Kirjoittaja Aihe: 508 - Navigaattori  (Luettu 42044 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

JariL

  • Vieras
508 - Navigaattori
« : 29.01.2012, 21:07:02 »
Auto: 2012 508 2,0 HDi 163 FAP Allure (tehdasasenteinen navigaattori).

Kaksi viikkoa autolla ajaneena ja navigaattoria käyttäneenä olen muutamia puutteita tuosta jo löytänyt. Kaikki teitä ei löydy, mm. viime vuoden keväällä rakennettua teollisuusalueen tietä ei navigaattori löytänyt. Omituista minusta on myös se että opastusta tehdessäni navigaattorista ei löytynyt erään paikkakunnan päätietä vaikka tietä ajaessani navigaattori tien tunnisti ja sen nimen oikein luki. Onkohan jollakin tietoa kuinka vanha tuo navigaattorin karttaversio on ja miten päivitys voisi hoitua?

Kameratolppiakaan ei tehdasasennetussa navigaattorissa ole ja ilmeisesti ne ovat Ranskassa lain mukaan kiellettyjä. Sain navigaattoriin kameratolppapäivitystiedostot joiden asennus onnistui mutta aika vanhat tolppatiedot siinä oli, mutta parempi kuin ei mitään. Näihin kaipaisin myös uudempaa versiota kuten myös POI:t ovat ilmeisesti useamman vuoden vanhoja.

matkalahna

  • Vieras
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #1 : 10.06.2012, 11:27:19 »
Auto: 2011 508 2,0 HDi 163 FAP Allure (käyttöönotto 21.10.2011).

Onko kenelläkään kokemusta navin päivityksestä. Autooni tehtiin päivitys RNEG 2.07 --> RNEG 2.20. Ilmeisesti muitakin päivityksiä oli tehty, kun valot lakkasi toimimasta oikein.

Seurauksena näistä päivityksistä oli, että navi ei näe väittämänsä mukaan ainoatakaan satelliittia, korkeustieto pelkkää viivaa ja status diagnostiikkasivulla BAD. 

Eli taas poikii normaali huoltoreissu uuden lisäkäynnin. Onhan tuolla työllistävä vaikutus...  Asiakkaalla vain palaa aikaa ja rahaa ajellessa  edestakaisin samojen asioiden takia. Kaikilla ei ole huoltopaikka portinpielessä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #2 : 10.06.2012, 14:54:09 »
GPS-antennin luulisi olevan ihan fyysisesti suoraan tuossa soittimessa/navissa kiinni eli äkkinäinen luulisi ettei tuota saa aikaan pelkällä softapäivityksellä. Onko autoon mahdollisesti tehty huollossa jotain mikä olisi edellyttänyt soittimen irroittamista paikaltaan tai GPS-antennin irroittamista väliaikaisesti? Tuo kuvauksesi nimittäin vahvasti viittaa siihen että soittimen perässä ei ole lainkaan GPS-antennia tai että sen kaapeli tai itse antenni on rikottu.

Itse olen joskus vaatinut ja saanut huollon tunaroinnista aiheutuneesta turhasta käynnistä tankillisen polttoainetta. Jos tunaroinnin korjaukseen on mennyt pidempi aika niin vakio on ollut vaatia vastaavan tasoinen sijaisauto huollon piikkiin. Tunaroinnista pitää näet olla jokin sanktio, muuten eivät opi koskaan.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2012, 14:57:21 kirjoittanut Penguin »

matkalahna

  • Vieras
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #3 : 10.06.2012, 16:27:24 »
Autoon oli sovittu tehtäväksi navin softan päivitys, pissapojan suuttimien vaihto, takaparkkitutkan yhden vioittuneen anturin vaihto ja öljynvaihto. Joten mitään ei olisi pitänyt irroittaa kojelaudasta tai muualtakaan. Kojelauta näytti vielä tehdastekoiselta, jos sen pajalla joku harjoittelija purkaa, se ei näytä enää entiseltä. Takapuskurin joutuu irroittamaan anturin vaihdon vuoksi, mutta sen ei pitäisi kai vaikuttaa  GPS:ään. Kun valotkin meni sekaisin, niin ilmeisesti jotain ohjausyksikköä on rassattu myös (vissiin se kuuluisa BSI, en tunne niin tarkkaan). Olisiko samalla sählätty GPS:n asetusten kanssa. Navin RNEG 2.2 päivitys tapahtui rompulta kojelaudasta.

