Kirjoittaja Aihe: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)  (Luettu 2926 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Auto: 2005 607 2,2 (EW12J4, 3FZ).

2005 2.2 EW-koneella (3FZ). Sammui vaimolla ajossa kahdesti maanantain pakkasissa. Sen jälkeen moottorivalo jäi palamaan. Ajossa tuntui normaalilta, kun myöhemmin kokeilin. Katsoin tänään PP2000:lla ja sielä löytyi P0410 vikakoodia useita kappaleita, vanhin jo yli 10 tkm sitten eli yli vuosi sitten. Löytyi myös P0105, mutta sitä ei useita.

Varsinaisessa PP2000:ssa vikojen kuvaukset ovat:
"Permanent faul. Injection of air to the exhaust Malfunction" ja "Internittent fault. Pressure / throttle position incoherence"
Diagtoolissa (F4:llä käynnistyvä) on vain P0105.

Netistä kaivettuna tuo P0410 viittaisi pumppuun, joka puhaltaa ilmaa pakoputkeen. Onko tuossa edes sellainen?

Nollasin koodit PP2000:ssa, mutta ne palautuivat molemmat heti takaisin. Vikalokiin ei kuitenkaan tullut mainintaa uusista vioista.

Tuo P0105 kai voisi viitata MAP-anturiin. Se on vaihdettu muutama vuotta sitten, mutta voi tietysti olla taas rikki. Jotain järkevän oloista se kuitenkin näytti paineeksi.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

antsu

  • Vieras
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #1 : 23.01.2019, 17:50:38 »
Ainakin 2 litraisessa EW:ssä on jälki-ilmapumppu. Mullakin se hajosi pakkasella. Se ei vaikuta muuhun kuin häkäpäästöihin kylmällä koneella, jolloin rikastus on käytössä.

Pumppuun kertyy vettä joka jäätyessään särkee sen.

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #2 : 23.01.2019, 19:44:55 »
Missä kohtaa autossa ja Service Box -valikossa tuo on? Mihin kohtaa pakoputkea se pumppaa ilmaa?

Mahtaako moottorivalon syttyminen liittyä tuohon? Vikalokissa tuo virheilmoitus oli lukuisia kertoja appear dissappear pareina. Ei ole moneen vuoteen palanut moottorivalo.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #3 : 23.01.2019, 19:50:22 »
Pumppaa ilmaa pakoputkistoon ennen katalysaattoria, kyllä tuon toimimattomuus sytyttää vikavalon kun on kyse päästöjen hallintaan liittyvästä laitteesta.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #4 : 23.01.2019, 20:31:15 »
Löytyi Service Boxista. Jostain mystisestä syystä kohdasta "polttoaineen kierrätyspiiri", joka on kyllä "pakokaasujen puhdistus" alla. Osa on 1618E3 "päästöneston ilmapumppu". Näyttäisi olevan letkulla kytketty sylinterikanteen koneen päädyssä. Tosin kuva ei ole selkein mahdollinen.

Service Box antaa hinnaksi hurjat 570€! Pitää etsiä tuo autosta ja selvittää onko oikeasti rikki.

Mitenköhän tuon toimimattomuutta seurataan? Sitä vain ihmettelen, että sama P0410 vikailmoitus oli lokissa jo yli 10 tkm sitten monta kertaa, mutta valo syttyi vasta nyt. Sehän viittaa juuri tuohon: https://www.obd-codes.com/p0410

MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

406

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 591
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #5 : 23.01.2019, 20:57:54 »
Mitä tarkoittaa, jos koodin perässä on vielä P?
Ensimmäinen ajokokemus Fiat 600, sittemmin Lada 1200, Lada 1300 S, Lada 1700 i Combi, Renault 19 1,8 RT, Peugeot 406 1,8 ST, Ford Sierra 2,0 DOHC, Peugeot 406 ST Executive 2,0 silver, Peugeot 607 3,0 V6 Platinum Ivoire

Present time Peugeot 406 ST Executive 2,0 red

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #6 : 24.01.2019, 15:24:21 »
Katsoin vielä tarkemmin tuota BSI-lokia. Sekoilin edellä eli P0105:ia on tuolla runsaasti ja se myös näkyy siellä diagtoolissa, joka kokemukseni mukaan korreloi moottorivalon palamisen ja katsastuksesta läpipääsyn kanssa.

