Auto: 2006 307 SW 2,0 (EW10).
Ongelma: Emäntä ajeli töistä anopille (matkaa 60 km), perillä sammutti auton. Kun oli lähdössä, niin keskuslukitus ei toiminut, kojelauta vilkkui kuin joulukuusi vaikka joulu meni jo. Startti pyöritti mutta ei yritäkään. Pakkasta -15 C.
Sain luonnollisesti mennä paikalle. Pyörittää ihan kohtuudella ja korvakuulolta normaalisti vaikka oli jo starttailtu. Koitin myös pitkään kaasu pohjassa startata. Ei yritä. Lepojännite tuolloin hieman yli 12 V ja startatessa hieman yli 10 V, pistin lataukseen. Autelin Maxidiag Elite yleismittarilla (Peugeot 307 valittuna) herjasi vaikka ja mitä: polttoaineen pinnanmittausta, ruiskua, öljynpainetta, jotain muuta öljyyn liittyvää, yhtä turvavyön kiristintä jne. Lyhyet eivät mene päälle. Pitkät saa "päälle", kun vetää viikseä taaksepäin. Mittariston taustavalo välkyttää, kuskin oven aukaisukin aiheutti mittariston taustavaloissa muutosta, polttoainemittari nollassa, mittaristossa kolmio huutomerkillä. Bensa ei haise. Pienet sulakkeet kävin läpi ihan silmämääräisesti ja mittarilla jatkuvuusmittauksena eikä niissä mitään.
Avaimia on yksi kaukosäätöinen ja yksi mallia perus. Koitin myös tuolla perus-avaimella eikä mitään. Ei piippaa, vaikka jättää avaimen virtalukkoon ja menee ovesta ulos. Valokatkaisimen asennosta piippaa normaalisti. Vaihdoin patterin ja yritin opettaa kaukosäätöisen avaimen ohjeen mukaan mutta ei auta.
Kuulemma kerran viime talvena oli tehnyt niin, että kun oli "sammuttanut" auton, niin ei sammunutkaan vaikka avain oli pois virtalukosta.
Minusta vaikuttaa että ajonesto on päällä eikä anna bensaa, ja tuntuma on, että pakkanen nyt tehnyt temppuja. Hieman nuo häiriötkin ajonestoon viittaisi.
Onko hyviä vinkkejä millä Pökötin voisi saada vielä ajokuntoon? Ulkona -28 C, joten hieman nyt rajoittaa tekemisiä.
Koittanu lukea muiden vastaavia ongelmia mutta ei nyt ihan samanlaista ole vastaan tullut.
Ajattelin ehkä vielä kokeilla:
- Virtalukon purkua ja ihmettelyä
- Akun vaihto vaikka en tähän oikein usko
- Kesän odottelua