Kirjoittaja Aihe: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)  (Luettu 106297 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

mixu_71

  • Moderaattori
  • *******
  • Viestejä: 1 185
  • Peugeot - ja maisemat muuttuu..
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #15 : 13.07.2009, 22:50:00 »
Automalli: 308
Korimalli: 5 -ovinen hatchback
Vuosimalli: 2008 (käyttöönotto 29.5.2008)
Varustetaso: Sport
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6 -vaihteinen manuaali
Moottori: 1,6 HDi 110 FAP
Mihin kokemus perustuu: oma auto
Ajomäärä: Tällä hetkellä n. 13500 km

+ Moottorin ominaisuudet
+ Onnistuneet välitykset
+ Pieni kulutus
+ Hyvät tilat omiin tarpeisiin
+ Sport -varusteisen vakiovarustus
+ Mukava ja suht hiljainen matkakumppani
+ Nerokkaat energiansäästöjutut: Päivävalot kunhan saavat ne huollossa kytkettyä, muotoilu, rengastus..

- Vähäiset natinat pakkasella koppuraisella tiellä, varsinkin kylmänä. Kabiinin lämmettyä hiljaisempi
- Itse kaipaan tuulilasinpyyhkimien kertapyyhkäisymahdollisuutta..
* 605 x8, 307 cc Sport -04, 607 Ivoire -02, Citroën C8 -04, 406 coupé V6 -02, 106 x2, 405 x2, 404 x2, 205 x2, Expert, Valmet 455
* 15 kaksipyöräistä

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #16 : 13.07.2009, 23:04:53 »
Automalli: 308
Korimalli: 5-OV
Vuosimalli: 01/2008
Varustelutaso: Premium
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali 5-vaihteinen
Moottori: 1.6 HDI 90hv/215Nm @ 115hv/260Nm
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Ajomäärä: 45tkm ja lisää tulee

+ Laatuvaikutelma
+ Ajettavuus
+ Kulutus  ;D  http://karsrv03.epte.fi/cardata.php?nr=23966
+ Hyvät lyhyet valot, kaukovalo hiukan liian kapea.
+ Turvavarusteet
+ Sadetunnistin pelaa hienosti, saatto/vastaanottovalot toimii hienosti valoanturilla.

- Etujousituksen äänet talvella
- Takalasi/luukku kuraantuu nopeasti rapakelillä (enemmän mitä 307:ssa)
- Peruutusvalo ei valaise riittävän hyvin
- Käsijarru oli tehtaalla säädetty liian kireälle (säädetty itse)
- Ainut vika on ollut kulj. oven lukon vaihto suojattuun lukkoaitteeseen joka ei jäädy. (tyyppivika kaikissa vm.2008-2009 308:ssa)
« Viimeksi muokattu: 18.02.2010, 22:40:29 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Late

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #17 : 20.08.2009, 17:01:55 »
Automalli: 308
Korimalli: 5 -ovinen hatchback
Vuosimalli:01/2009
Varustetaso: Premium
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: automaatti
Moottori: 2,0 HDi 136
Mihin kokemus perustuu: Esittelyauto
Ajomäärä: 50 km

+Laatu
+Ajettavuus
+Moottori
+Automaattivaihteisto

-kojelaudan heijastuminen tuulilasiin
-kova jousitus
-ratin muoto yhdellä kädellä ajettaessa, alapuola käden paikalla
-leveä
-takaluukun tavaratila

Tuttu tie muuttui töyssyiseksi, ei ole pösön pehmeyttä enään. Ratin alapuola on ärsyttävä kun kättä ei saa pidettyä moottoritiellä ratin alareunasta. Tavaratilan kapeus vaikka auto on tajuttoman leveä. Autot johon vertaan 406 GW 1,8 -98 ja 309 1,6 -89

ilpo

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #18 : 10.09.2009, 10:01:13 »
Automalli: 308
Korimalli: 5 -ovinen hatchback
Vuosimalli: 2008 (käyttöönotto 090909)
Varustetaso: Sport
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: 6 -vaihteinen manuaali
Moottori: 1,6 HDi 110 FAP
Mihin kokemus perustuu: oma auto
Ajomäärä: Tällä hetkellä n. 80 km

Lisätietoja myöhemmin kun kokemusta enemmän

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #19 : 28.10.2009, 01:06:08 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2009 (käyttöönotto 30.06.2009)
Varustetaso: GT
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 6 -vaihteinen manuaali
Moottori: 1,6 THP 150
Mihin kokemus perustuu: oma auto
Ajomäärä: Tällä hetkellä n. 11 000 km

