöri ihan nätisti. Vastuksia en vielä ole kurkkinut läpi, mutta sekin on tänään edessä. Pitänee hakea motonetista yleismittari ja ruveta mittailemaan.

Olipa homma :D. Kosken autopurkaamolla kattelin kolmen pösön sulakeboksit että löytäisin uuden sopivan kannan, löytyi lopulta 406:n sähköistä.

Releisiin pääsee käsiksi ottamalla sulakerasian irti (punainen vetovehjes vasemmassa reunassa ja vähän neuvottelua), ja työntämällä käden rohkeasti sinne reikään kohti releitten kantoja. Kiertämällä irtoaa klipseistään.

Ranskalaiset on säästellyt johtojen mitoissa niin ratkaisin ongelman tuhoamalla vanhan palaneen kannan kokonaan. Palaneesta johtimesta leikkasin palaneet kohdat pois, ja laitoin tilalle liittimen. Luovuttajakantaan kytkin kaikkiin johtoisin urosliittimet ja tökkäsin vanhoihin liittimiin kiinni. Pari kierrosta sähköteippiä päälle ja Hellan rele (https://www.motonet.fi/fi/tuote/481853/Yleisrele-12V40A-Hella) kiinni. Toimii kuin uusi. 130km ajoa tänään pöhinät täysillä eikä tullut savua tahi hajuja.