Kirjoittaja Aihe: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus  (Luettu 1569 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« : 11.12.2020, 12:42:02 »
Auto: 2004 607 2.2 bensa

Minkälainen homma on irroittaa tuo suojamuovi tuosta jakopään edestä? Täytyisi päästä kurkkaamaan sinne sisälle,että vuotaako se sieltä öljyä. Ilmeisesti irtoaa kahdessa osassa, nokka-akselin edestä sekä kampiakselin edestä erikseen. Saako sen helposti irti ja pitääkö siinä huomioida jotain. Yritin käydä näitä ketjuja läpi, mutta en löytänyt siihen ainakaan äkkiseltään mitään ohjeita.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 872
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #1 : 11.12.2020, 14:18:06 »
Oisitpa laittanut autostasi tietoa, mutta voit oikaista jatkossa motin ja vuosimallikin herra Peugeotti.

Bensa V6:ssa ES9A:ssa lähtee kikkailemalla, pieni muovi raps poikki tuen alta ja yläosan voi jatkossa irroitta helposti.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #2 : 11.12.2020, 16:11:38 »


Hei,

Hah, joo jäipä kiireessä näköjään tarkemmat tiedot laittamatta, pahoittelut. Eli, autona Peugeot 607 2.2 bensa ja vanhempaa sukupolvea. Vuosimalli 2004

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #3 : 12.12.2020, 14:58:19 »
Katso video  La Distribution du Moteur EW12 J4 (Le système VTC ) ja myös tuossa ilman VTC oleva on samantapainen suojamuovi. Voin neuvoa sinua, Tein vastaavaa homaa vasta. Onko missäpäin vuoto. Tiputtaa auton alle ja alapää on kostea. Se voi olla missä vain noissa kolmessa huulitiivisteessä tai jopa nokkakselien kansissa. Ylimmäinen koppa on neljän millin kuusiokoloruuveilla.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2020, 15:24:19 kirjoittanut PeugeotDriver »

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #4 : 12.12.2020, 18:59:26 »

Moi,

Kiitos videosta ja ja vinkeistä.

Auto tiputtaa auton alle vähän ja tuo suojakopan alaosa on aivan kostea. Venttiilikopan tiivisteet on vaihdettu n. 1.5 kuukautta sitten, mutta näyttäisi vuotavan sieltäkin edelleen jotain. Venttilikopan kansi näyttäisi olevan myös jotenkin hassusti näin amatöörin silmin, ihan kuin se ei olisi tiiviisti joka paikasta kiinni. Täytyy käydä näyttämässä sitä siellä liikkeessä, missä ne venttiilikopan tiivisteet vaihdettiin.

Siinä suojakopassa on ylhäällä tosiaan näkyvissä kolme kuusiokoloreikää ja jossain siellä alempana on ilmeisesti kaksi. Samalla lailla, kuin tuossa linkkaamassasi videossa. Videossa näyttäisi myös, että tuo suojakoppa lähtisi kuitenkin yhdessä osassa irti? Katsoinko oikein? Kysyin paikallisesta pösö liikkeesstä, niin he sanoivat, että se lähtisi kahdessa osassa.

Tänään katsoin tuossa parkkipaikalla tuota suojakoppaa ja  tuntuu olevan hieman hankala saada auki ottamatta irti moottorin tukea. En alkanut sitä tuossa pihalla irroittelemaan, kun ei ole auton korjauksesta muutenkaan paljoa kokemusta. Olisin muutenkin tyytynyt vain kurkistamaan sinne sisälle, jotta olisin nähnyt onko se jakohihna öljyssä. Jos, siitä ylhäältä saa ne kolme kuusiokoloa irti, niin pystyykö sitä koppaa siinä vaiheessa taivuttamaan, jotta sinne sisälle näkisi?

Noh, autolle on varattu aika ensiviikon keskiviikoksi ja silloin viimeistään avataan tuo kopppa ja näkee ainakin sen kohtalon. Sitä ennen ei sillä uskalla ajaa.


PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #5 : 12.12.2020, 19:58:15 »
Sitä pystyy raottamaan kun ottaa ylimmät auki. Mutta et sinä sillä tiedolla paljon tee. Hihna roiskii öljyt ihan ympäriinsä. Se heilahduksen vaimennin lähtee 16 mm pulteilla helpostia auki ja pois sekä paikoilleen. Mutta raota sitä, siihen tarvi ottaa tukitankoa pois. Suojamuovi on kaksiosainen.

Alempi lähtee kun ottaa apulaitehihnan pois. Sinun pitää nyt varautua. Osta alapään holkki parikymppiä ja akselitiiviste sinne ja kumpaankin nokkaan tiivisteet ja jos on VCT niin se akselitiiviste on tavallisesta poikkeava. VTC tunnistaa patista siinä kopassa etupuolella.