+ Moottorin ominaisuudet
+ Sopivat välitykset
+ Kulutus (verrattuna 307 SW 2,0:aan)
+ Loistavat tilat omiin tarpeisiin
+ GT-varusteisen vakiovarustus
+ Mukava ja hiljainen
+ Alusta omaan makuun jämäkkä ja ajettavuus todella hyvä
+ Perän muoto: takalasista näkee läpi jopa sateella ja kurakelillä
+ Päivävalot, jotka tosin olisi voinut tehdä myös ledeillä
+ Laatu: Ei ole tarvinnut huollossa vierailla (toisin kun 307:lla siellä sai asua)
+ Muotoilu: ärhäkkä kissa!
+ Verhoilijalla tällä kertaa ollut aavistuksen enemmän nahkaa käytettävissä ja saumavarat saattavat olla jopa riittävät.
+ Vääntö: sitä oli jo vakionakin ihan sopivasti
+ Parempi kärryn vetäjä kuin 307, eikä vain paperilla, vaan myös käytännössä
+ Kuskin penkki huomattavasti parempi kuin 307:ssa. (Tankillisen ajaa yhdellä istunnolla, vaan ei 307:lla)

- Tuulilasin kertapyyhkäisy puuttuu edelleen
- Ajotietokoneen näytön siirtäminen mittaristoon
- Vakionopeussäätimen päälle kytkentä (pitää odottaa turhan kauan siitä kun esim. kytkimen nostanut ylös)
- Kulutus, tosin johtuu enemmän kuskin kaasujalasta, vaan bensa on aina hintansa arvoista.


Paras Peugeot, jolla koskaan olen ajanut ja vertailujoukko ei ole ihan pieni eikä lyhyeltä ajalta.

Alfissimo

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #20 : 31.10.2009, 23:35:03 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2008-2009?
Varustetaso: Premium?
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 5 -vaihteinen manuaali
Moottori: 1,6 VTi 120
Mihin kokemus perustuu: Hertzin auto Automaan piikkiin
Ajomäärä: Omat ajot n. 700km

+ Moottori varauksella (vääntö alhaalla hyvä, muutenkin sivistynyt kone)
+ Sopivat välitykset
+ Kohtuu hiljainen, ei tosin suurta eroa omaan FL 307:aan
+ Ajettavuus

- Penkki, FL 307:ssa itselle parempi
- Takapenkit liian pieniä tai pikkumiesten tuolit liian leveitä, menee lukkojen päälle ja hankaloittaa vöiden laittoa
- Moottori, ei tunnu 120 heppaselta, luonne puuttuu
- KYLMÄ! Joku ecoäly lämmittää kyllä moottorin, mutta hana ei aukea matkustamoon sitten kirveelläkään, 20 min työmatka sekalaisessa ajossa ei saa kabiiniin vielä juuri lämpöä. Onko sitten auto itsessään ehjä, sitä en tiedä, mutta veikkaisin ominaisuudeksi. Ei siellä ainakaan vanhan kansan termari veden kiertoa ohjaa, vai?
- Muotoilu ei iske omaan silmään millään, ainakaan viikossa siihen ei ole tottunut ja jostain syystä ei oikein edes haluaisikaan tottua.

Paha sanoa, mutta enemmän menee miinukselle vaikkakin laadukkaamman oloisesti kasattu vs. 307:n mikään versio. Ei millään sovi omaan kaaliin, miksi maksaisin reilusti yli kymppitonnin enemmän verrattuna omaan 307:aan, jos vaikka ylimääräistä olisikin. Joku muu versio voisi ehkä mielen muuttaa, mutta tämä tökkii pahasti.

e: pikkusen muokattu

TsR

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #21 : 25.11.2009, 10:02:02 »
Automalli: 308
Korimalli: sw
Vuosimalli: 2008 (minulla 22.6.09 lähtien)
Varustelutaso: GT
Polttoaine: bensa
Vaihteisto: manuaali-6
Moottori: THP 150
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: n. 15 tkm (Auton mittarissa nyt 30tkm)

* 22.6.2009 Tänään vaihtui neljäs perättäinen Toyota Peugeottiin. Ensivaikutelmat erittäin hyvät, auto kulkee motarilla suoraan kuin juna ja moottori vetää sitkeästi. Myös melutaso on miellyttävän puolella. Nyt eikun kovaa ajoa ja katsotaan yllättääkö ensimmäinen ranskalainen minut positiivisesti. Kokemuksia kirjailen tänne.

