Kirjoittaja Aihe: 407 - Jako meni sekaisin -> moottoriremontti tehty, mutta ei käynnisty? (HDi)  (Luettu 6510 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Hei!

Auto: 407 SW 2.0HDi(RHR) automaatti, vuosimalli 2007, n. 295tkm.
VIN: VF36ERHRJ21614185

Otsikon mukainen tapaturma sattui autolle jo kauan sitten. Remonttia on tehty perusteellisesti pala kerrallaan, silloin kun aikaa ollut. Välillä auto seisoi kuukausia purettuna. Nyt moottori kasassa, vaan eipä käynnisty, ei edes lupaa! Startilla pyörii iloisesti ja normaalin kuuloisesti, vikakoodeja ei näytä.

Auto ja talli sijaitsevat 250km päässä. Seuraavan kerran sinne matkustaessani(todennäköisesti joulun aikaan), olisi hyvä olla kourallinen konsteja, ettei tule turha reissu.

Nyt olisi foorumilaisten arvokkaat vinkit paikallaan, että saadaan auto käyntiin? (kysymykset tummennettuna)
Kiitos jo etukäteen niille, jotka jaksatte vähän pidempään tarinaan perehtyä, ja vinkkejä antaa!


Voin paremmalla ajalla kirjoittaa remontista ohjeita kuvineen, ja antaa omat vinkit ja varoitukset. Tässä jo tarinaa, mitä tapahtui, ja mitä tähän mennessä tehty:

Oireet alkoi päivää ennen hajoamista. Moottori hytkyi tyhjäkäynnillä, ikään kuin kävisi kolmella. Kierroksilla toimi OK. Aiemmin käyntiongelmia aiheutti hapertunut alipaineletku. Ajattelin, että jotain vastaavaa. Matkaan piti päästä ja heti 600km reissun jälkeen oli tarkoitus tehdä jakopääremontti. ”Eiköhän tuo sinne asti kestä!” Niitä kuuluisia viimeisiä sanoja, 150km pääsin. Tarkoitus oli ajella sukkasillaan, toimi vaan ajossa niin hyvin…  että unohtui. Ohituksessa kierrokset lähellä 4000 ja veto katkesi kuin leikaten, ylimääräisten(yllättävän pienten) äänten säestämänä. Ja hinurilla takaisin.
Moottorin avaus kertoi, että kaikki 16 keinuvipua oli poikki ja nokka-akselin hihnapyörästä kiila antautunut. Ihan varmuutta ei ole, kumpi ketjureaktion aloitti.
  • Voi olla, että kiila murtui jo edellisenä päivänä, ja hihnapyörä kääntyi aavistuksen(siksi hytkyi tyhjäkäynnillä). Sitten ohituksessa pyörähti enemmän, niin paljon että männät ja venttiilit kohtasivat, ja keinut katkesi.
  • Tai sitten -> Avatessa yksi keinu oli pois paikaltaan, nokka-akselin alla. Voi olla että se murtui ensimmäisenä(siksi hytkyi tyhjäkäynnillä), ja ohituksessa sattui jumittaa nokka-akselin sillä voimalla, että hihnapyörän kiila antautui, ja loputkin keinut hajosi.
Koska mittarissa oli lähes 300tkm, vähän piti harkita, mutta päätin remontin tehdä. Tarkoitus ainakin 100tkm olisi autolla vielä ajella. Ja kun laajempi remppa tehdään, samalla vaihtoon kaikki mikä sillä matkalla todennäköisesti vaihdettavaksi tulisi. Osaa menikin roppakaupalla.

