Kirjoittaja Aihe: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto  (Luettu 1829 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
406 - Käynnistinmoottorin vaihto
« : 11.10.2020, 22:36:46 »
Auto: 1996 406 2,0.

Miten irrotetaan starttimoottori edellä mainitusta autosta? Olen irrottanut kolme pulttia sekä sähköjohdot, mutta starttimoottori on edelleen kiinni kuin hitsattuna. Mikä sitä vielä pitää kiinni? Onko jossakin piilossa vielä lisää pultteja? Täsmällisiä ohjeita ei oikein löydy. Starttimoottoreitakin tuntuu olevan monen näköisiä, kun niitä netistä etsii. Niissä näyttäisi kuitenkin olevan kolme kiinnitysreikää.

https://www.autodoc.fi/autonosat/kaynnistinmoottori-10459/peugeot/406/406-8b/5231-2-0-16v

Vaihdoin vuosi sitten starttimoottorin Peugeot 405:een, eikä siinä ollut ongelmia. Starttimoottori on helpommassa paikassakin. Se lähti vaivatta irti, kun pultit avasi.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #1 : 14.10.2020, 21:05:39 »
Hieman päivitystä.

Löysin kuin löysinkin vielä kaksi kiinnityspulttia starttimoottorin toisesta päästä. Kun ne irrotti, starttimoottori nitkui jo hieman, mutta ei ollut lähelläkään irtoamista. Tässä vaiheessa huomasin, että en ollut muistanut irrottaa solenoidin johtoja. Irrotin yhden... ja aloin miettiä, että taidankin viedä auton korjaamolle. Sitä ennen on kasattava kaikki, mitä olen ehtinyt purkaa.

Näyttää nimittäin siltä, että imusarja pitäisi irrottaa, jotta starttimoottorin ympärille tulisi niin paljon tilaa, että sen saisi poistettua. En ollut varautunut näin isoon remonttiin. En osaa enää kasata autoa, jos kovin paljon vielä puran sitä. Imusarjassa on kiinni erilaisia osia. Lisäksi voi ilmetä tiivistysongelmia. Olisi pitänyt alusta alkaen tehdä muistiinpanoja ja ottaa kuvia ja niin edelleen. Homma lähti väärin liikkeelle, ja kaiken lisäksi jouduin pitämään yli kahden viikon tauon, minä aikana olen unohtunut, mistä mikäkin osa on.

Loppukommenttina totean, että starttimoottori on liian hankalassa paikassa minunlaiselleni b-luokan amatöörille.

Schulabbrecher

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 47
Vs: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #2 : 12.11.2020, 14:27:18 »
Edelleen sama auto.

En onnistunut irrottamaan starttimoottoria. Sain sen lähes irti, mutta siihen olisi pitänyt päästä käsiksi alhaalta päin, ja se olisi edellyttänyt auton nostamista koholle tai ajamista pukeille, eikä kumpikaan ollut tuossa tilanteessa mahdollista.

Sen sijaan, että olisin onnistunut vaihtamaan autoon starttimoottorin, pahensin vikoja, mikä ei tietenkään ollut tarkoitus.

Aikaisemmin ongelma oli ainoastaan se, että auto ei startannut aivan kuin akku olisi tyhjä. Toisella autolla vetämällä eli "mäkistartilla" auton sai käyntiin.

Nyt tilanne on se, että kun yrittää startata, ajovalot syttyvät, ja alkaa kuulua kimeitä piipittäviä merkkiääniä kojelaudasta. Hinaamalla autoa ei enää saa käyntiin. Yritin kytkeä kaikki irottamani johdot niin kuin ne olivat olleet, mutta ilmeisesti tein kuitenkin jotain väärin.

Olisiko kenelläkään ideaa, mistä sähkölaitteiden toiminnan muutos voisi johtua. Auton edellinen omistaja sanoi aikoinaan, että näppäiltävä ajonestolaite on kytketty kokonaan pois toiminnasta eli ohitettu.

Korjaamoaika on tilattu, mutta olisi mukava tietää vähän etukäteen, mikä voisi olla syy esttämiini oireisiin.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 406 - Käynnistinmoottorin vaihto
« Vastaus #3 : 22.11.2020, 15:19:54 »
Starttimoottori on tosiaan viidellä pultilla kiinni. Yhdessä pultissa on maadoitusjohdolle paikka. Se voisi aiheuttaa tuon. Sinulla on varmaan vain hapettunut startin runko vaihdelaatikon koppaan. Sinulla on alkuperäinen startti. Minunsta on huvä että startti on perästä kiinni. Minulaa oli joskus lava pösö jossa startti vatkasi jos ei ollut kunnolla kiinni. Että kyllä siinä on hyväkin olla kiinni. Kokeile vielä rytkyttää reippaasti käynnistintä noiden viiden pultin jälkeen. Yhdessä niistä pulteista on ohjausholkki. Muistaakseni keskimmäisessä ja sekin voi olla hapettunut kiinni. Teräs alumiin on joskus todella tiukassa. Sinun startti on yhdeksänhampainen ja harvinaisempi. Suosittelen tilaamaan alkuperäisen tai käytetyn Bosch startin niin kiertää pakkasellakin. Minula on ne numerot tuolla tallessa jos tarvitset.