Arkistoitu ohje: 307 - Automatic gearbox fault (AL4) (modulaatioventtiili)
Ongelma:Auto: 2003 307 SW 2,0 (automaatti).
Ehjäsin viikonlopun silloin tällöin kiukutellutta AL4:sta. Homma ei mennyt ihan kuin Strömsössä...
Avasin venttiilikoneiston kannen ja vaihdoin solenoidit. Sinänsä ihan simppeli homma. Kansi kiinni, uudet öljyt sisälle ja kone käyntiin. Vaihde D:lle, mitään ei tapahdu. Vaihde R:lle, sama homma.
Soitto Automaalle joka ihme kyllä on nykyään lauantaina veljään auki. Kaveri ei tiennyt puhelimen toisessa päässä juuri mistään mitään, mutta katsoi ettei laatikon softaa ole ainakaan Automaalla päivitetty. Auton minulle myynyt väitti että olisi, mutta joko päivitys on tehty jossain muualla, tai myyjä valehteli... Seuraava ajatus: josko vehje toimisi vanhoilla solenoidieilla. Koppa auki, solenoidit vaihtoon ja kootessa huomasin mistä homma ekalla yrittämällä kiikasti. Venttiilikoneiston päällää oleva manuaaliventtiilin kara ei ollut ensimmäisen kasausyrityksen jälkeen paikoillaan ja paineen kulku tyssäsi siihen.
Öljyt sisään ja koeajolle, jossa kaikki toimii kuten pitää. Kaartaessani koeajolenkiltä pihalle tuli sitten bling bling ja aski meni fault-tilaan. Ja nyt se menee sinne joka kerta heti moottorin käynnistyksen jälkeen.
Luetutin vikakoodit Tampereen Käyttöautossa, herjasi solenoidiventtiili 5 oikosulusta B+:n ja syötöstä solenoidiventtiileille ja säätölaitteille avoin piiri. Tuo viitosventtiili on ilmeisesti se lohkon pohjalla oleva venttiili, jonka johto kiertää siitä venttiililohkon päältä? Olenko onnistunut telomaan ko. venttiilin piuhan tai liittimen laittaessani venttiilikoneiston kantta ahtaasta välistä paikoilleen (en keksinyt mistä imuilmakotelon alaosa olisi tullut askin ja syylärin välistä pois joten tilaa oli aika vähän).
Softapäivitykselle on varattu aika ensi viikolle. Sattuuko joku tietämään varmasti mitä tapahtuu jos kuitenkin otan tuon nyt auki ja läjään sen uusilla solenoideilla, mutta vanhalla softalla?
Ratkaisu:Osa 1:
Ankara internetin selaaminen taisi tuoda vastauksen. Ihan itse rikoin, viitossolenoidille menevä sähköjohto on tuon venttiililohkon päällä olevan pellin alla jumissa ja poikki / eristeet rikki. Sisarfoorumilla on paikasta hyvä kuva
http://citroen-foorumi.com/index.php/topic,6061.0.html. Milläköhän piuhan luotettavasti korjaa? Ja tietäisikö kukaan miten imuilmakotelon alin osa lähtee irti, saisi enemmän tilaa remontin tekoon?
Osa 2:
Kolmannella pura-ja kokoa -kierroksella homma loksahti kohdilleen. Solenoidiremppa on näemmä varsin simppeli tehtävä, kunhan katsoo kootessaan kaksi asiaa (jotka minä munasin molemmat): 1. hydrauliyksikön pääliosassa on manuaaliventtilin kara mikä pitää läjätessä laittaa käyttövivun tappiin ja 2. alareunan solenoidin piuha EI mene hydrauliyksikön päällä olevan ohuen suojapellin alle, vaan sen päälle, varsinaisen suojakopan alle. Ilmeisesti kolmas mahdollinen munauskohde on käyttövivun jousen säätö, josta kannattanee purkuvaiheessa katsoa asemointi talteen ja kootessa koittaa saada paikka jotakuinkin samaksi, jostain syystä tämän onnistuin tekemään oikein.
Asian harjoitellut kaveri tekee homman öljynvaihtoineen kolmessa tunnissa. Imuilmakotelon alaosan poistamiseen taidetaan tarvita pyörän ja sisälokasuojan irrotus.
TEMP_ARKISTOON