Kirjoittaja Aihe: 308 - Moottorin imuventtiilien karstoittuminen ja puhdistaminen (EB)  (Luettu 39137 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
308 Puretech 130 automaatti, venttiilit puhdistettu 62 tkm ja nyt 77 tkm. Venttiilikoppaa ei ole vaihdettu vielä, uutta ei kuulemma saa.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

Peugo

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 186
Voi olla taas typerä kysymys minulta mutta millä, ja kenen, polttoaineella ajat (ehkä jo aikaisemmin kirjoitit mutten huomannut?)?

SamiK

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 12 143
  • Kuolema kuittaa univelat...
Yleensä halvimmalla, pääasiassa st1 95E, mutta satunnaisesti menee nesteen tai teboilin 95E, olisikohan kerran ollut abcn 95Etä. Silloin kun auto alkoi piipitellä satunnaisesti ilman mitään järkevää syytä, yleensä moottorijarrutuksessa ja lopulta vikavalo syttyi oli tankissa nesteen 98E joku 1/3 kokonaismäärästä. Vikavalo sammui itsestään ja autolla ajettiin sen jälkeen viikko, käytännössä kunnes eka korjaamoaika löytyi. Kertaakaan ei ilmennyt enää piipittelyä eikä vikavaloa.huollossa tehty TSB kaksi kertaa, 62 ja 77 tkm.

Nostin tarkoituksella asiaa esiin maahantuojan suuntaan, palataan siihen kun asia on edennyt, pointti on pelkästään se että myytäessä auton huoltoväliksi on ilmoitettu 25 tkm, sitä voi helposti arvata mikä närästää kun auto on ollut huollossa/korjaamolla 50, 62, 75 ja 77 tkm kohdalla. Merkkiliikkeistä tietoa saa kyllä kun kysyy, mutta eipä tähän ole olemassakaan mitään korjausta toistaiseksi.
Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään hyvä ei kestä ikuisesti, vain kurjuus on pysyvää.

JiiSHoo

  • Uusi käyttäjä
  • Viestejä: 4
Auto: 2015 308 SW 1,2 Puretech 130 Allure (50 000 km).

Takuu loppui 07/2018, tankkiin laitettu ysivitosta.

Ensimmäinen viestini ikinä tälle foorumille, joten jos menee jotain pieleen, niin pahoittelen. Kannan korteni kekoon tämän aiheen tiimoilta.

Pari viikkoa sitten Engine fault -> Repair needed -> Service valo palamaan.
Veholla pikahuollossa luettiin vikakoodit, löytyi 1032, 1033, P3060 ja P3061, eli ainakin nakutuksen tunnistuksesta tuli herjaa. Täsmälleen samat koodit siis mistä Jw308 jo kirjoittikin.

Auto Veholle huoltoon, lepäsi siellä kutakuinkin tasan viikon ja tuli kuntoon. Vaihdettiin ainakin tulpat, puhallettiin imukanavat ja -venttiilit puhtaaksi, vaihdettiin venttiilikoppa ja välijäähdytin, joka oli tukkeutunut aivan täysin kurasta ja muusta liasta. Viimeisin softa koneessa oli jo, koska se oli kesäkuussa sinne laitettu normaalin huollon yhteydessä. Kuulemma yli 2000€ remontti, josta tehdas maksoi 100%, eli sikäli jäi kyllä hyvä mieli tehtaan vastuunkannosta, myös Vehon toiminta erittäin OK, kuten on ollut aina kun olen siellä vieraillut. Annettiin ymmärtää, että jos sama vika uudelleen pamahtaa päälle, niin ei muuta kuin sinne huoltoon ja jos kysymyksessä taas sama homma, niin pitäisi edelleen mennä tehtaan piikkiin. Kuinkahan kauan tuokin sitten on voimassa?