Vara-autot tai muut sanktiokorvaukset (joskus melko isokin, n. 2 kE, kun oli 407:n alapallot vaihdon jäljiltä irti ja katsastusmies kiristi pultit...) ovat hoituneet, mutta aika tahtoo jatkuvan koti- ja ulkomaan työmatkailun takia olla kortilla. Pajat kun eivät ole auki ilta- tai aamuyöstä.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #4 : 10.06.2012, 18:49:31 »
No ei tuo siltä kuullosta, että olisi yhtään syytä miksi GPS-antenni olisi irti, mutta onko tuohon mitään muutakaan loogista syytä. Vaikea uskoa, että sellainen uusi softaversio olisi tuohon tarjolla, jossa ei GPS toimi. En tosin ole perehtynyt navilla varustetun auton asetuksiin Diagboxissa tai PP2000:ssa, joten voihan sen ehkä sielläkin kytkeä pois käytöstä. Ei pitäisi kuitenkaan oletuksena mennä väärin, jos auto on oikein testerillä tunnistettu. Toisaalta joku muukin softa kuin RNEGin on päivitetty tai kaikki asetukset palautettu ties mihin oletuksiin ja siinä yhteydessä autoon tullut oletusvaloasetukset Suomeen ja nehän ovat laittomat eli eivät täytä tuolle automallille asetettuja direktiivin mukaisia valomääräyksiä. Vuosi on ilmeisesti liian lyhyt aika korjata nuo asetukset maahantuojan toimesta oletuksena oikeiksi, kun edelleen näkyy kaikissa uusissa olevan väärin, jos ei myyjäliike ole niitä korjannut.

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #5 : 14.06.2012, 00:20:10 »
Jos GPS:n antenni on irti siitä tulee vikakoodi.
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

matkalahna

  • Vieras
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #6 : 14.06.2012, 20:11:39 »
Navigaattori tuli sitten kuntoon, varsin yksinkertaisin konstein kuulemma: akusta kenkä irti, puoen tunnin lounas ja virta laitokseen takaisin, Ja vóila, toiminta palautui normaaliksi.  Valotkin toimii taas oikein, ei ollut kongis oikein, syystä joka ei minulle selvinnyt.

Tehdäänhän sitä muillekin vehkeille joskus IVO-resetti, joten miksi ei autollekin :) On nämä vempeleitä..


Late99

  • Vieras
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #7 : 05.08.2012, 12:03:35 »
Auto: 2011 508 SW 2,0 HDi 140 FAP Allure.

Testailin / ihmettelin tuota tehdasnavigaattoria ja sain Marko Konttisen (http://www.tomtompoi.fi/) kameratolppa POI:n ladattua naviin. Jos on kiinnostusta, niin voisin tehdä ohjeet moisen asentamiseen ja valmiin paketin viimeisillä kameratolppadatoilla (vaati vähän kimurantteja operaatioita välissä).

Tällä hetkellä ongelma vielä on, että en saa importoituja kameratolppadatoja akselin Hamina - Iisalmi itäpuolelta, tämä vielä selvityksessä. Muut kuitenkin tulivat nätisti ja toimivat ok (testattu on).

Käytännössä siis oikeat tiedostot sopivassa formaatissa pitää saada USB-tikulle ja sitten USB-tikku tökätään autoon kiinni ja data päivittyy naviin.

ZeiR

  • Vieras
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #8 : 30.08.2012, 15:28:43 »
Ainakin minä olisin kovin kiitollinen ohjeista Navigaattorin päivittämiseksi. Kameratolpat olisi kiva saada autonkin navigaattoriin enkä pistä pahakseni, jos samalla löytyy mahdollisuus ja ohjeet karttojen päivittämiseen ja mahdollisesti softaversion päivittämiseen (jonka ilmeisesti tekevät aikanaan huollossa veloitusta vastaa). Säästyisi päänsäryltä ja ruudin uudelleen keksimiseltä. Eli kiitollisena otan ohjeita vastaan.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #9 : 24.12.2012, 12:24:25 »
Navteq on julkaissut uudet 2012/2013 karttapäivitykset 508:lle. Päivitys on eri 2011 ja 2012 malleille ja koodattu auton valmistenumerolle. Hinta on puolittunut vuoden takaisesta eli nyt koko Euroopan saa hintaan 149 €. Hinta täsmälleen samalle setille marmoritiskillä n. 300 € ja saatavana arviolta maaliskuussa.

Karttadata 2012 alkuvuodelta, ostohetken viimeisin kameratolppadata (ei vakiona autossa) ja softaversio 2.21. Kartat USB-muistilla, tolpat ja softaversio CD:illä, aktivointikoodi paperilla.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #10 : 19.02.2013, 02:37:39 »
Hienoja vehkeitä on nämä Peugeotin tehdasasennetut navigaattorit. Uusin karttapäivitys, jonka mukana tulee myös softaversio 2.21, ei mahdu RT6:n massamuistille. RT6:ssa on alkuperäisesti 4 Gt:n flashmuisti, joka on jossain vaiheessa vuotta 2012 korvattu 8 Gt:n muistilla.

