Automalli: 3008
Korimalli: crossover
Vuosimalli: 2011
Varustelutaso: Allure
Polttoaine: Bensa
Vaihteisto: Manuaali
Moottori: 1.6 THP156
Mihin kokemukset perustuvat: Oma
Ajomäärä: 125 000 km
4 vuotta omistin THP moottorillisen pösön. Nyt on auton metsästys tilalle käynnissä, koska joku ajoi kolmion takaa kylkeen ja auto meni lunastukseen.
Ostin sen autuaan tietämättömänä THP:n ongelmista. Kun aloin lukemaan aiheesta, niin kauhistuin että tuliko musta-pekka käteen. Mutta selvittelin, niin 40tkm kohdalla oli jakoketjun kiristäjäpultti vaihdettu kertaalleen. Minä vaihdoin sen 90tkm kohdilla. Jakoketju toimi ihan hyvin viimeiseen talveen asti, jolloin alkoi kylmäkäynnistyksissä kilkattamaan ja rallattamaan. Lämpimänä ei ongelmaa. Keväällä päätin itse tehdä jakoketjun vaihdon, koska tuntui hullulta että laittaisin 1500 euroa niin vanhaan ja halpaan autoon. No operaation hinnaksi tuli noin 300 euroa sisältäen koko jakoketjupaketin kaikkineen, sekä moottorin lukitustyökalut. Tämän jälkeen moottori kuulosti kuin uudelta ja olin tyytyväinen. Aikaa tämä otti noin 15 tuntia ensiselvittelyä miten operaatio tehdään. Sisältäen lukuisia iltoja youtubesta step by step ohjeita katsellen. Joita löytyikin hyvin. Tämän jälkeen itse operaation tein kotipihan autokatoksessa ja se otti aikaa kaksi päivää. Noin 18 tuntia, kun rauhassa teki. Kyllä siinä säästi, mutta kyllä se aikaakin otti.
Samalla vaihdoin toisena viikonloppuna öljyä vuotavan öljysuodatinjalan tiivisteet, sekä turbon öljytuloletkun sekä paluuletkun. Oli siinäkin hommaa, kun piti purkaa katalysaattori pois tieltä ym ym. Sekin otti pari päivää ja ehkä 10-12h. Osien hinnaksi tuli noin 100e. Joku sanoi että pösöhuollossa tämä olisi ollut 800 euron remontti.
Moni on kirjoitellut, että jakoketjua on vaihdeltu 40-70tkm välein. Itselläni taisi olla onnea, että oli 2011 malli ja vielä joulukuun malli. Tässä vaiheessa ilmeisesti on ollut neljäs jakoketju-malli käytössä ja se kesti noin pitkälle kuin 120tkm parin kiristinpultin vaihdolla. Vaikka onhan tuokin vielä aivan liian lyhyt elinkaari ketjulle.
Muutoinkin olin onnekas. Ei mitään suurempaa mennyt. Kertaalleen vaihdoin laturin, mutta vika olikin muualla. Laturi jäi hyllyyn varalle ja vaihdoin siihen uudet hiilet. Vaihto onnistui itse kotipihassa alakautta aika helposti. Laturin tilasin saksasta ilman tarvetta lähettää vanhaa sinne. Hintaa jäi Valeon samanlaiselle laturille 150 euroa.
Moniurahihnan kiristin vaihtui helposti itse, kun laakerit meni siitä rullasta. Hintaa jäi kiristimelle ja uudelle hihnalle noin 40e luokkaa. Vaihto ei tainnut puoltatuntiakaan kestää. Samalla korjasin vanhan kiristimen vaihtamalla rullan ja varaosaksi jäi hyllyyn.
Kertaalleen etupään Lemförderin pallonivelet vaihdettiin hintaa yhteensä 200 euroa töineen.
Etuajarrulevyt ja palat Bosch vaihdettiin. Ostin itse osat virosta 100 eurolla ja päälle työ+katsastus 140e. Ei paha.
Imusarjan karstoittuminen ei muodostunut minulle ongelmaksi missään kohtaa, vaikka ajo oli suurelta osin pätkäajoa. Nykimistä ei tapahtunut ajossa.
Jos jakoketjuremppaa ei lasketa, niin aika halvoilla huolloilla pääsee THP:n kanssa. Etenkin, jos pystyy itse vähän tekemään jotain.
Itse vaihdoin öljyt joka vuosi noin 7-8 tkm välein.
Katsastuksista auto meni läpi joka ikinen kerta ilman mainintoja.
Mitä tulee itse autoon. Aivan mahtava ajettava. Hintaansa nähden hyvät varustelut. Tästä tykkäsi koko perhe. Voin kuvitella hyvin, että tilalle hankitaan joko 3008 tai 5008, mutta dieselinä. Pösön bensakoneisiin en enää koske. Dieselistäkin kelpaa vain 110 mallia uudemmat versiot, jotka on niillä 8 venttiilisillä ja yksi-nokka-akselisilla versioilla.
Miinusta tulee takakontin tilasta, mikäli perheessä on lapsia, joita varten pitää kuljettaa lastenvaunuja. Lomareissut on aika ahdasta pakkaamista lattiasta kattoon, sekä takapenkin jalkotilat täyteen, jotta saat kaiken tarvittavan mukaan. Lastenvaunujen kadottua, tila riittää juuri ja juuri sopivasti.
Kiva auto oli. Itselleni huoleton. Useimmille ongelmapesä.
En suosittele tätä THP-moottoria kenellekkään ihan silläkin, että tämä moottori on usean autoliikkeen/-ketjun mustalla listalla. Eivät ota vaihdossa ja et pääse eroon itsekään myymällä. Tietoisuus moottorin surkeudesta on niin laaja. Automyyjätkin onnitteli minua, että hyvä kun meni lunastukseen. Muuten olisi jäänyt se musta-pekka käteen.
Nyt kohti uusia tuulia. Luultavasti peugeottia