Ja uusi hihna. Sekä kiristinrulla ellet pese sitä öljystä puhtaaksi. Se esijännitys toimii, kitkalla ja öly sotkee sen toiminnan. Jos sinulla on VTC versio niin sinun pitää kertoa pajalle että tilaavat etukäteen huulitiivisteen siihen. Niin ja se holkki. Sitten heillä pitää olla se kampiakselin pitotyökalu ja ajoitustapit. Muuten sitä ei saa just eikä melkein.

Se venttilkoppa voi olla ihan pyhällä hengellä kiinni. Siinä on huulitiiviste ja riittää että se on juuri vähän siinä kiinni. Katso peilillä ja yritä selvittää mistä öljy tulee. Se vuodon löytäminen voi vaatia kasaamisen ja testaamisen ja purkamisen ja kasaamisen. Mutta, kun se on kunnossa niin ei sieltä tule tipan tipaa satoihin tuhansiin kilometreihin.

Niin ja sellainen tuli vielä mieleen että olihan kopan tiivisteet erillaiset. Oli itsellä niin että olivat samalle nokalle vaikka piti pari olla. Sitä ei heti huomaa välttämättä. Kansi voi olla tosi löyhästi kiinni koska se on huulitiivistetyyppinen. Ja vaikka siellä olis öljykylpy niin kyllä kestää ajaa useampia vuosia. Se lopulta menee sinne kuituihin se öljy, mutta sen takia ei kannata heittää ajamasta.
« Viimeksi muokattu: 12.12.2020, 20:22:37 kirjoittanut PeugeotDriver »

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #6 : 13.12.2020, 00:30:07 »
Ja mulle yksi 40 vuotta autokorjaamoa pitänyt kaveri sanoi, että jakohihna kestää kyllä öljyä vaikka kuinka.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #7 : 13.12.2020, 11:45:43 »
Kiitoksia monista vinkeistä ja avusta.

Pieniä lisäkysymyksiä ja tarkennuksia nousi mieleen. Olen siis aika noviisi, joten mulle pitää selittää tietyt asiat rautalangasta  ;D

1. Mikä on holkki?

2. Onko siis noilla VCT tai VTC malleilla erilaiset tiivisteet ja ilmeisesti ovat menossa nokka-akseleihin?

muoks. olitkin tuon jo tekstissäsi avannut, eli erilaiset on.

3. minkälainen homma tuo suojakopan irroittaminen on ammattilaiselta, eli tulee vaan mieleen, että pitäisikö ne kilkkeet olla varuilta valmiina, jotta olisi vaihtanut kaikki samalla, jos siellä sitä vuotoa on tai jopa muutenkin. Ei tarvitsisi sitten erikseen taas kiinnittää sitä suojakoppaa ja niitä apulaitehihnoja taas mahdollisen vaihdon yhteydessä ja maksaa siitä erikseen.  Olen parista paikasta kysynyt hintaa tuolle pelkän suojakopan irroittamiselle ja hintavaihtelu oli muutamasta kympistä sataseen.

Venttiilikopan tiivisteet oli mielestäni erilaiset. Motonetista hain ja merkki oli muistaakseni BGA. Tuon venttiilikopan tiivisteen vuoksi en tosiaan ole ajamatta, mutta pelottaa se mahdollinen vuoto siellä jakopään puolella, ettei se hihna katkea.



« Viimeksi muokattu: 13.12.2020, 11:56:04 kirjoittanut Peugeotti »

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #8 : 13.12.2020, 11:46:39 »
Ja mulle yksi 40 vuotta autokorjaamoa pitänyt kaveri sanoi, että jakohihna kestää kyllä öljyä vaikka kuinka.

Mulle taas juuri huollossa kerrottiin, että on olemassa sen hihnan katkeamisen vaara. Tiedä näitä sitten.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #9 : 13.12.2020, 11:52:16 »
Tässähän on tämä että pitää olla kriittinen kaikkeen tietoon. Kuka tämä tiedon antaa? Mikä motivaatio heillä on tälläistä tietoa antaa? Kyllä aikuisen ihmisen pitää jo käyttää sitä päätä vähän. Näissä jakoppään asiossa on vielä tämä painajaisnäkökulma. Elikkä siellä se keskustassa räjähtää ja maksaa niin paljon, että siinä tulee avio-ero ja talo myyntiin.

