Kirjoittaja Aihe: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä  (Luettu 3718 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #30 : 07.02.2021, 14:43:09 »
Lainaus
Kokeilin yhdistää jarrunestesäiliön anturille vievän johdon kaksi napaa, ja sain vikakoodin C1383 lisäksi koodin C1389 Brake Fluid level too low. Short circuit to positive or short circuit to earth or open circuit Permanent Liittimen ollessa kokonaan irti tulee vain tuo C1383, eli sillä ei ole vaikutusta tilanteeseen.
Tuo aikaisemman mittauksen mukaan ei voi olla avautuva kosketin., jos oikosuljettaessa vika menee päälle. Lisäksi johtosarjavika maihin ei aiheuttaisi mitään vikaa tai varoitusta, mikä ei turvallisuuspiirissä ole mahdollista.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #31 : 07.02.2021, 19:29:17 »
Tuota, niin. Nyt kyllä meni pieleen. Tulin juuri koeajolta, jarrunesteen tason piirissä suljettu 55 kΩ tai tarkemmin sanoen 51 kΩ suljettu virtapiiri. Ja vikalmoitus oli pois. Jos tuo piiri olisi avoin kuten arvioit, riittäisi liittimen pois ottaminen. Nuille vikakoodeille on nyt se ja sama miten ne on, ja mitä on joku niistä sanonut tuolla ja täällä. Ei tämä nyt kuulkaa vakuuta tämä taso täällä. Onko se sitten joillekkin liikaa. Yksi alkaa selaamaan nettiä ja toinen höpisee naapurin Eskon vikakoodeista. Kolmas valittaa kuvakulmista. Tarkoitushan ei ole loukata vaan hakea se vika. Tällä kertaa pääsin maaliin. Seuraavat mielenkiintoiset hankkeet ovat ABS valon palaminen 607 ja 406 ABS pumpun pärähtäminen loppumetreillä jarrutuksessa. Värinänvaimennin nokka-akselin päähän 2.2 EW. HDi korkeapainemupmpun matalapainepumpun ja korkeapainepumpun korjausosien asentaminen. Kiitos, että olitte mukana tässä hankkeessa. Näihin tunnelmiin.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #32 : 07.02.2021, 20:58:33 »
Se on sen 51 kΩ nimenomaan, koska virta kulkee vastuksen kautta, reed-kytkin on auki, reed-kytkimen sulkeuduttua kulkee kytkimen kautta, jolloin vika tulee päälle.
Minäkin päätän tämän tähän.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #33 : 07.02.2021, 21:43:07 »
Noniin. Tuossa on sittenkin jotain tolkkua sentään. Tässähän on nyt vastukset rinnan jos kytkin itsessään on vastus, ja kyllähän sillä ainakin ylimenovastus on. Se mitä minä havainnoin oli että ensi mittauksilla kantoihin tuli parikymmentä Ω, missä ei ollut mitään järkeä ja lukema vaelsi kun putkea lämmitti. Eli jos oletetaan että se kytkin oli kiinni ja se vuosi siitä läpi. Tällöin vastus oli pienempi kuin rinnalla oleva 51 kΩ. Nyt kun minä heilutin magneetilla kytkimen kärkiä ne aukenivat kunnolla. Ja vastus kulki siis tuon nimellisvastuksen läpi. Tämä Liettuan anturi oli siis myös viallinen mikä ei edesauttanut tilannetta. Ja varsinainen kytkin on siis lopulta sulkeutuva eikä kuten aikasemmin väitin avautuva. Tämä alkaa tuntua nyt oikealta vastaukselta. Tällöin ei jumpperi toimi vaan pitää olla juuri tuo nimellisvastus piirissä. Myönnän olleeni väärässä. Minua hämäsi tuo vuoto ja en muistanut että vastukset ovat rinnan. Silloin tosiaan jos vuotaa maahan niin vastus pienenee liikaa. Tätä ei voisi tosiaan tehdä jos kytkin on avautuvaa mallia koska vastus olisi siis lähtökohtaisesti jo pieni kuten mittasinkin. Kun tämä piiri pelaa vastuksella eikä jännitteellä. Hyvä on sitten. Kyllä minäkin sitä ihmettelin kun noissa nettisivuilla oli toisinpäin. Ongelmahan tässä on se että kun en minä näe enää siihen kytkimeen, että miten ne kärjet on ja puhelimen kamerakaan ei siihen riitä. Minä yritin sitä kytkintä pyörittää ja magneetilla katsoa kuinkapäin se toimii ja se ei mennytkään oikein. Noh. Oli siinä jotain asiaakin sitten tuossa vikakoodi mikälie kirjoituksessa. Olin väärässä ja hyvä, että saatiin kuitenkin vedettyä yhteen. Kiitos tästä.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2021, 21:48:53 kirjoittanut PeugeotDriver »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #34 : 07.02.2021, 23:00:19 »
Noniin. Tuossa on sittenkin jotain tolkkua sentään. Tässähän on nyt vastukset rinnan jos kytkin itsessään on vastus, ja kyllähän sillä ainakin ylimenovastus on.  Minä yritin sitä kytkintä pyörittää ja magneetilla katsoa kuinkapäin se toimii ja se ei mennytkään oikein. Noh. Oli siinä jotain asiaakin sitten tuossa vikakoodi mikälie kirjoituksessa. Olin väärässä ja hyvä, että saatiin kuitenkin vedettyä yhteen. Kiitos tästä.