Tässä vaihdettujen listaa helpottamaan ongelmakohdan bongaamista:
  • Kaikki 16 keinuvipua ja hydraulinostinta
  • Imunokka-akseli ja sen hihnapyörä
  • Jakoketju+kiristin
  • Jakohihna+kiristin, ohjainrulla ja vesipumppu
  • Kiilahihna+kiristin ja kampiakselin hihnapyörä
  • Öljypumppu ja sitä pyörittävä ketju
  • Laturi
  • Starttimoottori
  • Moottorin tukikumeja
  • Suuttimien ja pumpun korkeapaineputket
  • Öljyt+suodatin ja jäähdytinnesteet
  • Toki vaihdoin myös kaikki avatut tiivisteet ja stefat sekä osan pulteista/muttereista

Moottori purettuna kun tilaa oli, tuli tehtyä muutama muukin suunnitelmissa ollut huolto:
  • Kaikkien sähköliittimien ja anturoiden puhdistus.
  • EGR-venttiilin puhdistus.
  • Hiukkassuodattimen pesu.
  • Alipainekotelolta lähtevien alipaineletkujen vaihto(aiemmalla omistajalla viritelty epävarman näköiset).
  • Webaston ruostuneiden vesiputkien korjaus ja maalaus.
  • Pissapojan pumpun vaihto

Kaikki työ tuli tehtyä huolella ja varsin perusteellisesti, Alfamerin ohjeita noudattaen. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että esim. jako ei olisi mennyt kohdilleen tai joku sähköliitin olisi jäänyt irralleen, ja siksi ei käynnistyisi. Toki kaikki aina mahdollista.


Alla omia pohdintoja, mistä käynnistymättömyys voisi johtua:

1.   Ensimmäinen ajatus, polttoainejärjestelmässä ilmalukko. Ilmasin ohjeen mukaan, ei kuitenkaan apua. Löysäsin myös yhden suuttimen korkeapaineputkea, liittimen välistä tirskahti heti dieseliä. Eli suuttimi/elle asti dieseliä tulee ja painettakin on, ainakin jonkin verran.
Voiko suuttimet kuivahtaa kuukausien aikana niin, etteivät aukea?

2.   Nokka-akselin asentotunnistimen kanssa oli vähän säätämistä. Senhän voi asentaa eri syvyydelle. Mittasin alkuperäisen syvyyden, mutta ilmeisesti väärin, koska takaisin asentaessa sama mitta olisi tarkoittanut, että anturi hankaa tiiviisti hihnapyörää vasten. Tuskin näin kuuluu olla? Kokeilin asentaa aavistuksen irti hihnapyörästä ja vähän enemmän irti, ei vaikutusta käynnistykseen.
Jos oletetaan, että nokan(tai kampuran) anturi on väärällä etäisyydellä, pitäisikö niistä tulla vikakoodi? Vai vasta, kun antura on rikki?

3.   Alipainekotelolta lähtevät letkut tosiaan uusittiin. Samat letkut yhdistyy mutkien kautta turbon ohjausventtiileihin ja kaasuläppiin.
Jos uusia alipaineletkuja vetäessä olen mokannut jotain, onko näinkin radikaali seuraus mahdollinen, ettei edes lupaa käynnistyä? Luulisi edes vähän yskivän, toinen kaasuläppäkin on kuitenkin auki jo ilman alipainetta.

4.   Sitten niihin pahempiin vaihtoehtoihin. Asennusvaiheessa korkeapainepumppu oli kovin jäykän oloinen, ei tahtonut käsin saada pyöritettyä. Mutta olihan se kuukausia kuivanut irrallaan. Emmin hetken, pitääkö sekin vaihtaa varmuudeksi. Tarinaa kuullut, missä pumpun leikkautuminen aiheutti keinuvipujen katkeamisen. Hintaa pumpulla kuitenkin sen verran, että laitoin vanhan, ja koska se dieselillä vähän vetristyi. Sai sormivoimin pyörähtämään. Tuli silti mieleen, takerteleeko pumppu niin pahasti, että nokka-akselin hihnapyörän kiila murtui jo ensi startissa. Ja nyt taas jako sekaisin, eikä käynnisty? Tuotahan ei purkamatta näe.
Kuuluuko korkeapainepumpun olla normaalisti niin jäykkä, että vain vaivoin saa sormilla pyörähtämään? Tuottaahan se tietysti kovaa painetta.

