Kirjoittaja Aihe: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)  (Luettu 6928 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

lmc500

  • Vieras
407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« : 05.03.2019, 20:26:55 »
Auto: 2008 407 2,0 HDi (RHR).

Jakoremmin vaihto menossa. Remppa alkoi mukavasti meni kampiakselin pultti poikki avatessa kun oli laitettu liima pulttiin, kummallista kun viime remminvaihto on tehty kumminkin merkkiliikkeessä. No katkennut pultti on nyt porattu pois ja pitäis jatkaa projektia... mutta... Nokka-akselin lukituskolo löytyy kyllä on noin klo 4-5 paikkeilla. En vaan löydä vauhtipyörältä 8mm lukitustapin paikkaa vaikka olen pyöritellyt moottoria ympäri. Lukitustapin reikä on startin takana? Otin pois startin että näkee touhuta... mutta ei löydy niin ei. Onko vauhtipyörässä kunnon reikä tapille? Mikä on muuten idea että kampiakselin kiila on palon pienempi kuin ura kiilalle hihnapyörässä.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #1 : 05.03.2019, 21:49:36 »
Kampiakselin pulttiin kuuluu laittaa lukite tehtaan ohjeen mukaan, samassa ohjeessa on myös maininta että avaus on tehtävä käsin momenttiavaimella ja tietty momentti ei saa ylittyä koska tuossa on katkeamis vaara. Jos tietty momentti avaamisessa saavutetaan on pulttia kierrettävä takaisin kiinni ja yritettävä uudestaan, jos se ei auta on pulttia lämmitettävä jotta lukite ”sulaisi”. Kyllä vauhtipyörässä tuo lukitusreikä on ja juurikin siellä startin takana se lohkon reikä sellaisessa nurkassa.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #2 : 05.03.2019, 22:04:21 »
Ja kiilaura on suurempi kuin kiila sen vuoksi, että hihnaa kiristettäessä jakohihnalla on "tilaa"  liikkua jolloin hihna kiristyy tasaisesti eikä minkään hammaspyörän taakse jää löysää...

lmc500

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #3 : 05.03.2019, 22:07:28 »
Pultissa oli vihreä eli kova liima. Vasatii noin 300 astetta että irtoaa. Luulisi että sininen loctite sinne kuuluisi mikä lähtee auki ihan lyömällä. Töissä tulee noita käytettyä päivittäin niin en ainakaan tota kovaa lukitetta laittaisi niin kuin tässä tapauksessa, kyllä siinä stefat sulaa jos sitä rupeaa lämmittämään auki.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #4 : 06.03.2019, 06:40:47 »
Jos vaihto tehty merkkiliikkeessä niin todennäköistä että se on tehty ohjeen mukaan. Siinä tapauksessa myös hihnapyörän kiinnityspultti ja sen aluslevy on vaihdettu uuteen koska vanhan pultin ja aluslevyn käyttö on kielletty ja uudessa pultissa on jo valmiina kierrelukite, asentaja ei siis itse sitä laita pulttiin. Jos tuo kiilauran väljyys mietityttää niin kannattaa tutustua viralliseen asennusohjeeseen (löytyy serviceboxin maksullisesta osiosta), niinkuin Timppa71 kertoi niin tuon tehtävä on tasata jännitys koko hihnan matkalle kiristyksen aikana. Kiilahihnapyörä ja pultti sitten lukitsevat tuon hammashihnapyörän juuri oikeaan kohtaan, näin jako tulee aina täysin oikein.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

fluxpur

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 966
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #5 : 06.03.2019, 08:15:19 »
En vaan löydä vauhtipyörältä 8mm lukitustapin paikkaa vaikka olen pyöritellyt moottoria ympäri. Lukitustapin reikä on startin takana? Otin pois startin että näkee touhuta... mutta ei löydy niin ei. Onko vauhtipyörässä kunnon reikä tapille? Mikä on muuten idea että kampiakselin kiila on palon pienempi kuin ura kiilalle hihnapyörässä.

Lohkosta kuitenkin löytyi 8mm reikä? Jos löytyi, kannattaa tapin päähän hioa viiste, jospa sitten löytyy. Kampiakselin kiila tosiaan on väljä jotta hihna asettuu paremmin. Eri hihnoissa on hiukan eri paksuus mikä muuttaa kudosten etäisyyttä akseleiden keskipisteestä, se taas muuttaa kudosten ympärysmittaa, siksi väljä kiila. Pääasia että merkit on kohdalla.