* 25.11.2009 Vein auton juuri 30tkm huoltoon. Kerrotaan huonot asiat ensin:

:( THP moottoreita vaivannut rallatus on koskenut tätäkin yksilöä, kylmänä dieselimäinen "roklatus" on ilmaantunut useita kertoja, poistuu moottorin hieman lämmittyä. Nyt asian pitäisi korjaantua huollossa.
:( Muutaman kerran tehnyt n. sekunnin pituisen nykimis-efektin pitkässä kiihdytyksessä isolla vaihteella. Ei tosin nyt vähään aikaan, veikkaan siirtynyttä sytytyksen ajoitusta mikä pitäisi myös tulla korjattua huollossa.
:( Kuskin oven lukko oli viallinen heti kun auton sain, siis se ovitunnistin. Vaihtoivat silloin lukkomekanismin, mutta eivät johtosarjaa. Muutaman kerran tämän jälkeen tehnyt niin että ilmoittaa kuskin oven olevan auki, vaikka se on ollut varmasti kiinni. Nyt vaihdetaan myös johtosarja huollossa.

Pari lievempää juttua, olen siis aika tarkka ;)
:-\ Etumaskin "kidan" yksi kromilista on alkanut luovuttaa kromaustansa pois -> takuuseen
:-\ Takajarrupalat(?) tarttuvat kiinni kun auto on seisonut päivän/yön, ja napsahtavat irti kuuluvasti liikeelle lähdettäessä, ominaisuus?
:-\ Takaluukun kaasujouset tuntuvat heikkenevän ilman kylmetessä...Odotellaanhan kunnon pakkasia ja katsotaan lopullinen tuomio sitten
:-\ Omaan ajoasentoon nähden mittareiden yläosa rajautuu pois näkökentästä, ratin kehän yläosan taakse.

Sitten hyvät:

:) Auto on mukava, hyvä ajaa ja tarpeeksi hiljainen (varsinkin kitkarenkailla)
:) THP 150 on helvetin mukava moottori käytössä
:) Tilat ja monikäyttöisyys, vaikka kyseessä ei olekaan tila-auto

;D Kokonaisuutena olen tähän asti autoon tyytyväinen, nuo viat tuntuvat kuitenkin hyvien asioiden rinnalla pikku-jutuilta
 
« Viimeksi muokattu: 25.11.2009, 10:05:56 kirjoittanut TsR »

timoan

  • Käyttäjä
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #22 : 05.01.2010, 14:06:43 »
Automalli: 308
Korimalli: sw
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: GT
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: automaatti
Moottori: HDi 136 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: vaihtoauto
Ajomäärä: 27 tkm

Kävin kysymässä muuta asiaa autoliikkeessä, mutta juutuin katsomaan uusia autoja. 308 kiinnosti, koska

+ Erittäin muunneltavat tilat
+ Tilaa ihan oikeastikin 4 lapsiselle perheelle. Tokaluokkalainen menee hyvin kolmannelle riville.
+ Hinnoittelu ainakin tähän aikaan vuodesta on varsin edullinen.
+ Koeajetun yksilön moottori oli aivan loistava ajo-ominaisuuksiltaan. Vaihdelaatikkokin OK, siinä missä muut vastaavat.
+ Lasikatto on kiva.

- Melua aika paljon, mutta pitää muistaa hintaluokka. Koeajoyksilön hintaan tosi olettaisi saavan jo aidosti hiljaisen auton.

Prosessi meni sitten niin, että ensi viikolla noudetaan meille oma:

Automalli: 308
Korimalli: sw
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: Trendy Plus
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali-5
Moottori: HDi 90
Muuta kivaa: Webasto, lisäistuin taakse, kunnon vanteet ja renkaat sitten keväämmällä.

