Kirjoittaja Aihe: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?  (Luettu 3055 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« : 31.12.2020, 14:41:25 »
Auto: 607 2004 (pre-facelift) 2.2 bensiini

Alusta tuntuu omasta mielestäni tietyissä tilanteissa todella kovalta tai sitten jousien liikevara on lyhyt. Tämä korostuu, kun tulee lunta ja se jäätyy tiehen kiinni muodostaen eräänlaisen "jäisen nimismiehen kiharan". Tuntuu, ettei niissä tilanteissa alusta anna yhtään anteeksi, vaan täristää todella paljon ja samalla ohjaamoon syntyy melkoinen meteli. Varsinkin takapää tuntuu pomppivan pahasti noissa tilanteissa.

Onko kova alusta ominaisuus vai voisiko jousien vaihto parantaa tilannetta? Iskunvaimentimet on huoltokirjan mukaan vaihdettu alle 10 km sitten.

Autossa alla  225/55/16 huonot ja vanhahkot talvirenkaat. Rengaspaineet laskin 2.1 bar/per rengas, mutta tilanne ei muuttunut olennaisesti. Voiko renkaat vaikuttaa noin paljon? Renkaat on menossa lähiaikoina kyllä vaihtoon.

Alustaa on myös useamman henkilön toimesta ihmetelty ja kokeiltu välyksiä ym. eikä niitä ole löydetty, paitsi etummainen kääntölaakeri kuljettajan puolelta on hieman väljä ja vaatii jossain vaiheessa uusimista. Ohjauskin on ollut hieman omituinen, joka parani jonkin verran nelipyöräsuuntauksella, renkaiden tasapainotuksella ja ohjauksen niveleen ruiskutettiin Crc:tä. Kääntölaakerin uusiminen voi parantaa vielä tilannetta.

Alustasta tai jostain auton takaosasta kuuluu töyssyissä myös jonkun verran ääntä. Ei välttämättä kolinaa, vaan sellaista "lotinaa" ja kuminaa. Takakontti on tyhjennetty irtonaisista tavaroista, on tarkistettu ettei akku pääse liikkumaan ym, mutta ei auta. Voisiko nuo muoviset lokasuojat päästä liikkumaan ja tekemään tuonkaltaista ääntä?

Nim. kokemuksia kaivataan

 

 

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #1 : 31.12.2020, 15:10:04 »
Äänestä tuli mieleen...

Mulla kuului takaiskarista napinaa/lotinaa Boxerissa ja ääni loppui kun uusittiin. Vanhat iskarit oli myös sikajäykät. Takapää oli täysin tönkkö.
Myöhemmin myös etuiskarit ja kääntölaakerit päivitettiin uusiin ja kyllä muuttui auto aivan eri peliksi.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 15:13:37 kirjoittanut megaman »
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #2 : 31.12.2020, 16:17:22 »
Auto Peugeot 607 2004 (pre-facelift) 2.2 bensiini

Alusta tuntuu omasta mielestäni tietyissä tilanteissa todella kovalta tai sitten jousien liikevara on lyhyt. Tämä korostuu, kun tulee lunta ja se jäätyy tiehen kiinni muodostaen eräänlaisen "jäisen nimismiehen kiharan". Tuntuu, ettei niissä tilanteissa alusta anna yhtään anteeksi, vaan täristää todella paljon ja samalla ohjaamoon syntyy melkoinen meteli. Varsinkin takapää tuntuu pomppivan pahasti noissa tilanteissa.

Onko kova alusta ominaisuus vai voisiko jousien vaihto parantaa tilannetta? Iskunvaimentimet on huoltokirjan mukaan vaihdettu alle 10 km sitten.

Autossa alla  225/55/16 huonot ja vanhahkot talvirenkaat. Rengaspaineet laskin 2.1 bar/per rengas, mutta tilanne ei muuttunut olennaisesti. Voiko renkaat vaikuttaa noin paljon? Renkaat on menossa lähiaikoina kyllä vaihtoon.

