Kirjoittaja Aihe: 508 - Useita vikakoodeja liittyen AdBlue-järjestelmään (HDi)  (Luettu 22695 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Kun auton ilmoittama huoltoväli on 30 000km ja urea ei taida 17 litran säiliössä riittää tuolle matkalle niin kai se on ajateltu itse täytettäväksi. Vastaavaa ihmettelyä ei varmaan tule jos pitää pinnan niin ylhäällä että mitään varoituksia ei tule.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Edit: Tärkeää: kun AdBlue®-ainetta lisätään sen päästyä loppumaan, ja josta ilmestyy näkyviin viesti "Top up emissions additive: Starting prevented", on ehdottomasti odotettava 5 minuuttia ennen kuin sytytysvirta kytketään uudelleen. Tänä aikana ei saa avata kuljettajan ovea, eikä avata auton lukitusta, eikä työntää virta-avainta virtalukkoon. Kytke virta, odota 10 sekuntia ja käynnistä moottori.

Ja kun se aine tankataan kontin puolelta, niin lukitus lie auki jo valmiiksi. Onkohan tuon ohjeen tekijä koskaan ajatellut miten homma toimii käytännössä.

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Hiukan kanssa ihmettelin, että mitä tuossa edes tapahtuu jos olettaa tuon manööverin aikana auton pysyvän torkulla. Olisko laitettu mielyttämään direktiivin laatijaa. Saattaahan sillä saada jonkun typen oksidin enemmän kiinni kun varmistaa, että pumppu täytyy.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Meillä on 180hv hodarilla ajettu 30tkm/1v ja oon kahesti muutaman litraa lisänny adblueta. Ei oo mitään herjoja tullu ja pelannu moitteetta - 25 pakkasilla.
Peugeot 3008 hybrid

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Auto: v2015 508 SW BlueHDI 2.0 180 automaatti, ajettu noin 150000km

Mainittakoon että näköjään voi generoida vikakoodin 20E8 (AdBlue järjestelmän paine matala) ja antaa kaiken maailman moottorivikaa ja 1100km starttausrajoitusta jos AdBlue loppuu. Check-painike kertoi täälläkin kertaa kuten edeltävän viikonkin ajan että AdBlueta on yli 5000km ajoihin ja aiemmin myös että vikoja ei ole.

Näin kävi minulle tänään. Viikon sisällä oli pariin kertaan tullut tuota vikakoodia mutta nollautunut pois lukijalla nollaamalla, paitsi tällä toisella kerralla tänään jolloin auto oli heittämässä jo hanskoja naulaan. Täyttelin sitten 10 litraa AdBlueta ja muutamien starttien ja vikakoodin nollauksen jälkeen vikavalot hävisivät. 30km testilenkin aikana ei tullut vielä uusia vikailmoituksia.

Missään vaiheessa ei tullut ilmoitusta AdBluen määrästä niinkuin edellisellä kerralla tuli. Edellinen täyttö 10l n. 6kk ja arviolta noin 10-15000km sitten.

Autoon vaihdettiin AdBlue-säiliö n. 2v/60000km sitten.
« Viimeksi muokattu: 06.05.2022, 23:14:52 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Mainittakoon että nyt, niinkuin näköjään aiemmallakin kerralla, pienessä sivuroolissa oli vikakoodi ”low fuel level”. Tämä oli tullut aivan aiheesta kun oli tankki tyhjähkö muutamia päiviä aiemmin. Tiedä sitten liittyykö millään tavalla tuohon ureasta tulleeseen vikakoodiin ja sen ilmestymiseen.

Sattumalta kun olin oikealla suunnalla liikkeessä, kävin huollon juttusilla. Paikalla ei ollut pösö-tuntijoita, vaan mm. Rellua tunteva, joka sanoi että jossain tapauksessa on järjestelmä saattanut mennä niin sekaisin että on vaatinut säiliön tyhjentämisen ja testerillä alustuksen tehdasasetuksille.

Mainittakoon sekin että en tietoisesti tehnyt mitään varotoimia liittyen oven availuihin tai sähköjen kytkemisiin vikakoodien ilmestyttyä tai säiliötä täyttäessäni. Auto seis, Luukku auki, tavaratila tyhjäksi ja litkua koneeseen.
« Viimeksi muokattu: 07.05.2022, 10:53:18 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 750
Onko nämä AdBlue-ongelmat saatu ratkaistua, kun hyvin vähän on foorumilla ollut ongelmatapauksia viimeisen vuoden aikana ?

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Omassa autossani vaihdettiin säiliö+pumppu+korkki kaksi vuotta sitten kun pumppu levähti, sen jälkeen ei muuta kuin noita aineen loppumisesta johtuvia ilmoituksia tai vikakoodeja. Ei tietooni tulleita softapäivityksiä tehty tuohon autoon. Välissä ajoa noin -30C pakkasessa viikon verran. Tuona aikana ajeltu se mainittu noin 60’000km.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Sellainen uusi tieto että taas tuli 20E8 vikakoodi viimeisellä 10km ajolla. Sitä ennen ajettu eilen 2x40km ilman ilmoituksia. Aikani kun temppuilin vikakoodin lukijan kanssa, sain koodin nollattua eikä viimeisessä testi-startissa tullut vikaa.