Sitten tuli taas ongelmia PP2000:n käytön kanssa. Moottorin ECU meni lukkoon. Näin on käynyt monta kertaa aiemminkin ja jotenkin se on aina avautunut. Nyt on ollut lukossa vuorokauden eli startti pyörii, mutta ei starttaa ja PP2000 näyttää ECU locked.

Onko jollain tietoa mikä aiheuttaa tuon ja millä sen saa pois?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #7 : 24.01.2019, 17:15:05 »
Eikös tuo lukkiutuminen viittaa siihen että auto ei tunnista avaimen ajonestosirua? Eli ajonesto on aktivoitunut.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #8 : 24.01.2019, 19:36:10 »
Ehkä, mutta kyllä ovet aukeaa normaalisti avaimen kaukosäädöstä. Lataan nyt akkua, jos ecoomy modella olisi vaikutusta asiaan. Kokemus on, että pidempään PP2000 yhteydessä ollessa joskus tulee ko. ongelma.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #9 : 24.01.2019, 20:18:59 »
Keskuslukon toiminta ei liity ajonestoon. Avaimessa on erillinen siru ja antenni sekä virtalukon ympärillä antenni, kun avaimen tuo lähelle virtalukon ympärillä olevaa antennia (työntää avaimen virtalukkoon) niin ecu saa samalla signaalin avata ajonesto. Taisipa olla niin että jos economy mode on aktiivinen niin testerillä ei saa yhteyttä, mutta tätä en muista varmasti oliko näin.
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #10 : 24.01.2019, 21:29:18 »
Testerillä saa kyllä yhteyden, vaikka on mennyt economy modeen. Voi tietysti olla, että economy modella on joku yhteys tuohon lukkiutumiseen. Toi lukkiutumine on aina ennen vain yht'äkkiä aeunnut. Olen vain käynyt monta kertaa PP2000:lla ja sitten lopulta alkaa toimia. Ei ole tarvinut avainten koodaukseen puuttua. Varmaankin viitisen kertaa tuo on ennen taphtunut.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #11 : 25.01.2019, 13:50:06 »
Akku on nyt ladattu, mutta testeri ei osaa kytkeä economy modea pois. Se varoittaakin, että ominaisuus ei toimi kaikissa BSI-versioissa. No jotenkin taas sain lukituksen pois. Tein global testin ja sen jälkeen BSI:stä katsottuna avaimia näkyi kaksi ja paikallaankin oli avain, mutta ECU locked oli yes. Sitten menin moottorin ECUn puolelle ja tuolla olikin lukitus poissa. Kokeilin startata. Hörähti hiukan muttei käynnistynyt. Sitten ajatuksissani otin virrat pois ennen uutta yritystä. No ECU oli taas lukossa. Parin global testin jälkeen lukitus oli poissa. Pitkän jauhamisen jälkeen käynnistyi ensin vajailla ja sitten kävi OK.

Pumppaako tuo bensaa ja ei anna kipinää, jos ECU on lukossa. Vai miksi käynnistyi noin huonosti?

Ehkä lukkoonmeno liittyy moottorin sammuttamiseen kesken PP2000-session? Sitähän ei kai voi tehdä virtoja sammuttamatta.

