Kirjoittaja Aihe: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)  (Luettu 2965 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

komulatu

  • Vieras
Auto: 2007 4007 2,2 HDi (4HN).

Remmi sanoi itsensä irti reilusti ennen määräaikaa juhannuksena, sillä seurauksella, että kansiremontti tuli. Nyt on mylly kasassa, mutta outo vika jäi. Kylmällä koneella auto pelaa niin kuin pitääkin, lämpimällä koneella se alkaa pätkimään 2200 rpm:n jälkeen kiihdyttäessä. Paikalla pelaa lämpimänäkin normaalisti, mutta kun kuormittaa, kone alkaa pätkimään.

Vikakoodiksi kone tarjoaa p0339, engine speed sensor, incorrect signal.

Kampuran asentoanturi on vaihdettu, mutta impussikehää ei. Tietääkö kukaan onko noitä kehiä mennyt rikki? Sehän on vaan peltilätkä, joten sen takia en ole sitä vielä vaihtanut. Tuntuu osin oudolta, että lämpötila tuohon vikaan vaikuttais... Itse tuon anturin hajoamisen ymmärrän, oli sen verran paljon hampaita pakkautunut sitä vasten nojailemaan remmmin hajotessa. :o

Autoon on tässä yhteydessä nyt remontoitu muita vikoja pois, eli vaihdettu kaasuläppä, imuilman lämpötila-anturi ja ilmamassamittari.

Mitäs tälle kannattais tehdä?

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #1 : 09.08.2017, 19:30:33 »
Lisää testailu, mutta ei vieläkään syytä ole löytynyt. Testeri ainoastaan herjaa tuota jo vaihdettua kampuran asentotunnistinta. Ja vika alkaa ja voimistuu koneen ollessa kuuma. Kylmänä ja puolilämpösenä vetoja normaalisti, mutta ajossa lämpimänä pätkii 2500 rpm alkaen, ja välistä jopa niin pahasti, että kierrättäminen yli 3500 on mahdotonta.. paikoillaan taas kiertää normaalisti kuumanakin.

Voisiko olla egr häikkää?? Entä lambda?


Antti3

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 170
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #2 : 09.08.2017, 21:56:49 »
Voi toki johtua egr:stä, lambdasta tuskin johtuu kun kyseessä on diesel. Diesel kun toimii aina ilmaylimäärällä ja käsittääkseni lambda ei näissä ohjaa palotapahtumaa vaan tarkkailee katalysaattorin toimintaa. Onko vikakoodeja luettu pp2000:lla/diagboxilla vai jollain yleistesterillä?
Käyttöautot: 508 RXH HYbrid4 17’ & 508 II GT-Line 1.5 BlueHDi EAT8 19’
Tallissa: 605 3.0 SV A 95', 607 2.2 HDi 04’, 407 Coupé 2.7 V6 HDi 07'
Ex: 405 1.6 GLi 90', 406 2.0 ST 01', 406 2.0 ST 03', 605 2.1 STDT A 99', 406 3.0 V6 SVA 01'
Valmet 803 2wd 83'
Yamaha RX-1 05’

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #3 : 10.08.2017, 07:56:29 »
Vikakoodit luettu juurikin tuolla pp2000/diagbox yhdistelmällä, ja myöskin autocomilla. Ainoa mitä ne herjaa on tuo kampiakselin asentoanturi, p0339. Kun vian nollaa, saattaa mennä tovi että saapi tuon vikakoodin uudestaan. Vaatii tovin matkaa ajoa ja tilanteita, jolloin kone pätkii. Voi siis olla, että tuo vikakoodi tulee siitä pätkimisestä johtuen, eikä ole varsinainen juurisyy.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #4 : 10.08.2017, 08:11:51 »
Onkohan anturin kaapelointi kunnossa? Anturihan voi toimia ihan hyvin, mutta jos jossain liitoksessa tai johtimessa on katkos.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #5 : 10.08.2017, 08:38:44 »
Periaatteessahan tuokin on mahdollista, en vaan oikein näe syy yhtyettä tuohon, että pätkiminen tapahtuu ainoastaan lämpimänä. Kun tuskinpa ecu muuttaa toimintatapaansa auton lämmittyä siten, että alkaa enemmän ottamaan tietoa kampuran anturilta.

Aksu

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 2 068
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #6 : 10.08.2017, 09:08:51 »
Ei ECU varmaan toimintatapaa muutakaan, mutta liitos voi lämmetä, resistanssi kasvaa, johdin lämpölaajentua, yms.
308 SW GT HDi -17
ex. 508 Allure HDi 163 -11, 406 Sport 2.2 -01, 308 Sport HDi 110 2Tronic -08, 407 Executive HDi 136 -04, 2x 306 GTi-6 -97 & -00, 106 GTi -98, 405 Mi16 -89

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #7 : 10.08.2017, 18:57:09 »
Nyt on koeajoja taas enemmän suoritettu, ja kyllä tuo vika jotenkin tuohon kuormittamiseen liittyy. Kun auto lämpimänä alkaa pätkimään/nykimään, ja kiekat jää junnaa paikoilleen, niin kun ei muuta kaasupolkimen asentoa vaan painaa kytkimen pohjaan pätkiminen lakkaa ja kone kiertää ilosesti rajoittimeen saakka.

Eli vian lähdettä etsittävä siis egr, polttoaineensyöttö tai ahdinpuolelta?