No voin kertoa, että kolme kertaa on tämä nyt toteutunut ja kustannukset on kolmisensataa. Viime kesänä Roin keskustassa. Mutta siinä on lohdullista se, että kun se monta kertaa taphtuu niin se ei sitten niin pahalta tunnukkaan. Se kääntyy voimavaraksi niin kuin hoivapuolella näitä asiota käsitellään.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #10 : 13.12.2020, 12:34:13 »
Näitä on kahdella tavalla tehtyjä Säädettävällä nokkapyörällä ja säädettävällä alapäällä. Apuhihnan pyörä on yhdellä tai neljällä pultilla kiinni. Nelipulttinen on säädettävä alapyörä. Sinä et tarvitse suojakopan irrotusta. Sinä tarvit kaikki kolme tiivistettä uutta ja holkin. Ne tulee samalla työllä kaikki. Korjaamo tarvitsee kaikki tiivisteet ja holkin etukäteen. Sitten heillä pitää olla ajoitustapit ja kampiakselin pitotyökalu.

Kannustaisin sinua kun olet kuitenkin uskaltautunut miettimään suojamuovin irrotusta niin tutustumaan aiheeseen. Eipä sitä kukaan kysele että oletko paljonkin tehnyt. Ei siitä mitään arvoja anneta. Aloita valmistenumerosta ja sitten katsot että minkälainen moottorimalli on. Onko pattia suojakopassa. Ajaa voit huoletta kunnes saat osat hommattua.

Jos sinulla on VTC malli niin korjaamo joutuu joka tapauksessa tiivisteen tilaamaan, riippuen missä majaa pidät. Eli ei ne siellä sitä siinä hetkessä kuntoon välttämättä saa. Minulla on kuvia, mutta kun yritän ladata niin näyttää että on sen verran huono radiokeli että on liian hidas uploadi linkille päin vai onko se ko on sunnuntai niin kaikki muutkin latailee sinne yhteen some paikaan niitä kissavideoita.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2020, 12:47:08 kirjoittanut PeugeotDriver »

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #11 : 13.12.2020, 13:26:43 »

Idea pelkän suojakopan irtoitukseen tulee kahdesta seikasta.

1. Pystyisi varmistamaan, että vuoto tulee nimenomaan jakopäästä, eikä jostain muualta. Voiko jostain läheltä tukeva vuoto roiskia sitä öljyä siihen koppaan?

2. En ole omistanut autoa kovinkaan pitkään, ja nämä kyseiset stefat olisi edellisen omistajan mukaan vaihdettu alle 10 tkm sitten jakopään vaihdon yhteydessä. Tätä nyt tässä selvitellään, mutta ei siitä tässä vaiheessa enempää.

Tarkoitus on, jos nuo jakopään osat joutuu vaihtamaan hommata ne osat itse.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #12 : 13.12.2020, 13:31:50 »
Laita kuvat vaikka yksityisviestin kautta, jos onnistuu helpommin. Voin Yv:n kautta antaa myös sähköpostini, niin laita sitä kautta. Onnistuu ainakin.

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #13 : 13.12.2020, 15:28:38 »
Tuota, kyllä sinun pitäis tehdä kotiläksyt ensin. Tulin justiin jarrupaloja vaihtamasta 406 ja kun minulla on muutakin elämää kun tämmöinen joku pösövoorumi niin, niin suosittelen lukemaan ei vastaa kaasuun tässä säikeessä niin siellä on kuvia että pääset kaasuttelemaan. En ole hyvä haukkumaan enkä suosittele sinullekkaan sitä syyllisten etsimistä mikä valitettavan hyvin Suomessa osataan vaan kyseessä voi olla asennusvirhe noiden huulitiivisteiden osalta.

Sanoisin että jos se koppa on märkä niin siellä se vuoto on. Jos se tulisi öljypohjasta se tulisi keskemmälle konetta. Ja vaikka se olis siitä öljypohjan päästä niin se koppa ei siitä kastuisi. Sinun pitäisi voimaantua sen verran ja ottaa itseäsi niskasta kiinni, että otat pyörän pois ja sitten sisälokarin luukan pois niin näet sen jakopään suojamuovin alapään. Se on arvokkaampi tieto kuin taivastella sitä yläpäätä. Ja sitten kun teet näin parkkipaikalla niin varaudu, että siihen tulee ihan kaikki koiranulkoiluttajat ja naapurin ämmät taivastelemaan että kaiken maailman resuilla sitä ajetaankin. Tämä on sellainen ilmiö joka ei minua lakkaa hämmästyttämästä. Ja sitten kaikki muut tietää paremmin mitä kannattaa tehdä. Mutta ei se tietokoneen ääressä kuule ainakaan parane. Be force with you.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - 2.2 Bensa Jakopään suojakopan irroitus
« Vastaus #14 : 13.12.2020, 16:04:11 »

Alkaapa tulla sekavia viestejä, ei millään pahalla.

Kiitos kuitenkin neuvoista.