Kiitos vinkeistä.
Minulla on jo sen verran vuosia takana etten viitsi tästä (asiana kohtuullisen pienestä) asiasta maajantuojan/valmistajan kanssa alkaa vääntämään. Organisaatio elää/toimii tavallaan ja asiakas äänestää kukkarollaan.
Jos kuuluisin maahantuojan organisaatioon niin olisin valmis harkitsemaan avoimempia mahdollisuuksia asiakaspalautteen vastaanottamiseen. Asiakkaan kuuntelu bussineksessa on todella tärkeää. Välillä se voi tehdä kipeää, mutta kyllä siitä voi oppia uutta ja sadaa selville myynti-/palveluketjun heikkouksia ja vahvuuksia.
Monessa organisaatiossa mietitään nykyään miten asiakkaille voidaan luoda positiivisia asiakaskokemuksia (joilla asiakas sitoutetaan tuotteeseen/palveluihin), tuntuu ettei positiivinen asiakaskokemuksen tuottaminen ole maahantuojalle kovinkaan tärkeää kun palautteen anto tehdään todella vaikeaksi, miksi näin?
Esimerkiksi minun tapauksessani maahantuoja lyhyellä aikavälillä säästää aikaa, heidän ei tarvitse vastailla minun (asiakkaan) kyselyihin ja varmaan he säästävät myös euroja, koska voisin tingata heiltä vastaantuloa korjauskustannuksissa. Pidemmällä aikavälillä asiakkaan huono kokemus voi johtaa siihen, ettei asiakas seuraavan auton hankinnan yhteydessä pidä ko. tuotemerkkiä edes vaihtoehtona. Se ei voi olla maahantuojan etujen mukaista.