Erään ES9A-moottorin aiheen vikakoodi poistettu. Menomatkalla loistavalle korjaustallille V6 oli melko laiska, kun nokkien säädöt eivät toimineet ja punainen moottorin kuva loisti mittaristossa. Auto antoi koodia "kuittaamaton vikakoodi huollossa ja muitakin nokka-akseleihin liittyvää, lopulta koodin P1335". Nokkien säädöt testerillä katsoen olivat väärin ja kohta aktuaattorien säätö kohdassa teksti ei säätölupaa.
Onneksi kyseessä oli helpommin korjattava, eli etummaisen nokka-akselin sakarapyörä irti ja siirtynyt.
Lyhyt työohje:
1. Akun kansi irti
2. Ecun-PSF-1 sulakekotelon kansi irti
3. ECU irti 2 ruuvilla
4. Ecuun välijohto, jossa mittauspisteet nokka-akselien asentoantureille ja kampiakselin anturille
5. Moottori käyntiin
6. Oskilloskooppikäyrien analysointia, että varmasti on oikea nokkakansi menossa purkuun
7. Moottori seis
8. Oikea eturengas irti ja etummaisesta sisäkokarista nasta irti, käännä että näet kampiakselin M21 pultin
9. Johtosarja alumiinisen nokka-akselikannen päältä pois, muutama pistoke ja huohottimen liitos
10. Kansi pois M8 pultit, kymmenkunta ja eri pituisia
11. Sitten ns. katkaistu nokkakansi päälle, tms. liitännät takaisin, sakarapyörä näkyy, kone käyntiin, varo öljyroisketta
12. Skoopilla analysointia pulssikäyristä, mihin suuntaa on naputeltava saadakseen sakarapyörä synkroniin, liipaisu kampuralta ja 20 pulssia
13. Käännä pitkällä varrella moottoria myötäpäivään ja hae sakarapyörän levein kohta
14. Sakarapyörän naputtelu leveästä sakarasta tuurnalla kohdan 11. mukaisesti
15. Kun kohdallaan, niin varaa imuri, 3.5 mm pora, 28 mm pituinen lukitussokka ja poraa reikä sakarapyörään
16. Naputtele sokka paikoilleen ja poista kaikki mahdollinen porauspuru moottorista
17. Varmista testerillä, että koodi poistuu kuittaamalla ja nokat säätyvät 36 astetta kohti nollaa, aktuaattorin lupa säätää
18. Varmista nokkakannen tiivisteen kunto, sipaise hieman tiivistemassaa, esim. Loctite 5920
19. Etene maaliin, kuten yllä kohdissa 10.-1.
20. Sitten eikun hanaa ja V6-moottori on "virkeä kuin villihevonen ja myös katsastussetä antaa luvan ajaa ilman koodia"
21. Takanokka-akselin korjaukseen laaditaan eri ohje, toivottavasti vikaantuu vain edestä.
Kohtia 21, "ventti" ja jos on yhtään epävarma, älä ryhdy, pian on ventti ja vika makaa päällä.
Lisätiedot parhaiten yksityisviestillä.