Kirjoittaja Aihe: 405 - Läpsyvä ääni kaasutettaessa (takavaimennin tukossa)  (Luettu 5814 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Nuudeli

  • Vieras
Ongelma:

Auto: 1994 405 GL 1,6 (XU5JP).

Ongelma: Kun autolla lähtee ajamaan niin kuluu 'läpsyvää' ääntä, toisinsanoen sellainen mikä kuuluu onnenpyörästä, eli metallin ja muovin välinen läpsyminen. Ääni kuuluu puhaltimen tienoilta, mutta puhallin ei tunnu vaikuttavan asiaan. Äänen voimakkuus / nopeus kasvaa kaasupolkimen liikkeen mukaisesti. Vaihde vapaalla ja tyhjäkäynnillä ääntä ei esiinny. Myöskään pintakaasulla ei ääni kuulu. Muutaman ajokilometrin päästä ääni häviää.

Ratkaisu:

Tarkemmin autoa tutkiessa huomasimme, että pakoputkesta on tulossa äänenvaimentajan sisuskalut ulos, joten ongelman aiheuttaja oli löytynyt. Ongelmaan auttoi kun vaihdoin takimmaisen äänenvaimentajan, joka olikin aivan tukossa.

Benkku

  • Vieras
Kenties vuoto pakosarjan/sylinterinkannen välisestä tasotiivisteestä tai pakosarjassa halkeama.

Eikö äänen pitäisi tuossa tapauksessa kuulua vaihde vapaallakin?

Kyllä varmaan, jos pakosarjaan saisit kaasunpainetta eli siis moottoriin kuormaa.

Nuudeli

  • Vieras
No, voisko olla mahdollisesti kytkimen osia jotka siellä räpättävät. Jos kerran veto päällä ääntää. Vauhtipyörän kunto?

Mikä siellä kytkimessä ääntäisi? Painelaakeri pitää erilaista ääntä ja levy ei luista, joten en usko, että se vika olisi kytkimessä. Millainen operaatio on vauhtipyörästön kunnon tarkistus, jos pystyy tarkistamaan? Itse kallistun tuohon Benkun epäilyyn, koska välillä on 'outo' (pakokaasun) haju hetken ajan käynnistyksen jälkeen.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Voi olla myös se joustoliitos alkanut purkaantumaan.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

Nuudeli

  • Vieras
Outo haju... kun kone laitetaan kylmänä vai lämpimänä käymään? Eiks siinä pakosarjan päällä ole joku lämpöpellin-lärpäke...

En ole tullut ajatelleeksi onko ollut kyseessä lämmin vai kylmä moottori. Ja ei taida tässä MM8P ruiskussa olla sitä 'lärpäkettä', mistä otti imuilmaan lämmintä ilmaa aikaisemmissa 405:ssa. Tässä MM8P ruiskussa on se huono puoli, että toi ilmanputsarikotelo / muovinen venttiilikoppa pitää irroittaa jos meinaa vaihtaa sen joustoliitoksen, eikä ole saanut aikaiseksi. Kiitos kaikille vinkeistä, eiköhän se jostain pakopuolelta vuoda. Ilmoittelen jos tarkemmin saan joskus tutkittua.  ;D

Nuudeli

  • Vieras
Noniin eli päivitystä kyseiseen ongelmaan.

Auto on muuttunut tehottomaksi ja ei jaksa vetää juuri ollenkaan ylämäkeen, mäessä pitää siis vaihtaa pienemälle. Tuo ylläkuvailtu 'läpsyttävä' ääni on voimistunut ja kuuluu nyt myös tyhjäkäynnillä, kunnes moottori on täysin käyntilämmin. Myös kiihdyttäessä kuuluu entistä herkemmin ja voimakkaammin. Lisäksi kun kylmällä (<70) moottorilla kiihdyttäessä, kuuluu tuon läpsytyksen lisäksi outoa, kohtalaisen voimakasta sirinää. Tämä sirinä alkoi kolme viikkoa sitten ja sen jälkeen huomasin auton olevan todella laiska.

Paikallistimme läpsyttävän äänen kuuluvan moottorin yläpäästä, joten voisiko kyseessä olla venttiileistä/nostimista/tjms kuuluva ääni? Jos vika löytyy venttiilikoneistosta / venttiilikannesta niin minulla on ylimääräinen venttiilikansi aikaisemmasta autosta (XU5M, -90) niin käykö se suoraan tähän nykyiseen (XU5JP, -94) moottoriin? Tarkoituksena kuitenkin säilyttää nykyinen ruiskutuslaitteisto, eli venttiilikoppa säilyisi kuitenkin ennallaan.