5.   Ja sitten se masentavin vaihtoehto: vaikka 2.0HDi RHR venttiilien pitäisi selvitä mäntäosumista vääntymättä, onko niitä nyt kuitenkin kierossa? Kanttahan ei avattu, mutta imuventtiilit sain mittailtua paikallaan -> kaikki tiiviit. Erikoiselta tuntuisi, jos siitä huolimatta pakoventtiilejä olisi niin monta kierossa, ettei yritä yhdelläkään sylinterillä käynnistyä?
Pakoventtiilien tiiviyttä ei taida saada selville ilman kannen/pakosarjan irroitusta?


Mielellään kuulisin näihin ajatuksiin kommentteja, ja myös muita ideoita ”boksin ulkopuolelta", joita en itse ole keksinyt.


407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
On siinä aherrettu! Nostan hattua! :D
Boxin ulkopuolelta: olisiko vain käynnistyksenesto mennyt päälle pitkän seisokin ym. takia?
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
No joo, autonarvoa ja työmäärää kun suhteutti... välillä tunsi itsensä hulluksi! Mutta harrastusmielellä :D Kunhan nyt saisi vielä palkkion lunastettua uurastuksesta.

Ajonesto on varmasti huomionarvoinen asia.
Jos ajonesto on jäänyt päälle, ja avain virtalukossa ei kytkeydy pois, mitäs sille voisi tehdä, tai miten tutkia? Sähköpuoli on itsellä enemmän hukassa.

Tulipa muuten tästä mieleen:
Toinen avain on temppuillut. Toiminut vain kaukosäädinosa tiettyyn asentoon taitettuna, muuten ajonesto ei ole kytkeytynyt pois. Mutta silloin kyllä vilkuttaa/piipittää häiriötä myös kojelaudassa. Jos olisin näillä "vara-avaimilla" starttaillut, arvelisin, että olisin sen huomannut. Sen verran monta starttiyritystä tuli tehtyä.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

ves_ku

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 434
Halpis vikakoodinlukija vois olla paikallaan, tai aina parempi jos joku merkkikohtaisella pääsis vilasemaan.

Ite tarkistaisin kuitenkin ekana, että onko ajotus varmasti merkeissään.

Jos ventiilit pääsee mäntiin osumaan niin aina on suuri mahdollisuus että sattuu ja tapahtuu. Vapaasti pyörimään pääsevät ei remmin katkeamisesta ole moksiskaan. Dieselissä vielä tärkeempi, että sitä ruttua oikeasti on. Bensa voi hiukan sohloilla venttiileillä käydäkin.

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Halppis vikakoodinlukija kulkee aina hanskalokerossa  ;)

Aiemmin se on löytänyt viat ihan hyvin. Nyt moottori kasassa ei näytä mitään koodia.
Tarkoitus olisi tutkia vielä laajemmalla ohjelmistolla, millä pääsisi mm. polttoainepaineita seuraamaan. Tästä laitoinkin OBD-ketjuun kysymyksen, mutta laitetaanpa vielä tännekin, kun tätä näköjään aktiivisemmin luetaan:

Omistan PSA-COM(Kiinan) Bluetooth-palikan, mutta aikanaan ei tullut siihen sopivaa sovellusta ladattua. Nyt löydän vain nettisivuja/linkkejä, joissa latausmahdollisuus vanhentunut. Onko jollain tiedossa mistä sen voisi vielä ladata?


Täytyyhän se jako vielä varmistella, vaikka kasausvaiheessa varmistin ainakin 3 kertaan. Viimeksi paikkakunnalla ollessa loppui vähän aika kesken ongelmaa tutkiessa. Tässä mallissa kun ei tahdo saada kampuran ajoitustappia paikalleen, ilman startin irroitusta.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Peugeot-testeri peliin mukaan. Jos on jossakin matkan varrella (missäpäin?), voin katsoa koodit, eli diagnisointia tarvitaan. Pumpun sulake tms?
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

LKP

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Itse asustelen Jyväskylässä, mutta auto sijaitsee "vitsikirjojen kunnassa" Laihialla. Joten tällainen lainavälineiden hyödyntäminen olisi oikein paikallaan ;D  Mutta jos oikein muistelen, JPL taidat asustella kaukana sieltä?