Tehokkaampi moottori olisi ollut poikaa, mutta hinnoittelu käänsi päätöksen tuohon 90 hv versioon. Kaipa silläkin ehtii perille. Nyt vain pitäisi löytää koti vanhalle 406:lle.

cola

  • Käyttäjä
  • ****
  • Viestejä: 424
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #23 : 15.02.2010, 16:04:42 »
Automalli: 308
Korimalli: 5-ovinen
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: trendy
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: 5v
Moottori: 1.4
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 82000km

+ Ulkonäkö (varauksin)
+ Sisältä tyylikäs
+ Melutaso(varauksin)
+ Ajo-ominaisuudet
+ Kulkee suoraan
+ Ohjauksen palautus
+ Joustava moottori
+ Moottorin ja kytkimen yhteispeli

- Jousituksen äänet terävissä kuopissa
- Penkki sais olla pykälän kovempi
- Ohjaus sais olla pienillä nopeuksilla hiukan kevyempi
- Vaihteen siirto sais olla jämäkämpi

Köli

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #24 : 18.02.2010, 22:16:58 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: diesel
Vaihteisto: manuaali-6
Moottori: HDi 110
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: n. 2000 km

Skoda Octavia RS combi -07 vaihtui vuodenvaihteessa kyseiseen perhevälineeseen.

+ Melutaso (Michelinin kitkat ja laminoidut ikkunat)
+ Tyylikäs sisusta ( Kawana ruskea kangas)
+ Suuntavakavuus
+ Moottori, pieni ja pippurinen
+ Vaihteiston välitykset (moottorin ja laatikon "sovitus")
+ Äänentoisto tehdastekoiseksi(JBL soundsystem)
+ Takatilat, sopii kolme 0-3 vuotiaan turvaistuinta/kaukaloa taakse.
+ Panoraamakatto on kiva
+ Bi-xenon valot
+ Varustetaso


- Ulkonäkö varauksin (pikkuhiljaa tottuu, edestäpäin jopa hyvännäköinen)
- Säilytystilat ohjaamossa
- Ostoskassikoukut/ niiden puute takaluukussa
- Kuskin takaoven lukon jäätymisongelmat. Nyt tosin korjattu, kun lukko vaihdettu

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #25 : 16.04.2010, 07:55:03 »
Automalli: 308
Korimalli: HB
Vuosimalli: 2009?
Varustelutaso: Premium
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: manuaali
Moottori: HDi 90
Mihin kokemukset perustuvat: Hertz vuokra-auto
Ajomäärä: noin 320 km

Tää on taas näitä yllätyksiä saman mallisia erilaisia autoja ajaessa, aikaisemmin tuli avauduttua bensa mallin moottorin äänieristyksistä. No nii-i, miksipä ei kun diesel moottorilla varustettu laite on hiljaisempi. Moottorin ääni on vaimennettu todella hyvin, kylmänä pakkasesta käyntiin raapaistuna sisään kuuluu tikitystä, ei kunnon raksutusta.

Autossa oli alla jotkut Continental Winterviking renkaat koossa 195/65 R15, aikaisemmin ei ole tarvinnut pahaa sanoa 308 ajettavuudesta mutta tuosta joutuu kyllä kommentoimaan että harvoin olen ajanut noin ura herkkää härveliä. Voihan se olla että autossa on joku muukin pielessä mutta itse epäilisin syyksi renkaita. Suoralla auto ei mene suoraan vaan kiemurtelee, kiihdytyksissä vetelee voimakkaasti ja taas mutkapolulla jokaisen ohjausliikkeen jälkeen saa tehdä korjausliikkeen. Toisaalta renkaat eivät kuitenkaan taitu alle mutkapolulla, vaan autolla pystyy ajamaan reippaasti mutkaan ja sieltä ulos.

Penkki tuntui ensin hiukan ikävältä, varsinkin sivuttaistuen puute verrattuna 307:aan on selkeä huononnus, mutta jakkaralla jaksaa kuitenkin istua ja yllättäen tuntuma paranee kun autolla on ajanut jonku aikaa. Melutaso ei eroa 307 SW:stä kovinkaan paljoa, taka renkaista kantautuu jyrinä sisään. Oma mieltymykseni automaatti-ilmastoituun malliin laskee selkeästi viihtyvyys tasoa, lämmityslaite toimii kyllä moitteetta mutta alkuun tulee yllätys, täh? Miksi täällä on kuuma? Pitääkö tätä säätää itse ::)

Kulutus, jos ajotietokoneeseen voi luottaa niin 4,2 l/100 olisi lukema mun normiajoilla, 307 HDi 110 vie vastaavassa noin 4,4-4,6 todellista. Uskoisin että mittari valehtelee noin 0,2 l/100, valehteli tai ei niin varsin kohtuullinen on kulutus. Moottori on kohtuullisen pirteä, ainakin pienemmissä nopeuksissa. Sitten kun nopeus kasvaa alkavat yhtä pitkät välitykset kuin tehokkaammassa versiossa realisoitua "aavistuksen" omaisena tahmeutena kiihtyvyydessä. Voima vaan loppuu yksinkertaisesti kesken kovemmassa nopeudessa. Vaiva ei ole iso mutta se muistuttaa oikeasta ajotavasta näillä heikompi tehoisilla. Ohitukset onnistuvat helposti, mutta pelkän kaasunpainamisen sijasta pitää pudottaa pienemmälle pykälälle tai kerätä vauhtia, kaasusta ei kannata heivata turhaan ;) Moottori vetää kyllä kivasti alakierroksilla mutta protestoimatta se ei vedä yhtä alhaalta kuin 110 hv versio.



