Kirjoittaja Aihe: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto  (Luettu 6070 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

miktus

  • Vieras
407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« : 23.04.2012, 21:22:06 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 407 - Etuiskunvaimentimet


Auto: 2005 407 2,0 (automaatti).

Mistä löytyisi infoa etupään iskarin irrotukseen. Autossa on menossa madallussarjan asennus. Kuinka yläpää on kiinni korissa? Alapää on ihan selkeä, mutta yläpäässä on vähän kysymysmerkkejä. Konehuoneessa yläpää on ihan muovien peitossa ja niitäkin muoveja on hankala irrottaa. Jostain räjäytyskuvasta ja irrotusjärjestyksestä olisi suuri apu.


JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #2 : 23.04.2012, 21:56:42 »
http://www.youtube.com/watch?v=24sISbdfdAk&NR=1

Tuossa ohje, jolla saat jouset vaihdetuksi. Kommentoitko ohjetta? Kerroppa lopputulos ennen ja jälkeen (mukavuus, ajotuntuma), eli plussat ja miinukset. Mitä jousisarjan etiketti lupasi, mitkä ovat akselipainot jne. Mittaappa pyöränkotelon reunan mitta maahan , po. noin 69-71 cm originaalina. Ai niin, Eibach ollut laatumerkki vietereille  ;).
« Viimeksi muokattu: 23.04.2012, 22:01:49 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

miktus

  • Vieras
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #3 : 23.04.2012, 23:34:10 »
Tuo video valaisi hyvin asiaa. Alustaan tulee Eibachin pro kitti. 35mm edestä ja 25mm takaa madaltava sarja. Jousi painot molemmissa päissä 1120kg. Viikonloppuna saatiin takapää paikalle ja auton ajotuntuma parani tarkemmaksi. Jatketaan juttua kun homma valmis kuvan kera..

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #4 : 16.08.2012, 19:02:12 »
Auto: 2005 407 3,0 V6 Sport.

Ajatuksena vaihtaa Koni FSD-vaimentimet. Onko joku purkanut etutolpat, eli vinkkejä tarjota? YouTubessa on KYBin tekemä ohje, mutta ainahan on vara parannella työmenetelmiä. Jousi-iskunvaimenninhan on uniikki 407-ratkaisu kera kuuluisan alapallonivelen, johon ei onneksi tarvitse kajota.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #5 : 16.08.2012, 21:43:24 »
KYB:n filmi oli aikamoisen hyvä. Kaverihan tuossa on yksi parhaista avuista, 2 päätä ja 4 silmää näkee enemmän kuin puolet siitä. :D Jousipuristinta ainakin tarvitaan.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #6 : 25.10.2013, 14:47:28 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

Niin minkälainen jobi olisi autokatoksessa tehtäväksi tuo iskareiden vaihto? Lähinnä kiinnostaa mitä pitää irroittaa tai löysätä jotta saa tolpat käteen käsittelyä varten? Ilmeisesti ihan perus biltema/motonet-puristimilla selviää jousten irroituksesta?

On alkanut kuulua metallinen kolahtelua kun ajaa hiljaa esim. pienten kolosten yli (isommat asfaltin poikittaissaumat) tai kun ajaa hyvin hiljaa nimismiehenkiharaisella tiellä (resonanssitaajuus?). Tutkinut en ole olisiko löystyneitä pultteja, mutta takapään koiranluut vaihdoin alle puoli vuotta sitten taakse, juurikin lisääntyneen kolahtelun takia. Mutta kuulostaa että kolinaa tulee edestä ja takaa, etenkin oikealta puolelta.

