Kirjoittaja Aihe: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)  (Luettu 4510 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #15 : 16.11.2020, 20:29:04 »
Kerran taas tippu tehot pois kun auto pyöri tyhjäkäynnillä, vaikka mitään häiriötä ei ilmenny. Tasaisesti pyörii. Tehot tuli takas kun tein tarkotuksella vikakoodin ja nollasin.

Seurasin jonkun aikaa VVT nokkapyörän ja solenoidin toimintaa Diagboxilla ja ihmettelin vähän miten sen kuulus toimia. Tällä hetkellä seuraavasti: Tyhjäkäynnillä asento 35-36 astetta, täsmää referenssiarvoon, solenoidin käyttöaste 6%. Heti kun koskee kaasuun nokkapyörä tippuu 0 asteeseen, kun solenoidi antaa enemmän öljynpainetta, esim 50% auki. Ajossa satunnaisesti nokkapyörä käy 10 asteessa, muuten kokoajan 0 astetta. Tyhjäkäynnillä palautuu taas siihen 35 asteeseen. Mitähän hyötyä tuosta on kun se tuollee toimii. Onko sen tarkoitus olla tuommoinen on-off systeemi, että se vaan parantaa tyhjäkäynnin vääntömomenttia että liikkeellelähtö onnistuu helpommin ilman kaasua? En kyllä näe suoraa yhteyttä matalien kierrosten käyntihäiriöillä ja tuon toiminnalla muutakuin käynti tasaantuu jos irrottaa nokka-akselin tunnistimen koneen käydessä epätasaisesti välillä 1000-2000 kierrosta, jolloin nokkapyörä palautuu takas vakioasentoon 36 asteeseen ja moottorinohjaus käyttää samaa vakioarvoa koko kierrosalueella. Täydet tehot ei ole silloin tietenkään käytössä.

Epäilen, että toimiiko Pierburgin uusi vvt solenoidi oikein ja aattelin testata vanhaa (Delphin?) orkkisosaa muuttuuko käytös.

Toisena pointtina minkä oon huomannu, että moottori saa anturidatan mukaan enemmän ilmaa tyhjäkäynnillä kuin moottorinohjaus laskee imusarjan paineen avulla. MAP-anturin arvo täsmää referenssiarvoon joka on 350mbar. Vaihteluväli 250-350mbar eli ylärajalla. Täytöksestä aiheutuva virhe voisi olla yksi syy miksi tehonlaskua ilmenee. Tyhjäkäynnillä lambdan korjausarvo kuitenki pyörii lähellä nollaa +-5%, että ei se niin paljoa heitä. Long term fuel trim arvoa en ole löytänyt Diagboxin valikoista.
« Viimeksi muokattu: 16.11.2020, 20:45:53 kirjoittanut Pugman »

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #16 : 16.11.2020, 20:37:54 »
Hankala auttaa, mutta ecu hakee auton kuormitusasteen ja sen perään tekee päätelmät ohjata nokka-akselia.
Kuormitettaessa voi toimia vasta oikein, ei paikallaan kaasutellen...Ihme vika, outo bugi, toivotaan selviävän.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #17 : 16.11.2020, 20:44:50 »
Nimenomaan seurasin ajon aikana eri kuormitustilanteissa VVTtä. Käppyrä kertoo melko selvään että tuollee se käyttäytyy miten aikasemmin selostin.

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #18 : 26.11.2020, 23:59:12 »
Testasin VVT systeemiä vanhalla solenoidilla. Toimii samoin kuin uusi. Öljy oli ehtiny jäähtyä ja huomasin että starttauksen jälkeen nokkapyörän kulma 1000-2000 kierroksella pyöri vähän aikaa siinä 10-15 asteen tuntumassa, kunnes lämmettyään tippui nollaan ja rykiminen alkoi. Tuon takia se toimii aina paremmin kylmänä, kun VVT nokkapyörä toimii jotenkuten jäykemmällä öljyllä. Tyhjäkäynnillä asteet menee vakio lukitusasentoon eli 35-36. Jos ottaa töpselin irti solenoidilta niin hyvin toimii mutta yläkierroksilla on vähän laiska. Seuraavaks pitäs selvittää mistä öljynpaineen lasku VVT nokkapyörällä johtuu. Voiko VVT-ratas vuotaa vai olenko itse epäonnistunut nokka-akselin O-renkaiden asentamisessa. Ne oli vähän jäykät asentaa paikalleen, entiset metallia ja uudet teflonia. Ei paljoo venyneet edes lämmittämällä, mutta omasta mielestä meni paikalleen rikkoutumatta ja annoin tiivisteiden palautua ennen nokan kiristämistä paikalleen.

