Auto: 2000 306 1,4 XN Cristal (2. mallisarja, 5-ovinen, TU3JP, KFX, 55 kW, 8597/23.05.2000, ABS, 173 000 km).
Pitäisi vaihtaa autoon lämmityslaitteen kenno, koska nykyinen on vuotanut jo pidemmän aikaa. Autoon tulee sisälle selvä jäähdytysnesteen haju silloin, kun ilma kiertää kennon läpi. Lisäksi tuulilasi huurtuu helposti sisäpuolelta. Auton jalkatiloihin nestettä ei ole ainakaan viime aikoina vuotanut. Vika siis on ollut autossa jo melkein vuoden, mutta on mennyt vähitellen pahemmaksi.
Jonkinlaisena ongelmana on, että 306:ssa on käytetty kahta erilaista lämmityslaitteen kennoa (tai oikeastaan neljää, jos otetaan huomioon myös oikeanpuoleisella ohjauksella varustetut autot), eikä edes Service Box osaa kertoa, mikä osa mihinkin autoon kuuluu. Jostain englantilaiselta foorumilta luin, että ilman ilmastointia olevissa autoissa olisi Valeon kenno 6448 78 ja ilmastoiduissa Behr-merkkinen kenno 6448 C8, mutta mitään perustelua tälle väittämälle en ole löytänyt. Voi olla, että oikeanpuoleisen ohjauksen autoissa homma meneekin juuri noin, mutta vasemmanpuoleisissa ei.
Kuvista katsottuna kennoissa ei näy sellaisia ulkoisia eroja, joiden perusteella autoon asennettuna olevan kennon malli olisi mahdollista tunnistaa. Kennon päädyssä olevat kiinnitysruuvien paikat ovat Valeon kennossa keskellä, kun taas Behrissä ne ovat päädyissä, mutta tätäkään eroa ei näe ilman kojelaudan irrottamista, koska ulospäin kennosta näkyvät vain moottoritilaan tulevat putket. Kennon leveydessä on eroa yksi millimetri.
306 (1. mallisarja), lämmityslaite306 (2. mallisarja), lämmityslaite306 (2. mallisarja), HEATER AND WATER HOSES, 5 DOOR SALOON AND PETROL AND LEFT HAND DRIVE OR FIRM 5 DOOR SALOON AND PETROL AND LEFT HAND DRIVELämmityslaitteen kenno:
6448 78, HEATER, VALEO (THERMIQ), 96,00 e
6448 C8, HEATER, FRAPE BEHR, 104,00 e
Lämmityslaitteen kennon o-rengastiivisteet:
6464 V1, RING-SEAL, 3,80 e (tarve 2 kpl)
Lämmityslaitteen kennon putkien läpiviennin tiiviste:
6448 C7, HEATER PIPE PASSAGE SEAL, 1,80 e
Lämmityslaitteen kennon letkut:
6464 VW, HEATER WATER PIPE, 82,00 e:
- INJECTION TU3JP AND EEC 2000 DEPOLL (ENGINE) SINCE RPO 08057 EXCEPT L4 VEHICLE TECHNICAL DEPOLLUTION
- INJECTION TU3JP SINCE RPO 08211 EXCEPT LPG + UNLEADED PETROL EXCEPT EEC 2000 DEPOLL (ENGINE)
- TU5 JP INJECTION 90 HP SINCE RPO 08211 EXCEPT Auto gearbox AL4
Noiden letkujen päissä olevat muoviosat voivat kuulemma hajota todella helposti irrotettaessa, joten letkutkin kannattaisi ostaa varalle.
Mielestäni ei ole mahdollista, että kenno on ehjä, mutta putkien tiivisteet vuotavat ja nestettä valuu sitä kautta kennon pinnalle, koska ainakin kuvien mukaan liitokset jäävät moottoritilan puolelle, joten niiden pitäisi vuotaa sinne, eikä auton sisäpuolelle.
Voi olla, että ostan kummatkin kennomallit, kun on kuitenkin pari muutakin 306:tta, joihin ehkä joskus täytyy kenno vaihtaa. Ajattelin tilata Mister-Autosta, jotta saan esim. Valeon tai Behr Hellan valmistamat osat, kun Motonetissa on luultavasti vain Nissens-merkkisiä, eikä hintaeroa juurikaan ole noihin alkuperäisosavalmistajien tuotteisiin. Sekä Valeolta että Behr Hellalta saa kumpaakin mallia olevia kennoja.