Kirjoittaja Aihe: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)  (Luettu 4205 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Martti_R

  • Vieras
306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« : 08.02.2007, 09:04:51 »
Auto: 2000 306 HDi 2,0 (130 000 km).

Olisikohan jollain vinkkiä miksi HDI:ni ei käynnisty pakkasella ilman lämmitystä ( eli kun on kylmenpää kuin -10C )?

Sen verran olen yrittänyt tutkia asiaa että:

-akussa pitäisi puhti riittää, ainakin startti pyörittää hyvin
-hehkutuksen aika tuntuisi olevan OK, säätyy lämpötilan mukaan ja on n. 10-15s tuossa -15C:ssa
-hehkutuksen aikana jännite tulppien päissä on n.9.5V eli tuntuisi olevan OK
-ilman lämmitystä ei lupaakaan mutta kun lohkolämmitin on pari tuntia päällä hörähtää käyntiin kuin palmun alta

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #1 : 08.02.2007, 10:20:08 »
Mielestäni vika vaikuttaa olevan selvästi polttoaineen saannissa. Käytätkö vielä kesälaatua? Lorauta sinne tankkiin esim. Diesel 100 jäänestoainetta, se estää suodattimen ja putkistojen jäätymistä. Vaikka käytätkin talvilaatua, jäänestoaineen käyttäminen sitoo kosteutta, eikä putkistot ja suodatin pääse jäätymään.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #2 : 08.02.2007, 11:39:15 »
-hehkutuksen aika tuntuisi olevan OK, säätyy lämpötilan mukaan ja on n. 10-15s tuossa -15C:ssa
-hehkutuksen aikana jännite tulppien päissä on n.9.5V eli tuntuisi olevan OK

Tuo ei vielä kerro hehkujen kunnosta mitään. Kyllä se jännite sinne hehkun päähän tulee vaikka hehku olisi palanut kokonaan poikki. Ekan sukupolven commonraileissa ei ole diagnostiikkaa hehkuille, eli kyllä se hehkun merkkivalokin siellä iloisesti palaa vaikka hehkut olisivat poikki. Aikakin säätyy ulkoilman / moottorin lämpötila-antureiden mukaan.

Omistat näemmä  yleismittarin, eipä muuta kuin mittailemaan hehkujen vastuksia... N.-10 asteeseen asti HDI lähtee iloisesti käymään ilman hehkuja, vasta tämän alle menvissä lämpötiloissa niitä tarvitaan...

Stanu

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #3 : 08.02.2007, 12:25:23 »
Kiitos kommenteista ! Stanulta olisin kuitenkin kysellytnoiden hehkutulppien toiminnasta: koska jännite hehkutuksen aikana kuitenkin tipahtaa siitä akun lepojännitteestä 3-4 volttia niin jokin autossa sähköä haukkaa, enkä oikein keksi muutakaan kuin nuo hehkut ja sen perusteella oletin niiden olevan OK?

Joo.. päättelet oikein, mutta ne ovat rinnan siellä ja 1-2 hehkua pimeenä jännite tippuu ikäänkuin normaalinoloisesti (kuormaa löytyy). Siinähän volttimittarilla mitatessa mittaat itseasiassa 4 rinnankytketyn vastuksen kokonaisjännitehäviötä, et yksittäistä vastusta. Ei siinä oikein voi tulkita häviöstä (en ainakaan itse muista ulkoa) kuinka monta hehkua siellä on ehjänä. Käyntiinlähtö on pirun vaikeaa vajaalla määrällä hehkuja.

Se jäi muuten sanomatta, että johtuen rinnankytkennästä, joudut irroittamaan vastusmittausta varten jokaisen hehkun johdon. Muuten menee taas metsikköön..

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #4 : 08.02.2007, 12:32:51 »
Vioittuneen hehkutulpan vastus yleensä suurenee, jolloin sen teho pienenee.


Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #5 : 08.02.2007, 20:57:27 »
Itse mittailin yksinkertaisesti merkkilampulla: toinen johto akun +napaan, toisella kosketti hehkutulpan napaa. Tietysti hehkun virtajohdot irroitettuna. Ehjä tulppa: valo palaa.

En tiedä mistä hehkutuksen merkkivalo saa sähkönsä, mutta varma tapa selvittää tuleeko tulpille sähkö on juuri tuo merkkilamppu. Luulisi että jos tankissa on kesälöpöä niin se jähmettyy jo polttoaineputkissa matkalla tankista. Ei silloin lohkolämmitin auta.

No tuo taas ei kerro mitään muuta kuin että hehkutulpan ja maan välillä on 'jonkinlainen' kontakti. Varsinaisen kunnon ts. hehkutulpan vastuksen ja sen ottaman tehon toteamiseen siis käyttökelvoton menetelmä.

AUTAP

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #6 : 09.02.2007, 14:52:32 »
No tuo taas ei kerro mitään muuta kuin että hehkutulpan ja maan välillä on 'jonkinlainen' kontakti. Varsinaisen kunnon ts. hehkutulpan vastuksen ja sen ottaman tehon toteamiseen siis käyttökelvoton menetelmä.