Alustaa on myös useamman henkilön toimesta ihmetelty ja kokeiltu välyksiä ym. eikä niitä ole löydetty, paitsi etummainen kääntölaakeri kuljettajan puolelta on hieman väljä ja vaatii jossain vaiheessa uusimista. Ohjauskin on ollut hieman omituinen, joka parani jonkin verran nelipyöräsuuntauksella, renkaiden tasapainotuksella ja ohjauksen niveleen ruiskutettiin Crc:tä. Kääntölaakerin uusiminen voi parantaa vielä tilannetta.

Alustasta tai jostain auton takaosasta kuuluu töyssyissä myös jonkun verran ääntä. Ei välttämättä kolinaa, vaan sellaista "lotinaa" ja kuminaa. Takakontti on tyhjennetty irtonaisista tavaroista, on tarkistettu ettei akku pääse liikkumaan ym, mutta ei auta. Voisiko nuo muoviset lokasuojat päästä liikkumaan ja tekemään tuonkaltaista ääntä?

Nim. kokemuksia kaivataan

Omaa kokemusta ei ole, mutta kyllähän autolehdissä on puhuttu hieman pintakovasta jousituksesta. Ihan samoin kuin esim. 508 I-mallissa. Ja voin vahvistaa tämän 508:n osalta. Lienee samantyyppinen alusta molemmissa.
Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #3 : 31.12.2020, 16:22:39 »
Mihin vertaat? On tuo hiukan epämukavampi kuin lähes identtisellä alustalla 605 oli. Ehkä myös 406? En kuitenkaan kovaksi tai varsinkaan todella kovaksi haukkuisi.

Iskarit vaihdettu siis. Mulla on alkuperäiset 190 tkm ajetut (auto ollut mulla 87 tkm lähtien). Mitkä iskarit siellä on? Saahan noilla taatusti pilattua alustan, jos on laitettu jotkut selkeästi alkuperäisistä poikkeavat iskarit. Pösöissä ei kovin usein tarvitse iskareita vaihdella. 605:ssa oli alkuperäiset, kun myin sen reilut 240 tkm ajettuna ja ajotuntuma oli oikein hyvä.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 719
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #4 : 31.12.2020, 16:56:14 »
Bilstein iskareita ei kannata ainakaan 607aan laittaa. Menee kivireeksi
Peugeot 3008 hybrid

PgPete

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 773
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #5 : 31.12.2020, 17:42:00 »
Mihin vertaat? On tuo hiukan epämukavampi kuin lähes identtisellä alustalla 605 oli. Ehkä myös 406? En kuitenkaan kovaksi tai varsinkaan todella kovaksi haukkuisi.

Iskarit vaihdettu siis. Mulla on alkuperäiset 190 tkm ajetut (auto ollut mulla 87 tkm lähtien). Mitkä iskarit siellä on? Saahan noilla taatusti pilattua alustan, jos on laitettu jotkut selkeästi alkuperäisistä poikkeavat iskarit. Pösöissä ei kovin usein tarvitse iskareita vaihdella. 605:ssa oli alkuperäiset, kun myin sen reilut 240 tkm ajettuna ja ajotuntuma oli oikein hyvä.
Oletan että ensimmäinen kappaleesi joakim on osoitettu minulle kun viestisi on jälkeeni.
Vastaan siis siihen 508:n osalta.