Olisikohan jollain lämmintä nosturimahdollisuutta uudenmaan seudulla asian tutkailemiseen, jos siitä edes olisi hyötyä? Ei kai tuota iskarin kolinaa mitenkään voi todentaa vaihtamatta, mutta ehkä voisi selvitellä olisiko muualla välystä. Tosin aika huono olen välyksien tutkimisessa...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Marek

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 125
  • 508 SW HDi163
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #7 : 25.10.2013, 15:30:08 »
No ei siellä ihan vaan koiranluu tai pallonivel voisi pitää ääntä? Iskunvaimennintestissä voisi myös mahdollisen iskareista tulevan äänen paikantaa, muistaakseni ainakin Vianor taisi tehdä iskunvaimennintestauksia. Tarkoitan siis testiä joka tehdään samanlaisella tärisyttimellä kuin katsastuskonttorilla.
508 SW HDi163, 207SW VTi90, Peugeot MTB
ex. 407 SW HDi136 JBL, 206 TU3JP, 306 TU5JP x2

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #8 : 25.10.2013, 16:23:00 »
Voihan nekin. Tosin etupään alapallot on vaihdettu vuoden sisällä ja takapään koiranluut, kuten kirjoitin, varmuuden vuoksi kesällä. Epäilen että katsastuksen iskaritesterin amplitudi on liian pieni ja liikeradan muoto liian pyöreä tuon kolinan aikaansaamiseksi. Autolla ajettu n.210tkm ja katsastettu syyskuussa.

Normaaliajossa tuota kolahtelua ei kovin usein kuulu, mutta jyrkkäreunaiset montut ja nimismiehenkiharat sitä saavat aikaan sopivan pienellä nopeudella.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #9 : 25.10.2013, 23:25:51 »
Iskarit kolahtaa yleensä pitkässä joustoliikkeessä, eli ajohidasteen jälkeisessä niiauksessa.
Aihe työnä on melko helppo suorittaa ;).

Tässä (suuntaa antava) ohje ilman tarvittavia kiristystysmomentteja, aivan livenä on vaihdettu iskarit moneen kertaan  ;):

- Tuulilasin pyyhkimet irti, eli ulosvetäjällä varret pois (merkkaa sulkien asento likaiseen tuulilasiin tai laita teipit merkiksi)
- Ilmanoton suojamuovi pois (tulipellin kumitiiviste irti ja suojamuovi lähtee nostamalla varovasti)
- Muovikuvut irti joustintukien yläpäästä, jotta pääset käsiksi muttereihin, 13mm hylsyä tarvitaan
- Löysää vetoakselin mutteri 35 mm hylsyllä kera pulttipyssyn, kun rengas/jarru vastustaa avausmomenttia
- Rengas pois
- Tukivarren alapultti pois
- Raidetangon pää irti
- Koiranluu irti yläpäästä, joka myös iskarin alakiinnitys
- Irroita jarruletku- ja ABS-anturin kiinnitys (torx-ruuvi ja 13 mm hylsyllä pultti olkavarresta)
- Irroita joustintuen kolme yläpulttia moottoritilan puolelta
- Irroita vetoakselin mutteri
- Vedä napaa ulospäin ja samalla vedä rakosesta iskarijoustintuki irti, parasta olla apumies mukana.
- Varaa kunnolliset jousipuristimet ja kiinnitysraudat joustintuen operointiin ruuvipenkissä.

Lisäohjeita ja fotoja tarvittaessa yv:llä. Nosturi löytyy myös, jos akuuttia katsoa klapit  ;)

ps. löytyy uudenveroisia jousia ja iskareita niitä tarvitseville.
« Viimeksi muokattu: 25.10.2013, 23:50:22 kirjoittanut JPL »
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

tmex

  • Vieras
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #10 : 27.10.2013, 09:40:07 »
Iskarit olen vaihtanut silloin kun katsuri käskee tai paikannan niistä öljyvuodon.

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #11 : 28.10.2013, 08:43:55 »
Moro
Kannattaa tarkistaa edestä koiranluut. Onnistuu parhaiten montulla, kun kallistuksenvakaaja on 'lepotilassa' tällöin huomaa pienetkin välykset.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #12 : 30.10.2013, 16:09:55 »
Auto: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A).

