Kirjoittaja Aihe: 406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus  (Luettu 2911 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

junkki12

  • Vieras
406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« : 07.02.2011, 19:03:38 »
Auto: 1999 406 1,8 (8-ventt.).

Elikkä tyhjäkäynti ei pysy aina normaalina, vaan joskus saattaa huutaa 2000-3500 rpm. Mistä voisi vikaa tutkia?

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #1 : 07.02.2011, 19:52:08 »
Foorumin päätasolta hakutermillä "406 tyhjäkäynti" hakemalla löytyy aiheeseen liittyvää tietoa kuten ohjeita vian paikallistamiseen. Esimerkiksi:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=37212.msg163037#msg163037
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=50397.0
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=52550.0
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #2 : 07.02.2011, 20:23:42 »
Kato onko tyhjäkäyntimoottori kauheen likanen. Sitä kun uittaa jollain crc:n tapasella niin saattaa alkaa toimia herkemmin...  Se kara alkaa jumia kun tulee tarpeeks tavaraa väliin... 

junkki12

  • Vieras
Vs: 406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #3 : 07.02.2011, 22:06:15 »
Missäs se sijaitsee?

505 tbo

  • Vieras
Vs: 406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #4 : 08.02.2011, 13:03:55 »
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=1573.0

Tuolta näet missä se on 2 litrasessa ja minkä näköinen on ite osa....

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 406 - Liian korkea tyhjäkäyntinopeus
« Vastaus #5 : 15.05.2020, 09:57:13 »
Auto: 1996 406 2,0.

Ongelma ilmenee seuraavasti:

Auto lähtee nihkeän oloisesti käyntiin, ja kun se vihdoin käynnistyy, moottori hyökkää välittömästi täydelle kaasulle. Tuollaisessa tilanteessa moottori on tietenkin heti sammutettava. 

Vika tuli ikään kuin itsekseen. Autolla oli ajettu edellisinä päivinä normaalisti, eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Tyhjäkäynti ei ole aikaisemmin temppuillut, ja moottori on muutenkin toiminut ongelmitta. Kaasuvipu tai kiekko (miksi sitä sanotaan) sekä vaijeri tuntuvat liikkuvan normaalisti, kun niitä liikuttaa.

Mikä voisi olla käyntiongelman syy?

Minulla oli aikoinaan väliaikaisena autona (romukuntoinen) Renault Megane, ja siinä ilmeni samanlaista "hyökkäilyä". Syy oli tyhjäkäyntimoottorissa, josta puuttui osia. Virittelin sen ilmanottoaukkoon omatekoisen suuttimen, joka päästi juuri sopivan määrän ilmaa läpi. Tyhjäkäynti normalisoitui, mutta jäi kokeilematta, miten katsastuksessa olisi käynyt.