Jousitus ei ole kova, mutta pintakovempi on kuin kaikki edeltäjänsä. 607:sta ei ole omaa ajokokemusta, siitä vertailut ovat kertoneet samoin, pintajäykkä/kova, lyhyt liikkeinen verrattuna muihin kokoluokkansa edustajiin, ikävä kyllä. Ominaisuus minkä kanssa voi elää, erothan eivät ole isoja. Kriittiset huomaavat.
Ja 406 oli viimeisiä varsinaisesti mukavia jousitukseltaan.
Juuri eilen kun kävin ajelemassa 405 Mi16:lla, muistuu mieleen miten mukavia olivat vanhat Pösöt alustaltaan. Sekin silti jäykkä. Voi olla pintapehmeä ja jäykkä alusta samaan aikaan jos halutaan. Ja se on mukavaa, progressiivinen jousitus.
Iskareilla voidaan hienosäätää. Mutta olisi mukavempaa jos iskarit tekisivät sen alkuperäisen työnsä, heilahduksen vaimentamisen. Jouset voisivat olla alkupainalluksella pehmeät ja jäykistyvät syvemmälle painuessaan. Samoin iskarit.

Korostan vielä että hyvin on 508:lla pärjätty, ymmärrän tämän ominaisuutena.
Onneksi silti suuntaa on taas uudessa sukupolvessa hiottu mukavampaan suuntaan.

Edelliset, aikajärjestyksessä: Escort 1.3 -81, Kadett 1.3 S -83, 309 1.6GR -88, Mi16 -88, Accord 2.0 -93, 406 SR 1.8 16V -98, 406 SV 2.0 GW Aut, SV:n aikaiset II-autot: Omega 2.0 -89, 309 1.4 xl- 90, 309 1.6 GLX -91, Transit -88, Ducato -01, 405 1.6 GLX Wagon ensin II-autona, sitten ykkösautona. 306 1.8 16V Wagon -98, Focus -04, 508 SW ALLURE 2.0 HDI 140 -11, 508:n aikaiset II-autot:Transit -03 ja -07
NYT: 405 Mi16 -92, 2008 1.2 aut. -21 ja Boxer L3H2 163 -19
Pojalla nyt: 206 RC -04

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 924
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #6 : 31.12.2020, 18:23:54 »
Kyllä se kysymys oli Peugeottille.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #7 : 31.12.2020, 19:13:16 »
Juurikin ajelin 160tkm eräällä yksilöllä, ja ei siitä saanut kovaa millään asteikolla, enemmänkin löysä. Ja lyhyet liikevarat. Olisin halunnut huomattavasti jäykemmän-
Tai sitten en vain ymmärrä.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #8 : 31.12.2020, 19:49:46 »
Mihin vertaat? On tuo hiukan epämukavampi kuin lähes identtisellä alustalla 605 oli. Ehkä myös 406? En kuitenkaan kovaksi tai varsinkaan todella kovaksi haukkuisi.

Iskarit vaihdettu siis. Mulla on alkuperäiset 190 tkm ajetut (auto ollut mulla 87 tkm lähtien). Mitkä iskarit siellä on? Saahan noilla taatusti pilattua alustan, jos on laitettu jotkut selkeästi alkuperäisistä poikkeavat iskarit. Pösöissä ei kovin usein tarvitse iskareita vaihdella. 605:ssa oli alkuperäiset, kun myin sen reilut 240 tkm ajettuna ja ajotuntuma oli oikein hyvä.

Auton papereista löysin Motonetin kuitin iskareista, oli niitä "nimettömiä", mutta kävin sen kuitin kanssa Motonetissa ja kaveri katsoi, että KYB-takana ja Sachsit edessä. Muistaakseni näin päin.

Alusta ei ole liian kova kaikissa tilanteissa, vaan tuntuu jopa nimimerkki Mustanaamiota lainaten joissakin tilanteissa löysältä. Ongelmat tulevat varsinkin sellaisissa terävissä tien epätasaisuuksissa. En sinällään vertaa autoa mihinkään toiseen, vaan puhun ennemmin siitä tunteesta, joka näissä kyseisissä tilanteissa on todella epämukava.


Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #9 : 31.12.2020, 19:53:13 »
Äänestä tuli mieleen...

