Kirjoittaja Aihe: 607 - Takajarrut laahaa  (Luettu 5449 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #30 : 29.04.2020, 21:45:09 »
No onko pieni ongelma turvottaa luonnonkumi crc:llä? Luonnonkumi vaatii jarrunesteen kaveriksi, muuten turpoaa.

pele1977

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 343
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #31 : 30.04.2020, 16:00:53 »
No tuskin mitään tapahtuu. En nyt sentään uittanut sitä. Sen sijaan tuota oikeeta rasvaa on enemmän.
Peugeot 508, Allure 2016 1.6 e-THP.

Tuisku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #32 : 18.11.2020, 19:36:30 »
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4, TRW).

Jarrujärjestelmä trw. Sama oire myös omassa autossani nimenomaan apukuskin puoleisessa takajarrussa. Levyjen/palojen vaihdon jälkeen en saanut nimenomaan sitä puolta säädettyä, eli levy laahaa pahasti, levyyn kun sylkäisee ajon jälkeen, niin sihahtaa oikein.

Olen myös purkanut satulan, mutta mitään epätavallista ei tuntunut satulassa olevan.  No tilasin uuden satulan ja paketissa tulleen ohjeen mukaan satulan asennus tehdään järjestyksessä. Satula kiinni paloineen. Tämän jälkeen painetaan jarrua jotta saadaan palat oikealle etäisyydelle, ja tämän jälkeen ilmaus. Kun kaikki ilma on pois sylinteristä, jarruvaijeri asennetaan paikalleen. En tiedä onko mahdollista, että jarruvaijeri estää männän takaisin liikkeen, mikäli on paikalla ennen ilmausta.

jopeli

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 266
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #33 : 18.11.2020, 20:50:57 »
Itse vaihdoin omaan faceliftiin vänkärin puolen taka jarrusatulan toissa talvena kun jarrumännän käsijarrumekanismi jumittui eikä mäntä palautunut enää sisään kunnolla ja jarru alkoi laahaamaan pahasti. Mäntää ei saanut pyöritettyä oikeastaan ollenkaan sisään vaikka käytti tähän tarkoitukseen tehtyä jarrumäntätyökalua. Uudessa satulassa taisi olla tosiaan ohjeena että käsijarrumekanismia ei saa väännellä ennen ilmausta. Uuden satulan kanssa ei ollut kyllä enää minkäänlaisia ongelmia laahauksen kanssa.

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 974
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #34 : 18.11.2020, 20:58:34 »
Ei sillä väliä vaikkei männät olisi kiinni paloissa/levyssä, kyllä ilmauksen pitäisi onnistua. Onko satula 2 männällä vai yhdellä+liuilla? Ajattelin vaan jos liu'ut on oli jumissa vanhassa ja sen saisi pienellä vaivalla kuntoon. Jos kompressorilla ilmaa eli alipaineilmaajalla, se on yliveto. Kaverin kanssa onnistuu perinteisesti että toinen painaa poljinta, toinen vääntelee ilmausruuvia.

Tuisku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #35 : 18.11.2020, 23:33:48 »
Tämä on yhdellä männällä varustettu malli.

Melkein kaikkea olen kokeillut vanhan satulan kanssa. On avattu ja käyty mäntä läpi yms liukutapit otin auki ja hioin vastapinnat puhtaiksi. Vähän parani jarruteho, mutta edelleen hankaa. Mulla on itellä kompressoriin kytkettävä ilmaustyökalu, jolla olen kaikki autot ilmannut, mutta tuohon se ei auta mitään.

Ei pääse toteamaan, häviääkö uudella satulalla, kun paketissa saapui väärän puolen satula. No uutta tilausta ja odotellaan  ::)

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #36 : 19.11.2020, 06:23:54 »
Ovatko jarrupalat oikean paksuiset ja onko mäntä painettu pohjaan? Männän pitää liikkua niin, ettei tarvitse käyttää sen suurempaa voimaa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Tuisku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #37 : 19.11.2020, 17:32:13 »
Pitääkö mäntä saattaa täysin pohjaan asti, jotta se säätyy oikein?

Tuo menee kiertämällä ja painamalla melko nihkeästi pohjaan, mutta aivan pohjaan en sitä ole säätänyt.

Palat vertasin vanhoihin ennen asennusta, ja olivat samanlaiset.

Tuisku

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 6
Vs: 607 - Takajarrut laahaa
« Vastaus #38 : 19.11.2020, 21:38:35 »
Joo sellaista päivitystä tuohon jarruhankaukseen. Saatoin männän täysin sylinterin sisään, pohjaan asti.

Tämän jälkeen asensin vanhat, mutta toimivat palat toiselta puolelta autoa tälle hankaavalle puolelle, vanhat palat ovat noin 8mm ohuemmat, kuin uudet vastaavat. Sitten ilmasin männän kertaalleen imutyökalulla. Tämän jälkeen kävin kuskin paikalta painamassa männän paloihin asti hitaasti pumpaten muutaman kerran, kunnes tuntui vaste polkimessa. Tämän jälkeen vielä kerta ilmaus ja käsijarru vaijeri kiinni. Vielä ilman rengasta pyörittelin jarrulevyä, tuntui ettei hankaa yhtään. Yhdellä kädellä pystyi kevyesti pyörittämään, ennen ei kahdellakaan kädellä.

Nyt kävin ajelemassa autoa, ja levy pysyy viileänä, joten kaiketi se on nyt kasattu oikeanlaisesti.

Toivottavasti jollekin on hyötyä kommelluksista!  :P