Kirjoittaja Aihe: 405 - Vikakoodit (Bosch MP3.1)  (Luettu 3544 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
405 - Vikakoodit (Bosch MP3.1)
« : 25.08.2009, 11:45:26 »
Auto: 405.
Moottori: 1,9 (D6D, XU9J2).
Ohjausjärjestelmä: Bosch Motronic MP3.1 (monipistesuihkutus).
Lähde: Peugeot 114-GB-04/90 ja 158-GB-10/90.

Ohjeita voi usein soveltaa myös muiden samaa moottorinohjausjärjestelmää käyttävien Peugeot-mallien kanssa, mutta eroavaisuuksia esim. koodien merkityksessä tai ohjausjärjestelmän toiminnassa vikatilanteessa voi esiintyä. Saman automallin järjestelmässä voi olla lisäksi vuosimallikohtaisia eroja.

Vikakoodit

KoodiSelitys (eng.)SelitysLuokitusHätäkäyttötila
12Start of sequenceKoodien lukemisen aloitus
13Inlet air thermistor functionImuilman lämpötilatunnistinVähäinen
14Coolant thermistor functionJäähdytysnesteen lämpötilaMerkittävä
21Throttle valve potentiometer functionKaasuläpän asentotunnistinMerkittävä
33Inlet manifold pressure sensor functionImusarjan painetunnistin (MAP-anturi)Merkittävä
41Engine speed sensor functionMoottorin pyörintänopeustunnistin (kampiakselin asentotunnistin)Vähäinen
53Battery voltageAkkujänniteVähäinen
54Injection-ignition control unit functionMoottorinohjausyksikköMerkittävä
55Mixture adjustment potentiometer functionPolttoaineseoksen säätövastusVähäinen
11End of sequenceKoodien lukemisen lopetus

Joissakin tuotannon alkupään autoissa ohjausyksikkö voi ilmoittaa koodin 23, vaikka autossa ei ole käytetty tyhjäkäyntisäädintä, joten ko. koodista ei tarvitse välittää.

Normaalisti vikavalo palaa kytkettäessä sytytysvirta päälle ja sammuu heti moottorin käynnistämisen jälkeen (tarkoituksena on varmistua valon toiminnasta). Mikäli muistiin on tallentunut vähäiseksi luokiteltu koodi, saattaa vikavalo jäädä palamaan esim. viiden sekunnin ajaksi käynnistyksen jälkeen (riippuen moottorinohjausjärjestelmästä). Vähäinen vikakoodi ei yleensä sytytä vikavaloa moottorin käydessä, mutta tallentuu kuitenkin muistiin. Luokitukseltaan merkittävä koodi sytyttää vikavalon moottorin käydessä. Vikavalo syttyy aina merkittävän vian ilmetessä ja palaa siihen asti, kunnes vika katoaa.

Vikojen luokittelu ja vikavalon syttyminen vaihtelee käytetystä moottorinohjausjärjestelmästä riippuen ja muitakin ehtoja voi valon palamiselle olla asetettu (esim. vikavalo sammuu, kun vian ilmenemisestä on kulunut riittävästi aikaa/käynnistyskertoja, mutta silti vikakoodit lukemalla merkintä viasta löytyy). Vikakoodit kannattaakin lukea aina vikaa epäiltäessä, vaikka vikavalo ei palaisikaan.

Hätäkäyttötila: joidenkin anturitietojen puuttuessa tai ollessa selvästi virheellisiä moottorinohjausyksikkö korvaa anturitiedon ohjelmiston muistiin tallennetulla kiinteällä arvolla, joka mahdollistaa moottorin toiminnan edes tyydyttävästi ja auton ajamisen korjaamolle. Esim. imuilman lämpötilatunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää vakioarvoa +20 astetta. Imusarjan painetunnistimen vikaantuessa voidaan käyttää kaasuläpän asentotunnistimen antamaa tietoa moottoriin virtaavan ilmamäärän laskemiseksi riittävällä tarkkuudella.

Tämän moottorinohjausjärjestelmän tapauksessa ei ollut saatavilla listaa hätäkäyttötilaominaisuuteen liittyvistä komponenteista.

Aktuaattoritestit

KoodiSelitys (eng.)Selitys
91InjectorsPolttoainesuuttimet

Koodi 91 näytetään vasta toiminnon toisella toiminnon aktivointikerralla. Joissakin tuotannon alkupään autoissa ohjausyksikkö voi ilmoittaa koodit 92 (idling regulation / tyhjäkäyntisäädin) ja 94 (canister purge solenoid valve / polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili), vaikka autossa ei ole käytetty ko. osia.

Aktuaattoritestillä voidaan testata tiettyjen komponenttien toimivuus (esim. kaksoisrele/polttoainepumppu, suuttimet, tyhjäkäyntisäädin, polttoainehöyryjen kierrätysjärjestelmän solenoidiventtiili ja ilmastoinnin kompressori). Testissä komponentille annetaan ohjaussignaali, jolloin sen pitäisi toimia. Esim. polttoainepumppu käynnistyy tai tyhjäkäyntimoottorin kara liikkuu ääriasennosta toiseen.
« Viimeksi muokattu: 25.08.2009, 11:48:49 kirjoittanut Tonilind »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info