Voit toki esittää oman näkemyksesi.
Tuossa joulukuun alkupuolella auto hyytyi taas noin viikko Porvoosta saamisen jälkeen. Ei juuri suostunut liikkumaan, röpelsi vain eikä tahtonut käydä tyhjäkäyntiäkään. Hinattiin korjaamolle Järvenpäähän. Järvenpäässä aloittivat tutkimaan ja kertoivat vian olevan moottorinohjausyksikössä jonka tilasivat. Viikko tästä eteenpäin kun auto oli tutkittu, ei osaa ollu vieläkään tilattu vaan ilmeisesti Peugeotilla ei asiaa suostuttu uskomaan. Soitto maahantuojalle sai ilmeisesti vauhtia asiaan ja varaosa ilmestyi korjaamolle. Tästä meni sitten jokunen päivä ja selvisi, ettei uuteen osaan saatu ohjelmoitua oikeita tietoja ja auto ei toiminut edes mitä aikaisemmin. Soitto maahantuojalle josta parin tunnin päästä ilmoitettiin, että auto on kunnossa. Kävin tänään auton hakemassa ja tuntui pelittävän kuten kuuluukin, jopa webasto toimii.
Moottorinohjausyksikkö diagnosoitiin vialliseksi, kylmänä ei suostunut toimimaan juuri yhtään, mutta lämmittämällä esim kuumailmapuhaltimella alkoi toimimaan normaalisti. Toivotaan nyt, että diagnoosi todella oli oikea eikä mikään muu syy ole aiheuttanut yksikön hajoamista tms.
Sitten vielä lupaamani palaute :
Auto ostettiin Mäkelän koneesta jossa myös kevät 2015- kevät 2017 korjausrumba käytiin läpi eli alun ongelman väistelystä ("autossa ei ole vikaa, vähän nykii hiukkaspoltolla") auton hyytymiseen tien laitaan jolloin moottori vaihdettiin. Moottorinvaihdon jälkeen asiaa korjattiin vielä moottorinohjausyksikön päivityksellä 2017 alkukeväästä. Kaikkiaan tietoa tuli aluksi ihan hyvin auton vaiheista, mutta loppua kohden on saanut soitella perään kuulumisia. Mäkelässä vaihdettiin muistaakseni alkuun apulaitehihna ja kiristin (olikohan joku kampanjakin tästä), sitten vaihdettiin moottori ja viimeinä mainittu moottorinohjausyksikön päivitys. Tässä välissä ohjausyksikköä palauteltiin perusasetuksiin, jäljestä päätellen perusasetuksia ajettiin matolaatikoihin joka korjaamolla.
Kesällä 2017 auto nyki jälleen melko pahasti ja meni Länsiauto Vantaalle jossa asia otettiin ainakin naamatusten vakavasti. Autoa korjattiin pitkään ja hartaasti, Peugeotin neuvontapalvelun tahtiin. Vastauksia saivat kuulemma odottaa aina viikonpäivät neuvonnasta. Kuukauden kohdalla otin yhteyttä maahantuojaan joka laittoi asiaan vauhtia, viikon päästä oli auto taas ulkona korjaamolta. Maahantuoja/liikkeet ovat maksaneet vuokra-autot aina korjauksien ajan. Webasto ei toiminut korjauksien jälkeen, asetukset nollaantuneina mediajärjestelmässä jne. Luvattiin jotain raporttia toimittaa, mutta sitä ei koskaan näkynyt. Muistaakseni täälläkin vaihdettiin apulaitehihna ja kiristin, sekä palautettiin useita ohjausyksiköitä perusasetuksiin/päivitettiin.
Syksyllä 2017 auto hyytyi pahemman kerran Porvooseen, eteenpäin päästiin muutama metri moottorin käynnistämisestä sammumiseen, lähimpään parkkiin. Auto hinattiin Porvoon Mega-autoon. Täällä mega-autossa auto ei kovin pitkään viihtynyt, soitin heti ensimmäisenä maahantuojalle ja Mega-autoon jonne kerroin auton surkean historian. Taas oli auto maahantuojan piikkiin joskin minulle tuli jälkikäteen auton siivoamisesta 150e lasku. Oli ihan hyvä tuntipalkka imuroinnista ja parista puhdistuspyyhkeestä. Tämä operaatio meni kohtuu nopeasti. Mega-autosta oltiin kyllä ystävällisiä, kuten Länsiautossakin oltiin ja auto tuli "kuntoon". Takapenkin saranamuovit hajosivat operaatioiden aikana jotka toimittivat sitten jälkikäteen seuraavalle korjaamolle kun eivät minulle asti ehtineet. Mega-autossa vaihtoivat kojelaudan uumenista jonkun virranjakoyksikön. Tämän korjauksen jäljiltä olivat taas asetukset kateissa, joskin webasto toimi.
Noin viikko Mega-auton keikasta auto nykäisi pari kertaa ja parin päivän päästä halvaantui kotipihaan, kun olin juuri matkalla Mega-autoon tuon aikaisemman nykäisyn vuoksi tarkistukseen. Auto hinattiin Mäkelän koneeseen jossa tapahtui tämän viestin alkupään asiat. Nyt oli palvelu ystävällistä, joskin tilannetiedotteita sai itse soitella perään vaikka pyysin kertomaan auton vaiheista.
Kokonaismakuna tästä yksilöstä jäi melkoisen huono vaikutelma. Aktiivimallin vakionopeudensäädin on melko turha kapistus kun ei osaa jarruttaa tai toimi alle 40km/h vauhdissa.
Korjausrupeama taas oli todella pitkä ja käytettiin aikaan nähden saatiin aikaiseksi vähän. Osia vaihdettiin todella kitsaasti vielä siinäkin vaiheessa kun tiedettiin auton historia. Surkuhupaisaa on, että moottorinohjausyksikön vaihtamisesta puhuttiin jo 2017 kesällä Länsiautossa, vaan ei vaihdettu. Maahantuojaan sai olla useampaan otteeseen yhteydessä, että autolle alkoi tapahtumaan jotain. Tuntui ilman jatkuvaa rutinaa jäävän korjaus johonkin Peugeotin ikuiseen limboon.
En tiedä mikä tuossa tökkii kun asiakkaan pitää olla yhteydessä maahantuojaan, että otetaan isot aseet käyttöön. Luulisi tälläisen maanvaivan olevan moottorinvaihdon jälkeen jo erikoiskäsittelyssä kun ongelma jatkuu. Tuntui alkavan korjaus ns alusta joka kerta ja juuri tuolla älyttömän hitaalla arpomismenetelmällä jossa ei saa vaihtaa osia autoon. Ihan kuin auto tulisi kuntoon kuukausitolkulla liittimiä kiristelemällä ja johtosarjaa aukomalla. Harmillista on myös se, että auto hinattiin aina lähimpään korjaamoon vaikka selitin Peugeot assistanceen, että auto on ollut saman vian vuoksi jo toisella korjaamolla jossa asia tunnetaan entuudestaan.
Myös Mäkelän suhtautuminen asiakkaan vikailmoitukseen tuntui ylimalkaiselta, ei otettu todesta alkuun ja vaikutti siltä, että asia uskottiin oikeasti vasta kun ajoin tyhjäkäyntiä ontuvan ja todella huonosti käyvän auton heidän pihaansa ja näkivät asian itse.
Loppujen lopuksi toivotaan auton nyt vihdoin olevan kunnossa ja mukavia kilometrejä edessä!