Ainakin yhdelle suuttimelle tosiaan polttoaine oli kulkenut, ja jonkinlaisella paineellakin, kun korkeapaineputkea varovasti avasin. Voisiko näin tapahtua siitä huolimatta, jos pumpussa olisi sulake/muu sähköongelma?

Useista starttiyrityksistä huolimatta, en haistanut dieselin hajua(ennen kuin raotin sitä putkea). Siitä päättelisin, että suuttimet ei syystä tai toisesta avaudu. Nämähän tietysti sillä kunnon testerillä selviäisi.
407 SW 2.0HDi automaatti, vuosimallia 2007.
VIN: VF36ERHRJ21614185

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Olisi kuitenkin kannattanut irrottaa sylinterikansi samalla kun noinkin paljon purettu konetta ja vielä kun venttiilikoneisto päreinä niin herää ajatus, että venttiilit kuitenkin saaneet osumaa.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 875
  • 407 3.0 V6 Sport
Hankala lausua. Diisselit ei ole baravurini.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

PeugeotDriver

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 723
Noniin. Olen samanlaisia remppoja tehnyt ja oli vastaava homma, kun remppasin 406 moottorin niin ei käyntiin. Siinä tulee juuri näitä kuvatunlaisia oireita. Sekin seisoi jonkun aikaa kun keräsin voimia. Tietsikassa oli ajonesto päällä ja lähetin sen muistaakseni puolaan misä ajonesto otettiin pois ja auto on nyt ollut jo ajossa ainakin sen moottoritempan eestä. Siinä oli se alkuperäinen syy juuri tietokoneessa ja kuitenkin siinä oli myös palanut venttiili. Eli kolmellakin käy ihan hyvin. Siinä oli useampi vika yhtä aikaa. Että menikö kaikki hukkaan. Ei tietenkään. Itse kun tekee niin pitää suhteuttaa. Se ei nyt mitään niin kallista sentään ole. Sitten pitää ottaa huomioon että kaikki voi silti mennä ihan mönkään. Se on vain hyväksyttävä. Sitä sattuu. Lähtisin tuota perkaamaan ensin puristusmittauksella. Siten saa sen mekaanisen puolen tarkistettua. Ja jos on puristukset hukassa niin kansi pois ja kaikki uudestaan. Eihän siinä mitään. Kesken ei kannata jättää. Minusta ne venttiilit ei ole kakkillta vaan se koneistustyö ja sehän ei mene hukkaan. Jo olet pyörittänyt venttiilit solmussa konetta ja sellaista jossa on puristuksia niin sen tuntee jo startatessa. Tuo mitä kuvailit että onko venttiilit vääntyneet ja sitä tietoa ei ole ahdistus on tuttua. Se on niin tympeä. Sehän on juuri se vaikein se että missä se vika on. Kannustaisin kuitenkin jatkamaan. Kun se on kiitollista sitten tuleviin projekteihin. Ja jos ajatellaan että tälläkin palstalla noin yksi sadasta tekee tuota mitä sinä teet niin siinä on minusta motivaatiota ja olet jo asiantutijaryhmässä, etkä nettisurfailijoiden ryhmässä noin niin ko kannustinmielessä.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
607:ssa (bensa) on muutamaan kertaan jotenkin jumittunut ajonesto päälle, kun ole PP2000:lla autoa tutkinut. Silloin se ei vain starttaa. Ei tullut mitään ilmoitusta tai ääntä. Startti pyörii, mutta muuta ei tapahdu. PP2000:lla sitten näkee, että ajonesto on päällä, mutta ei sitä sillä pois saa. Tai ainakaan minä en saanut. Sitten vain yhtäkkiä se on pois päältä.