+ Kulutus
+ Ketterä härveli
+ Lämmityslaite
+ Penkit, yleensä hyvä istua

- Manuaali-ilmastointi
- Penkit, sivutuen puute
- Rauhaton ajettava, ei mene suoraan (luultavasti renkaat)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 716
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #26 : 28.04.2010, 22:05:07 »
Automalli: 308
Korimalli: SW
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: manuaali 6-vaihteinen
Moottori: HDi 110
Mihin kokemukset perustuvat: Oma auto.
Ajomäärä: 1200km

+ Ketterä härveli
+ Valot
+ Varustelu (puuttuu vain Xenon valot ja nahkaverhoilu)
+ Lämmityslaite kiitettävä.
+ Penkit, yleensä hyvä istua. Niskatuet erilaiset mitä 2008 mallissa.
+ Laadun tuntu parantunut esim. vm.2008 mallista.
+ Ovien kiinnimeno ääntä parannettu
+ Rokkikone/kaiuttimet huomattavasti paremmat mitä 2008 mallissa. Bassot soi jo kiitettävän hyvin. Ei tarvitse enää aktiivi subbaria.
+ Takana muoviset sisälokarit. Vanhassa oli jotain vesieristettyä huopaa.

- Polttoaineen kulutus. Ei pääse valm. ilmoittamiin lukemiin ainakaan vielä (edit. 1000km jälkeen kulutus laski huomattavasti)
- Kone hiukan nuhainen. Johtuu 248kg lisäpainosta 5oviseen hb malliin verrattuna. Tuli kokeiltua 135hv/320Nm tehoillakin ja kulki kyllä kivasti.
- Käsijarru laahusti tässäkin yksilössä uutena. Sai löysätä 3 kierrosta.
- Lisäpenkkien hinta n.500eur kpl.
- Säilytystila pikkutavaroille niukasti. Etuistuimen alla olevat laatikot turhan pienet.
« Viimeksi muokattu: 04.05.2010, 09:43:36 kirjoittanut SamiL »
Peugeot 3008 hybrid

Gilran

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #27 : 05.11.2010, 22:41:04 »
Automalli: 308 SW
Korimalli: farmari
Vuosimalli: 2010
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: bensiini
Vaihteisto: m5
Moottori: 120 VTi
Mihin kokemukset perustuvat: Oma uus biili + Automaan 110HDi SW ja Jalosen 120VTi hb.
Ajomäärä: 620km + koeajot n.50km

Jeps.. Yaris alkoi jäädä pieneksi ja katteltiin farkkuja, enste Kia Cee'd SW osui silmään mutta vammailivat yariksen hyvityksen ja käsirahan kanssa, joten hoksattiin 308 SW jota käytiin testaamassa enste Automaassa jossa myöskin halusivat hävyttömiä käsirahoja, aijaijai se dieseli+m6 oli hyvä! Sitten kun viikkoa myöhemmin myynti siirtyi AutoJaloselle (täällä Espoossa) niin käytiin kokeilemassa bensaversio hb:nä, oli siis 1.6 Millesim malleja joita koiteltiin. No, Jalosella hommat mätsäs ja tehtiin bensaversiosta tilaus kun emäntää pelotti veropaukut.. Sattui mutka matkaan eikä Millesimiä enää saanutkaan, joten toimittivat tilalle Sportin.. en valita ;)

