Auto: 2010 5008 1,6 THP 156 (93 000 km).
Hei, ensimmäinen viesti foorumille. Olen koittanut vastaavaa ongelmaa etsiä mutta ei ole löytynyt. Kyseisen auton kanssa on murheita riittänyt ja nyt ajattelin kysyä viisaammilta jos jollain olisi tuntumaa käsillä olevaan ongelmaan.
Auto kiihtyy mielestäni nykivästi erityisesti 5 vaihteella noin 60km/h nopeudesta ja 6 vaihteella noin 80km/h nopeudesta. Reippaammissa kiihdytyksissä ja korkeammilla kierroksilla nykiminen on joko huomaamattomampaa tai sitä ei tapahdu.
Talvella kovemmilla pakkasilla meno oli nykivää jopa tasakaasulla silloin kun kone ei ollut ehtinyt vielä lämmetä. Nykiminen loppui kun moottori lämpeni normaaliin lämpötilaan.
Eräänä kauniina päivänä vein auton oman omistukseni aikana ensimmäiseen vuosihuoltoon, jolloin minulle soitettiin huollosta että koneessa on moottorivaurio ja "Moottori pitää vaihtaa". No moottoria ei vaihdettu, mutta liikkeen kautta kyseiseen autoon tehtiin moottoriremontti 79 tkm. kohdalla, jolloin vaihdettu jakoketju, männänrenkaat, tiivistesarja, kampiakselin ja kiertokangen laakerit, kampiakselin stefat ja venttiilien ohjurikumit. Kansi on tasoitettu ja lohkoa koneistettu ja ties mitä. Samalla vaihdettiin kytkinpaketti. Tarina ei kerro sen tarkemmin millainen moottorivaurio oli kyseessä ja mikä sen oli aiheuttanut. Moottori söi ennen remonttia öljyä n 1l / 1000 km.
Nyt öljyjä ei ole tarvinnut lisätä ja auto tuntuu muuten hyvältä mutta tuo nykiminen harmittaa.
Itse epäilen jonkinlaista anturivikaa tmv, onko jollain tätä tukevia kokemuksia tai muita ehdotuksia?
Mietin vaan että onko tähän mahdollisesti joku helppo korjaus tehtävissä ja onko merkkihuolto nyt järkevä paikka tämän korjaamiseen? Vai pitäisikö kenties vaan elää asian kanssa ja odotella että auto jättää tielle tai jotain vastaavaa