Eli käytännön kannalta ja suomeksi sanottuna aikoinaan 505:ssa tein niin, että irroitin kaikista hehkuista johdot, vedin akulta 30:n A virtamittarin kautta ("tarvikeyleisautorallimalli") vuorollaan kullekkin hehkulle ja vertailin lukemat, jos joku selvästi pienempi tai nolla, hehku pois pelistä. Aina toimi. Sanokaahan vain voiko sitten soveltaa vielä HDI:ssa ja jos ei, mistä syystä. Omakoht. kokemusta HDI:ssä EI OLE.

SLe

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #7 : 09.02.2007, 17:34:49 »
No tuo taas ei kerro mitään muuta kuin että hehkutulpan ja maan välillä on 'jonkinlainen' kontakti. Varsinaisen kunnon ts. hehkutulpan vastuksen ja sen ottaman tehon toteamiseen siis käyttökelvoton menetelmä.

Jos yleismittarilla mitataan tulppa kerrallaan sen ottama virta, on sen mittarin oltava aika hyvä. Minun mittarini ei pääse kuin 20 A virtaan saakka. Siksi otse olen tähän mennessä käyttänyt merkkilamppua ja tavannut vain joko toimivia tai sitten vastus on ääretön eli poikki olevia tulppia. Ehkä Benkku valaiset ja kerrot minkälaisia virtoja olet mittaillut ja miten.

Merkkilamppu on kuitenkin kätevä näyttämään sen, tuleeko hehkutulpille sähkö vai ei. Toki yleismittarikin,mutta yksin toimiessa, autoa startatessa, valo on mielestäni kätevä. Kuten sanoin, en tiedä mistä merkkivalo kojetauluun saa sähkönsä.

Mittailin viime kesänä vaihdettujen tulppien vastusta. Mittarilla jonka alue oli 0-200 ohm sain 0,6 ohm eli vastus on jossain välillä 0,4 .. 0,8 ohm. Joka tarkoittaa 30 ... 15 A kylmänä.

Benkku

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #8 : 09.02.2007, 20:05:44 »
Jos yleismittarilla mitataan tulppa kerrallaan sen ottama virta, on sen mittarin oltava aika hyvä. Minun mittarini ei pääse kuin 20 A virtaan saakka. Siksi otse olen tähän mennessä käyttänyt merkkilamppua ja tavannut vain joko toimivia tai sitten vastus on ääretön eli poikki olevia tulppia.

Yleensä hehkutulppa ensin ns. hiipuu eli irroitettuna toimintaa tarkasteltaessa / sähkö kytkettynä hehkuu vain hieman vastuslangan päästä. Tällöin myös vastus on suurentunut esim. 0,4 - 0,5 ohmista vaikkapa 0,8 ohmiin. Suurten virtojen mittaukseen ei yleismittareita liene tarkoitettukaan ellet sitten käytä lisälaitteena erillistä (pihti tmv.) virtamittauspäätä.

Yleensä hehkutulpan suunnittelujännite on matalampi esim. luokkaa 7.2 volttia.

Edellisessä esimerkissä siis hehkutulpan ottama teho (virta) pudonnut puoleen. Kannattaa myös huomioida, ettei edullisilla yleismittareilla välttämättä pysty mittaamaan luotettavasti pieniä 'nollan ohmin' luokkaa olevia vastuksia. Mittausarvojen virhe toki pysynee samansuuntaisena.

Pumuri kaavalla voi pikaisesti kalkuloida paljonko virtaa sitten pitäisi kulkea, mutta kannattaa huomioida ennen virtamittausta tuo caveat emptor matalaan kuormaan epätarkkojen mittareiden suhteen.

Martti_R

  • Vieras
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #9 : 10.02.2007, 14:18:28 »
Tyhjensin tuon vedenerottimen ( vai olikohan siellä pelkkää jäätä joka jäi sinne edelleen kun pakkasta oli -10 ja kone ajettu n. 100 km eli oli kyllä lämmin ) ja lisäilin jäänestoainetta mutta ainakaan toistaiseksi ongelma ei ole poistunut..

Noiden hehkutulppien irroitus ja tarkistus sen sijaan jää kyllä lämpimämpään, ovat sen verran hankalassa paikassa että sormet jääty jo ensimmäisen kanssa arkarrellessa ( se eka tulppa kyllä oli ihan kunnossa, hehkui kauniisti kun sain sen irti ja annoin akusta sähköä ). Toisaalta kuvittelisin että kun edes yksi tulppa on kunnossa ( eikä muistakaan ole tietoa etteivätkö nekin olisi ) niin kone edes yskähtäisi hieman mutta kun ei mitään ... ja sitten kun kone on ollut tolpassa ( ja esim. lohko selvästi lämmin eikä hehkutuskaan mene päälle ) niin hörähtää heti siististi käyntiin.

Tietäisikö kukaan onko siellä koneessa jotain muuta mekanismia joka voisi aiheuttaa tämmöisiä oireita, esimerkiksi polttoaineen syötto katkaistaan jonkun lämpotila-anturin tietojen perusteella ?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 147
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 306 - Ei käynnisty pakkasella (HDi)
« Vastaus #10 : 12.02.2007, 19:23:40 »
Kuullostaa ihan siltä kuin joskus jollain oli vika moottorin lämpötila anturissa kun ei luvannutkaan ilman että oli tolpassa hetken:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=2043.msg37193#msg37193
« Viimeksi muokattu: 20.01.2009, 22:26:02 kirjoittanut Tonilind »
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.