Tuo välijäähdyttimen sijoituspaikka on mielestäni täysin käsittämätön. Kun ajaa 10km märkää ja kuraista soratietä, niin jo sillä matkalla eturengas roiskii pyöräkotelossa olevasta riteliköstä jäähdyttimeen melkoisen kerroksen kuraa. Sitä saisi olla alvariinsa pesemässä. Normaalissa autopesussahan se ei edes puhdistu, kun on ikään kuin ”kulman takana” eikä esim. keulalla.

Harkinnassa vahvasti takaisin dieseliin siirtyminen, koska ei kyllä missään vaiheessa houkuta alkaa itse tuollaisia operaatioita maksamaan.

Lopuksi kiitokset kaikille tämän foorumin ”vakiopanelisteille”, paljon hyviä vinkkejä ja kokemuksia on täältä tullut kuuden Pösö-vuoden aikana selailtua.

Penguin

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 4 800
Kuinkahan kauan tuokin sitten on voimassa?

Mun kokemuksella joissakin viossa Peugeotissa on "ikuinen takuu", niin kauan kun on kyse ensimmäisestä omistajasta.


-MH-

  • Vieras
308 SW Puretech 1.2 Automaatti. Tulpat vaihdettu rikkoutumisen vuoksi helmikuussa 2018 28 tkm, kesäkuussa 2018 34 tkm + imukanavien puhdistus, marraskuussa 2018 43 tkm tulpat vaihdettu jälleen määräaikaishuollon yhteydessä asiakkaan lukuun. Ensi viikolla marraskuussa 2018 tehdään jälleen vähintään imukanavien puhdistus ja vaihtavatko siinä yhteydessä taas tulpat, saa nähdä. Tällä hetkellä tulpat vaihdettu vuoden 2018 aikana jo 3 kertaa. Ja jos ensi viikolla innostuvat vaihtamaan, niin on jo 4 kerta eli viidennet tulpat vuoden 2018 aikana alkuperäiset mukaanlukien.

Kun imukanavat putsattiin viime kesäkuussa 2018, aloin käyttämään 98 bensaa. Nyt 5 kk jälkeen imukanavat täytyy taas putsata määräaikaishuollossa ilmenneiden vikakoodien vuoksi.

batsii

  • Vieras
Tämä huohotinputkiko on syypää imuventtiilien karstoittumiseen? Puhaltaa öljyhöyryt sinne turbon imupuolelle. Imuventtiileihin se sitten palaa kiinni. Onko kukaan laittanut öljynkeräintä väliin tai jopa vetänyt putken puhalteleen suoraan maahan?

C5NSeppo

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 51
  • Seniori
En tiedä huohotinputkesta, mutta minulla (moottori vm. 2017/26 tkm) vaihdettiin kesäkuussa imuventtiilien puhdistuksen yhteydessä huohotuksen öljynerotin (osanro 9808923780). Vikakoodit ennen korjausta P1032 66, P1033 66, P3061 66 – viittaavat itsesyttymiseen sylintereissä.

Ilmeisesti pitää luokitella nämä PureTechin viat suunnitteluvirheestä johtuviksi, ja ainakin niiden yksilöiden osalta joissa ongelmia on esiintynyt jo tuon 3 vuoden takuun aikana kannattaa vaatia myöhemmät vikakorjaukset merkkikorjaamoissa 'ikuisen takuun' piikkiin nimikkeellä virhevastuu.

Muutenhan tämä pikkuturbo on varsin pirteä ja etenkin automaatilla hallittuna jopa nautinnollinen ajaa! Kun vaan pysyisi kunnossa...
Grand C4 Picasso -17. Ex: C5 II -05, Xantia -96, BX 16 TRS -87

Kristiaani

  • Käyttäjä
  • *
  • Viestejä: 5
Hei. Itsellä vm. 2017 pösö 3008 1.2l samalla koneella ilmeisesti missä täällä ollut puhetta. Kilometrejä 95tkm. Viime viikolla moottoritiellä auto ilmoitti, että moottorissa vikaa, korjauta auto (tai jotain sinne päin). Motonetin motomaatti ei löytänyt mitään vikaa, mutta ei merkkikorjaamo löysi seuraavat vikakoodit:
P1034 (itsesyttyminen ennen kipinää, kolina, suuri esiintyvyys
P1033 (itsesyttyminen ennen kipinää, kolina, esiintyvyys keskimääräinen)
P3061 supernakutuksentunnistus ?!?!!?
P3060 supernakutuksentunnistus?!!?

