Kirjoittaja Aihe: 607 - Vakionopeudensäätimen käyttö aiheuttaa vikakoodin P1621  (Luettu 1370 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Joueur

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Auto (607, 2004, 2.2i, man., 262tkm) on oireillut satunnaisesti muutaman kuukauden ajan.
Virhe liittyy vakionopeuden säätimen käyttöön, mikäli nopeuden nollaa vetämällä viikseä taaksepäin tai painamalla kytkintä ajoneuvo saattaa sammua noin 0.5 sekunnin ajaksi ja herää välittömästi takaisin. Sammumisen jälkeen ajotietokoneen ruudulle tulee Antipolution Fault -virhe ja vikakoodinlukija näyttää P1621 koodia.

P1621, "Control Module Long Term Memory Performance/ Immobilizer Code Words Do Not Match"

Koodi ei katoa uudelleenkäynnistyksen yhteydessä. Oireet eivät ole ilmenneet mikäli vakionopeudensäädintä ei käytä.

Autoon on vaihdettu molemmat akut kevään 2020 aikana.
Vakionopeudensäätimen viiksi on myös vaihdettu noin vuosi sitten. (Edellisen viiksen kontaktipinnat olivat kuluneet -> toimi vain ajoittain)
Kaikki polttimot toimivat ja ne ovat kohtuullisen tuoreita.
Autossa ei ole muita havaittavia sähkövikoja.
Olen myös kokeillut käyttää molempia auton avaimia.

Uusi vakionopeudensäädin on mahdollinen vian aiheuttaja. En kuitenkaan ymmärrä miten se vian aiheuttaisi, vakionopeudensäätimen toiminta perustuu eri resistanssien oikosulkemiseen piirilevyn kontaktipintojen kautta.
Toinen mahdollisuus on kytkinpolkimen painokytkin. Oireet saa joskus ilmaantumaan painamalla kytkintä vakionopeudensäätimen ollessa päällä.

Oire ei ole jatkuva ja ilmaantuu ainoastaan pitkillä matkoilla, jolloin vakionopeudensäädintä tulee käytettyä.
Onko foorumin kävijöillä arviota oireiden alkuperästä?
« Viimeksi muokattu: 19.03.2021, 17:13:29 kirjoittanut Joueur »

Joueur

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 8
Asia on hieman edennyt, foorumeita selailemalla olen alkanut epäilemään BSI-yksikköä. Keskikonsolin lukitusnäppäimen valo vilkkuu nopeasti auton ollessa käynnissä.
Nopea vilkunta viittaa ohjekirjan mukaan ajonestoon, kuten myös vikakoodikin.
Seuraava askel on tehdä BSI-resetointi irroittamalla akku. Osalla avaimien uudelleenohjelmointi merkkiliikkeessä on parantanut ajonestoon liittyvät ongelmat.
Vian seuraaminen jatkuu.