Auto on tosi mukava, tasainen ja vakaa ajettava kun Yariksiin vertaa (niillä tuli ajeltua viimeiset n. 100tkm eli kokemusta on), tilat on huimat ja vaikka Yariksen muunneltavuus oli melkein vertaansa vailla niin on tää vielä parempi. Ja ulkonäöltään tyylikäs, hieno, persoonallinen, pureva. No joo perä on hieman hassu mut nyt siihenkin on jo tottunut.. Mut ärhäkän näköinen peli, sisältä laadukas ja tyylikäs. Ja hiljainen, ei nitise, ei natise, ei kohise, ei rämise. Ero Yariksiin, RAV4:n, 207 SW:hen ja etenkin wanhoihin volvo 440 ja 740tdic verrattuna todella hiljainen ja miellyttävä äänimaisemaltaan. Ja kitkoilla rengasmelukin on hyvin matala eikä ylly häiritsemään. Eli tilat, ulkonäkö ja varusteet on oikein miellyttävät. Kattoikkuna on mahtava, stereoissa tasaisen hyvä soundi, valot on hyvät, riittävästi turhia mut hauskoja ominaisuuksia esim. bluetooth-handsfree jne. Penkit sivutukineen on hyvät ja taaksekin mahtuu mainiosti.

Kulkupuoli.... no niin, se vähän ihmetyttääkin. Tietysti koeajoin 1.6 hodarin farkkumallisena ja bensan lyhyemmällä versiolla, tuntui hiukan pirteämmiltä kuin tuo omani. Lisäksi moottorinohjaus ym muutenkin ihmetyttää, tuo uusi tekniikka mitä ymmärsin tossa olevan, vvt molemmilla puolilla ja vielä se venttiilin noston säätö, pitäisi mahdollistaa paljon tasaisempi teho ja paljon parempi vääntö myös alhaalla, mutta jotenkin tuntuu ohjelmoidun kone niin että antaa vähän potkua 2krpm jälkeen ja vasta 3,5krpm herää henkiin, vanha pitkillä imuputkilla varustettu volvo 440 2.0i käyttäytyi 3,5 kohdalla samalla tavalla ja sentään siinä oli syytäkin, silti oli alavääntöä. Tässä 10hp enemmän tehoa ja samat vääntölukemat, mutta vääntää kuitenkin huonommin alhaalta ja käyttäytyy oudosti.. Tuntuu kuin kaasua painettaessa tuossa keskialueella vain hyytyisi, uudessa pelissä kuvittelisin ongelman/ominaisuuden olevan ohjelmallinen.. Nämä pelit tuskin oppii ajokäyttäytymistä?
Lisäksi tuo syö suht rauhallisessa ajossa aika paljon, 8l/100km luokkaa?? Koeajo-hb meni 6,5 ja hodari-sw 4,5 litraan? Tai näin ainakin ajotietokone väittää. Ja ihmettelen, minkä h*lvetin vuoksi sen täytyy lykätä moottorijarrutuksessa/vaihde päällä rullatessa 1500rpm ja alaspäin bensansyöttö päälle??!??? Suorastaan raivostuttavaa, eikö tätä voisi säätää jonkun testerin avulla? Syö suotta bensaa ja on täysin hyödytöntä. Bensansyötön voisi laittaa takaisin päälle vasta 700-800 kierroksen kohdalla, kun alkaa hiukan ravistaa. Moottorijarrutuksessa kulutus ei ole sitä totuttua 0l/100km vaan pomppii 1500rpm alapuolella 1,7-2,4l/100km ja kun tuo joka tapauksessa syö ajossa jo niin sikana, niin edes moottorijarruttelemalla ei saa sitten säästettyä, harmittaa! Lisäksi ajotietokone valehtelee ihan mitä sattuu lukemia kulutukseksi. Mitä pienemmät kierrokset, sitä pienempi kulutus tietokoneen mukaan vaikka kaasu olis pohjassa ja vain pintakaasu sitten tasaisessa vauhdissa? Ei oikein ymmärrä, toimii väärinpäin. Ja sama vauhti, sama polkimen asento, silti jos kaasun päästää hetkeksi ylös niin näyttää uudelleen painettaessa pienempää lukemaa kuin kiihdytyksestä tasakaasuun laskiessa?
Inhottaa kun tietokone ei anna bensaa sitä mukaa kun vaadin, miksi sen pitäisi päättää minun puolesta?

Vaihteisto on ehkä huonoin osa tätä autoa, 1. on niin lyhyt ettei sitä käytännössä tarvitse lainkaan, lisäksi ei suostu kiihdyttämään sillä eli tuntuu rajoittavan bensansyöttöä, kiperässä tilanteessa vaarallinen ominaisuus. Viitosella 100km/h vauhdissa kierroksia on 3550, mikä on aika sikamaisen paljon? Yariksessa ärsytti 2800-2900rpm satasen vauhdissa, mutta isommalla vääntävämmällä koneella tämmöinen tuntuu vaan huonolta..