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #8 : 11.08.2017, 19:56:04 »
Katselin lisää diagboxilla tuota, ja huomasin seuraavaa live datasta:
Hiiren viemällä ykköspytystä kertovan arvon päälle kone antaa esiin ponnahtavasta ikkunasta arvot "engine speed 750rpm:0, engine speed 2000rmp:0, engine speed 3000 rpm:0". Kun puolestaan muilla kolmella arvot vaihteli 750: 0,11/0,01/0. 2000:-0,43/0,08/0,155 3000:-0,63/0,13/0,21

Eli vika vois olla tossa 1 sylinterin ruiskutussuuttimessa? Pitääkö tuo jotenkin opettaa, vai miten sille saadaan jotkun arvot tallentumaan?

Janne L

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 952
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #9 : 12.08.2017, 00:21:43 »
Onko tuossa moottorissa kampiakselin anturi jakopään puolella? Ja jos siinä olisi häikkää, ei auto tuskin edes käynnistyisi. Kannen ja kampuran akseleiden synkka pitää olla oikein jotta käynnistyisi.

Jos vikaa ei aiemmin ole ollut, sen vahvin todennäköisyys liittyy jotenkin siihen remonttiin. Noihin korjausarvoihin en tässä kohtaa kiinnittäisi mitään huomiota vaan tutki seuraavaksi korkeapainepumpun liittimet ja tutki etenkin kp-pumpun kolmannen männän liitin ja tarkista sen venttilin toiminta.
« Viimeksi muokattu: 12.08.2017, 00:27:29 kirjoittanut Janne L »
Audi A4 Tdi Q

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #10 : 13.08.2017, 17:35:06 »
Anturi on siellä jakopään puolella. Kävin pumpun liittimet läpi, ei vuotoja tms. Ja jotenkin tuohon lämpenemiseen kun vika liittyy, niin ehkä se sulkee tuon pumpun pois. Ainakin kun mitä testerillä testailin, niin vika vaikutti enemmän korreloivan koneen lämpöjen kanssa kuin polttoaineen lämmön.

Taas on tullut tutkailtua vikaa, ja mahdollinen syy löytynyt. Eli venttiili joka ohjaa alipaineella egr jäähdyttimen alipainekelloa. Kokeilin tässä taannoin vetää uuden linjan, ts. hyppyletkun tuohon väliin, mutta sillä ei ollut vaikutusta. Nyt kun aloin laittamaan alkuperäistä letku/putki hässäkkää takaisin, venttiilin pään liitos murtui helposti. JOS se on ollut murtuneena aiemminkin, niin silloinhan alipaine ei ole riittänyt kellolle saakka. Kokeilin tässä taannoin, että tulppasin kyseisen letkun kellon päästä, ei vaikutusta. Mutta en hoksannut silloin, että alipainetta ei välttämättä tullu riittävästi kiellolle saakka, jolloin tulppaus olisi näin ollen ollut turha. Tätä alipaineen karkaamista nyt puoltaa se, että kävin ajelemassa ilman koko kyseiseltä venttiililtä lähtevää letkua ja oireet oli samat, eikä mitään uusia murheita.

Kumpi tuossa egr jäähdyttäjässä on ns. nolla-asento? Eli jos alipainekello ei saa painetta, rajoittaako siellä läppä kaasujen virtausta jäähdyttäjän läpi vai onko se sepposen selällään auki? Kun kait se kello tuota ilmavirtaa rajoittaa eikä nestekiertoa...

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #11 : 23.08.2017, 18:53:58 »
Eipä tässä ole vielä valmista tullut, vika edelleen päällä. Onko Oulun seudulla osaavaa pösö asentajaa tiedossa kellään? Vois jo porukalla alkaa tätä ihmettelemään, alkaa tämä jatkuva osien vaihtaminen jo vit***aa...

sulo

  • Käyttäjä
  • ***
  • Viestejä: 242
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #12 : 23.08.2017, 19:50:47 »
Miltä railin paineet näyttää, oletko tarkistanut suuttimien ohivuotoja? Entä suuttimen liitin, kunnolla kiinni?

Nimimerkillä pari suutinta vaihtoon.

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #13 : 24.08.2017, 08:46:25 »
Kiitos vinkeistä. Itseasiassa oli seuraavaksi tarkoitus juurikin kattoa noi ohivuodot, mittailin jo paluun lähtöjen paksuutta. Noi railin paineet näyttäis testerin mukaan menevän pyydetyn paineen mukaan, toki täytyy vielä tarkemmin katsoa kun ajaa tuohon nykimiskohtaan ja kattelee sitten niitä arvoja.

Liittimet vaikuttaisi olevan pohjassa saakka.

komulatu

  • Vieras
Vs: 4007 - Moottori pätkii kuormitettaessa lämpimänä (HDi)
« Vastaus #14 : 25.08.2017, 18:41:45 »
Ohivuodoissa ei merkittäviä eroja, muutaman prosentin sisällä kaikki.

Sitten toiseen teoriaan:
Kansiremontin jälkeen moottoriin on tullut nakuttava ääni tietyllä kierrosaluella (n. 2000rpm). Ääni tulee lämpimänä ja kylmänä, ja on sen verran voimakasta, että sen kyllä erottaa sisälle asti. Oma veikkaus on, että ääni tulenee hydraulisesta venttiilin nostajasta/nostajista, joita ei uusittu kansiremontin yhteydessä (keinut jouduttiin uusimaan ja venttiilivarsien yläpäät koneistamaan), mutta voiko se aiheuttaa sitten tuon pätkimisen lämpimänä? Pätkimistä tapahtuu siis vain kuormitettuna, ja moottorin ollessa käyntilämpöinen. Vähän kaukaa haettu, mutta olisiko tässä se varsinainen vika? Olen tähän mennessä ajatellut, että vika pitää löytyä muualta...