No nyt siis auto käy ja palataan alkuperäiseen ongelmaan. Heti käynnistyksen jälkeen tulee "Depollution system faulty" (siis ei anti...). Voikohan tuon P0410 ja siihen mahdollisesti liittyvä lisäilmapumpun rikkoutuminen aiheuttaa tuon P0105:n vai ovatko nuo kaksi erillistä vikaa? Diagtoolilla tosiaan näkyy vain P0105, joten käsittääkseeni vain se näkyy perus ODB-lukijalla eli vaikkapa katsastuksessa.

Miten kovalla pakkasella lämpimänä auton sammuminen ja siitä seuraava moottorivalo voivat liittyä vain kylmäkäynnistyksessä käytettyyn lisäilmapumppuun?

Sitten olisi hienoa saada vinkkejä siihen missä se lisäilmapumppu sijaitsee. Kansikotelon päädystä lähti joku n. 20 mm letku, joka on aika pehmeä ja tyhjä sisältä. Voisi siis olla ilmaletku. Se menee ilmansuodatinkotenlon ali ja siitä jonnekin "akkutilan" alle. Muistaakseeni näin jotain letkuja pyöräkotelon sisään, kun tein kytkinrempan. Sielläkö se pumppu majailee?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #12 : 25.01.2019, 14:15:10 »
Kyllä tuo kuvaamani letku vaikuttaa kovasti samalta kuin Service Boxin kuvissa, mutta itse pumpun löytäminen vaatinee purkamista. Onkohan se sitten pyöräkotelon vai akkukotelon puolelta?
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

joakim

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 921
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #13 : 25.01.2019, 15:18:09 »
Ilmeisesti se ilmapumppu löytyy pyörätuen ja etulampun välisen tilan alta. Sulakerasian etupuolella oli äänieristystäyte, jonka poistamalla alla näytti olevan kuvien kalatainen pumppu. Aika vaikea siihen on kuitenkin tuota kautta päästä käsiksi. Ehkä pitää odotella kevättä, jos tuo ei kuitenkaan oleellisesti vaikuta auton toimintaan. Mitään lämmintä remppapaikkaa minulla ei ole.

Yritin myös katsoa sulakkeita. 14 kpl löyty, mutta ahdasta on, joten en viitsisi kaikkia kokeilla. Mikähän noista liittyy tuohon pumppuun ja missähän sen rele on? Jossain toisessa PSA-autossa mainittiin sulake 16, mutta tuossa oli vain 1-14.
MG4 -23 (23-) ja 508 1.6 BlueHDi -16 (20-), Entiset: Audi 80 GL 1.6 -73 (87-88), Lancia Beta 2.0 Berlina -76 (88-94), 205 XR 1.4 -90 (92), Lancia Prisma 1.6 IE -88 (92), 405 GR 1.6 -90 (92-01), 406 SR 2.0 -00 (01-03), 306 ST 2.0 -96 (04-09) ja 605 ST Turbo -99 (03-20), 607 2.2 -05 (09-24)

Jackal

  • Vieras
Vs: 607 - Sammui ajosta, useita vikakoodeja (EW12J4)
« Vastaus #14 : 25.01.2019, 19:01:00 »
Vaikea uskoa että lisäilmapumpun vika sammuttaisi konetta. Pumppu on toiminnassa vain noin 45 sek auton käynnistyksestä kylmällä koneella ja sen tehtävä on vaan ja ainoastaan pienentää päästöjä sen pienen hetken. Hyvin pärjää ilmankin, tosin katsastussetää puute vaivaa. Pumpun läpällä on taipumusta jäätyä kunjos sen sisään on tiivistynyt vettä. Polttaa silloin sulakkeen ja antaa koodia varmasti toistuvasti talvella. Lisäilmapumpun sulakkeen tarkka sijainti selviää varmasti manuaalista (muistelen paikkaa F29) Siis konetilassa oleva sulakerasia ja siitä ihan kuskinpuoleinen reuna. Pihdit piti olla itsellä käytössä että sen sain ilman lisäpurkamisia vaihdettua.
« Viimeksi muokattu: 25.01.2019, 19:16:53 kirjoittanut Jackal »