Service box: "The older RT6 systems do not have the memory sufficient to absorb all the countries on the Europe map."

Tuon lisäksi muisti ei sitten riitä myöskään POI-kohteiden tallentamiseen, eikä kameratolppien ja muiden Alert-tietojen tallentamiseen.

Teknisesti muisti on toteutettu MicroSD-kortilla, jonka pystyy muuten vaihtamaan avaamatta RT6:sta, paitsi että kortin asennuspaikka on sinetöity metallisella tarralla. Mistähän tämän saisi kiertoteitse udeltua onko tuon kortin vaihtaminen virallisesti tuettua. Omatoiminen vaihtaminen kun varmuudella mitätöi takuun (ainakin maahantuojan ja valmistajan mielestä).

Vasara

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 463
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #11 : 19.02.2013, 18:32:32 »
Saatko jätettyä tarpeettomien maiden karttoja pois?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #12 : 19.02.2013, 20:22:38 »
"Kuraa" koko navigaattoriruutu. Automaattisesti ajan tasalla oleva Nokian Lumia 920 peittää tuon ruudun liki kokonaan, jos on tarve navigoida. Langattoman latauksen ideointi, voisi poistaa ongelman fiksusti. Laturiplätty, jolla Lumia lepää on suunniteltu 12V akkujännitteelle  ;).
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #13 : 19.02.2013, 20:32:54 »
Vasta sitten kun muisti on ensin täynnä, sen jälkeen voi valita mitä poistetaan/jätetään pois. Laitoin tuosta tänään kyselyä eteenpäin, että mitenkäs tuon muistin määrän kasvattaminen ja miten takuu siihen suhtautuu, jos sen tekee omatoimisesti. Kysehän on muistikortista, jonka vaihtaminen ei olisi kovin vaikea homma.


RT6 ja microSD-korttipaikan aukko

Teippi vaan pois muistikortin aukon päältä RT6:n kyljestä, painaa korttia sisäänpäin, jolloin se ponnahtaa ulos ja saa vedettyä kortin pois. Kortilla on yksi näkyvä FAT16-osio ja kaksi näkymätöntä osiota: FAT16 ja FAT32. Nuo FAT-16 osiot pitää kloonata uudelle kortille sellaisinaan ja kaikki loput kortin kapasiteetista alustetaan tuolle näkymättömälle FAT32-osiolle, jonka sisältö kopioidaan vanhalta kortilta. Näkyvä FAT16-osio asetetaan aktiiviseksi. Lisäksi kortilla oleva levyn sarjanumero pitää kloonata vanhalta kortilta uudelle, jotta kortti näyttää samalta kuin alkuperäinenkin, vain kapasiteetti on suurempi.

Laite vaikuttaa toimivan aina 16 Gt:n kapasitteettiin asti, mutta 8 Gt on aivan riittävästi. Alkuperäinen kortti on Sandiskin 4 Gt:n Class 4 microSD -kortti ja vastaava 8 Gt:n Class 4 -kortti on riittävä. Nopeamman esim. Class 10 -kortin vaihtaminen ei netistä löytyvien kirjoitusten mukaan ainakaan nopeuta laitetta mitenkään, eikä siitä ole muutakaan hyötyä havaittu.
***
Lumiaa en tämän tilalle ottaisi, mutta tässä 508:ssa on sen verran fiksu ajattelu tällä viihdeosastolla, että mitään auton asetuksia ei tarvitse tämän kautta säätää eikä ajotietokoneen tietoja tungeta tälle ruudulle. Jos siis joku kaipaa ilman navia olevaan integroitua navia, niin lähtisin etsimään jotain sellaista ratkaisua, missä näytön saisi tuohon samalle paikalle, mutta koko muu viihdejärjestelmä ja navi olisi jotain aivan muuta. Kosketusnäytöllä luonnollisesti.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: 508 - Navigaattori
« Vastaus #14 : 27.02.2013, 19:07:41 »
Ensimmäinen vastaus maahantuojalta ei ainakaan kovin rakentavasti lähde tätä ongelmaa ratkaisemaan: "Muistikortti on sinetöity kuten asiakas kertoo. Jos sen rikkoo takuu ei korvaa enää laitetta. Eli tästä syystä korttia ei voi vaihtaa suurempaan."

Jotain myös kertoo korjaamisen järjettömyydestä, että jos nyt tavalla tai toisella tuo laitteen sisällä oleva muistikortti vikaantuisi, niin sen sijaan että vain vaihdettaisiin tuo kortti pitää vaihtaa koko laite. Hintaero varaosana lienee 1000 euron paremmalla puolella.

Jatkan vääntöä aiheesta, ei näin helpolla en aio luovuttaa.