Itse järkeilin kun ajan lähinnä pätkä ajoa niin tuommoinen pienempi akku kenties tulee täyteenkin kun taas jos olis laittanu 100ah akun joka ei ehdi latautumaan. Mitään käynnistysongelmia ei ole ollut toistaiseksi.
Täysin väärin järkeilty. Peukert-ilmiön takia sama käynnistys ottaa selvästi suuremman Ah-määrän pienestä kuin suuresta akusta. Pienellä virralla eroa ei olisi, mutta starttivirta on tyypillisesti 100-200 A. 50 Ah akulla starttivirta on 2-kertainen nimellisvirtaan (C/20) nähden 100 Ah akkuun verrattuna. Tästä johtue 50 Ah akusta otetaan startissa 20-40% suurempi Ah-määrä. Sama Ah-määrä tietysti tyhjentää 50 Ah akkua tuplasti enemmän kuin 100 Ah akkua, joten ilman Peukertiakin 50 Ah akku olisi tyhjempi.
Sitten latauksessa nykyiset laturit jaksavat lähes aina pitää jännitteen säätöarvossaan. Latausvirta riippuu siis vain akun kyvystä vastaanottaa virtaa. Samassa varaustilassa 100 Ah akku ottaa tuplasti suuremman virran vastaan kuin 50 Ah akku. Se siis palauttaa kulutetun Ah-määrän tuplanopeudella takaisin jo ilman Peukertin tuomaa heikennystä. Alemmassa varaustilassa akku ottaa enemmän virtaa vastaan.
Kokonaisuutena siis 100 Ah akku pysyy selvästi paremmin varattuna kuin 50 Ah. Tästä syystä 100 Ah akku kestää pidempään.