Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty, käynnistinmoottori pyörittää (diesel) (hehkutuksen virtajohto)  (Luettu 18016 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

azlag

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1998 306 1,9 TD (farmari).

Hei!

Olen uusi tällä foorumilla enkä todellakaan autonasentajan taidoiltani tai tiedoiltani kaksinen. Joten pyydän kärsivällisyyttä ja toivon neuvoa sillä epätoivo valtaa alaa kovalla vauhdilla.

Omistan pakettiautoksi muutetun farkun, jonka kanssa ollut taistelua koko sen noin 2 vuotta mitä auto on itselläni ollut. Kävin autoa juuri näyttämässä katsastuksessa, jossa vikalistaksi raapustettiin; sumuvalot olivat punaiset, peruutusvalot eivät toimineet, alapallonivel sekä 1 suojakumi. Kaikki muu oli äkkiä korjattu, mutta "avustava asentaja" epähuomiossa yritti peruutusvalojen kanssa tapellessa väärällä avaimella käyntiin (hyvin väljähtänyt virtalukko) jonka seurauksena lukkopesä vaurioitui.

Sinällään win-win, koska järkeilin että syy siihen miksi peruutusvalot eivät suostu mitenkään päin toimimaan, löytyisi lukkopesän pohjasta. Joten, vanha porattiin auki, romuttamolta löytyi vastaava pesä (30€) ja se sitten tilalle. Mutta, peruutusvalot eivät toimineet edelleenkään. Lopulta paikallinen MacGyver saapui pelastamaan ja päädyimme vetämään hyppylangalla (muistaakseni) F30-sulakkeesta sähköt F12:seen (http://faq.peugeot505.info/images/46138_306_sulakkeet_03_97_04.jpg ja http://faq.peugeot505.info/images/46138_306_sulakkeet_03_97_05.jpg) sillä jokin johto ei ottanut kontaktia virtalukon ja moottoritilan sulakepesän välillä.

Tuolloin homma alkoi toimimaan ja kaikki näytti hyvältä. Illemmalla huomasin että jopa automaattivalot olivat heränneet horroksestaan ja nopeusmittarikin (samalla tietty myös matkamittari) alkoi toimimaan. Liikkeelle lähtiessä tuli kuitenkin sellainen ongelma että Airbagien valo alkoi koetaulussa vilkuttamaan. Akun irrotus ja moinen vaiva hävisi.

Noin viikon verran toimi ongelmitta, kunnes eräänä synkkänä ja sateisena aamuna piti lähteä töihin. Keskuslukitus ei suostunut avautumaan (kaukosäädin ei ole ollut käytössä koskaan, kuskin puoleinen lukko jumissa, joten keskuslukitusta olen käyttänyt apukuskin puolelta, ihan avainta röörissä käyttämällä). Lukko tietty toimi ja apukuskin ovi avautui, mutta muut lukot olivat kiinni. Avasin kuskin puolen lukon käsin ja kiireessä ajattelin että lähdenpä liikkeelle. Vaan, auto ei käynnistynytkään. Starttia pyöritti normaalisti mutta ei minkäänlaista lupausta. Siispä nousin autosta, kiersin apukuskin puolelle ja laitoin keskuslukituksen päälle. *naks*. Eli lukitus meni päälle, mutta ei suostunut avautumaan. Tästä "viisastuneena" ajattelin että olisikohan tuo, ettei keskuslukitus suostunut avautumaan, jotenkin lyönyt ajoneston päälle.

Seuraavana päivänä epätoivoisen raivolla auton kimppuun. Romuttamolta apukuskin puoleiseen oveen liitin ja noin puolisen metriä johtoa. Värit ja koodit talteen yleismittarilla ja sitten miettimään miten ne saisi kytkettyä oikein (ihan identtinen sarja ei ollut). Ohut, oranssi johto jäi ylimääräiseksi (eli oli entisessä nipussa, uudesta puuttui, samoin tähän liittyvä nasta). Homma tuli lopulta valmiiksi ja keskuslukitus alkoi toimimaan. Autokin käynnistyi ongelmitta.

Pari päivää meni taas hyvin (aamulla töihin, iltapäivällä takaisin, auto seisonut pihassa lopun iltaa ja yön) kunnes jälleen yksi kaunis aamu ei suostunut käynnistymään. Nyt kuitenkin keskuslukituskin toimi, edelleen. Otin akunkengän irti, odotin kaiken varalta 10 minuuttia, laitoin takaisin, odotin minuutin jos haluaisi pökötti käynnistellä järjestelmiään, ja starttasin. Hörähti käyntiin heti ensimmäisellä kerralla.

Sitten meni viikko, noin, ilman minkäänlaisia ongelmia. Harva se päivähän ainakin täällä on satanut, edellisyönä oli pakkastakin, tänä aamuna taas tavallisen märkää. Tänä aamuna kuitenkin taas sama vika. Siispä melkein jo rutiinilla aloin irrottamaan akunkenkää, odottelin sen reilut 10 min, laitoin takaisin kiinni, odotin reilun minuutin, ja starttasin, vaan ei mitään. Starttaa kyllä mutta ei käynnisty. Ja nyt alkavat ideat olemaan itselläni jo toooodella vähissä. Siispä pyydän ja anelen, kertokaa joku mitä tehdä seuraavaksi?

Maadoituksia olen ajatellut alkaa tutkimaan, tuon mukaan: http://www.sportpug.com/smf/index.php?topic=25408.0 . Toisaalta, voisiko jatkuva kosteus olla ongelman yhtenä osatekijänä esimerkiksi siten, että jostain valuu/tiivistyy vettä paikkaan jossa sitä ei saisi olla? Onko peugeotissa yleisesti ollut moisia ongelmia?

Ratkaisu:

Ongelma näillä näkymin ratkaistu. Noin puolen vuotta seisoi pösö veljen pihassa ja silloin tällöin paikalle päästessäni yritin jotain säädellä. Todennäköisin syy oli, että kansiremontin jälkeen oli jäänyt hehkun virtajohto löysälle. Tämän lisäksi kävin läpi konetilan maadoituspisteet mutta sillä ei tuntunut olevan vaikutusta. Putsailin myös liittimiä ja vetkuttelin johtoja, ilman sen suurempaa vaikutusta. Toinen ehkä vaikuttanut asia oli, että muistin vasta hetki sitten jotta ennen käynnistysongelmia olin laittanut vara-avaimen samaan nippuun varsinaisen avaimen kanssa. Virtalukko kun piti myös uusia, nyt toisella saa auki ovet ja toisella pystyy starttaamaan.

Eli, kiristin hehkun virtajohdon ja otin avaimet erilleen toisistaan (testaan oliko avaimilla mitään vaikutusta kunhan muistan ja ehdin) ja voila - starttasi ilman pienintäkään nikottelua.

zees90

  • Vieras
Voi olla jos avaimissa on eri koodauksella olevat sirut, voi se sotkea käynnistykseneston.