Kirjoittaja Aihe: 405 - Veto loppui (neliveto)  (Luettu 4009 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jille

  • Vieras
405 - Veto loppui (neliveto)
« : 11.12.2010, 03:11:01 »
Auto: 1991 405 1,9 Mi16x4.

Autossa ilmeni sellainen vika, että kiihdyttäessä katosi veto täysin. Kun yrittää lähteä liikkeelle auton etupäästä kuuluu "pauketta".. Yritin tarkistella mahtaisiko vetoakseli olla poikki, mutta ei ainakaan näyttänyt olevan poikki. Vetoakseli "nykii" kun yrittää laittaa vetoa ja sainkin auton liikkeelle kun oikein varovasti luistatti kytkintä. Mahtaisiko mahdollisesti olla jakolaatikon booriakseli mennyt?

AS16

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #1 : 11.12.2010, 07:18:18 »
Vetopyörästö/jakolaatikko ilmeisimmin sanonut sopimuksensa irti. Onko koppa vielä ehjä vai ovatko öljytkin tulleet ulos reiästä? Ja se toinen on sitten booriakseli vaurio.

jille

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #2 : 11.12.2010, 17:30:02 »
Voi hyvin ollakkin että on öljyt tullu ulos.. Millähän opilla mahtaa saada paikannettua lopullinen vika?
Ja paljonkohan mahtaa kustantaa uudet hilppeet.. Voisin olettaa että paljon ja vähän päälle?

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #3 : 11.12.2010, 20:01:18 »
Mikä on auton huoltohistoria ja ajokilometrit? Vaikuttaa siltä, että metallimössöä löytyy kopan sisältä, joka ei sinne ennen kuulunut. Harmi.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

MJ

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 3 260

jille

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #5 : 11.12.2010, 22:00:13 »
Mikä on auton huoltohistoria ja ajokilometrit? Vaikuttaa siltä, että metallimössöä löytyy kopan sisältä, joka ei sinne ennen kuulunut. Harmi.

Huoltohistoria on pitkälti pimennossa :s Ajettu tuolla laitoksella on n. 225tkm
Tarkempien tutkiskelujen jälkeen kävi ilmi ettei jakolaatikosta/vaihteistosta ole tullut öljyjä ulos.
Koko pohja on märkä jossain päin sijaitsevan moottoriöljyvuodon takia.

Asiasta toiseen onko hyvää kikkaa jolla saa tiukassa olevan napamutterin auki??

niemma-2

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #6 : 11.12.2010, 22:19:19 »
Napamutterin auki saamiseen nyt riittää yleensä käsivoimin avaaminen pitkähköllä varrella ja jos tuntuu tiukalta/kiinni hapettuneelta niin vähän voi ruikkia CRC:tä tai WD40:stä.

turbofriik

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #7 : 11.12.2010, 22:29:18 »
Vetopyörästö/jakolaatikko ilmeisimmin sanonut sopimuksensa irti. Onko koppa vielä ehjä vai ovatko öljytkin tulleet ulos reiästä? Ja se toinen on sitten booriakseli vaurio.

Mitä tarkotat tuolla "Vetopyörästö/jakolaatikko" ilmeisimmin sanonut sopimuksensa irti? Asiantunteva analyysi? ;D

Eiköhän tuosta ole yksinkertaisesti booriakselit olleet niin heikossa kunnossa että ovat kuluneet lähes boorittomiksi. Varmaan yleisin ongelma täysin huoltamattomilla peleillä. Suola & lika menee suojaamattomiin akseleihin ja kuluttaa ne lopulta paskaksi. Booriakselien "kuluminen" ei aiheuta mitään metallisilppua, eikä riko laatikkoja mitenkään.

Toki huolto/vaihtotyö on ihan miehen työpäivä. Laatikot käytännössä alas ja jakolaatikko atomeiksi. Ja kun loota on auki en epäröisi hetkeäkään vaihtaa tiivisteitä, stefoja, laakereita. Ja kuten arvaa osien saatavuus on hieman haastava. Touhutonnin voi varata tähänkin operaatioon, not bad. 8)

jille

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #8 : 12.12.2010, 04:13:30 »
Eli siis hintaa tulee remontille kuitenkin kertymään?
Akseliako ei saa vaihdettua ilman että irroittaa jakolaatikon kokonaan irti?

