Kirjoittaja Aihe: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)  (Luettu 5848 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vmikkoj

  • Vieras
306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« : 31.07.2007, 20:42:03 »
Ongelma:

Joopa joo, nyt juniorin 306:ssa kuskin ja kartanlukijan lattialla lillui pari senttiä vettä. Tsekattiin läpi tässä ketjussa esiin tulleita asioita, mutta ei pystytty paikallistamaan vikaa ainakaan vielä. Auto on seissyt paikoillaan pari kaamean sateista päivää. Aiemmin gti:llä on useasti ajettu n. 55 km työmatka moottoritiellä vesisateessa, eikä vettä ole tullut sisään.

Vesi luonnollisesti tulee aina ylhäältä alaspäin, kun auto seisoo ja kapillaari-ilmiö on eliminoitu. Tosin sitäkyllä viime yönä satoi vaakatasossakin. Oikean puolen oven kynnyksessä olevaa tiivistenauhaa painelemalla, sen rei'istä kyllä vähän vettä vielä ruikki. Hakusessa on mistä se on sinne valunut. Toisaalta kynnykselle ulottuva harmaa "villaverhoilu" ei tuntunut mistään paikasta erityisen märältä. Mutta lattialla todella molemmin puolin olisivat tiurat jo hyvin uiskennelleet.

Ratkaisu:

Poika teki raitisilmakanavan puhdistuksen. Ei muuten ollutkaan kunnolla paikallaan. Muutkin vihjeissä neuvotut paikat tsekkasi. Viimeisten muutaman päivän rankkasateiden aikana ei jalkatiloihin enää vettä tullut - kiitos kaikille - tämä ongelma saatiin pois päiväjärjestyksestä.

vmikkoj

  • Vieras
Vs: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« Vastaus #1 : 01.08.2007, 08:37:48 »
Tota tarkista antenni? Onko etuoviin laitettu isot kaiuttimet? Meinaan ne ovien suojat alkaa vuotaa sisään jos niitä suojia leikkelee. Onko ovitiivisteissä reijät alareunassa ylä vai alapuolella. Tuulilasi? voi vuotaa liimauksesta. Onko helmoissa veden poistoreijät auki? Kattoluukku?

Sitten ei muuta kuin painepesurilla pesemään, toinen sisään istumaan ja toinen pesemään.

Kun nuo kaikki on käyty läpi tutkitaan huolella ettei ikkunat olleet auki.

Kaikki mainitsemasi on pikaisesti tsekattu, eikä ainakaan selkeitä näyttöjä vuodoista löytynyt. Kattoluukkua ei sentään ole. Onhan tuossa vaihdettu vähän tehokkaamat ämyrit etuoviin, mutta ei vaikuta, että vesi olisi valunut kynnyksen yli, koska reunat ovat kuivat. Eikä katostakaan löydy märkää kohtaa. Auto on parkissa hieman etupää alempana ja lievästi kuskin puolelle vinossa. Ja vettä kertyy ainoastaan etupään jalkatiloihin. Edelleenkin mysteeri - ikkunatkin pidetään aina kiinni sateella.

Nyt epäilemme vahvasti tuulilasin alakulmien tiivisteiden pitävyyttä - ainaskin jotain möhnää lasin ja tiivisteen välissä on sekä vähän "klappia" sormin tunnustellessa. Eli seuraava kysymys: Mikä olisi paras keino tiivistää?

Jostakin se vesi valuu jalkatilaan, ja ilmeisesti juuri etupuolelta, ei kynnyksen yli. Ja valuminen tapahtuu auton seisoessa pitkään sateessa. Sateessa ajaessa ei vettä sisään ole tunkenut.

antsu

  • Vieras
Vs: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« Vastaus #2 : 02.08.2007, 17:34:17 »
Nyt epäilemme vahvasti tuulilasin alakulmien tiivisteiden pitävyyttä - ainaskin jotain möhnää lasin ja tiivisteen välissä on sekä vähän "klappia" sormin tunnustellessa. Eli seuraava kysymys: Mikä olisi paras keino tiivistää?

Eikös siinä ole liimalasi? PARAS keino on tietenkin leikata vanha lasi irti, poistaa vanhat liimat ja liimata se uudestaan kunnolla. Hiukan työläs mutta... Toisaalta, jos lasi kaipaa vaihtoa niin lasikauppa hoitaa. No sitten voi tietenkin yrittää putsata vuotokohtaa ja pursottaa sinne Sikaflexiä.

Kannattaa vaikka aluksi ruiskuttaa vettä eri kulmista lasin reunoihin ja katsoa, josko todella vuotaa sieltä. Sen jälkeen neuvoa voi kysyä vaikka lasiliikkeestä (jos tiivistäisivät sen parilla kympillä oikeilla aineilla?).

