Hei!
Auto: 407 SW 2.0HDi(RHR) automaatti, vuosimalli 2007, n. 295tkm.
VIN: VF36ERHRJ21614185
Otsikon mukainen tapaturma sattui autolle jo kauan sitten. Remonttia on tehty perusteellisesti pala kerrallaan, silloin kun aikaa ollut. Välillä auto seisoi kuukausia purettuna. Nyt moottori kasassa, vaan eipä käynnisty, ei edes lupaa! Startilla pyörii iloisesti ja normaalin kuuloisesti, vikakoodeja ei näytä.
Auto ja talli sijaitsevat 250km päässä. Seuraavan kerran sinne matkustaessani(todennäköisesti joulun aikaan), olisi hyvä olla kourallinen konsteja, ettei tule turha reissu.
Nyt olisi foorumilaisten arvokkaat vinkit paikallaan, että saadaan auto käyntiin? (kysymykset tummennettuna)
Kiitos jo etukäteen niille, jotka jaksatte vähän pidempään tarinaan perehtyä, ja vinkkejä antaa!
Voin paremmalla ajalla kirjoittaa remontista ohjeita kuvineen, ja antaa omat vinkit ja varoitukset. Tässä jo tarinaa, mitä tapahtui, ja mitä tähän mennessä tehty:
Oireet alkoi päivää ennen hajoamista. Moottori hytkyi tyhjäkäynnillä, ikään kuin kävisi kolmella. Kierroksilla toimi OK. Aiemmin käyntiongelmia aiheutti hapertunut alipaineletku. Ajattelin, että jotain vastaavaa. Matkaan piti päästä ja heti 600km reissun jälkeen oli tarkoitus tehdä jakopääremontti. ”Eiköhän tuo sinne asti kestä!” Niitä kuuluisia viimeisiä sanoja, 150km pääsin. Tarkoitus oli ajella sukkasillaan, toimi vaan ajossa niin hyvin… että unohtui. Ohituksessa kierrokset lähellä 4000 ja veto katkesi kuin leikaten, ylimääräisten(yllättävän pienten) äänten säestämänä. Ja hinurilla takaisin.
Moottorin avaus kertoi, että kaikki 16 keinuvipua oli poikki ja nokka-akselin hihnapyörästä kiila antautunut. Ihan varmuutta ei ole, kumpi ketjureaktion aloitti.
- Voi olla, että kiila murtui jo edellisenä päivänä, ja hihnapyörä kääntyi aavistuksen(siksi hytkyi tyhjäkäynnillä). Sitten ohituksessa pyörähti enemmän, niin paljon että männät ja venttiilit kohtasivat, ja keinut katkesi.
- Tai sitten -> Avatessa yksi keinu oli pois paikaltaan, nokka-akselin alla. Voi olla että se murtui ensimmäisenä(siksi hytkyi tyhjäkäynnillä), ja ohituksessa sattui jumittaa nokka-akselin sillä voimalla, että hihnapyörän kiila antautui, ja loputkin keinut hajosi.
Koska mittarissa oli lähes 300tkm, vähän piti harkita, mutta päätin remontin tehdä. Tarkoitus ainakin 100tkm olisi autolla vielä ajella. Ja kun laajempi remppa tehdään, samalla vaihtoon kaikki mikä sillä matkalla todennäköisesti vaihdettavaksi tulisi. Osaa menikin roppakaupalla.
Tässä vaihdettujen listaa helpottamaan ongelmakohdan bongaamista:
- Kaikki 16 keinuvipua ja hydraulinostinta
- Imunokka-akseli ja sen hihnapyörä
- Jakoketju+kiristin
- Jakohihna+kiristin, ohjainrulla ja vesipumppu
- Kiilahihna+kiristin ja kampiakselin hihnapyörä
- Öljypumppu ja sitä pyörittävä ketju
- Laturi
- Starttimoottori
- Moottorin tukikumeja
- Suuttimien ja pumpun korkeapaineputket
- Öljyt+suodatin ja jäähdytinnesteet
- Toki vaihdoin myös kaikki avatut tiivisteet ja stefat sekä osan pulteista/muttereista
Moottori purettuna kun tilaa oli, tuli tehtyä muutama muukin suunnitelmissa ollut huolto:
- Kaikkien sähköliittimien ja anturoiden puhdistus.