Mulla kuului takaiskarista napinaa/lotinaa Boxerissa ja ääni loppui kun uusittiin. Vanhat iskarit oli myös sikajäykät. Takapää oli täysin tönkkö.
Myöhemmin myös etuiskarit ja kääntölaakerit päivitettiin uusiin ja kyllä muuttui auto aivan eri peliksi.

Iskarit on kyllä niin tuoreet, että toivottavasti se ääni ei niistä johdu. Takapää on kyllä hyvin "tönkkömäinen".

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #10 : 31.12.2020, 20:03:03 »
Mulla Sachsin iskarit ihan uuden näköset tönköt ja lotasivat.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Peugeotti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 97
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #11 : 31.12.2020, 20:20:42 »
Mulla Sachsin iskarit ihan uuden näköset tönköt ja lotasivat.

Mitkä iskarit paransi sulla tilanteen?

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 751
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #12 : 31.12.2020, 21:09:43 »
Kyllähän se mukavuus on niillä Sachseilla ja KYBeillä pilattu, ei ole vakio-iskareillakaan lähellekkään facelift-605:n mukavuutta. Itse otin tauon jälkeen 406:n käyttöön 607:n jälkeen, niin ajo oli kuin olisi pumpulipatjan päällä ajellut 607:aan verrattuna.
Ei noita perus-tarvikeiskareita ole mitenkään sovitettu automalliin sopiviksi, omassa pitää etuiskarit vaihtaa (120 tkm ?!) kun vuotanut öljyt toiselta puolelta. Ajattelin ostaa käytetyt 607 iskarit tilalle tai Bilsteinit.
607:ssa on samat tukivarren kumipuslat kuin 605:ssa ja vanhanaikaisen pienet nykyautoihin verrattuna ja painavammassa autossa puslat ei jousta tarpeeksi, joka aiheuttaa kovuutta ja äänet johtuvat selvemmin läpi.
« Viimeksi muokattu: 31.12.2020, 22:10:35 kirjoittanut EFL605 »

mustanaamio

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 183
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #13 : 01.01.2021, 19:22:54 »
Auton papereista löysin Motonetin kuitin iskareista, oli niitä "nimettömiä", mutta kävin sen kuitin kanssa Motonetissa ja kaveri katsoi, että KYB-takana ja Sachsit edessä. Muistaakseni näin päin.

Alusta ei ole liian kova kaikissa tilanteissa, vaan tuntuu jopa nimimerkki Mustanaamiota lainaten joissakin tilanteissa löysältä. Ongelmat tulevat varsinkin sellaisissa terävissä tien epätasaisuuksissa. En sinällään vertaa autoa mihinkään toiseen, vaan puhun ennemmin siitä tunteesta, joka näissä kyseisissä tilanteissa on todella epämukava.

Yksi syy saattaa olla takapään aurauskulmat? Jos iskareihin on koskettu, on auraukset saattaneet muuttua. Tämän jälkeen peli on todennäköisesti pelattu. Tuskin saadaan koskaan enään kuntoon. Itsellä loppui into kolmen epäonnistuneen yrityksen jälkeen. Vein jo ohjeetkin mutta ei päästä arvoihin, eikä ole vehkeitä, ratti vinossa. Paras oli merkkiliike, joka väitti, että siellä ei ole/ei voi säätää. En viitsinyt edes jatkaa keskustelua.
Hommaan liittyy apurungon keskityksen tarkastus, ratin keskiasento, autoa vedetään alaspäin. A ja sitten B korkeuteen.
-Kun asiat menevät hyvin, jotain on menossa pieleen-
-Kun asiat eivät enää voi mennä huonommiksi, ne menevät-
-Aina, kun asiat vaikuttavat paranevan, jotain on jäänyt huomaamatta-

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 607 - Alustan kovuus, ominaisuusko?
« Vastaus #14 : 01.01.2021, 20:35:45 »
Mitkä iskarit paransi sulla tilanteen?

Monroet Motonetistä.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...