Kirjoittaja Aihe: 206 - Uraherkkyys  (Luettu 1524 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heikkinor

  • Vieras
206 - Uraherkkyys
« : 07.06.2017, 19:52:37 »
Auto: 2003 206 1,4 (5-ovinen, 200 000 km).

Perheen kakkosauto on tähän kevääseen asti ollut ajettavuudeltaan hyvä. Nyt se on nopeasti muuttunut Toyotaksi. Auto hakee tieurissa ja vaatii aktiivista ohjaamista. Ennen kuski saattoi ajaa vaikka partansa.

Renkaat ovat entiset. Keväällä toinen ohjauksen kääntölaakeri uusittiin, mutta ei kai se ohjausta noin herkennä? Taka-akseli tietty tuli mieleen, mutta ainakaan silmämääräisesti pyörät eivät harota entistä enemmän. Sitä paitsi ei kai laakerien lopsahtaminen tunnu noin nopeasti ajossa? En ole vielä Sitikoissa tai Pösöissä joutunut uusimaan iskunvaimentimia. Ovatko ne 206:ssa miten kestäviä? Toivottavasti kukaan ei neuvo viemään aitoa merkkiliikkeeseen ilmoituksella "pankaa kuntoon".

Pate

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 869
  • RCZ -No marine animals were harmed while making it
    • Jotkut ostavat sen auton, jonka uskaltavat. Toiset ostavat sen, jonka haluavat.
Vs: 206 - Uraherkkyys
« Vastaus #1 : 07.06.2017, 20:19:01 »
Eikö taka-akselivaiva juuri tuollein tule yht'äkkiä? Sieltä lähtisin tutkimaan... Laita molemmille puolille tunkit taakse, että saat molemmat takarenkaat ilmaan.
Peugeot RCZ HDI FAP

Heikkinor

  • Vieras
Vs: 206 - Uraherkkyys
« Vastaus #2 : 08.06.2017, 09:02:57 »
Olin oman elämäni sankari ja tunkkasin Pösön takapään ilmaan Bilteman 20 euron hallitunkilla ja 60 vuotta vanhalla rakennustunkilla. Rakennelma pysyi jostain syystä ylhäällä vaikka remputin renkaita.

En keksinyt taka-akselivikaan liittyviä ongelmia. Pyörien haritus oli mielestäni normaali eikä pyörästä kuulunut kolinoita eivätkä ne liikkuneet väärään suuntaan. Katsastuksessa viime syksynä ei pyörissä ollut laakeriongelmaa. Jos olisin uskaltanut ja viitsinyt (hellepäivä), niin olisin ottanut renkaat irti. Kai viallisissa iskareissa jotain valumia näkyy? Onko muita vaihtoehtoja?

megaman

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 191
  • ajossa: 407 Coupé, 307 SW, Boxer
Vs: 206 - Uraherkkyys
« Vastaus #3 : 08.06.2017, 11:26:56 »
Renkaat ovat entiset.

Eikö tuossa ole jo lähtökohtaa ongelmille?

Joskus 2000-luvun alussa tyyppäsin uudenkarheaa 206:sta. Oli talvi ja alla misukan kitkat. Auto oli puolijäisellä lumesta puhtaalla isolla tiellä epävakaa ja levoton maantienopeudessa suoralla tiellä. Lyhyt akseliväli kevyessä autossa höystettynä kitkarenkailla, ei paras yhdistelmä. (Olen ajanut itse 25 vuotta kitkoilla)

Niin, jos renkaat on kerran entiset, siitä lähtisin ja sitten taka-akselista. Onko auton takapää ryhdissä vai lintassa? Renkaan ja kaaren välissä pitää näkyä reilusti ilmarakoa.

OT: Meillä on kohta autonhommausta pojalle mopon tilalle. 206 on vaihtunut pikkuhiljaa mielessä 307:aan juurikin taka-akselin rakenteen vuoksi. Ja on pykälää isompi, kuitenkin.
407 Coupé, Peugeot Boxer -05, Bombardier Quest 500. ex: C2 VTS -09, C5 SX 2.0i Break -03, BX, Xantia, 309, 206, 307...

Heikkinor

  • Vieras
Vs: 206 - Uraherkkyys
« Vastaus #4 : 08.06.2017, 12:58:34 »
Hupsis. Käytin huonoa ilmaisua. Tarkoitus oli sanoa, että renkaat ovat samat kuin viime syksynä. Ne on ostettu viime heinäkuussa, Michelinit. Eli renkaisen vaihtuminen ei ole pilannut ajamista.

Heikkinor

  • Vieras
Vs: 206 - Uraherkkyys
« Vastaus #5 : 20.06.2017, 16:37:20 »
Lopputulos: Käytin 206:sta oikealla korjaamolla ja siellä tultiin tulokseen, että taka-akseli on entinen. Nyt olisi Tampereella tarjolla "pikkuvikainen" vuoden 2002 206 1,4 litran koneella. Kiva vehje, mutta akselin korjaaminen on auton arvoon nähden kannattamatonta eikä kakkosautoakaan enää perheessä tarvita.