"Vaikka tässä jutussa aistin pientä aggressiota ilmassa", aika paljonhan tuo auto vastustaa, niin ymmärrettävääkin.
Hyvä asia että vika selvisi. Jos jonkun autoon tulisi vastaava vika, miten neuvoisit, eli ehjän anturin arvot jäivät epäselväksi?

Ylimenovastus on koskettimella erittäin pieni (milliohmeja), kun on kunnossa. Oletan selvityksessä käytetyn mittarin olevan tolkuissaan ja rinnankytkettujen vastusten kokonaisresistanni noudattaa vakiokaavaa. Tästä soveltaen, eli jos kytket kaksi 4 ohmista vastusta rinnan, niin kokonaisresistanssi on 2 ohmia. Näkemättä anturia livenä, ei voi lausua, koska melko usein sinne onkin jemmattu diodi ja mittauspuuha monimutkaistuu.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #35 : 12.02.2021, 10:38:00 »
Nyt pitäis kyllä jo lähteä peruskoulun kuutosluokalle takaisin. Tai sitten sinä olet laskenut mäkeä kun vastuksia on laskettu. Tuota, eikö rinnan olevien vastuksien kokonaisvastus ole osavastuksien itseisarvojen vastaluku. Eli jos minä mittasin että 1/20 Ω on yhtä kuin 1/51 kΩ ynnä 1/Ω tekkee puolisen Ω mikä olis siis suljettut hapettuneet kytkimen kärjet. Tuntuis loogiselta. Voisko joku Fysiikan päivystävä Dosentti tarkistaa? Mutta niitähän ei sillon näy kun niitä tarvitaan.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 876
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #36 : 12.02.2021, 11:20:07 »
Ollaampa sitä hauska, laskin mitä laskin. Ottavat varmaan sähköpätevyystodistuksen SP1 nyt pois vai luovutanko nimiisi ;).

https://www.digikey.fi/fi/resources/conversion-calculators/conversion-calculator-parallel-and-series-resistor
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

pfaq306

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 029
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #37 : 12.02.2021, 11:28:47 »
Kyllä tuo JPLn laskutapa opetettiin peruskoulussa. Voi olla että ylemmän asteen opinnoissa on opetettu vähän toisenlaisiakin tapoja. Silti tuo JPLn esimerkki pätee edelleen.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - Tarpeeton ilmoitus jarrunesteen vähyydestä
« Vastaus #38 : 12.02.2021, 22:36:17 »
Ei menny yhtälö mullakaan oikein 16 Ω oli oikea kytkimen ylimenovastus kun kokeilin eri arvoilla ennen ko heilutin kärkiä magneetilla. Liikaahan se ko pitäis olla alle Ω. Se on valunut kärjet kiinni mutta ei nin ko magneetti olis ne vetänyt.