Auto: 2001 406 2,0 HDi 110 (VF38ERHZF81169877, 385 000 km).
Alotetaas alusta: marraskuun alussa starttasin auton itä-lapissa pakkasaamuna vähän lämpenemään ja puuhailin siinä ohessa pihassa jotain muuta. Palasin autolle ja ihmettelin että enkö minä nyt hajamielisenä muuta tehnyt kun laittanut virrat päälle. Starttasin siinä sitten uudestaan ja vähän huonosti tuo rytkähti käyntiin. Liikkeelle lähtiessa auto sammui, ja lähti uudestaan käyntiin käyttämällä virrat pois ja starttaus. Muutaman kerran se sammahti kun yritin liikkeelle lähtöä, kunnes sitten toimikin seuraavat 400 km Ouluun. Moottorin merkkivalo paloi koko matkan ajan.
Seuraavana päivänä tuli eteen sitten sama ongelma mutta vähän sitkeämpänä, eli ei meinannut kestää tyhjäkäyntiä kovempaa kuormaa ollenkaan. Alkoi sitten kuitenkin toimimaan muutaman kadun varressa starttauksen jälkeen. Diesel 100:sta livahti tämän jälkeen loraus tankkiin ja ongelma tuntui poistuneen seuraavan 2000 km ajaksi.
Pikakelaus uuden vuoden aattoon ja taas itä-lappiin. Aattoa edeltävänä päivänä tankki tuli pakon edessä ajettua lähes tyhjäksi, ennen kuin pääsin pumpulle asti (yli 74 l meni tankkiin). Kaikki toimi tässä vaiheessa, mutta aattopäivänä pösö alkoi sammuilemaan tien päällä muutaman kilometrin välein. Pääsin kotipihaan ja jätin tyhjäkäynnille. Hetken perästä koetin lähteä kaverille uuden vuoden viettoon, mutta auto sammahti 100 m liittymästä päästyäni eikä tuo sen jälkeen ole lähtenyt käyntiin, eikä edes yrittänyt. Startti kyllä pyörittää. Ajonestovalo ei pala.
Tähän mennessä tehtyä:
- Sulakkeet tarkistettu.
- Polttoainesuodatin ja suodattimen kotelo vaihdettu
- Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu, vanhakin näytti yleismittarilla mitatun vastuksen perusteella toimivan ~400 ohmia
- Kaksoisrele oli jo valmiina olemassa, ja sekin vaihdettu. Liittimen natsassa 4 kärähtämisjälkiä.
- Nokka-akselin asentotunnistimen johto mitattu, virtaa tuli ainakin liittimelle asti.
- Siirtopumppu käytetty pois tankista, pumpun päässä olevassa suodattimessa ei minkäänlaista nöyhtää tai likaa ja pumppu näyttää työntävän polttoainetta reippaasti suodattimelle asti.
- Starttipilotilla käynnistetty, kävi niin kauan kuin pilottia oli poltettavaksi asti.
- Testattu railipaineanturin johtoja, mutta vasta ensimmäiseltä liittimeltä.
- Moottorin johtosarjan ECU:n jälkeen ensimmäisen mutkan tienoilta korjattu pari epäilyttävän näköistä johtoa. Keskenään punotut valkoinen ja vaaleansininen johto, joista molemmista kuori oli rikki sekä keltainen polttoainepaineen säätimelle menevä johto 1514A, joka katkesi lopunkin jo vihaisesta tuijotuksesta. Yleismittarilla tarkastettu että ainakin tuo johto on korjauksen jälkeen yhtenevä liittimeltä kaksoisreleen liittimeen natsaan 9 (Haynes). Ei vaikutusta käynnistymiseen.
- Polttoainepaineen säädin irrotettu korkeapainepumpun päästä. Tuijotettu. Ja puhdisteltu, vaikka ei erityisen likaiselta näyttänytkään. Nastojen väliltä löytyi mittarilla jatkuvuutta. Pitäisikö tuon liikkua mistään kohtaa käsivoimin, muuta kuin se ohut pää joka pyörii akselinsa ympäri? Tätä epäilin siis viimeisinpänä, että olis juminut auki ja paineet eivät pääse railiputkella nousemaan, kun polttoaine virtaaa paluuputkeen. Puhaltamalla ei ainakaan tunnu ilma läpi virtaavan, eli ei liene ainakaan auki juminut?
Siinä käsityksessä olen, että tuon ikäistä pösöä ymmärtävän OBD-lukijan löytäminen on vähän hakuammuntaa? Lähin pösöliikekin on 170 km päässä, eikä siten sinne asti hinaaminen/trailerointi ole oikein tuon ikäiselle autolle enää taloudellisesti järkevää.
Moottorivalonhan pitäisi kai palaa virrat päällä ja startatessa, eli ECUn pitäisi olla mukana juonessa?
Tämä oire nyt ei välttämättä liity, mutta pistetään mukaan: Välissä kiihdyttäessä normaalisti, turbo ei tule mukaan kuin vasta 3000 rpm kieppeillä. Vakinopeudensäätimellä tuommoista nuhaisuutta en ole saanut aikaiseksi. Esim. kiihdytettäessä 80:stä 100:een.