lmc500

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #6 : 06.03.2019, 16:32:19 »
Kiitos vastauksista. Lohkon 8mm reikä löytyi kyllä. Mutta vauhtipyörästä vastaavaa ei ainakaan vielä. Kai toi pitäis löytyä kun nokka-akselin tapinreikä löytyy. Olen pyörittänyt moottoria kumminkn sen verta monta kertaa ympäri ja aina kun nokan hihnapyörä tulee kohdalle niin vauhtipyörällä ei koloa. Niin ja taskulampulla ja peilillä näkee kun toinen pyörittää konetta mut ei vaan löydy. Onko tosiaan kaikissa vauhtipyörissä toi reikä? Yhden ohjeen löysin netistä missä tuli erillinen lukitustyökalu vauhtipyörän hammaskehälle.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #7 : 06.03.2019, 17:11:57 »
Se erillinen lukitustyökalu hammaskehälle on vain nimenomaan lukitusta varten kun avataan/kiristetään kampiakselin pultti. Eli se ei ole paikoitusta varten vaan kaikissa malleissa on lukitustappi ja sille reiät.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

lmc500

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #8 : 06.03.2019, 19:20:15 »
Jees. Sain kaverilta autodatan ohjeet ja lukitustyökalut nyt homma ok. Ihmettelin vaan tota paikoitus juttua vauhtipyörässä. Kun lohkossa on 8mm reikä ja vauhtipyorässä neliön mallinen juttu mihin 8mm paikoitus työkalu menee kuin nenä päähän eikä 8mm reikä. Lukitustyökalu tosiaan erikseen.  Nyt kumminkin remmi vaihdettu.

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #9 : 13.11.2019, 10:26:14 »
Auto: xxxx 407 2,0 HDi (16-ventt., automaatti, RHR).

Onko kellään ohjeita 2.0 hdi 16v jakopäähän? Auto on automaatti laatikolla. Lähinnä sen takia kyselen että onko tarvetta erikoistyökaluille vai onko parempi viedä korjaamolle koko auto? Lukitukset löytyvät ilmeisesti startin alapuolelta ja nokasta? onko 8mm tapit liian isot? Onko jotakin erityistä ottaa huomioon?
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

407 sw 1.6 Hdi

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 545
  • Motion&Emotion
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #10 : 21.11.2019, 20:43:54 »
Remmi vaihdettu. Käytin 8mm tappeja lukko tappeina. Ja jos ei ole oikeaa työkalua vauhtipyörän päähän niin startti pois helpottaa kummasti  ;D
Peugeot 308 2011 1.6 hdi 433tkm Peugeot 508 GT 2015 2.2hdi Peugeot 508 SW GT 2011 2.2hdi

Skegge

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #11 : 28.02.2021, 14:25:28 »
Ja kiilaura on suurempi kuin kiila sen vuoksi, että hihnaa kiristettäessä jakohihnalla on "tilaa"  liikkua jolloin hihna kiristyy tasaisesti eikä minkään hammaspyörän taakse jää löysää...

Eli onko sen kiilan oltava asennuksen alkuvaiheessa keskellä kiilauraa, ja säädön jälkeen voi olla eri kohdassa, kunhan lukitukset ovat kohdallaan?

Skegge

  • Vieras
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #12 : 28.02.2021, 19:57:41 »
Auto: 2009 407 SW 2,0 HDi 140 Executive (250 000 km).

Aika ja kilometrit kuluvat yllättävän nopeasti, ja jakopää kaipaa uusimista. 245 tuhatta ajettu, joten myös jakoketju vaatisi huomiota.

-Kannattaako ketjun vaihtoa edes harkita itse, onko aivan tekemätön homma pihalla.
-Hihnan vaihtoon olen henkisesti varautunut, mutta onko noita miten helposti katkeillut, kun mieluusti odottelisin vielä lumien sulamista. No se kesto on tietysti tuurissaan. Nyt hihnan vaihdosta kulunut 5 v. ja kilometrejä tullut 125 tuhatta hihnan vaihdon jälkeen.
-Onko tarvikeosissa joku ehdottomasti vältettävä merkki, hinnat olisivat aika kohtuullisia kaikissa. Merkkiliikkeen vesipumpun hinnalla (melkein) saisi jo koko setin hihnoineen, rullineen ja ketjuineen.

kaselin

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 347
  • Jotenkuten
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #13 : 28.02.2021, 20:56:27 »
Osa ns tarvikeosista on auton ensiasennus tavaraa esim. dayco.
Fiat Scudo 1,6 multijet -08,    
Pösö expert 1.9TD -00,                
C5 break 1,8 -03,  
Honda GL1800 Airback/Navi,  
Mantis Tiller, 2CV4 -72, 2CV6 -82

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 407 - Jakohihnan vaihto (DW10)
« Vastaus #14 : 01.03.2021, 08:00:47 »
Ketjun vaihdolla viittaat varmasti nokka-akseleiden väliseen ketjuun. Tuollehan ei vaihtoväliä ole ja se ei kuulu normaalisti jakohihnanvaihto huoltoon vaan on erillistyö. Esimerkiksi omassa 2.2 HDi:sää on ajettu alkeperäisellä ketjulla jo yli 590 tkm, ja perhepiirin 407 2.0 HDi:n ketjulla ajettu yli 430 tkm, eli en tuota ketjua alkaisi vaihtamaan jos ei mitään ylimääräisiä ääniäkuulu sieltä suunnalta. Joissakin alkupään 2.2 HDi moottoreissa tuo ketju saattoi katketa, mutta sekin ongelma poistui joskus 2002-2003 paikkeilla kun ketjuston osia vahvistettiin. Varsinainen jakohihna toki pitää vaihtaa ajallaa, foorumillakin on juttuja erinäisistä moottoreista joissa yliajettu hihna on katkennut (ei välttämättä juuri 2.0 HDi), joten hihnan vaihtovälin suhteen olisin kyllä aika tarkkana.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’