Kirjoittaja Aihe: 406 - Vanne- ja rengaskoot  (Luettu 65140 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jahveti

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #30 : 27.08.2008, 21:58:37 »

Hmm. 
1.8 SL 16v, mutta mallisarja 1 vaiko 2.

Kiinnostaa kun itsellä vanhassa -98 1.8 16V sedan oli 14" ja nyt 2002 sedan 1.8 16V 15"
Peugeot 308 SW access  1.6 HDi 92  -2014
Peugeot 308 1.6 VTI  120 (EP6) , 2008.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #31 : 27.08.2008, 22:15:12 »
  Ei kai SL:ää ollut kuin 1. mallisarjassa? Mutta sitä siis tarkoitin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #32 : 28.08.2008, 05:24:43 »
Käsittääkseni SL versiota ei ollut FL:n jälkeen, mutta tärkeämpää tässä onkin se että sopiiko nuo 14 tuumaiset mihin malliin asti? Siis käytännössä mistä DAM numerosta alkaen kaikkien mallien etujarrulevyt kasvoi 266 mm -> 283 mm.

Kuten tuolla aikaisemmin varaosakuvia tavasin, niin siellä 14 Tuumaiset on "ei ole, saattaa olla, ehkä, ei välttämättä" esim 1.9 TD mallissa. Mutta itse olen sellaiset ko Pre FL mallissa nähnyt (SLdt)
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #33 : 28.08.2008, 18:35:45 »
mistä DAM numerosta alkaen kaikkien mallien etujarrulevyt kasvoi 266 mm -> 283 mm.

  Service box ilmoittaa -96 SL:ään että -02 1,8 Mistraliin levyiksi "DIAM 260 EP 24" ja varaosanumero sama 4246 L9. Tarkoittanee tasan 260 mm.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #34 : 28.08.2008, 21:08:33 »
  Service box ilmoittaa -96 SL:ään että -02 1,8 Mistraliin levyiksi "DIAM 260 EP 24" ja varaosanumero sama 4246 L9. Tarkoittanee tasan 260 mm.

Eli 1,8 bensiinimalleissa 260 mm:n levyt, iästä riippumatta. Jollei satuloiden muodoissa ole suurta eroa, käy kaikkiin siten 14" vanteet.
Dieseleihin ilmoitetaan vuosimallista riippumatta:
XUD9SD- ja XUD9BSD-dieseleissä on 260 mm:n levyt; XUD9TE- ja XUD11BTE-dieseleissä 283 mm:n levyt.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #35 : 29.08.2008, 05:57:07 »
Eli 1,8 bensiinimalleissa 260 mm:n levyt, iästä riippumatta. Jollei satuloiden muodoissa ole suurta eroa, käy kaikkiin siten 14" vanteet.
Dieseleihin ilmoitetaan vuosimallista riippumatta:
XUD9SD- ja XUD9BSD-dieseleissä on 260 mm:n levyt; XUD9TE- ja XUD11BTE-dieseleissä 283 mm:n levyt.
Luultavasti näin mutta tuo XUD9TE ja 283 mietityttää, voihan se noinkin olla, ehkäpä SLdt oli sitten eri moottorilla kuin luulin tai eri vanteilla kuin pitäisi.

  Service box ilmoittaa -96 SL:ään että -02 1,8 Mistraliin levyiksi "DIAM 260 EP 24" ja varaosanumero sama 4246 L9. Tarkoittanee tasan 260 mm.

Mulla on sellainen harmaa muistikuva että jossain vaiheessa kaikissa malleissa oli sitten 283 mm levyt. Ehkäpä Mistral oli viimeinen malli jossa oli 260 mm levyt. Eikös sen jälkeen tullut SR Executive?
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Bad_Taste

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #36 : 29.08.2008, 18:05:16 »
Itse hommasin aikoinaan projekti autoon 406 283mm laikat, ohje oli että <2.0 bensa niin on 283. 1.8 oli 266mm. Näin ainakin muistelen mk1 mallissa.

266mm laikkojen päälle menee 14" vanne, sama jarrusatula kun 405 mi16.

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #37 : 30.08.2008, 12:10:02 »
Luultavasti näin mutta tuo XUD9TE ja 283 mietityttää, voihan se noinkin olla, ehkäpä SLdt oli sitten eri moottorilla kuin luulin tai eri vanteilla kuin pitäisi.

Mulla on sellainen harmaa muistikuva että jossain vaiheessa kaikissa malleissa oli sitten 283 mm levyt. Ehkäpä Mistral oli viimeinen malli jossa oli 260 mm levyt. Eikös sen jälkeen tullut SR Executive?


