Kirjoittaja Aihe: 607 - Etujoustintuen yläpää  (Luettu 2572 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mihu

  • Vieras
607 - Etujoustintuen yläpää
« : 26.07.2011, 10:50:38 »
Aiheeseen liittyvää keskustelua: 607 - Etujoustintukien yläkääntölaakerien vaihto


Auto: 2004 607 2,2 HDi (98 kW).

Sellainen kysymys, että miten tuo yläpää on käytännössä rakennettu? Joskus on kuullut Pösöjenkin osalta puhuttavan yläpään laakeroinnista, koskeeko tuo myös 607:aa?

Muuten on auto "huipputikissä", mutta harmittaa liikkeellelähdöissä ja muutenkin hiljaisilla nopeuksilla reiluummin kääntäessä, kun kuuluu selkeä kolahdus tmv. ääni iskarintolpan suunnalta (kummalta puolelta - en tiedä - mutta sen tiedän, että jos sinne jotain vaihdetaan, niin molemmille puolille vaihdetaan...).

Onko hintavaa, kokemuksia varaosahinnoista Suomi/esim. Saksa?

Kiitos ja anteeksi, Miika

KTA

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 057
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #1 : 26.07.2011, 12:16:17 »
Rakenne on lähes yhteneväinen 605 mallin kanssa ja hyvin lähellä myös 406 mallia eli sama surkea yläpäänlaakeri siellä on. Tosin 605 ja 607 malleissa se on ilmeisesti suojattu huomattavasti paremmin kuin 406 mallissa koska ongelmat niissä on paljon harvinaisempia.

Laakerit maksaa 18€/kpl vaikkapa minulta. Yläpään kumin vaihtotarpeesta en noissa tiedä, 406:een ne pitää vaihtaa laakereiden kanssa muuten laakerit ei kestä kovin pitkään.

www.ktamotors.fi

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #2 : 26.07.2011, 13:13:44 »
Vaihto on aika yksinkertainen, itse vaihdoin myös tänä kesänä laakerit omaan 607:aan. Hyvin ovat kestäneet, vänkärinpuolen laakeri kerran vaihdettu, kuskin puolta ei. Autolla ajettu nyt 390tkm. Pörhöllä laittoivat uuteen laakeriin ja laakerikuppiin vaseliinia että vähän pidentäisi kestoikää, itse olen käsitellyt laakerit aina ohuella kotelosuoja-aineella. Vaihtotyö menee suunnilleen seuraavasti: Auton etupää ylös, ja renkaat pois. Jousipuristimilla jouset kasaan ja sitten iskarin mutteri ja ylätolpan kolme torx ruuvia irti. Nyt pitäisi laakeriasetelma tulla pois pyöränkotelonkautta. Kasaus tietysti vastakkaisessa järjestyksessä. Oli muuten kuskinpuolen laakeri aika haperossa kunnossa, puolet laakerista puuttui kun oli niin ruostunut. Ohjaus tarkentui kummasti laakerianvaihdon jälkeen.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #3 : 27.07.2011, 01:04:05 »
Koria vasten tulevaa kumivulkanoitua ns. ylälautasta, ei todennäköisesti ole tarvetta vaihtaa.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #4 : 27.07.2011, 02:22:44 »
Itse en tosiaan ole sitä kumiosaa vaihtanut, mutta en osaa sanoa olisiko sillä merkitystä uuden laakerin kestoikään.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

mihu

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #5 : 27.07.2011, 19:51:44 »
Antti: Pitääkö ottaa koko iskaritolppa irti vaihtoa varten vai tuleeko tilaa tarpeeksi yläpään irrottamisella? Aloin nähdä päiväpainajaisia mm. alapallon irrotuksesta, kokemukset kehnoja. Ei meinannu enää ilman korjaamovermeitä mennä kiinni.

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #6 : 28.07.2011, 01:32:06 »
Koko joustintuki on irroitettava autosta, alapalloniveltä ei tarvitse alatukivarresta irroittaa.

mihu

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #7 : 28.07.2011, 10:50:59 »
Kiitos Benkku kannustavasta viestistä  ;)

Sen verran täytyy vielä peruspessimistinä udella, että vaatiiko ko. irrotus/kiinnitysprojekti jotain "Pösödedikoitua" erikoistyökalua? Muutamassa remontissa ollaan tälläisiin merkkikohtaisuuksiin (joku sanoisi outouksiin) törmätty ja on (muuten hyvin kattavat) perustyökalusarjat loppuneet kesken...

Miika

Benkku

  • Vieras
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #8 : 28.07.2011, 11:21:16 »
vaatiiko ko. irrotus/kiinnitysprojekti jotain "Pösödedikoitua" erikoistyökalua?

Tavallaan, sillä olkavarren hahloon tulee erikoistyökalu, jolla joustintuen reikää levitetään 90 astetta työkalua kääntämällä. Tämä onnistuu kyllä muutenkin, esim. jollain sopivalla kiilakappaleella.

ps. Mitä tulee 'outouksiin' ts. erikoistyökaluihin - niin kyllä systeemit on tehty ihan asennusta/huoltoa helpottamaan. Asiaa ei ehkä normi autoilijan näkökulmasta niin selvästi 'näe'.

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Etujoustintuen yläpää
« Vastaus #9 : 29.07.2011, 17:31:45 »
Itse en ole irroittanut edes joustintuen alapäätä, laakerin ja kumin saa juuri ja juuri ujutettua pois kun vain kampeaa joustintukea hieman alaspäin. Erikoistyökaluja en ole tarvinnut, jos sellaiseksi ei lueta 21mm silmukka-avainta jolla saa iskarin ylämutterin auki.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’