Tuo on käynyt ehkä viisi kertaa mulle. Pahimmillaan meni yli vrk ennen kuin sain auton taas käyntiin. Mutta aina siis liittynyt siihen, että on PP2000:lla ollut yhteydessä autoon ja muistaakseni aina vielä niin, että yhteys on mennyt poikki kesken.

Tuon, kuten kampiakselin asentotunnistimen ja monta muutakin asiaa, näkee PP2000:lla tai Diagboxilla.Yleistestereillä tuota on vaikea selvitellä. Tosin yleiskorjaamoilla on yleistestereitä, joilla näkee paljon enemmän kuin kuluttajalaitteilla.

Itselläni on sekä PP2000 että Diabgox, mutta tuosta bluetooth PSA-COMista en ole aikaisemmin kuullutkaaan. Diagboxiin joutui aika syvällisesti tutustumaan, jotta sen sain toimimaan. Latasin sen netistä ja käytän vanhaa "Lexia" USB-vekotinta.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

LionRouge

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 292
  • "ihanaa leijonat ihanaa ..."
Lähtisin tuota perkaamaan ensin puristusmittauksella. Siten saa sen mekaanisen puolen tarkistettua. Ja jos on puristukset hukassa niin kansi pois ja kaikki uudestaan.

En tiedä 2 litraisen rakennetta, mutta eikös sitä hehkun reiistä saisi kurkattua ohuella snake-kameralla kannen alle. Näkisi mitä vaurioita mäntiin on tullut ja samalla voisi mitata paineet, (jos saa sopivan mittarin jostain käsiinsä...). Hehkujen irrottelu voi tietysti olla joskus konstikasta...

Mihin ajonesto näissä vaikuttaa? Estääkö esimerkiksi hehkutuksen? Vai sulkeeko vain polttoainelinjan? Mietin tätä sen vuoksi, että hehkun toiminta käynnistysyrityksen aikana olisi helppo testata ja siitä näkisi auton tilan, eli sen onko ajonesto päällä vai ei.
(2006) 407SW 2.2Hdi, VF36E4HTH21566xxx DAM10971CJ

Timppa71

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 340
  • Peugeot 508, Citroen C3, Peugeot 206
Itsellä ei ole mitään kokemusta ko. koneesta mutta jos keinuvivut on katkenneet tuossa niin kyllä lähes varmasti myös venttiilit ovat saaneet kipeää. Venttiilin lautanen vääntyy ihan varmasti helpommin kuin keinuvipu katkeaa. Ja jos vaurio on tapahtunut tuollaisilla kierroksilla niin voi samalla veikata, että kaikki venttiilit on ottanut osumaa.

Itse olen parsinut kasaan muutaman tuollaisen jakohihnan katkeamisen kokeneen moottorin ja niistä yhdestäkään ei ollut hajonnut keinuvipuja mutta venttiilit olivat kuitenkin vinoina.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 146
  • Kuolema kuittaa univelat...
Noissa HDi koneissa ne keinut on nk sulake, hajoaa tarkoituksella ensimmäisenä. Ei toki takaa sitä että venttiilit säilyisi varmasti ehjänä.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Itsellä on 2009 407 samalla RHR koneella, mistä MYÖS meni remeli särki.
Keinuja meni n. puolet poikki, vaihdettiin varulta kaikki, ei venttiilivaurioita.
Noi keinut on kyllä tehty vähän niinkuin sulakkeiksi eli katkeavat tosi helpolla.

Tässäkin vehkeessä oli ongelmana kasauksen jälkeinen käynnistämättömyys (auto odotteli korjaustaan silloisen omistajan "rauhottumista :) )
Pari suutinta sai jostain syystä kipeää (ehkä pölyä tai sit vain kuivuivat omine törkyineen tai jotain)
En muista yhtään mitä sille tehtiin (pitänee kysyä kaverilta), mut ei siinä ainakaan mitään ajonestoon liittyvää ollut.
Oiskos ollut paineensäädin... kele tää hatara pää.

Mut kyllä se siitä selviää, tarkista vaikka ne irtiolleet liittimet siinä ympärillä.