Loput puuttuvat tehot saattaa johtua väsyneestä turbosta tai osittain tukkeutuneesta katista. En oo sitä vielä jaksanu selvittää kuin sen verran että ahtopaine ei nouse 0,6bar ylemmäs vaikka kiristää hukkaportin tangon melkein loppuun asti. Alipaine vetää sen aika tiukkaan. Läpän akselissa jonkun verran välystä. Melko herkästi turbo kuitenki kerää kierroksia korvakuulolta kun tyhjäkäynniltä polkaisee, mutta ei pääse lähellekkään pyydettyä arvoa. (Silloin kun ei ole vikatila päällä). Vaikuttaa siis siltä että turbon maksimi ilmantuotto on heikentynyt tai pakopuoli on tukossa. Katin jälkeisen lambdan jännite näytti seuraavan turbon jälkeistä lambdaa, että kyllä sieltä jotain menee läpi, mutta se tarkoittaa sitä että katti ois entinen. Ehkä pala irronnu sisuskaluista. Hommaa riittäs. Autolla pystyy hyvin ajelee, mutta ois tuo mukava saada kuntoon. Vois kokeilla Ebayn 169€ turboa  ;D

Pouseri

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 333
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #19 : 28.11.2020, 22:39:53 »
Öljyrengas nokka-akselilla voi olla poikki. https://www.etuners.gr/psamini-1-6-thp-timing-problems-camshafts/
406 Coupe 3.0 V6 AT -01, 406 Coupe 2.0 -98, 207 RC -07
ex: 206 GTi -01, 406 SL 1,8 -99

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #20 : 29.11.2020, 00:53:01 »
Jos öljy karkais jo akselin O-renkaista niin eihän VVT-nokkapyörä avais lukitusta edes? Ei painetta, ei mitään toimintaa kuten silloin kun solenoidin liitin on irti. Jos se toimii jotenkuten loogisesti niin oireet on kuin VVT-pyörä sais liikaa painetta. Jousi siellä kääntää sen takas alkuasentoon jos öljynpainetta ei ole. Tämän mukaan itse nokkapyörä ois oltava viallinen. 60€ psa osa Puolasta, ei paha kokeilla.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #21 : 29.11.2020, 15:41:39 »
On pientä hakuammuntaa tuollaisen vian hakeminen, mutta selviää aikanaan.  Vertaisin ehjään autoon, mutta mitä on tarjolla Puolasta liian halvalla, ollakseen kuranttia.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #22 : 30.11.2020, 08:55:06 »
Sittenpä näkee, mutta Varaosa24.fi myy samaa psa osaa (0805K1) Puolan ja Saksan varastolta. Ainoa nettikauppa, josta saa psa osia tilattua. Onhan tuo varsin mukava ajella nyt kun vvt-solenoidi on irti ja nokka pysyy lukittuna. Vetää tyhjäkäynniltä asti tasaisesti ilman nykimistä ja vikatiloja. Tehot säilyy käytössä vaikka vikavalo syttyy solenoidin liittimen takia kylmänä käynnistettäessä. Sen saa lämpimänä kuitattua pois FAPilla eikä syty uudestaan. Kulutuskin on alhainen, kun pystyy käyttää vaihteita normaalisti, eikä tarvii huudattaa. Ihan hyvin suunniteltu tuollee, jos solenoidi vikaantuu niin normiajossa toimii vaan huipputehoja leikkaa pois. Onhan se nyt selvää, ettei moottori voi kovin hyvin toimia jos imunokka on jo 1000 kierroksella siinä asennossa missä sen pitäs olla 5000rpm.

Öljynkierto vvt:ssä on yhteen suuntaan, että melko helppo tuommonen on diagnosoida. Nokan päässä kaks tiivistettä, yksi kanava. Rattaassa 4 reikäinen öljykanava pultinreiän ympärillä. Sieltä öljy ei virtaa enää mihinkään, paitsi öljypohjaan takas, jos siinä on sisällä jokin venttiili. Saa helposti purettuaki, kun avaa ruuvit. Jossain Volvoissa näytti jo monimutkaisemmalta, kun nokan päässä 3 tiivistettä ja 2 kanavaa.

