Kirjoittaja Aihe: 306 - Ajovalopesurin pumppu  (Luettu 5972 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

wagneri

  • Vieras
306 - Ajovalopesurin pumppu
« : 02.07.2012, 18:18:33 »
Auto: 2000 306 2,0 2,0 HDi XT (farmari, VF37ERHY33030178).

Sijaitseeko ajovalopesurin pumppu pesunestesäiliön kyljessä, siis toisella kyljellä tuulilasin ja toisella ajovalojen? Jos näin, niin ilkeä paikka on vaihtaa.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Ajovalopesurin pumppu
« Vastaus #1 : 02.07.2012, 20:32:47 »
Juuri näin että joutuu puskurin irrottamaan. Mutta oikeastaan helposti kun irroittaa lukkopellin päätypultit ja 13 mm mutterit sieltä puskurin "sisältä", ne valoviiksien lukitukset myöskin ja sen jälkeen voi koko paketin vetää pois paikoiltaan, eteenpäin. Valojen johdotukset/liittimet tietysti myöskin.

Ja huomautuksena että älä vielä ala kaivamaan sitä pumppua esiin vaan tarkista että se vaaleanpunainen "pantteri" eli rele siellä konehuoneen puolella on kunnossa?

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Ajovalopesurin pumppu
« Vastaus #2 : 02.07.2012, 22:22:19 »
Irrota apparin puolen sisäloksu ja sen jälkeen kierrä täyttöletku moottoritilan puolelta auki vastapäivään, jolloin se irtoaa. Sen jälkeen pesurin säiliön kiinnike irtoaa kahdella 6mm mutterilla => seuraa mihin se kiinnike menee sinne runkoon niin näet sieltä nuo mutterit. Sitten sulla on säiliö kädessä. Alempi on lasinpesurin pumppu ja ylempi on valojen => valojen pesurilta loppuu liemi aiemmin kuin tuulilasilta.

Ja tosiaan tarkista se pinkki rele sieltä moottoritilan sulakeboksista siitä kuskin puolen iskaritolpan nokan puolelta.

Mun mielestä ainakin on helpompaa ottaa se koko klöntti pois edestä kuin alkaa nysväämään sitä pesuaine purkkia pois.

ATS

  • Vieras
Vs: 306 - Ajovalopesurin pumppu
« Vastaus #3 : 03.07.2012, 00:01:06 »
Miten sä irrotat etupuskurin irrottamatta ensin sitä pesurin säiliötä kun etupuskurin mutterit on siellä säiliön takana jemmassa. Se puskuri tuskin irtonee vaikka irrottaisi etupalan (mm. lukkopellin) pultit, valojen aluslistat, liittimet sun muut. Tilaa sinne ei tule yhtään lisää ennen kuin puskurin rungon mutterit on irti.

Säiliöhän on korin naamapellin takapuolella, joten ph3:ssa (kuten tuskin muissakaan malleissa) sinne ei ainakaan saa työnnettyä kättä yläkautta.

Käyttämällä pitkää jatkovartta ja nivelpäätä siinä 13mm hylsyssä (fikkari apuna jos siltä tuntuu?) niin minä ainakin olen helposti tuon avannut siitä pesunestesäiliön aukosta joka juuri sillä kohtaa on.

Mahtaa olla aika nylkyttämistä siitä reiästä.

Ei siellä purkissa mitään reikää ole vaan oikeasti kolonen siinä purkin vasemmassa laidassa josta sen hylsyn saa ujutettua perille. Fikkarilla vielä kun avustaa niin jo löytyy kohde.

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ajovalopesurin pumppu
« Vastaus #4 : 16.10.2012, 19:49:37 »
Auto: 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).

Alkuperäinen ajovalopesurin pumppu 6434 59 maksaa merkkiliikkeessä peräti 142,00 e (Saksan Peugeotillakin 104,96 e). Tarvikkeena en ole tuollaista nähnyt myytävän (vain tuulilasinpesurin pumppuja löytyy). eBay:ssä ei juuri nyt(kään) ollut myynnissä, vain sulkeutuneita ilmoituksia löytyi. Löytyyköhän vastaavaa edullisempaa vaihtoehtoa, joka sopisi säiliön reikään vai pitääkö viritellä jonkinlainen yleismallinen pumppu letkujen väliin?