Oikea aine http://www.sika.fi/ind_te_sikatack_move.pdf , mutta kyllä Sikakittikin tiivistää. Ei vaan ole riittävän lujaa. Siis tuota lasiliimaa ei kannata laittaa (levitetäänkin kuumana) pieniin reikiin, vaan siihen kelpaa hyvin Sikaflex, mutta Sikaflex ei kelpaa koko lasin liimaamiseen koska lujuus ei riitä. Liimattu tuulilasihan on kantava korielementti.

lexa

  • Käyttäjä
  • ******
  • Viestejä: 1 188
Vs: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« Vastaus #3 : 02.08.2007, 18:54:21 »
Veikkaukseni on, että ne vedenpoistoreijät siellä tuulilasin edessä olevassa "kaukalossa" ovat tukossa. Kun vesi nousee tarpeeksi kaukalossa, jotain kautta se pääsee valumaan sisäpuolelle jostain saumasta tai suoraan raitisilmakanavasta. Kannattaa tarkistaa, että ne vedenpoistoon tarkoitetut reijät molemmissa päissä sitä "kaukaloa" ovat auki.
Nyt Honda Accord Tourer Executive 2,0 vm.2010

Edelliset:Peug. 405 1,9 GRI vm.1991, Peug. 406 ST2,0 vm.2001, Peug. 309 1,4 vm.1989, Peug 403 farm. 2xPeug 404, VW kupla, Datsun 100A, Peug 504, Volvo 244 aut, Peug 505, Peug 205, Saab 90,

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« Vastaus #4 : 05.08.2007, 14:20:01 »
Vuotopaikkoja omien kokemusten mukaan on ensimmäisenä tuo antenni, joka kannattaa joka tapauksessa tarkistaa käyttämällä sisävalohässäkkää irti sateen jälkeen ja katsoa onko kuiva.

Sisäpuhaltimen kotelon alaosassa on veden poistoletku, joka kannattaa myös tarkistaa että on paikallaan, jotta raitisilmakanavaan joutunut vesi pääsee pois. Kannattaa myös tarkistaa, että raitisilmakanavassa konetilan puolella on imutorvi paikallaan (ilmastoidussa mallissa sellainen löytyy). Jos imutorvi ei ole paikallaan sadevesi luultavasti pääsee helpommin sisään.

Ajossa vuotavia paikkoja ovat sitten esimerkiksi sisälämmittimen piuhan läpiviennin tiiviys rintapellissä ja kuskin sekä apukuskin jalkatilassa aika lailla keskellä olevien muovitulppien kiinnitys, että ovat tiiviisti kiinni. Muistaakseni jouduin joskus liimaamaan sikaflexillä kuskin jalkatilan muovitulpan uudelleen kiinni.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

AnttiK

  • Käyttäjä
  • *****
  • Viestejä: 818
Vs: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« Vastaus #5 : 30.08.2007, 08:01:21 »
Poika teki raitisilmakanavan puhdistuksen. Ei muuten ollutkaan kunnolla paikallaan.

Tuo raitisilmakanavan torven kiinnitys on aika olematon eli voisi olla hieman parempi, kun on paikallaan jollain epämääräisellä kiinnityspannalla ja yhdellä muoviklipsulla. Lisäksi kun torvi on vielä rungossa kiinni liimapintaisella solumuovikalvolla tuntuu ettei ole tarkoitettu irroitettavaksi ollenkaan raitisilmasuodattimen vaihtoa silmällä pitäen.
Ventoux -89, Saab 96 V4 -73, A3

nipalook

  • Vieras
Vs: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« Vastaus #6 : 29.09.2010, 17:33:00 »
Ongelma:

Auto: 1994 306 1,6 (viistoperä).

Kävin tänään pikapesussa, ja pesun jälkeen kaikki ikkunat huurteeseen, kun laittoi kuumaa ilmaa tulemaan. Sitten kaveri huomasi pelkääjän puolen jalkatilassa törkeen määrän vettä, ja vesi tuli sisälle pelkääjän puolen "lämmitysaukosta" solkenaan. Vähän ajan kuluttua se kuitenkin loppui.

Kun mattoja kuivailin, niin kurkistin samalla konehuoneeseen mistä vuoto mahtaa tulla, niin huomasin pelkääjän puolelta pyyhkimien alta jonkinlaisen reiän, missä olettaisin, että siellä on joskus joku tulppa ollut, nyt siinä oli vaan törkee määrä lehtiä yms. paskaa, mahtaisiko siittä ollut päässyt vedet tulemaan sisään?

Ratkaisu:

Roskien poisto vedenpoistoaukosta poisti ongelman, ei ole vuotoja sen jälkeen pikapesussa esiintynyt.

AS16

  • Vieras
Vs: 306 - Vesivuoto ohjaamoon (raitisilmanotto)
« Vastaus #7 : 29.09.2010, 18:17:58 »
Siellä lehtien ja muun moskan alla on juurikin se veden poistoaukko josta tuon pesu ja muun veden on tarkoitus valua pois. Veden noustessa tuon poistoaukon ollessa kiinni tulee vesi sisään tuulettimen aukosta auton sisään juurikin apparin puolelta.