- EGR-venttiilin puhdistus.
- Hiukkassuodattimen pesu.
- Alipainekotelolta lähtevien alipaineletkujen vaihto(aiemmalla omistajalla viritelty epävarman näköiset).
- Webaston ruostuneiden vesiputkien korjaus ja maalaus.
- Pissapojan pumpun vaihto
Kaikki työ tuli tehtyä huolella ja varsin perusteellisesti, Alfamerin ohjeita noudattaen. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että esim. jako ei olisi mennyt kohdilleen tai joku sähköliitin olisi jäänyt irralleen, ja siksi ei käynnistyisi. Toki kaikki aina mahdollista.
Alla omia pohdintoja, mistä käynnistymättömyys voisi johtua:1. Ensimmäinen ajatus, polttoainejärjestelmässä ilmalukko. Ilmasin ohjeen mukaan, ei kuitenkaan apua. Löysäsin myös yhden suuttimen korkeapaineputkea, liittimen välistä tirskahti heti dieseliä. Eli suuttimi/elle asti dieseliä tulee ja painettakin on, ainakin jonkin verran.
Voiko suuttimet kuivahtaa kuukausien aikana niin, etteivät aukea?2. Nokka-akselin asentotunnistimen kanssa oli vähän säätämistä. Senhän voi asentaa eri syvyydelle. Mittasin alkuperäisen syvyyden, mutta ilmeisesti väärin, koska takaisin asentaessa sama mitta olisi tarkoittanut, että anturi hankaa tiiviisti hihnapyörää vasten. Tuskin näin kuuluu olla? Kokeilin asentaa aavistuksen irti hihnapyörästä ja vähän enemmän irti, ei vaikutusta käynnistykseen.
Jos oletetaan, että nokan(tai kampuran) anturi on väärällä etäisyydellä, pitäisikö niistä tulla vikakoodi? Vai vasta, kun antura on rikki?3. Alipainekotelolta lähtevät letkut tosiaan uusittiin. Samat letkut yhdistyy mutkien kautta turbon ohjausventtiileihin ja kaasuläppiin.
Jos uusia alipaineletkuja vetäessä olen mokannut jotain, onko näinkin radikaali seuraus mahdollinen, ettei edes lupaa käynnistyä? Luulisi edes vähän yskivän, toinen kaasuläppäkin on kuitenkin auki jo ilman alipainetta.
4. Sitten niihin pahempiin vaihtoehtoihin. Asennusvaiheessa korkeapainepumppu oli kovin jäykän oloinen, ei tahtonut käsin saada pyöritettyä. Mutta olihan se kuukausia kuivanut irrallaan. Emmin hetken, pitääkö sekin vaihtaa varmuudeksi. Tarinaa kuullut, missä pumpun leikkautuminen aiheutti keinuvipujen katkeamisen. Hintaa pumpulla kuitenkin sen verran, että laitoin vanhan, ja koska se dieselillä vähän vetristyi. Sai sormivoimin pyörähtämään. Tuli silti mieleen, takerteleeko pumppu niin pahasti, että nokka-akselin hihnapyörän kiila murtui jo ensi startissa. Ja nyt taas jako sekaisin, eikä käynnisty? Tuotahan ei purkamatta näe.
Kuuluuko korkeapainepumpun olla normaalisti niin jäykkä, että vain vaivoin saa sormilla pyörähtämään? Tuottaahan se tietysti kovaa painetta.
5. Ja sitten se masentavin vaihtoehto: vaikka 2.0HDi RHR venttiilien pitäisi selvitä mäntäosumista vääntymättä, onko niitä nyt kuitenkin kierossa? Kanttahan ei avattu, mutta imuventtiilit sain mittailtua paikallaan -> kaikki tiiviit. Erikoiselta tuntuisi, jos siitä huolimatta pakoventtiilejä olisi niin monta kierossa, ettei yritä yhdelläkään sylinterillä käynnistyä?
Pakoventtiilien tiiviyttä ei taida saada selville ilman kannen/pakosarjan irroitusta?Mielellään kuulisin näihin ajatuksiin kommentteja, ja myös muita ideoita ”boksin ulkopuolelta", joita en itse ole keksinyt.