Koodit aikalailla samat kuin teillä muillakin. Eli ilmeisesti imusarjassa karstaa, vai miltä tämä teistä kuulostaa? Pösö menossa Oulun pörhölle loppuviikosta diagnoosiin, jonka perusteella toimenpiteistä päätetään.
Jos kyse on imusarjan karstasta, niin olenko minä voinut sen aiheuttaa ja miten saman vian ilmaantumisen jatkossa voi estää? Tankannut olen aina halvinta E95 bensaa. Ja öljyt on vaihdettu joka vuosi ennen kuin huolto-ohjelman mukaiset 25tkm on täynnä.

Nyt siis auto ilmoittaa viasta heti käynnistyksen yhteydessä, ja punainen jakoavain jää palamaan mittariston vasemmalle puolelle. Kun selaa auton ilmoituksia, niin sieltä löytyy vika, mutta esim. Keltainen moottorin varoitusvalo ei pala mittaristossa esillä jatkuvasti.

PUG-508

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 7 718
Öljynvaihto väli kannattaa puolittaa noissa 1.2 koneissa.
Peugeot 3008 hybrid

pwr-

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 245
Onko tuohon imukanavien puhdistukseen joku valmistajan ohje olemassa, kuinka usein tarvii tehdä ja paljo mahtaa maksaa?
Nykyinen: Peugeot 308 sw GT-LINE 2016
Ex: Peugeot 307sw Premium Plus -07,
Peugeot 307 xr -01, vw golf -97

JPL

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 5 873
  • 407 3.0 V6 Sport
BG-tuotteet tekee ilman purkamista. Jos motti toimii, niin hanaa vaan.
- nautiskellen nyt tästä, on pakko vilkaista vielä kerran, kun pysäköin -

EFL605

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 744
 https://www.largus.fr/actualite-automobile/citroen-ds-peugeot-renault-les-moteurs-essence-sont-ils-fiables-10319390_p_2.html

À-coups moteur, saccades, voyant diagnostic allumé jusqu’en février 2018 > Nettoyage de la culasse, voire remplacement du déshuileur, de l’échangeur air/air, du ou des injecteurs, du réservoir à carburant ou moteur à changer. => Prise en charge du remplacement du moteur dans la limite de 5 ans ou 150 000 km au premier terme échu. Elle sera refusée dans le cas où le client a dépassé la préconisation de révision de plus de 3 000 km ou 3 mois sur l’un des deux derniers entretiens. Idem si la qualité de l’huile n’est pas respectée. Les autres défaillances peuvent bénéficier d’une aide financière du constructeur en fonction de l’âge du véhicule et du kilométrage. Elle est à formuler auprès du concessionnaire.

Moottorin tärähdyksiä, nykimistä, diagnoosivalo palaa helmikuuhun 2018 asti > Sylinterinkannen puhdistus tai jopa öljynerottimen, ilman/ilmanvaihtimen, suuttimen/suuttimien, polttoainesäiliön tai vaihdettavan moottorin vaihto. => Suoja moottorin vaihdolle 5 vuoden tai 150 000 km:n rajoissa sen mukaan, kumpi tulee ensin. Se evätään, jos asiakas on kahdesta viimeisestä haastattelusta ylittänyt palvelusuosituksen yli 3 000 km tai 3 kuukautta. Sama, jos öljyn laatua ei kunnioiteta. Muut viat voivat hyötyä valmistajan taloudellisesta tuesta riippuen ajoneuvon iästä ja ajokilometreistä. Se on muotoiltava toimiluvan saajan kanssa.