 Se millä vanteilla auto on varustettu, on tietysti eri juttu. Onhan 2002 Mist. 1,8:ssakin toki 15" vanteet vakiona, mutta jarrut silti (pitäisi olla, mittaan varmuudeksi kohta) on 260 mm. Jos ottaa Service Boxista 406 ja sitten 406 New- autoksi, ja katsoo sieltä 1,8-bensiinimoottorin jarrut, niin kaikkiin ilmoitetaan tuo sama 260x24 jarrulevy. Samalla tavalla sain nuo XUD-moottoristen jarrut.

harpatso

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #38 : 01.11.2008, 23:51:11 »
Mitäs sanotte, onko Citroen C5:n 15 tuuman vanne sopiva 2003 406:een? Ostin mielestäni edullisesti kyseisen farkun mutta... Enpä katsonutkaan tarkempaan mitkä vanteet talvirenkaiden mukana tulivat. Heh, Fordin vanteet jotka hinkkaavat auton koria sisäpinnaltaan. Tämän huomattuani on sitten päivä kulunut "iloisissa" tunnelmissa.

HobbyHall ei nyt ole ihan ensimmäinen rengasliike joka tulee mieleen. Näillä on kuitenkin myynnissä rengas-vanne paketteja, ei 406:een mutta C5:een kuitenkin.  Vieläkään en suostu olemaan tyytymätön em. kiesin hankintaan.

Partner-on-1

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #39 : 02.11.2008, 13:48:37 »
Reiän halkaisija ja pulttijako lienevät oikeat, mutta entä vanteen leveys ja et (leveys 6 tuumaa, ET=18)? :-\
http://www.vannetukku.fi/lisatietoja_vanteen_valintaan.html

aapee

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #40 : 02.11.2008, 14:20:46 »
Mitäs sanotte, onko Citroen C5:n 15 tuuman vanne sopiva 2003 406:een? Ostin mielestäni edullisesti kyseisen farkun mutta... Enpä katsonutkaan tarkempaan mitkä vanteet talvirenkaiden mukana tulivat. Heh, Fordin vanteet jotka hinkkaavat auton koria sisäpinnaltaan. Tämän huomattuani on sitten päivä kulunut "iloisissa" tunnelmissa.

HobbyHall ei nyt ole ihan ensimmäinen rengasliike joka tulee mieleen. Näillä on kuitenkin myynnissä rengas-vanne paketteja, ei 406:een mutta C5:een kuitenkin.  Vieläkään en suostu olemaan tyytymätön em. kiesin hankintaan.

www.nettivanne.fi mukaan C5 01-05 et min 10 max 20 alkup. 18. C5 II 05-08 et min 15 max 26 alkup. 26. keskireijät kummassakin 65,1mm ja jako 4X106. Vanteen leveydestä ei ollut mainintaa.

Tuossa hobbyhalin mainoksessa on kuvassa tosiaan tuo C5 II.
« Viimeksi muokattu: 02.11.2008, 14:25:11 kirjoittanut aapee »

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #41 : 02.11.2008, 16:07:52 »
Vastaus eri Peugeot- ja Citroen-mallien renkaiden yhteensopivuuteen löytyy helposti ko. valmistajien osaluetteloita tutkimalla, jolloin ei tarvitse etsiä epämääräistä, usein virheitä sisältävää, tietoa muualta:

http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=28798.0

ET-luku riippuu vanteen leveydestä.
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

aapee

  • Vieras
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #42 : 02.11.2008, 18:58:08 »
Hobbarin vanteet sopivat C5 01-08, joten varaosa kataloogeja selaamalla ei tule sen viisaammaksi.
Kannatta varmaankin olla yhteydessä hobbariin ja kysyä vanteiden et:tä ja leveyttä.
Sinäänsä huono tapa myydä vannesettiä kertomalla vain auton merkin ja mallin, sekä vuosimallit mihin ko. sarja sopii, varsinkin jos mallisarjaan tulee faceliftauksen myötä muutoksia renkaiden sopivuuksiin.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 142
  • Kuolema kuittaa univelat...
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #43 : 02.11.2008, 19:15:46 »
...jako 4X106. Vanteen leveydestä ei ollut mainintaa.

Tossa on varmaan paino- tai kirjoitusvirhe, oikea jako on 4x108. En muuten tiedä yhtään autoa jossa jako olisi 4x106.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 406 - Vanne- ja rengaskoot
« Vastaus #44 : 02.11.2008, 21:59:34 »
4 x 108 on ok, eikä originaalista ET luvusta kannata poiketa (erinomaiset ajo-ominaisuudet pysyvät tällöin tiptop). Yleinen HUOMIO samalla renkaista: tasapainoita renkaat ehdottomasti sormilaippaa (4x108) käyttäen. Rengasliike tasapainotti kolmeen kertaan ilman ko. laippaa ja renkaat sen kun täristivät. Ei auttanut huippudigitaalinen Hunter-kone, vaan aivan simppeli Sicam "ledikone" hoiti tasapainoituksen kerralla kuntoon. Toinen huomio (itse maksoin oppirahat), että 195/65-15 renkaat ovat optimit ja T-nopeusluokkaina aivan riittävät Suomen "rupusalle tiestölle". Testasin 205/60-15 H-luokan renkaita (Conti Premium 2) ja pääosin ne heikensivät auton ominaisuuksia verrattuna T-luokkaiseen (Conti EcoContact 3). Makuasioitakin, mutta: melu, mukavuus, ohjauksen vetely, ohjaustuntuma, vesiliirtoherkkyys, vierintävastus ovat faktoja puhuttaessa ominaisuuksista.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -