Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei pysy käynnissä  (Luettu 6012 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #15 : 10.03.2020, 13:12:51 »
En ole samaa mieltä tuosta rahanmenosta, purkuosia ja koko autoja saa pilahinnoilla. Millään ei ole niin halpaa ajaa kuin vanhoilla 306, 206 ja 406-malleilla. Hankalat sähköongelmatkin loistavat poissaolollaan, muu tekniikka on yksinkertaista ja helposti korjattavaa. Taka-akseli on oikeastaan ainoa, joka jotain maksaa.
Nimenomaan uudempaan autokantaan saa rahaa uppoamaan ja arvonalennus suurimpana kuluna päälle.
Ja tuo eetualexin vika vaikuttaisi joutokäyntimoottorin jumittamiselta, niitäkin kannattaisi puhdistella ja rasvata vaikka 15 vuoden välein.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2020, 13:19:08 kirjoittanut EFL605 »

matias123

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #16 : 10.03.2020, 14:11:03 »
Tiedän kyllä, joka paikka hajoaa ja tarvikeosat eivät kestä edes vuottakaan.Sellaista kutsutaan harrastukseksi. Nuo mainitsemasi mallit alkavatkin poistua romutukseen. Siis kyllä, ne on oikeasti niin vanhoja jo.

Noin yleensä kannattaa jo 22v vanhan auton kanssa miettiä miten kauan sitä enää voi pitää. Moottorin huono kunto tai esim. katalysaattori. Auts, ekaa ei kannata edes enää korjata ja katalysaattori tarvikkeena kestävätkö edes hyvällä tuurilla paria vuotta. Jos osaa tehdä kaiken itse, niin mikäpäs siinä sitten. Eli ajaa vaan niin pitkään ku pääsee ja kehtaa. Se on aika joka tekee tehtävänsä.

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #17 : 10.03.2020, 16:46:49 »
Nimenomaan harrastushenkeä on syytä olla, jos pitää yli 20 v. autoa vielä jokapäiväisenä käyttöautona. Kilometrit vaikuttaa järkevyyteen, jos autolla on rullattu 15 tkm/v, niin 22-vuotiaana mittarissa on 330 tkm ja vikoja voi alkaa olla kohtuuttoman paljon. Omien kokemusten mukaan 100-200 tkm menee jarrujen, pakoputken ja satunnaisten nivelten vaihdolla. 200-250 tkm voi mennä vielä hyvin kivuttomasti, mutta 250 tkm eteenpäin riittää korjattavaa. Sinänsä iällä ei ole paljoakaan merkitystä vaan kilometreillä, 150 tkm ajetulla 20-vuotiaalla voi olla käyttöikää vaikka kuinka. Lasten autot on hankittu vanhoina, mutta suht' vähän ajettuina ja erittäin halpaa on ajaminen niillä ollut ja myydessä on saanut lähes saman mitä ostaessa. Lisäksi nämä vanhat vähänajetut on poikkeuksetta hinnoiteltu käyttöarvoon nähden erittäin edullisiksi. Tarvikekatalysaattori on ollut 605:ssa alla 20 vuotta ja täysin ok. Tytön autoon (206 -00) ostin käytetyn katin, kun ei mennyt päästöistä läpi, maksoi 50 € ja taas toimii. Tarvikeosia taas kun ostelee, niin aina kannattaa ostaa laatuosa vaikka maksaisi tuplat siihen halvimpaan nähden.
« Viimeksi muokattu: 10.03.2020, 16:50:39 kirjoittanut EFL605 »

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #18 : 22.04.2020, 17:20:34 »
Auto: 2000 306 1,6 Break.

Hei, TL;DR: Ei käynnisty tai käynnistyy, mutta sammuu saman tien.

Bensapumpulle tulee 2 & 4  nastoihin 3,56 V kun avaimestä kääntää (vähän yli 3,6 kun yrittää starttaa) ja itse pumpussa resistenssi on 1,3 Ohm. En löytänyt tietoa, onko tämä tarpeeksi voltteja pumpulle eli onkohan pumppu rikki vai onko johdoissa vikaa? Pumppu ei pidä ääntä lainkaan kun virrat ovat päällä. Pumpun rele ja törmäysanturi on tarkistettu, ja rele naksuu ja anturi päästää virtaa läpi.

Tausta:

Auto alkoi kärsiä mysteerisistä käynnistysongelmista viime syksynä: Auto on aiemmin startannut pakkasillakin ykkösellä (paitsi kerran ylämäkeen parkeerattuna) kunnes se välillä rupesi nikottelemaan ja ei starttaamaan tai starttasi, mutta hyytyi saman tien. Yleensä yön yli tai 20 min odottelu korjasi ongelman. Paikallinen paja ei löytänyt vikaa. Jossain vaiheessa syksyä/talvea lakkasin kuulemasta surinaa takaoikealta, kun virta oli päällä (sama suunta missa pumppu on).

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #19 : 22.04.2020, 22:35:32 »
Pumpulle pitäisi tulla normaalisti akkujännite. Onkos toi pumpun rele vaihdettu/mitattu vai toimivuus testattu pelkästään naksumisen perusteella? Kaksoisreleissähän näissä on jonkinverran ollut ongelmia. Pumppu varmaan toimii jos kytkee suoralla virralla. Pumpulle tuleva jännite kannattaa myös mitata myös suoraan pumpulle tulevan plus-johdon ja auton korin väliltä. Tällöin pystyy pois sulkemaan onko vika pumpun jännitesyötössä plusan vai maadoituksen puolella. Jos maita vastenkaan ei tule akkujännitettä niin tutkimaan tarkemmin jännitesyöttöä.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #20 : 23.04.2020, 12:29:12 »
Kiitos vinkistä, tarkastin naapurin kanssa ja se pumpun + -> kori  saa vain 3,5 V.