Salkin

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #28 : 06.03.2011, 08:44:48 »
Automalli: 308 SW
Korimalli: Farmari
Vuosimalli: Luullakseni 2010 (käyttöönotto 2011 helmikuu)
Varustetaso: Millesim 200 II
Polttoaine: Bensiini
Vaihteisto: 5 -vaihteinen manuaali
Moottori: 120 VTi
Mihin kokemus perustuu: oma auto
Ajomäärä: Tällä hetkellä n. 400 km

No niin saatiin siis tuo autuus alle ja vaihdossa menimeidän fiat stilo farmari (ks. älä ikinä osta fiat merkkistä autoa). Joo ei ole vielä hirveästi tuolla ajellu mutta jo nyt ajaminen tuntuu mukavemmalta, vaikka vaimo olisikin kyydissä. Varustetaso on mielestäni loistava ainoastaan puuttuu kevytmetalli vanteet, bluethoot ja navigaattori.. muuta en ole keksinyt puuttuvaksi.. Varsinkin kun otti vielä tuon millesimin lisäksi nahkaratin ja tummennetut lasit..  ;)

Vanhaa autoa ajettaessa kävi usein sillä tavalla että, sita kaasua painoi vähän turhankin paljon ja ylinopeutta mentiin jolloin vieressä istuva rouva alkoi välittömästi nalkuttaa, nyt ei tarvi kuin nappia painaa ja vakionopeuden säädin toimii filtterinä nalkutukselle, ja voimme rouvan kanssa keskustella jostain aivan muusta kuin mahdollisista ylinopeussakoista.. Autossa on jopa niin mukava istuin ettei minua häiritse ollenkaan vaikka muut ohi ajaisivatkin. Nopeuden rajoitinta en ole vielä päässyt kovasti kokeilemaan, enkä sitä välttämättä edes kokeile.. okei se vois olla aika jees jollain 50 alueella jossa pörrää innokkaita poliiseja sakkolappujen kanssa..

Kulutus on huomattavasti pienempää kuin edellisellä mobiililla, ei tunnu olevan pyörrettä tankissa ja meno on mukavaa, mutta joo, ei tuo moottori mitenkään liian ärhäkkä ainakaan ole, mutta omasta mielestäni ei liikenteeseen mitään kovin rajua moottoria tarvitakkaan. Ainoa hieman ärsyttävä asia on se että, kuskin puoleisen oven sisällä tuntuu jokin resonoivan jos bassoja laittaa tulee poppikoneesta oikein huolella.. vois siitä muistaa mainita vuosihuollon yhteydessä.

Tilaa ja lääniä autossa piisaa vaikka muille jakaa, ja välillä sitä tueee jopa jaettua muille.. Kävin tossa juuri hakemassa sängyn tyttärelle ja päätin että, en jaksa noita kahta lasten istuinta ottaa autosta pois, sillä kyllähän tänne mahtuu. Oikeassa olin piti kylllä siirtää toinen etupenkille mutta sittenkin sänky muutamassa osassa mahtui oikein hyvin mukaan.
Kesän jälkeen kerron varmaan enemmän kun käydään ajamassa varmasti muutama pidempi reissu mutta näillä näkymin rakastan tätä autoa todella plajon  ;D
Kun mehän siis menimme katselemaan saksalaisia autoja ja huomattiin tämä ranskatar joka sulatti sydämen..


-JJH-

  • Vieras
Vs: Käyttökokemukset - 308 (2007-2013)
« Vastaus #29 : 05.04.2011, 10:39:09 »
Automalli: 308
Korimalli: Hatchback
Vuosimalli: 2008
Varustelutaso: Sport
Polttoaine: Diesel
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1.6 HDi 110 FAP
Mihin kokemukset perustuvat: oma auto
Ajomäärä: 86000km, itse ajettu 600km

Edellinen kulkine oli 2003 VW Passat 1.9TDI porrasperä, jolla kelasin reilun 3 vuoden aikana 140tkm. Alkoi olemaan VW:n mittarissa niin paljon, että autonvaihto tuli ajankohtaiseksi ja kriteerit oli aika löysät: 1) Diesel, 2) saan hyvän ajoasennon ja 3) Ei Fiatia tai Kiaa...kävin koeajamassa muutamiakin eri merkkejä ja malleja, näistä 308 Peugeot vei voiton hinta/laatusuhteessa. Mainittakoon myös, että olen aika huono merkkiuskollisuudessa, sillä tähän mennessä on alla ollut 7 eri autoa ja jokainen on ollut eri merkkiä...

