Eli se maksaa 25€-30€ paikallisessa autotarvikeliikkeessä, mätänetistä en suostu tilaamaan. Näkeekö tuosta sytytysmodulsta mitenkään 'ulkoisesti' että on sökönä?
Onko kyseessä malli, johon kiinnittyy kolminapainen liitin ja joka liittyy "piilossa olevilla" (alapinnalla) johtimilla 4 ja 5 suoraan virranjakajaan? Eli samanlainen kuin tämän viestiketjun kuvassa:
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=21266.0Itselläni oli 309:ssä (1989 309 XL Look 1,6, XU52C) vastaavaa vikaa eli ei aina suostunut käynnistymään. Mittailin ja heiluttelin ensin sytytyksenohjausyksikölle tulevia johtoja enkä löytänyt niistä mitään vikaa. Sitten tein välijohdot liittimen ja ohjausyksikön väliin, jolloin pystyin paremmin etsimään vikaa, kun itse johtosarjan liitin pysyi paikallaan ja pystyin keskittymään ohjausyksikön liittimeen. Liitinpinnejä kevyesti "heiluttamalla" (eivät kyllä heiluneet havaittavasti) ei tilanteeseen tullut muutosta, mutta itse ohjausyksikköä vähän suuremmalla voimalla liittimen kohdalta taivuttamalla vian sai päälle ja pois suunnilleen halutusti. Kun auton sai käyntiin, sai ohjausyksikköä liikutella vapaasti ja silti auto pysyi käynnissä.
Ohjausyksikkö on tiukasti kiinni virranjakajan kyljessä, joten sinänsä sen ja virranjakajan välisen liitoksen ei pitäisi liikkua, kun tuosta kohtaa ohjausyksikköä yrittää liikuttaa. Puhdistin lisäksi kaikki liitokset (mahd. hapettumat hiomalla pois), mutta sekään ei vaikuttanut. Lisäksi jätin kiinnitysruuvit irti, jotta pystyi liikuttamaan ohjausyksikön ja virranjakajan liitosta, mutta silläkään ei ollut vaikutusta.
Lopulta mittaamalla irrotettua osaa yleismittarilla selvisi, että sytytyksenohjausyksikön liittimen 5. napa (siis toinen niistä virranjakajan induktioanturille menevistä) oli sellainen, että pinniä sopivasti liikuttamalla se joko johti tai sitten ei. Se aiheutti sen, että välillä ohjausyksikkö ohjasi puolaa antamaan virtaa virranjakajan kautta sytytystulpille ja välillä ei.