Sama 3,5 V tulee samassa piirissä olevalle törmäystunnistimelle, pumpun releelle sekä sulakkeelle 35 (ja viereiselle 34:lle). Muista sulakkeista tosin löytyi satunnaisarvonnalla ainakin yksi, joka saa 12 V. Akku antaa 12 V eli vika näyttää olevan akun ja sulakerasian välissä. 

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #21 : 23.04.2020, 17:29:30 »
Nyt vaihdettiin se bensapumpun rele, ja saatiin virtaa tulemaan 3,5 V sijaan 12 V sulakkeelle #35 sekä törmäysanturiin, mutta silti vain 3,5 V bensapumppuun asti.

Jos syöttää suoraan 12 V bensapumppuun surisee pumppu ja auto käynnistyy sekä pysyy päällä.

Jos yrittää käynnistää normaalisti, niin välillä käynnistyy mutta sammuu < 10 sekunnissa (ja pumpusta ei kuulu ääntä).

Missäköhän vika voisi olla? Pumpulle tulee ~3,5 V sekä plussasta maahan että 2-4 liittimien välillä mitattuna.

imaS

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 647
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #22 : 23.04.2020, 17:46:25 »
Tarkista johto ja sen liitokset. Vaikuttaa että sieltä voisi löytyä huono kontakti tai katkeamassa oleva johto.
405 Mi16x4 -90, 406 Coupé V6 -01

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #23 : 23.04.2020, 19:50:17 »
Olikos tässä mallissa se hajoava sulakerasian pohja?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 747
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #24 : 23.04.2020, 20:59:23 »
Laittoitteko sen 12 V suoraan pumpun +- ja - -liittimelle, kun saitte sen pyörimään? ECU  hoitanee pumpun - -puolen maadoituksen, jolloin pumppu ei lähde pyörimään ennenkuin ECU maadoittaa sen. 12 volttia ei tule pumpulle kun maadoitusta ei ole. Ainakin 405 faceliftissä oli näin kytkentä toteutettu.

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #25 : 24.04.2020, 17:03:12 »
Edistystä! Käynnistyi vihdoinkin ilman kikkoja!

Irroitettiin kampiakselin anturi; vastus anturissa on 420 Ohmia. Sen jälkeen pumppu lähti toimimaan, kun kytkettiin takaisin pumpun piuhat  ja auto lähti käyntiin! Ja vielä toistettiin se!  8) Uusi ongelma: pumppu ei mene pois päältä ellei irrota akkua tai sulaketta. Mikäköhän tässä vielä on?

Vastauksena muihin kysymyksiin:

Muistaakseni laitettiin suoraan pumpun +/-:lle kun saatiin pyörimään. Sulakerasia on ainakin osalta matkaa pohjalta ehjän näköinen.
« Viimeksi muokattu: 24.04.2020, 17:23:39 kirjoittanut Uuno1 »

powerpeugeot

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 233
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #26 : 24.04.2020, 22:38:04 »
Olikos tässä kasoisrele toi polttoaine pumppua ohjaava rele? Vaihdoitteko uuden vai käytetyn? Jääkö rele "päälle". Joko releen ohjauksen takia vai rele vian takia? Tosin vaikuttaaa kuitenkin että johdotuksen puolella voisi olla ongelmaa. Johtosarja mahdollisesti liikkunut kun olette mitailleet kampiakselinanturia joten johtosarjaakin kannattaa uudelleen liikutella. Onkos kytkentäkaaviota apuna? Meneekö tässä pumpun virtapiiri: (kaksois?)rele->kolarikytkin->sulake->pumppu (pinni 2)->maihin(pinni 4)?. Tuota relettähän ohjataan varmaan moottorinohjainlaitteella.
mersumies työn puolesta muuten mennään ranskalaisilla

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #27 : 25.04.2020, 07:25:04 »
Jos saan selkeästi auton DAMin ja moottoritiedot, niin katson piirustuksen. Kyllä tuo pumppu vielä tokenee horisemasta.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Leijona

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 33
« Viimeksi muokattu: 25.04.2020, 09:43:03 kirjoittanut Leijona »

Uuno1

  • Vieras
Vs: 306 - Ei pysy käynnissä
« Vastaus #29 : 25.04.2020, 11:01:18 »
Vaihdettiin se pumpun rele uuteen, olisikohan se ollut tämä https://www.autonvaraosat24.fi/herthbuss-elparts/13474357 .
Sähköasioihin vihkiytynyt naapurini siis kävi koukkaamassa releen Motonetistä puolestani, itsellä ei ole sähkökokemusta tai osaamista ja tämä olisi lähtenyt romikselle ilman hänen apuaan.

Oma paja ei osannut löytää tästä autosta muuta vikaa kuin viallisen lambda-anturin ja lähiseudun ranskalaisiin autoihin erikoistunut huoltamo ei puhelimessa konsultoinnessa ollut kovin halukas lähtemään korjaamaan näin epämääräistä vikaa.

Pitäisiköhän tässä helppona & nopeana keinona kumminkin vaihtaa se kampiakselin asentotunnistin, josko siinäkin olisi jotain vikaa vaikka Ohmit näyttivät olevan kondiksessa? Ei saatu sen anturin johdosta mitattua virtaa tulevan kohti tunnistinta, resistenssi taas taisi olla luokkaa ääretön. Kyseessä tosin saattaa olla mittausvirhe kun ne kontaktit ovat niin syvällä, että oli hankala mitata ilman että mittarin kärjet ottivat toisiinsa kontaktia.
« Viimeksi muokattu: 25.04.2020, 11:13:45 kirjoittanut Uuno1 »