Auto: 2008 308 SW 2,0 HDi (automaatti, 329 000 km).
Kierrosluku vaihtelee ajaessa vakionopeudensäädin päällä. Vaihtelu esiintyy välillä 1700-1800. Nopeus asetettu 88. Vaihtelua ei näytä esiintyvän korkeammilla kierrosluvuilla. Esimerkiksi vakionopeudensäädin 95 kierrosluku vähän yli 2000. Vaihtelu näyttää loppuvan kun olen ajanut 30 km. Pidempä matkaa ei ole nyt tarvinnut tehdä. Tuolloin kylmänä esiintyy myös viivettä vaihteen vaihtumisessa kun hidastaa risteykseen ja painaa kaasupoljinta. Viive ei ole aina yhtä pitkä. Viiveen vaihtelu voisi johtua tilanteesta. Viivettä on esiintynyt aiemminkin, tosin lievempänä.
Vaihteiston öljyn vaihto on 'kesken'. Syynä se että onnistuin nuljaamaan tyhjennystulpan kuusiokolon. Olisi pitänyt käyttää kylmäsprayta
, ei pulttipyssyä. Öljyn tason tarkistus pultin avaamalla öljyä tuli ulos 1,2 litraa. Lisäsin uutta 2 litraa. Joten öljyä on nyt ilmeisesti vähän liikaa. Öljyä ei kai olisi pitänyt tulla ulos juuri yhtään. Näin on muistaakseni ollut aiemmin kun auto on ollut vaaterissa. Halusin kuitenkin tarkistaa aukeaako tason tarkastus pultti. Auto oli tulppaa avatessa etupyörät 25-30 cm ilmassa. Ehkä se selittää tuon ulos tulleen öljymäärän. Huomenna olisi tarkoitus tehdä öljynvaihto loppuun oikein.
Kaiken lisäksi tuon öljynvaihdon yhteydessä unohdin ilmamäärämittarin johdon irti. Depollution faulty ilmoitus siitä tietysti tuli. No liitin kiinni ja ilmoitus hävisi. Tuli parin päivän päästä uudelleen. Laitoin Bilteman Oxide Clean ainetta ja tuntuu auttavan. Sen jälkeen alkoi tuo kierrosluvun vaihtelu.
Kierrosluvun vaihtelu alkoi muutamia päiviä öljynvaihdon jälkeen. Muistan lukeneeni täällä foorumilla aika äskettäin jostain aiheesta jossa kierrosluku vaihteli. Yritin löytää haulla. En vielä onnistunut löytämään sitä. Muistaako joku? Oliko siinä aiheessa kyse diesel vai bensiini moottorista?
Ilmamäärämittarin voisi tarkistaa ja puhdistaa. Lienee likainen. Oletettavasti alkuperäinen.