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #23 : 05.12.2020, 22:12:08 »
Ei ollu vvt-rattaan vaihdolla mitään vaikutusta. Starttasin ja nokan ajoitus pysyi 35 astetta, kunnes öljynpaine ehti sinne asti. Uusi osa oli siis tyhjä öljystä. Hetken aikaa viileellä öljyllä ajoitus heilui 10-15 astetta 1500-2000 rpm. Lämmetessä meni taas nollaan.

Kylmänä öljynpaine pitäs olla korkeempi kuin lämpimänä. Vvt:n pitäs myöhäistää enemmän suuremmalla öljynpaineella, oireet just päinvastoin. Jos nokan tiivisteet ois rikki, paineen pitäs olla pienempi. Öljynpaine taistelee palautusjousta vastaan. Jokin tässä ei täsmää.

Silmäilin tarkemmin tuota ratasta ja nokka-akselin päädyn öljykanavia niin kyllä siinä näkyy olevan paluukanava myös. Vois päätellä että virtaussuunta on vvt-solenoidille päin, koska sen sihtiin kertyy ulkopuolelle moskaa ajan kuluessa. Ei kai siinä voi olla paine molemmista kanavista rattaalle päin, joista solenoidin puoleista rajoitetaan? Silloin vialliset O-renkaat vois tehä tuommoset oireet.

Harmi kun ei oo dataa alkutilanteesta, kun hain auton. Silloin se pätkiminen ilmeni tyhjäkäynnillä, tärisi kokoajan. Jako oli imunokalla 2 astetta myöhässä, toleranssin sisällä periaatteessa. Nokka-akselilla oli vanhat metallitiivisteet, karstaset imuventtiilit ja hukkaportin kellon alipaine hukassa. Tyhjäkäynti on ollu remontin jälkeen hyvä.

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #24 : 06.12.2020, 09:48:13 »
Useampi täällä on kirjoittanut lievästä nykimisestä tasakaasulla tai kiihdyttäessä ja tehojen katoamisesta. Tämä sama ongelma saattaa olla syynä muissaki tapauksissa. Ajoin tuossa juuri 500km vvt-solenoidin liitin irrotettuna, nokan ajoitus lukittuna 35 asteeseen ja keskikulutus oli 5.5 litraa keskinopeudella 86km/h. Parhaimmillaan tasamaalla, tasakaasulla 90km/h vauhdissa kulutus tippui 3,5 litraan. Kertaakaan ei tehot hävinny. Ei voi olla suurta vikaa.

Kuvassa näkyy miten Rvs aine on tarttunut nokan jyrkimpään kohtaan.

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #25 : 06.12.2020, 12:12:32 »
Hämääkö tuo kuva vai onko nokka orkosilla?

Skodisti

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 241
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #26 : 06.12.2020, 13:20:26 »
Taitaa olla Princen ominaisuus...

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #27 : 06.12.2020, 14:12:18 »
Kyllä imunokassa oli kraatereita samoin keinujen rullissa. Laitoin uudet keinut. Laitoin rvsaineen niin ehkä vähän hidastaa loppuunkulumista. Arvelin että tuo johtuis öljynkiertohäiriöstä, esim jos vvt:n O-renkaat on joskus vuotanu tai ajeltu vähillä öljyillä. Rikkinäiset venttiilinnostajat syö myös tuon nokan kyljen

urkki

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 531
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #28 : 06.12.2020, 14:20:57 »
Ei ainakaan liian lyhyistä öljynvaihto väleistä johdu kun katsoo miten likainen yläkerta on.

Pugman

  • Vieras
Vs: 308 - Ajoittainen tehottomuus ja tyhjäkäyntiongelmat (THP)
« Vastaus #29 : 06.12.2020, 16:28:25 »
Joo, on noita likasempiaki nähty. Vaihdoin 2000km sitte Gm dexos2 5w-30 koneeseen kun halvempaa. Pesuaineet pyöritin ennen vaihtoo ja Rvs aine sekaan. Aika pian se on tummunu. Meinasin kohta vaihtaa Mobil 1 esp 5w-30. Viimesellä 500km matkalla ei hävinny öljyä havaittavasti.

Yhen z22xe koneenki sain putsattua ja nostajat hiljenee vaihtamalla öljyjä tiheään. Ekalla 600km matkalla se ooppeli vetäs litran öljyä. Loppu myöhemmin