Kokeilin antaa autossa kiinni olevalla pumpulle suoraan virtaa, mutta ei toiminut. Saisikohan sen kuitenkin korjattua?
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ajovalopesurin pumppu
« Vastaus #5 : 22.10.2012, 11:55:01 »
Ei siis pyörinyt? Onko pumppu jumissa vai sähköisesti rikki? Tarkasta yleismittarilla löytyykö resistanssia.

Ei pyörinyt, kun annoin suoraan virtaa pumpulle. En ehtinyt viimeksi irrottamaan pumppua, joten en tiedä, onko jumissa. Pitää tutkia paremmalla ajaa lisää.
« Viimeksi muokattu: 06.11.2013, 22:05:47 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info

ToniL

  • Ylläpitäjä
  • *******
  • Viestejä: 8 152
    • http://peugeot505.info
Vs: 306 - Ajovalopesurin pumppu
« Vastaus #6 : 16.05.2013, 11:19:26 »
Irrotin pumpun, jolloin selvisi, ettei se pyörinyt edes varovasti akselista pihdeillä pyörittämällä. Lopulta sain pumpun toimimaan, kun käytin riittävästi irrotusöljyä, naputtelin sitä pöytää vasten, yritin pyörittää sitä akselista ja annoin sille virtaa riittävän monta kertaa.

Sekä lasinpesurin että ajovalopesurin pumpun saa irti ainakin 2. mallisarjan autosta puskuria irrottamatta. Riittää, että irrottaa mahdollisen puskurin oikean etukulman muovisuojan sekä raottaa muovista sisälokasuojaa. Sen jälkeen pumput on mahdollista irrottaa säiliöstä. Toinen vaihtoehto on irrottaa koko pesunestesäiliö, jonka kiinnityskehikko on kiinni kahdella mutterilla.

306 (1. mallisarja)
306 (2. mallisarja)

Varsinkin ajovalopesurin pumppua irrotettaessa kannattaa varoa sen letkuliitäntää, joka itselläni katkesi todella helposti. Sain kuitenkin korjattua liitännän poraamalla reikää hieman suuremmaksi ja liimaamalla epoksiliimalla siihen upottamani metallisen putken. Alkuperäinen pumppu 6434 59 on Valeon valmistama ja sen pohjassa on merkintä 20757, mutta sitä ei löydy Valeon tuoteluettelosta ainakaan em. tiedoilla.

Korjattunakaan pumppu ei ensin toiminut autoon asennettuna. Rele oli ehjä, mutta sulake moottoritilan sulakekotelosta oli palanut. Sulakkeen vaihtamisen jälkeen pumppu pyöri, mutta nestettä ei kuitenkaan tullut pesureista. Syynä oli liian tiukalla mutkalla ollut pesurilta haaroituskappaleelle kulkeva letku, joka oli mennyt ruttuun.

Klikkaa kuvaa nähdäksesi suurennoksen.







Kuvat ovat autosta 1997 306 2,0 GTI-6 (2. mallisarja, 3-ovinen, XU10J4RS, RFS, BE3/6, DAM 7485/07.05.1997, ABS, automaatti-ilmastointi).
« Viimeksi muokattu: 06.11.2013, 22:05:26 kirjoittanut ToniL »
"About the only thing it can't outrun is its shadow." - Peugeot-mainos
3 x 1985 505 Turbo Injection + 1986 505 Turbo Injection + 1985 505 GRE + 1989 309 1,6 XL Look + 1996 405 2,0 GTX Style + 1995 306 1,8 ST + 1997 306 2,0 GTI-6 + 2000 306 1,4 XN Cristal + 2001 306 2,0 GTI-6 + 2006 Expert Van 2,0 HDi 95 + 2009 Boxer 3 Van 2,2 HDi 120
Sivusto ja foorumi 505-harrastajille: peugeot505.info