AS16

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #9 : 12.12.2010, 07:38:10 »
Mitä tarkotat tuolla "Vetopyörästö/jakolaatikko" ilmeisimmin sanonut sopimuksensa irti? Asiantunteva analyysi? ;D


Tarkoitti näsäviisaalle että HV ;)
Tonilind lisäsi tuon nelikon kuvauksen tuonne ekaan viestiin senjälkeen kun olin vastannut luullen ollen kyseessä "tavallinen Mi"
Itseasiassa lisäsin vaan tuonne juttuun tuon jakolaatikon kun huomasin että nelikostahan tässä kyse olikin. Vetopyörästö sinne jäi vahingossa ja koko juttuhan meni samontein lepikkoon.


Että sori vaan , nää mieliala lääkkeet välillä saa hiukan ajatuksen juoksun sekoamaan :-[
« Viimeksi muokattu: 12.12.2010, 07:48:50 kirjoittanut AS16 »

AS16

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #10 : 12.12.2010, 07:39:40 »
Eli siis hintaa tulee remontille kuitenkin kertymään?
Akseliako ei saa vaihdettua ilman että irroittaa jakolaatikon kokonaan irti?

Valitettavasti se koko voimansiirto sieltä on tiputettava lattialle :-\

turbofriik

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #11 : 12.12.2010, 09:44:18 »
Eli siis hintaa tulee remontille kuitenkin kertymään?
Akseliako ei saa vaihdettua ilman että irroittaa jakolaatikon kokonaan irti?
Tää alkaa olla sellanen remontti että teet ajankanssa tai myyt auton sellaisenaan. Tonnin voi vaikka varata osiin. Varaudu siihen että auto on pois ajosta ainakin pari kuukautta. Vaihdelaatikosta saat akselin irti samallalailla kuin etuvetoisesta irrotat takaperän. Mutta ensin täytyisi ottaa jakolaatikko pois tieltä. Jakolaatikko täytyy laittaa atomeiksi.

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 877
  • 407 3.0 V6 Sport
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #12 : 12.12.2010, 09:52:49 »
Aika speciaalilta kuulostaa tuo remontti. Kerran kun tekee, niin mikäs on tehdessä toiseen kertaan. Ko. autoa näkemättä, investoinnin rajakynnys voi ylittyä, eli vetolaite voi olla muuten ihan timmi, kun joku vaan koneistasi booriakselin. Räjäytyskuva kiinnostaisi, jolla lisäisi tätä 4-vetotietämystä  ;D
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

turbofriik

  • Vieras
Vs: 405 - Veto loppui (neliveto)
« Vastaus #13 : 12.12.2010, 10:18:47 »
Hieman spesiaalimpi remontti ja osien saatavuus kaikenkaikkiaan on hieman haastava.

Räjäytyskuvaa jakolaatikosta ei tehtaalta ole, mutta ei sen purku sinänsä kovin kummallinen operaatio ole. Jakolaatikosta on ainakin apukuskin puolen koppa avattava. Ensimmäisinä vastaan tulee etuperä, viskolukko, ja sitten saat keskitasauspyörästö & booriakseli paketin pois. Tiivisteet ja stefat on tottakai vaihdettava, mielellään osa laakereistakin. Öljypumppukin olisi hyvä ainakin tarkistaa. Tasauspyörästötkin on tarkistettava kerran käsissä ovat. Ja sitten pitäisi tehdä jotain noille akseleille. Alkuperäisiä ei ole edes saatavana.

Purkutyö on suht mittava että laatikot saa alas. Vetarit, alustanhilppeita, apurunko, vesitukkikin taitaa olla tiellä koneen takaosassa. Tiedossa läjä ilkeissä pakoissa olevia pultteja. Huomattavasti mukavampi kasata/purkaa koko paketti tallissa. Eli jos nosturipaikka on niin koko paketti alas.  8)

Vasemmalla jakolaatikon puolen akseli, ja oikealla vaihteiston ns. etuperä.

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Audi A4 Tdi Q