JPL:n tarjous otettaneen vastaan kiitollisuudella, jos nyt tänä syksynä ehdin asiaan paneutua. Iskareita ei varmaan pysty katsomaan, mutta esim. nuo etupään koiranluut ja raidetangon päät ja hammastangon voisi kyllä tarkastaa. Rattia kun paikallaan keskialueella heiluttelee, tuntuu ehkä aavistuksenomaista välystä keskiasennossa (näin ainakin kuvittelen, voi olla jotain muutakin). Ajossa ei ole havaittuja suuntavakausongelmia.

Huomasin että kolahtelu kuuluu mm. jos ajaa jyrkähköreunaisen hidastustöyssyn yli tarpeeksi kovaa (=hitaasti, mutta riittävän kovalla vauhdilla kuitenkin, ehkä 30-40?). Etupään kolahdus kuuluu kun töyssyn nousevan reunan jälkeen tapahtuu jousituksessa ulosjousto. Voisikohan väljä koiranluu elämöidä tuossa kohdassa?
« Viimeksi muokattu: 30.10.2013, 16:25:07 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

juku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 69
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #13 : 31.10.2013, 08:27:07 »
Koiranluun välys kuuluu yleensä kun pyörät joustavat eri tahtiin, mutta hidastetöyssyssäkin voi olla tälläinen kohta. Käännä tasaisella alustalla pyörät ääriasentoon ja kokeile heiluttaa kallistuksen vakaajaa ylös/alas.
Nyt 2008 Allure PureTech 130 EAT-8 ja Citroen Jumper 2.2 Hdi 120  - ex 2008 Active e-Hdi92 2Tronic, 2008 Active Vti82, 407 SW 1,6Hdi, 406 ST GW HDi, 406 SR HDi, 309 XL, 2*205

Ripa64

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 79
Vs: 407 - Etuiskunvaimentimien vaihto
« Vastaus #14 : 08.03.2021, 19:26:59 »
Iskarit kolahtaa yleensä pitkässä joustoliikkeessä, eli ajohidasteen jälkeisessä niiauksessa.
Aihe työnä on melko helppo suorittaa ;).

Tässä (suuntaa antava) ohje ilman tarvittavia kiristystysmomentteja, aivan livenä on vaihdettu iskarit moneen kertaan  ;):

- Tuulilasin pyyhkimet irti, eli ulosvetäjällä varret pois (merkkaa sulkien asento likaiseen tuulilasiin tai laita teipit merkiksi)
- Ilmanoton suojamuovi pois (tulipellin kumitiiviste irti ja suojamuovi lähtee nostamalla varovasti)
- Muovikuvut irti joustintukien yläpäästä, jotta pääset käsiksi muttereihin, 13mm hylsyä tarvitaan
- Löysää vetoakselin mutteri 35 mm hylsyllä kera pulttipyssyn, kun rengas/jarru vastustaa avausmomenttia
- Rengas pois
- Tukivarren alapultti pois
- Raidetangon pää irti
- Koiranluu irti yläpäästä, joka myös iskarin alakiinnitys
- Irroita jarruletku- ja ABS-anturin kiinnitys (torx-ruuvi ja 13 mm hylsyllä pultti olkavarresta)
- Irroita joustintuen kolme yläpulttia moottoritilan puolelta
- Irroita vetoakselin mutteri
- Vedä napaa ulospäin ja samalla vedä rakosesta iskarijoustintuki irti, parasta olla apumies mukana.
- Varaa kunnolliset jousipuristimet ja kiinnitysraudat joustintuen operointiin ruuvipenkissä.

Lisäohjeita ja fotoja tarvittaessa yv:llä. Nosturi löytyy myös, jos akuuttia katsoa klapit  ;)

ps. löytyy uudenveroisia jousia ja iskareita niitä tarvitseville.


Noilla ohjeilla onnistiui irroitus helposti mutta paikoilleen laitto sitten. Onko siinä joku järjestys miten kasataan. Lähinnä nyt iskarin alapää ei halua mennä paikoilleen