Kuinkahan räjähdysaltista on ajaa kyseessä olevalla autolla?

Nuudeli

  • Vieras
Tänään tarkastin venttiilivälykset jotka olivat seuraavat vauhtipyörältä jakopäähän päin:
1 ) 0,45mm
2 ) 0,25mm
3 ) 0,25mm
4 ) 0,45mm
5 ) 0,45mm
6 ) 0,25mm
7 ) 0,25mm
8 ) 0,40mm

Eli näyttäisi olevan valmistajan ilmoittaman toleranssin puitteissa. Moni 'vanhempi' remonttimies on sanonut moottorin äänen perusteella, että venttiili on palanut, joten huomenna varmaan käyn tarkistamassa puristuspaineet. Näkeepähän joutuuko kansiremontin tekemiseen. Onko kenelläkään mitään ehdotuksia mistään halvemmasta viasta?  ;)

Nuudeli

  • Vieras
Tänään tuli mitattua puristuspaineet, ja ne olivat n. 13 baria jokaisessa, eli autossa ei ole venttiilivikaa. Tarkemmin autoa tutkiessa huomasimme, että pakoputkesta on tulossa äänenvaimentajan sisuskalut ulos, joten ongelman aiheuttaja oli löytynyt. Ongelmaan auttoi kun vaihdoin takimmaisen äänenvaimentajan, joka olikin aivan tukossa.

Ilmeisesti tämä tukkeutuminen oli aiheuttanut sen, että pakosarjan tiiviste on mennyt huonoon kuntoon vastapaineen takia (tai pakosarja halki). Onneksi ei kuitenkaan ollut saanut isompaa vahinkoa aikaan (esim. venttiilin palamista).  Auto nyt kuitenkin kulkee / kiihtyy aivan normaalisti, joten eiköhän tällä useamman kilometrin taas eteenpäin pääse. Kiitoksia kaikille neuvoja antaneille.  :)

Benkku

  • Vieras
Ettei vaan kyseessä ole hajonneen katalysaattorin palaset, jotka tukkivat katalysaattorin jäkeisen putkiston. Harvemmin äänenvaimennin hajoaa palasiksi.

Veikkaan myös katalysaattorin sulanutta pelkistinkennoa, jonka hyvinkin voi ilmavuoto pakosarjassa/laippaliitoksessa aiheuttaa. Seurausta 'liian laihasta' seoksesta siis. Ilmavuoto aiheuttaa virheellisen poltto-aine/ilmasuhteen mittaustuloksen, jota ohjain pyrkii tietyissä rajoissa korjaamaan - rikastaen seosta. Tyypillisesti, katalysaattorin terminen rasitus suurenee merkittävästi.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Jos katalysaattori on hajonnut, niin eikö pakokaasut haisisi jonkin verran bensiinille? Pakoputkesta tuli ulos villan tapaista pehmeää "höntyvää", jota ymmärtääkseni ei katalysaattorissa ole. Takapöntön jälkeisessä putkessa ei ainakaan näkynyt mitään normaalista poikkeavaa, silloin kun vaihdoin sitä. Voisihan sitä tehdä ruumiinavauksen tuolle vanhalle takapöntölle, jotta asiaan tulee täysi varmuus.

Kuitumainen villa viittaa tarvikevaimentimeen, koska alkuperäisissä vaimentimissa ei käytetä villaa vaimennusmateriaalina (todettu huonoksi ja halvaksi ratkaisuksi; siksi vain tarvikevalmistajat käyttävät sitä). Katalysaattorin sisällä ei pitäisi olla villaa. Katalysaattorin kennon palaset kyllä erottaa, kun ne näkee.
« Viimeksi muokattu: 13.06.2009, 15:08:31 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

niemma-2

  • Vieras
Katalysaattori perustuu sisältään ihan vain todella ohuesta peltimäisestä kennostosta joka hehkuu kuuman pakokaasun voimasta ja polttaa epäpuhtauksia, sisällä ei villaa ole.
Jos sitä katalysaattorin peltiä tulis pihalle niin se on ohkasempaa kun tölkin pelti vähän kuin palanut paperi mutta murenee ihan helposti käsissä ja harvemmin se edes putkestä ulos palasina vaan ihan murusina ajon aikana.