+ alusta juuri minun maun mukainen, ajettavuus jo vakiokunnossa minusta kohdallaan, hyvä suuntavakaus.
+ ketterä auto, vaikka akseliväli melkein sama kuin edell. Passatissa.
+ 1.6HDi moottorin ajettavuus on todella miellyttävä, potkua täysin riittävästi tämän kokoiseen koppaan, huomioiden että tämä on työkalu ei harrasteauto.
+ kulutuslukemat hyvät; ns. normireippaassa maantieajossa (n. 10 yli ja motarilla 20 yli rajoituksen) vei 250km:n matkalla 4.2 l/100km.
+ sisätilat todella isot kuskin paikalla (tosin taakseni ei kyllä enää mahdu kuin sellainen henkilö, jolta on jalat amputoitu), suuremmat kuin 03 Passatissa!!!
+ hyvät penkit, jämäkän tuntuista istua vaikken ole pieni ja kevyt mies.
+ Sport varustelu on hanskaani sopiva - vain Webasto puuttuu.
+ tavaratila suurehko vaikka auto ei ole mikään valtava (205/55R16 talvirenkaat menee heittämällä sisään, Passatiin ei mennyt takakopan muodon vuoksi kuin 3 kpl 195/65R15!!

- mainostettu "korkeampi" ajoasento vaatii hiukan totuttelua.
- istuimen selkänojassa makuuni hiukan liian karkea porrastus (eli se legendaarinen: sopiva asento olisi kahden asennon puolivälissä -ilmiö).
- Hatchbackin perässä hieman jää sellainen maku, että suunnittelijalta on loppuneet ideat ja "tehdään ny tämmönen, ni saadaan tuotantoon"...
- missä tuulilasin kertapyyhkäisy?
- mittarivirhe jotenkin suurentuntuinen (110kmh mittarinopeus, GPS antoi 103kmh), vaikka rengastus on ok (tyyppihyv. 225/45R17, nyt alla 205/55R16 - kokoeroa TODELLA vähän).

Autossa on paljon isoja plussia, miinuksia on jokunen mutta ovat lähinnä pikkuasioita ja seikkoja, joihin tottumalla eivät enää tunnu miinuksilta. Tällä haavaa tuntuu, että tein erinomaisen ostoksen Hymyilee

-JJ-

Pistetäänpä update tilanteeseen, kun viime viesti oli 26.7.2010 ja ajettu n. 600km. Nyt on ajettu noin 26000km ja kokemuksia hieman lisää.

- Edelleen penkit on pahuksen hyvät ja jämäkät, samaten ajoasento on ok - kun opin käyttämään selkänojan ja penkin korkeussäädön yhdistelmiä saavuttaakseni ideaalisen ajoasennon. Ajotuntuma on myös 26tkm jälkeen erinomainen, juuri passeli meikäläiselle.

- takaloosi on myös iso, joskin nyt olen huomannut, että kaksi isoa matkalaukkua + käsimatkatavarat tekee vähän tiukkaa. Samaten takaluukun ja kontin malli ei liene ihan optimaalinen, sillä tuntuu hullulta, että mm. keinutuolin tyyppisiä huonekaluja on helpompi kuljettaa -96 Corsalla kuin tällä 308:lla...

- Kulutuslukemat 1.6 HDi koneessa ovat erittäin miellyttävät, joskin ajotietokone on ilmeisesti erittäin optimisti - tankkauksen jälkeisessä tarkistuslaskennassa virhettä tuntuu tulevan 0,3-0,5 litraa/100km ihan järjestään!! Anyway, ajotietokoneen mukaan parhaimmillaan pääsen talvirajoituskaudella, nastarenkailla, 90km työmatkani 3,5 l/100km lukemilla. Matka sisältää pääosan maantietä, mutta molemmissa päissä on mentävä kaupungin läpi, siinä mielessä olen hyvin tyytyväinen.

- Huoltoja on yksi perushuolto takana, oisko se kustantanu sen reilu 200e. Sen sijaan takajarrulevyt meni kerran vaihtoon ja kun niissä on se pahuksen pyörännapa mukana, niin pelkkä yksi takalevy kustantaa 130-140e. Ei mitenkään edullista, jos joutuu pistämään takapään jarrut kuosiin.

Kaikenkaikkiaan olen autoon edelleen erittäin tyytyväinen.

-JJ-