Mietin vain että laitankohan säiliötä tilaukseen saman tien... Katsastus olisi 1kk päästä. Olen kuullut että urea voi kristalloitua, ilmeisesti suuttimeen, mikä varmaan aiheuttaa häiriöitä paineeseen. Kysymys on että liuottuuko nuo mahdolliset kristalloituneet ureat itsekseen nestemäiseen adBluehen normikäytön aikana vai vaatisiko tuo suuttimen kaivamisen esille ja mekaanisen puhdistamisen? Urean loppuminen vähän aikaa sitten olisi voinut edesauttaa kristalloitumista.
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Samaa vikaa pukkaa vaikka sain pariin otteeseen nollattua. Syvään huokaisten varasin vianetsintä-ajan (120€/h) ja tilailen varalta varmaan ko säiliön tässä joku päivä. Kyllä se joskus menee itselle tai ehkä kelpaa jollekin muulle jos ei minulle. Sovittiin että huollon alussa sitten joskus sopeuttavat ensin nesteen määrän josko se auttaisi. Nyt sitten vaan ilkkumaan (kun ajattelin päästöjä kun autoa aiemmin ostin...) :-).
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Nyt sitten vaan ilkkumaan (kun ajattelin päästöjä kun autoa aiemmin ostin...) :-).

Jos kuitenkin nostetaan hattua että yrität saada korjattua etkä koodattua pois päältä, vai kuinka.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Toistaiseksi joo, mutta piru kuiskuttelee korvaan koko ajan...
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Kovasti tuntuu koettelevan tuon mainossinisen kanssa.

vpera

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 445
  • 79000km / elokuu 2019
Vianmetsästyksen varasin noin viikon päähän, sain nopeammin Hyvinkäältä kuin avk:sta. Katsotaan miten pienemmässä pajassa onnistutaan. On ainakin halvempaa per tunti. Lyhyt loma ja katsastuskin painaa päälle kesäkuussa eikä kumpikaan oikein sovi yhteen 1000km rajoituksen kanssa.
Hyvässä lykyssä ehtii saada uuden säiliönkin ennen noita tapahtumia jos vianmetsästys onnistuu ja osoittaa merkitsevästi pumppuun.  Arvelivat puhelimessa että useimmiten matalan paineen vikakoodi tarkoittaa vikaa pumpussa tai vuotoa (mikä näkyy mahdollisesti kristalloituneina vuotoina putkistossa tai pakoputkessakin valkoisuutena jos suutin vuotaa).

[OT] Vaikka tuntuu täysin turhalta rahanmenolta, tulee lyhyellä aikavälillä kuitenkin halvemmaksi kuin vastaavan sähkö-(avusteisen) vehkeen ostaminen. En ole jaksanut laskea että missä ajassa esim 40 k€ sähköavusteinen vehje maksaa itsensä takaisin diisseliin verrattuna, polttoaineissa. Fossiilinen kulutus litroina lienee samaa luokkaa jos ei ole pelkkää lyhyttä ajoa, mutta siitä oma ketju? [/OT]
« Viimeksi muokattu: 11.05.2022, 22:48:21 kirjoittanut vpera »
Auto: 2015 508 SW Allure 2.0 BlueHDI 180 automaatti, 08/2023 190tkm
Menneet: 2006 407 SW 1,8 Olympia (EW7A, DAM10831, 405tkm), 406GW 1.8 16V -97 (190tkm), 309 GR 1.6/92hv -89 (200tkm), 309 1.3 Profil -86 (160tkm?).
Isällä: 203,403,404,304,504,305,309,306x3,307x2,207

am_tiainen

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 124
Oletko kokeillut korkin venttiilin purkamista ja osien pesemistä (huuhtelu riittää)? Voisi olla syynä tuohon painevikaan vaikka sinulla olisi se uudempikin venttilinen korkki. Sekään kun ei toimi jos on tukossa.

Venttiili on helppo purkaa pienellä ruuvimeisselillä (osat: valkoinen kansi, musta venttili ja kumitiiviste). Puheista osat ja korkki vedellä ja kuivaa osat rätillä tai paperilla. Korkki ja venttiili kasaan ja sitten testausta.

Toinen todella yksinkertainen vika pumpun vikakoodeihin voi tulla siitä että pumpun johdon liitintä on saanut urea kylvyn. Jos olet läikytellyt ureaa korkin yli Urea neste menee suoraan johdotuksen päälle. Yhdessä ole korjannut ”pumppu vian” irrottamalla johdotuksen puhdistamalla sen elektrocleanerillö ja laittamalla johdon takaisin. Johdon kunnollinen puhdistus vaatii säiliön irroituksen mutta eipä tarvii mitään uuta osaa ostaa. Urea johto oli vähän konstikas irroittaa. Urea putken liitintä pitää työntää sisää (ei vetää ulos niin kuin loogisesti ajattelisi) ja painaa lukitusnipukoita ja sen jälkeen vetää ulos. PS. Säiliö pitää ennen irroitusta tyhjentää oikea takarenkaan puolella olevasta tyhjennystulpasta joka on torx ruuvilla kiinni.

Nykyään olen tankannut ja opastanut muita 508 käyttäjiä tankkaamaan Nesteen urea automaateilla jotka toimii 508 urea tankin kanssa ja jonka avulla estetään urean ylitäyttö ja johdotuksen ureakylpy/kontaktihäiriöt. Shellin Ureatankkausaseman ei sovi 508 käyttöön kun pistooli ei suostu syöttämään ureaa erikoisessa asennossa (alaspäin, kun suunnitelti tankattavaksi auton kyljestä).
« Viimeksi muokattu: 12.05.2022, 02:21:48 kirjoittanut am_tiainen »