Kirjoittaja Aihe: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto  (Luettu 3329 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

PA405

  • Vieras
405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« : 27.08.2012, 09:00:09 »
Auto: 1991 405 1,9 Mi16.

Starttimootttorin solenoidi tuntuu koirivan kun koputtelemalla alkaa toimimaan. Tarviiko startin vaitoon käyttää imusarja poissa? Kun se on siellä imusarjan alla ja näyttää tosi ahtaalta paikalta.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #1 : 27.08.2012, 09:15:52 »
Alakautta pääsee startin vaihtamaan ilman imusarjan irroitusta.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

S_a_m_i

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 711
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #2 : 27.08.2012, 10:26:57 »
Klicks! Näytti vielä löytyvän tuo mun tekemä artikkeli aiheesta kuvineen.
Nykyiset: P406 Coupe 3.0 V6 -01, P406 Gw Executive Hdi -04,  P405 Mi16 "projektointia" -90, P405 Mi16 -91, P205 Gti 1,9 -90, P205 Cti 1,6 -87, P205 Gti 1.9 Dimma -88

Exät: P306 Hdi farkku -00, P406 Hdi -99, P306 Gti -00, P405 Mi16 -88, P405 Sri -93

PA405

  • Vieras
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #3 : 27.08.2012, 13:44:09 »
Kiitos näistä tiedoista, täytyypä alkaa vaihtamaan irroitteleen starttia. Isot on minun kätöset, mutta eiköhän tämä jotenkin onnistu.

cone

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 2 833
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #4 : 27.08.2012, 14:09:29 »
Itse vaihdoin entiseen kulkineeseen n. 2 vuotta sitten. Nosturia apua käyttäen alapuolelta, ja aikaa meni noin 30 min. Taisin yläpuolelta purkaa ilmansuodattimen. Valeon startti motonetistä alle satanen, ja sai vielä panttiakin 20e.
Ajossa: 2007 607 2,2 (EW12J4, ML6C).

Omistetut pösöttimet: 2006 607 3,0 V6 (ES9A, AM6), 2000 607 2,2 (EW12J4, ZF 4HP20), 1990 405 Mi16 1,9 (XU9J4).

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #5 : 21.11.2019, 18:16:19 »
Auto: 1995 405 1,8.

Kesällä alkoi ilmetä satunnaisesti seuraava vika, joka on syksyn mittaan ilmennyt yhä useammin.

Auto ei starttaa. Joskus näin käy aamulla, kun yrittää lähteä ajamaan. Joskus näin käy kesken päivän ajojen, kun pysäköi hetkeksi johonkin. Vian ilmeneminen tuntuu olevan täysin sattumanvaraista.

Vika korjaantuu yleensä itsestään, kun aikaa kuluu. Esimerkiksi tänään auto jäi aamulla eräälle parkkipaikalle, kun moottori ei siellä enää startannut. Siihen asti aamulla se oli toiminut normaalisti eli käynnistynyt aina, kun väänsi avaimesta. Kun nyt illalla menin katsomaan autoa, kokeilin samalla, mikä on tilanne. Väänsin virta-avaimesta, ja auto lähti käyntiin täysin normaalisti.

Jos arvata pitäisi, niin lämpötilan muuttumisella ja mahdollisella lämpölaajenemisilmiöllä (moottori jäähtyy) voisi jotain tekemistä asian kanssa. Joskus, kun auto ei ole startannut kylmänä, se on hinattu käyntiin. Ja kun moottori on näin saatu käymään, starttausvikakin on korjaantunut saman tien eli auto on toiminut normaalisti taas jonkin aikaa.

Tällä foorumilla taisi joku antaa neuvon, että yhdistämällä johdolla solenoidin pultti akun plus-napaan, moottori starttaa. Kokeilin kerran tätä konstia ja sain auton käyntiin. Mutta tänä aamuna parkkipaikalla tämä vippaskonsti ei enää toiminutkaan, vaikka kuinka painoin johdon päät tiukasti kiinni.

Akun napoja on putsailtu ja akkua ladattu ja muita tällaista perusasioita tehty.

Joku tai aika monikin on arvaillut, että vika saattaisi piillä virtalukon pohjassa. Jos syy on tämä, vian sattumanvaraisuus hieman ihmetyttää. Miksi starttilukon pohja toimisi nyt mutta ei seuraavalla yrityksellä käynnistää auto. Ja miksi se taas myöhemmin uudestaan alkaisi toimia. Olen miettinyt, pitäisikö autoon vaihtaa starttimoottori pelkän arvailun perusteella, koska jostakinhan tällaisen mysteerivian korjaaminen on aloitettava. Ellei joku ehdota jotain parempaa ideaa, taidan suunnistaa ennen pitkää varaosaliikkeen starttimoottorihyllylle. Tai myyjältähän se pyydetään. On niitä ennenkin turhia osia ostettu ennen kuin varsinainen vika on selvinnyt - mikäli on selvinnyt.

Pajari

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 123
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #6 : 21.11.2019, 19:28:09 »
Tapahtuuko mitään kun se ei starttaa, siis naksahtaako solenoidi, tms. vai onko ihan mykkänen? Veikkaan starttia jos naksahtaa, ankkurissa taitaa olla katkos, ja  toinen hiili jää joskus sellaiseen kohtaan että virta ei kulje. Voihan se tietysti olla solenoidinkin kärjet kuopalla, ei se virta kulje silloinkaan, vaikka naksuu. Jos on ihan mykkä niin solenoidin virtapiiriä ihmettelisin, eli virtalukkoa ja siitä eteenpäin. Eipä nuo startit ole niitä maailman kalleimpia vaihtaa, viiksettää jos sen takia jää 30asteen pakkasella korpeen työntelemään kohmeista autoa. Ja noilla ilmoittamillasi oireilla on sellainen taipumus, ettei ne korjaannu itsestään, niinkuin huomasit ne vaan pahenee.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #7 : 21.11.2019, 23:09:22 »
Tapahtuuko mitään kun se ei starttaa, siis naksahtaako solenoidi, tms. vai onko ihan mykkänen?

Ei tapahdu mitään itse starttimoottorissa, mutta kojelaudan alta saattaa kuulua pieni ääni aivan kuin jokin rele naksahtaisi. Autojen sähköjärjestelmät ovat valitettavasti aika tuntematon asia minulle.

Auttaisiko, jos seuraavan katkoksen aikana mittaisi solenoidille tulevasta johdosta, tuleeko siihen virtaa, kun kääntää avaimesta startatakseen.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #8 : 22.11.2019, 06:36:03 »
Startatessa solenoidin herätejohtoon pitäisi tulla noin 12 volttia. Suunnilleen sama kuin akkujännite. Ja jos samaan johtoon syöttää akusta irtojohdolla 12 volttia, niin startin pitäisi ruveta pyörittämään moottoria. Jos tuota ei tapahdu on vikaa itse startissa tai siihen kiinnitetyssä solenoidissa.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 405 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #9 : 23.11.2019, 22:43:26 »
Starttimoottori on vaihdettu. Se oli aika helppo homma. Vähän joutui imuilmaletkuja irrottamaan pois tieltä. Alimman pultin aukaisin alakautta, muut yläkautta. Nähtäväksi jää, auttoiko vaihtaminen ongelmaan.